مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با روزنامه جمهوری اسلامی پیرامون عملیات غرب کشور و اظهارات وزیر دفاع آمریکا و ...

مصاحبه آقای هاشمی با روزنامه جمهوری اسلامی پیرامون عملیات غرب کشور و اظهارات وزیر دفاع آمریکا و ...

  • سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۶۱

س - آیا در غرب کشور عملیاتی برای آزادی سرزمینهای اشغالی‌مان انجام خواهد شد؟

ج - به زودی در جبهه‌های غرب هم عملیات انجام خواهد شد و الاَن وظیفه ارتش و سپاه این است که در همه جا نیروهای دشمن را از خاکمان بیرون کنند.

  س - آیا می‌توانید آمار اسرا و غنائم به دست‌آمده از عملیات را، ارائه داد؟

 ج - من آمار دقیق را الاَن ندارم. باید ستاد مشترک ارتش و ستاد مرکزی سپاه پاسداران اعلام بکنند، ولی آن‌گونه که به ما گفته‌اند، هنوز تعداد زیادی اسیر در منطقه خرمشهر مانده‌اند و به خاطر اینکه باران آمده و راهها خراب شده، تاکنون تخلیه نشده‌اند و قاعدتآ امروز تا عصر یا فردا، آمار اسراء و غنایم را اعلام خواهند کرد.

 س - با توجّه به اینکه رژیم صدام با ویران کردن مناطق اشغالی، قصد پرداخت غرامت به ما را ندارد، فکر می‌کنید از چه طریقی می‌توانیم به این حق قانونی‌مان دست یابیم؟

ج - برای اینکه بتوانیم خساراتمان را از متجاوز بگیریم، باید به گرده دشمن فشار وارد کنیم و من فکر می‌کنم تا وقتی که به آنها فشار نیاوریم، خساراتمان را نمی‌پردازند.

س - تحلیل شما نسبت به اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه پیروزیهای ایران به طور قطع در جهت منافع ملّی ما نیست و پایان جنگ ایران و عراق باید به طریقی باشد که موجب بی‌ثباتی منطقه نگردد، چیست؟

ج - پیروزی جمهوری اسلامی ایران و حتّیû اصل پیروزی انقلاب اسلامی، باعث به خطر افتادن منافع آمریکا است. این را ما هم قبول داریم و همین‌گونه است؛ یعنی اصولا هر قدر حرکت اسلامی در منطقه وسعت پیدا کند، همان اندازه ضرر متوجّه آمریکا و به طور کلی کسانی که خوی استعماری دارند، می‌شود. اما اینکه آنها ثبات منطقه را می‌خواهند، قبول نداریم. ما فکر نمی‌کنیم که آنها ثبات را بخواهند. آنها می‌خواهند اینجا شلوغ باشد تا ملّتها نتوانند به سازندگی خود ادامه بدهند. بلکه آمریکا ثبات را برای این می‌خواهد که بتواند منابع نفت را به طور دلخواه ببرد، اما ثباتی را که باعث آرامش ملّتها باشد، نمی‌خواهد.