مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگاران پیرامون تصمیمات شورای عالی دفاع و مبارزه با ضد انقلاب در غرب کشور

مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگاران پیرامون تصمیمات شورای عالی دفاع و مبارزه با ضد انقلاب در غرب کشور

  • سه شنبه ۸ شهریور ۱۳۶۲

 س - آقای هاشمی، لطفا بفرمائید در جلسه شورای عالی دفاع، چه مسائلی مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات اتخاذ شده در چه زمینه‏هایی بود؟

 ج - بسم‏الله الرحمن الرحیم. وضع جبهه‏ها و مسائل آینده جنگ را رسیدگی و بررسی کردیم؛ تدارکات جنگ را رسیدگی کردیم، تهیه امکاناتی که برای جنگ لازم داریم از لحاظ مالی و اسلحه و مهمات بررسی شد. از برادران جهاد برای تنظیم روابطشان آمده بودند و نیز امکاناتی که در جبهه لازم دارند و کمک‏هایی که برای کارهای سنگر و جاده‏سازی و برای مسائل مهندسی می‏کنند، اینها تنظیم شد. گزارشاتی از عملیات بسیار موفقی که اخیراً در کردستان در مبارزه با ضدانقلاب در جریان بوده، دادند که خوب بود و نشان از هزیمت رو به وسعت ضدانقلاب می‏داد یک مقدار هم مباحث مربوط به مسائل سیاسی و اقتصادی در رابطه با جنگ داشتیم.

 س - در پی پیروزیهای رزمندگان اسلام در عملیات والفجر 2 و 3، شاهد وقفه‏ای در این عملیات هستیم، بفرمایید که علت این وقفه چیست؟

 ج - وقفه نمی‏توان گفت، چرا که از ابتدای جنگ تا به حال هیچ وقت نبوده که عملیاتی را که آغاز می‏کنیم، همین طور تا بی‏نهایت ادامه بدهیم و تا نقطه‏های بسیار دور برویم. معمولاً کار ما این طور است و این هم یک محاسباتی دارد، چون ما این جنگ را تنها از جنبه‏های نظامی اداره نمی‏کنیم، مسائل سیاسی - انسانی دارد و در مجموع همان طور که مکرر گفته‏ایم، ابتکار عمل دست ماست، مقداری که مصلحت می‏دانیم، عمل می‏کنیم و مقداری که لازم نمی‏دانیم، وقفه ایجاد می‏کنیم.

 اصولی که الان در سیاست جنگی ما حاکم است، یکی احتراز از خونریزی زیاد است، چه نیروهای خودمان بخواهند شهید بشوند و چه عراقی‏ها بخواهند زیاد تلفات بدهند. اما در هر حال مایل نیستیم که در این جنگ کشته‏ها زیاد بشود و یکی از عواملی که در محاسبات ما مؤثر است، این است. از طرفی ما جنبه‏های سیاسی - اقتصادی جنگ را هم در نظر می‏گیریم؛ همیشه پس از آنکه ضربه‏ای وارد می‏کنیم، یک مهلتی هم می‏دهیم، برای آنکه آنها قدرت تفکر داشته باشند و فرصت تسلیم به حق را به آنها می‏دهیم که اگر بناست تسلیم بشوند، بشوند. از عملیات والفجر 2 و 3 با محاسباتی که ما داریم، آثار سیاسی در منطقه می‏بینیم که اگر این آثار سیاسی بتواند منجر به این بشود که صدام آینده خودش را در جنگ ببیند و آینده جنگ را بتواند بهتر بفهمد، فشارهایی که حامیان عراق بر ما می‏آورند، فشارهای اقتصادی - سیاسی و تبلیغاتی، با یک عملیات موفق، مقداری ممکن است تغییر بکند و در مجموع ما امید داریم که حتی‏الامکان با عوامل غیر خونریزی به نقطه مطلوب برسیم.

س - اخیراً صدام در ملاقاتی که با فرماندهان نظامی خود داشته، قول داده است مناطقی را که از دست داده‏اند، باز پس گیرد. بفرمایید که تحلیل شما از اظهار چنین مطالبی چیست؟

 ج - همیشه همین طور بوده، رویه حزب بعث این است که اول اصلاً منکر می‏شود. خرمشهر را هم که پس گرفته بودیم، هنوز آنها تا مدتی می‏گفتند که ما در آنجا ایرانیان را سرکوب کرده‏ایم! وقتی بیرونشان کردیم، می‏گفتند که پیروزمندانه عقب‏نشینی کردیم! تا حدودی که خودشان لازم می‏دانند، اصلاً منکر پیروزی ما می‏شوند و پیروزی خودشان را به دروغ به رخ می‏کشانند، بعد هم می‏گویند ما ضربه می‏زنیم و ایران را با خاک یکسان می‏کنیم و از این حرفهایی که همیشه زده‏اند. آنها فقط دو کار می‏توانند بکنند، یکی اینکه موشکهایی که ابرقدرتها در اختیارشان گذاشته‏اند، پرتاب بکنند. این کاری است که از آنها ساخته است و تنها به شهرهایی مثل دزفول و دیگر نقاط مسکونی و غیر نظامی، می‏توانند آسیب وارد کنند و یا گاهی هم به شهرهای نزدیک مرز هواپیماهایشان نفوذ می‏کنند و باز هم مردم غیر نظامی را می‏زنند، چون مناطق نظامی را هواپیماهاشان جرأت نمی‏کنند نزدیک بشوند و اگر هم مأموریتی برای این کار پیدا بکنند، بمب را در بیابان می‏ریزند و می‏روند. این دو کار را صدام در مقاطعی که برای خودش صلاح بداند، می‏کند و ما کار دیگری نمی‏بینیم که از عهده صدام برآید. در میدانها ابتکار عمل و انتخاب نحوه عمل با ماست.

 س - سرکوب شدید شیعیان و محرومین لبنان توسط تفنگداران آمریکایی و ارتش لبنان و فالانژیست‏ها به نظر می‏رسد، گام جدیدی در مقابله با انقلاب اسلامی در منطقه است. تحلیل شما از وقوع چنین جریاناتی در منطقه چیست؟

 ج - ما از اول هم پیش بینی می‏کردیم آنچه که الان آمریکا، اسرائیل و ارتجاع در لبنان خواهان سرکوب آن هستند، نیروی محرومان و مسلمانان لبنان است. اصلاً هدف این بود که جنوب لبنان را که بیشتر محل نفوذ مسلمانان و بخصوص شیعیان و محرومان بود، اشغال کنند. صحنه‏هایی هم که در این دو روز پیش آمده، دنباله همان است؛ یعنی چیز جدیدی نیست. حالا می‏بینند پس از مدتی طولانی اشغال، نتوانستند مقاومت محرومان مسلمان را بشکنند و بیشتر خشونت به خرج می‏دهند؛ اما تجربه ما این است که با این خشونتها، می‏تواند مقاومتها جدی‏تر بشود. ما امروز وضع مسلمانهای لبنان را خوب می‏بینیم و علیرغم گرفتاری که در جنگ داریم، هر حمایتی از ما ساخته باشد، خواهیم کرد که لبنان تبدیل به اسرائیل دوم نشود.

 س - حقوقدانان دادگاه بین‏الملل اسلامی، از مناطق جنگی و اردوگاه اسرای عراقی بازدید کردند. نظر شما راجع به این بازدید چیست و فکر می‏کنید که آیا این نوع بازدیدها تأثیری خواهد داشت؟

 ج - البته بی‏تأثیر نیست؛ هر کس به این ایران بیاید و مناظر خرابیهای جنگ و آثار تجاوز عراقیها را ببیند، تحت تأثیر قرار می‏گیرد و عمیقاً در کنار ما که مظلوم هستیم، واقع می‏شود. ما هم از اول هر کس خواست بیاید، استقبال کرده‏ایم، حتی خبرنگارهایی که وابسته به نشریاتی هستند که نوعاً ماهیتشان بر ضد ماست، آنها را آورده‏ایم که حتی در مورد آنها هم بی‏تأثیر نبوده است. البته این آقایان می‏خواهند، یک دادگاهی باشد و هر چه حق دیدند، اظهار نظر کنند. ممکن است این حرکت در دنیای اسلام یک حرکت خوبی باشد که یک دادگاهی به وجود بیاید و در مورد حوادث مهم که اختلافی بین کشورهای اسلامی پیش می‏آید، اظهار نظری بکند، به عنوان یک عامل جهت جلوگیری از طغیان‏ها، تجاوزها و زورگویی‏ها و ممکن است مؤثر باشد.

 س - در خاتمه اگر ممکن است، مقداری از موقعیت رزمندگان اسلام در مقابله با ضد انقلاب در غرب کشور را بیان کنید.

 ج - خیلی خوب است و من منتظرم که قرارگاه حمزه سیدالشهدا(س)، خود جزئیات عملیاتش را برای مردم بگوید. در آذربایجان غربی در این دو سه روز، عملیات بسیار وسیعی داشته‏اند، منطقه‏ای که تقریباً از آغاز پیروزی انقلاب تا به حال همیشه در اختیار ضدانقلاب بوده، نیروهای ما آنجا را آزاد کردند، عده‏ای از ضدانقلاب را گرفتند و عده‏ای را نابود کردند، بقیه‏شان هم فرار کردند و آنچه جالب بوده اینکه مردم منطقه از حضور حکومت اسلامی در آنجا خیلی خرسند شدند و خیلی استقبال کردند مانند آنکه از اسارت دایمی آزاد شده‏اند. یکی از زندانهایی را که ضدانقلاب در آنجا داشته، گرفته‏اند. طی ده روز گذشته که ما در میدانهای جنگ با عراق، زیاد فعال نبوده‏ایم، مقداری از نیروها در آنجا کار کرده‏اند که شاید ارزش موفقیتهایشان مجموعاً از عملیات والفجر کمتر نباشد و شاید در دراز مدت بیشتر هم باشد، به طوری که پشت جبهه را در شمال مرزها خیلی خوب امن کرده‏اند و فکر می‏کنم که همراه با حل شدن مسأله جنگ - که امیدوارم خیلی هم طولانی نباشد - مسأله کردستان هم به کلی حل شود.

    والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته