جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 10 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 10 )

  • سه شنبه ۱۲ تیر ۱۳۶۳

بسمه تعالی
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره دوم- اجلاسیه اول
1363-1364
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سه شنبه دوازدهم تیرماه 1363
فهرست مندجات:
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
2- بیانات قبل از دستور آقایان: فخرالدین هاشمی و سید عباس موسوی.
3- بیانات رئیس به مناسبت عید سعید فطر و ابراز همدردی و تسلیت به مناسبت سالگرد سومین شهید محراب آیت الله صدوقی وتذکرات نمایندگان به مسؤولان اجرائی کشور.
4- تصویب اعتبارنامه آقای وارطان وارتانیان نماینده اقلیت ارامنه شمال.
5- مراسم تحلیف آقای رمضان پور نماینده بندر لنگه.
6- تصویب اعتبارنامه آقای مرتضوی فر نماینده لنجان.
7- گزارش کمیسیون تحقیق در مورد پرونده انتخاباتی آقای راستی لاری نماینده لارستان و تصویب اعتبارنامه ایشان.
8- گزارش کمیسیون تحقیق در مورد پرونده انتخاباتی آقای محمد محمدی نماینده سلسله و دلفان و تصویب اعتبارنامه ایشان.
9- انتخاب آقای رهامی جهت عضویت در هیات سه نفری مذکور در تبصره 66 قانون بودجه سال 1361 کل کشور.
10- انتخاب آقایان : فؤاد کریمی و آقامحمدی به عنوان ناظر در اجرای بند »ب «ماده 21 قانون اصلاح قانون پولی وبانکی کشور مصوب 18/12/58 شورای انقلاب.
11- انتخاب آقای هاشمیان جهت نظارت در اجرای بند »ب «ماده 1و2 قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب 10/4/58 شورای انقلاب.
12- انتخاب آقای احمد عزیزی به عنوان عضو علی البدل قوه مقننه در شورای سرپرستی صدا و سیما.
13- اعلام وصول طرح دو فوریتی اصلاح قانون انتخابات و تصویب دو فوریت آن.
14- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده و دستور آن.
جلسه ساعت هشت و سی دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
    رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم.با حضور 182 نفر جلسه رسمی است دستور جلسه قرائت شود.
    منشی- بسم الله الرحمن الرحیم.
    دستور جلسه دهم روز سه شنبه 12/4/1363 هجری شمسی مطابق با سوم شوال 1404 هجری قمری.
1- مراسم تحلیف.
2- قرائت گزارش شعب.
3- گزارش از کمیسیون تحقیق در خصوص پرونده انتخاباتی آقایان محمد جواد راستی لاری، محمد محمدی، علی اصغر مرتضوی فر از حوزه های انتخابیه لارستان، سلسله و دلفان و لنجان.
4- انتخاب یک نفر به عنوان عضویت در هیات سه نفری مذکور در تبصره 66 قانون بودجه سال 1361 کل کشور در اجرای تبصره 69 قانون بودجه سال جاری.
5- انتخاب دو نفر ناظر در اجرای بند (ب) ماده 21 قانون اصلاح قانون پولی وبانکی کشور مصوب 18/12/1358 شورای انقلاب.
6- انتخاب یک نفر جهت نظارت در اجرای بند (ب) ماده 1و ماده 2 قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب 10/4/1358 شورای انقلاب.
7- انتخاب یک نفر به عنوان عضو علی البدل در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در اجرای بند (ج) ماده 2 قانون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مصوب 8/10/1359.
    رئیس- تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم-بسم الله الرحمن الرحیم.
    انا ارسلناک شاهدا و مبشرا و نذیرا. لتؤمنوا بالله و رسوله و تعز روه و توقروه و تسبحوه بکره واصیلا. ان الذین یبابعونک انما یبایعون یدالله فوق ایدیهم فمن نکث فانما ینکث علی نفسه و من اوفی بما عاهد علیه الله فسیؤتیه اجرا عظیما. سیقول لک المخلفون من الاعراب شغلتنا اموالنا و اهلونا فاستغفر لنا یقولون بالسنتهم ما لیس فی قلوبهم قل فمن بملک لکم من الله شیئا ان ارادبکم ضرا اوارادبکم نفعا بل کان الله بما تعملون خبیرا.
(صدق الله العلی العظیم-حضار صلوات فرستادند)
» از آیه 8 الی 12 سوره الفتح «
2- بیانات قبل از دستور آقایان: فخرالدین هاشمی و سید عباس موسوی
    رئیس- سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید.
    منشی- آقای فخرالدین هاشمی نماینده جهرم، آقای سید عباس موسوی نماینده درود و ازنا.    فخرالدین هاشمی- بسم الله الرحمن الرحیم » ربنا افرغ علینا و ثبت اقدامنا و انصرنا علی القوم الکافرین «. با سلام و عرض تبریک و تهنیت به مناسبت عید سعید فطر به حضرت بقیه الله ارواحنا لمقدمه الفداء و نائب بر حقش و قائد و مرجع جهان اسلام حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (حضار سه مرتبه صلوات فرستادند) و آیات عظام و یاران با وفای امام خصوصا آیت الله العظمی منتظری و شما نمایندگان معظم و رزمندگان و ملت شهیدپرور و انقلابی همیشه در صحنه ایران و با درود به ارواح طیبه شهداء و با دعا برای پیروزی سریع رزمندگان کفرستیز اسلام و شفای معلولین و مجروحین جنگ تحمیلی نکاتی متذکر میشوم:
1- اکنون که به عنایات خداوند متعال و توجهات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف وامامت روح خدا و با آگاهی و تقوا و وحدت کلمه و جان فشانی سپاه اسلام و خون پاک شهداء و استقامت و صبر بازماندگان آنها روز به روز ابرجنایتکاران شرق و غرب و اسرائیل غاصب و پیروان شیطان رسوا شده و صدام جانوری که هلاکت او نزدیک میشود و طینت خبیث حامیان صدام برای ملت ها روشن میگردد و انقلاب اسلامی ما که دنباله انقلاب انبیاء بالاخص پیغمبر خاتم‌ (ص) و زمینه ساز انقلاب جهانی مهدی وبه رهبری سازش ناپذیر امام امت به پیش میرود و موانع یکی بعد از دیگری برداشته میشود باید اهدافی دنبال کنیم که انقلاب ما صددرصد اسلامی و کشور ایران مستقل و از شر دشمنان اسلام محفوظ بماند. و سعی نمائیم تمام دستوران اسلام که مترقی و انسان ساز است پیاده شود و از حق مظلومان دفاع کنیم و رضای خدای متعال در تمام احوال مدنظر داشته باشیم و بدانیم که اعراض از یاد خدا گرفتاری و سرگردانی به دنبال دارد. و انحراف از خط امام انحراف از اسلام و صراط مستقیم است و بیانات رهبر کبیر انقلاب شفابخش دل های محرومان و مستضعفان و امت اسلام است.
2- از افراد مؤمن و متعهد به اسلام و با تجربه و در خط امام حداکثر استفاده نمائیم و مواظب باشیم که چنین افرادی به انزوا کشیده نشوند که برچسب زدن ناروا و طرد آنها به زیان اسلام و ایران و به نفع دشمنان اسلام است. ضد انقلاب و منافقین و لیبرال با انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و به شهادت رساندن شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و 72 تن از یاران با وفای امام  و ترور شخصیت های انقلابی از جمله سومین شهید محراب فقیه عالیقدر آیت الله صدوقی که امروز دومین سالگرد شهادت او است عالمی که در تمام صحنه های انقلاب حضور فعال داشت و خار در چشم دشمنان انقلاب بود و توطئه های دیگر که میخواستند که خط نه شرقی و نه غربی انقلاب منحرف کنند و ایران را به دامان آمریکا باز گردانند که جز نفرت و انزجار عمومی از رفتار ضد اسلامی و انسانی آنها نتیجه ای عایدشان نشد. ضد انقلاب باید درک کرده باشد که توطئه ها و کارشکنی های آنها ملت و روحانیت بیدار و در خط امام منسجم تر و خون پاک شهدا به ویژه شهدای هفتم تیر و شهدای محراب برای همیشه جمهوری اسلامی بیمه کرده است.
3- با اینکه مساله اصلی ما جنگ است و نباید از شیطنت ها و اوضاع منطقه و خلیج فارس و کشورهای اسلامی و مسلمین و مستضعفین جهان حتی یک لحظه غافل ماند. امید است که پیام تاریخی امام امت در رابطه با افتتاح دومین دوره مجلس شورای اسلامی خصوصا نسبت به حل مسائل بسیار مهم اقتصادی و مبارزه با تورم و حل مساله مسکن و زمین و رسیدگی هر چه بیشتر به امور محرومان و قشرهای کم درآمد و وضع کارمندان دولت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد که بعد از تصویب و تصویب شورای محترم نگهبان دولت هر چه سریعتر به اجرا گذارد.
4- توصیه ملت انقلابی و مسلمان به دولت خدمتگزار این است که به وضع روستاها و کشاورزی که از مهمات کشور است توجه بیشتری شود. و امکانات شهری و رفاهی و مایحتاج آنها با قیمت عادلانه فراهم شود. و تعاونی های روستائی تقویت گردد. و وسایل کشاورزی به طور صحیح در اختیار کشاورزان قرار گیرد. و دولت نظارت کامل بر کشت و زراعت داشته تا بی رویه کشت نشود و از نابودی زمین های زراعی با قاطعیت جلوگیری بعمل آید. و به وسیله ایجاد سدهای دیگر از هدررفتن آنها جلوگیری شود و قیمتی برای فرآورده های کشاورزی در نظر گرفته تا کشاورزان با علاقه بیشتر به کشاورزی بپردازند و برخورد دولت به صورتی باشد که تا روستائیان که اکثرا از قشر محروم و مستضعف و ستم کشیده شاه و خان گزیده هستند با دلگرمی در روستاهایشان بمانند، و حتی مهاجرین از آنها با میل و رغبت به روستاهای خود بازگردند و ان شاء الله کشاورزی ما برای کشورهای دنیا الگو شود و دولت در فکر باشد که کارخانه ها در شهرهای کوچک و مراکز بخش احداث کند در پایان ضمن تشکر از وزارت راه نسبت به شروع اسفالت فاز دوم جاده شیراز- جهرم امید است در تکمیل و احداث جاده ها و راههای روستائی بخش های سیمکان و کردیان و خفر اقدام شود. و از مسؤولین امر میخواهم نسبت به احداث چند درمانگاه و بیمارستان و کمبود مخابرات در سه بخش و تامین آب و برق بقیه روستاها مخصوصا روستاهای سیمکان، و کمبود آب لوله کشی روستای قطب آباد و احداث چند کارخانه بسته بندی خرما در شهرستان جهرم و سد به روی رودخانه قراغاج ئدر خفر ایجاد گردد که باید عرض کنم منطقه شهرستان جهرم در وضعیتی قرار گرفته است که اگر به آن رسیدگی شود میتواند خرما و مرکبات و برنج و فرآورده های کشاورزی آن جوابگوی بسیاری باشد. و حتی خرما و چیزهای دیگر به خارج صادر کند. و پیشنهاد اینجانب و دیگر نمایندگان استان فارس به وزیر محترم کشور این است که هر چه سریعتر برای فارس استاندار شایسته ای تعیین نماید. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
    خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار.
    منشی- آقای سید عباس موسوی بفرمائید.
    سید عباس موسوی- بسم الله الرحمن الرحیم. با درود به روان پاک طیبه شهدای اسلام و با سلام به رهبر کبیر انقلاب و تبریک عید فطر با توجه به کمبود وقت مسائلی که می باید به عرض نمایندگان محترم و ملت شریف ایران در رابطه با مسائل حیاتی کشور برسانم:
1- که از همه آنها مهمتر است در رابطه با پیام پیامبر گونه حضرت امام روحی له الفداء در افتتاحیه دومین دوره مجلس شورای اسلامی است که اخلاق اسلامی و حفظ شؤون تقوا در این مجلس محترم و رعایت کردن تمام مسائل و مباحثی که حضرت امام در پیامشان فرمودند ان شاء الله به آن جامه عمل بپوشانیم مساله دوم حرکت مجلس که می باید براساس مسائل اقتصادی که امروز معضله ای شده گرانی، تورم، مساله زمین افزایش درآمد طبقات کم درآمد و مساله بعدی جریانهای مخالف سیاسی که تا دیروز از طریق بمب گذاری و وقایعی مانند 14 اسفند و ترورها و امروز به 3 طریق دیگر تیشه به ریشه انقلاب میزنند:
    یکی از چهره های عزیز انقلاب را منزوی میکنند، مارک زدن به افراد و شایعه پراکنی و حذف جریان های مذهبی و مظلومیت انجمن های اسلامی در ادارات و دامن زدن به کمبودها و فشار اقتصادی و ایجاد کمبودهای مصنوعی، احتکار و نهایتا ایجاد نگرانی در طبقات کم درآمد. و مساله آخری که باید به عرض برادران و خواهران عزیز برسانم در رابطه با مساله اعتیاد و کشیدن جوان ها به این راه در روزنامه کیهان کاملا این مساله مشهود است که در حدود چند کیلو تریاک در کجا و چند کیلو به اصطلاح مواد مخدر 600 کیلو دارد 8 کیلو دارد بیشتر، کمتر در سه تا از شهرها که کیهان این مساله را رقم زده است امیدواریم که شورایعالی قضائی با قاطعیت هر چه تمام تر در این مورد اقدام جدی به عمل بیاورد.
    در رابطه با فرمایشات حضرت آیت الله العظمی منتظری در چند ماه پیش فرمودند که جریانی و حرکتی شروع شده است که نیروهای انقلاب را کنار بزند و آنچه مسلم است فعلا این حرکت در بسیاری از نقاط جامعه کاملا به چشم میخورد و کم هم نیستند جوانان مخلصی که از دست فرصت طلب ها و عناصر مرموز جان به لبشان رسیده و نمیدانند که این مسائل را باید به چه صورت بیان بکنند. از زمانی که انقلاب ما پیروز شده همه استحضار دارند که علی الدوام در رابطه با کشاورزی روستائیان وعده هائی داده شده است که حتی بارها شنیده شد که عنقریب چهره روستاهای کشور تغییر خواهد نمود. ضمن اینکه تایید میشود تا حال تلاشهای زیادی شده است واقعیت آن است که هنوز به نیمی از مطلوب نرسیده ایم وبسیاری از روستاهای ما همین حالا هم از دست خوانین در امان نیستند و بسیاری از درگیری های روستاها به وسیله همین خوانین طرح ریزی میشود و از پشت پرده آتش بیار معرکه هستند و چون در معرکه وجود ظاهری ندارند طرفین دستگیر میشوند و کمتر موردی پیش می آید که به سراغ این جرثومه ها که مفسده انگیز در اجتماع هستند بروند و آنها را به سزای اعمالشان برسانند. بسیاری از خوانین با نمامی و خودشیرینی با شیطنت های خاص خودشان در پیش برخی افراد وجیه المله  جای پائی باز می کنند و از همین جای پا، پای بر سر حق ضعفاء می گذارند و از نردبان مراد هم
بالا میروند و به ریش هر دو طرف هم می خندند مواظب این عناصر در اجتماع باشیم دادرسی سریع دادگستری و ایجاد امنیت از طریق نیروهای انتظامی مخصوصا ژاندارمری از مهمترین مسائلی است که روستائی به کارش امیدوار و کاملا در تولید و مسائل کشور دخیل به سزائی است. وضع بسیاری از ادارات ما در برخورد آنها با ارباب رجوع مخصوصا روستائیان نه زیبنده انقلاب است نه قابل تحمل برای آنان و تفاوت قیمت اجناس در تعاونی و بازارهای آزاد به نحوی است که همه را ترغیب به تقاضا می کند یعنی همه مایل هستند که خلاصه جنسی که تعاونی میدهد بروند بگیرند به دلیل اینکه در بازار آزاد به قیمت گرانی به فروش میرود و لذا امر عادلانه توزیع انجام نمیگیرد.
    و اما چند مساله در رابطه با حوزه انتخابیه ام درود و ازنا بیشتر مسؤولین عزیز و برادران در رابطه با مساله درود که شهر صنعتی است هم کارخانه سیمان دارد و هم صنایع نظامی وضعیت این شهر از نظر هوا بسیار نامطلوب است به خاطر گردی که سیمان تولید می کند و برادرمان آقای هاشمی وزیر صنایع حضورا هم خدمتشان عرض کردیم که وضعیت هوا کاملا آلوده است و در رابطه با آب درود که آزمایشاتی به عمل آمده 17 نوع انگل دارد در زمانی که برادرمان آقای محلوجی استاندار لرستان بود به این مساله کاملا واقف بودند و الان وضعیت آب درود به همین منوال باد و بار سرکشی برادر عزیزمان آقای غفوری فرد وزیر محترم نیرو، به همین حال باقی مانده است که امیدواریم با توجه به اینکه هوای آن محیط به این صورت درآمده و نیاز واجب هست به کارخانه سیمان و باید هم شبانه روز به کارش ادامه بدهد، در رابطه با وضعیت آب درود ، مسؤولین هر چه سریعتر اقدام بکنند.
    در رابطه با بهداشت و بهداری این دو شهر متاسفانه بیمارستانی ندارد که از برادر عزیزمان وزیر محترم بهداری آقای دکتر منافی تقاضامند هستیم که به این مساله رسیدگی جدی بکنند و اما جا دارد در اینجا از دو تا از برادران و عزیزان وزراء  مخلص جناب آقای سیدمرتضی نبوی وزیر پست و تلگراف و تلفن که با کمبود وسائل شبانه روز مشغول تلاش هستند و همچنین از برادرمان جناب آقای نژاد حسینیان وزیر محترم راه و ترابری که در این موقعیت حساس با وضعیت و مسائل و کمبود وسائل تلاش دارند و در خدمت مردم هستند صادقانه از حضور این دو عزیزان تشکر و قدردانی بشود امیدوارم که خداوند منان به همه خدمتگزاران جمهوری اسلامی موفقیت و طول عمر عطا فرماید ان شاء الله. والسلام علیکم و رحمه الله.
    3- بیانات آقای رئیس به مناسبت عید سعید فطر و ابراز همدردی و تسلیت به مناسبت سالگرد سومین شهید محراب آیت الله صدوقی و تذکرات نمایندگان به مسؤولان اجرائی کشور
    رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم، عید سعید فطر را به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و از طرف نمایندگان به عموم مسلمانان تبریک عرض می کنم و امیدوارم خداوند طاعات همه را قبول بفرماید. و به مناسبت سالگرد سومین شهید محراب آیت الله بزرگوار صدوقی را به عموم مسلمانان مخصوصا به رهبر عظیم الشانمان تسلیت عرض میکنیم و به خانواده محترمشان مخصوصا فرزند محترمشان همکار سابق مان تسلیت عرض میکنیم.
    تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرائی کشور:
    آقای اسرافیلیان نماینده تهران به وزارت نیرو در خصوص آب آشامیدنی افسریه، خانی آبادنو و شهرک ولی عصر تذکر داده اند.
    آقای رحیمی نماینده اورامانات به وزارت راه در خصوص تکمیل جاده باختران- پاوه و به وزارت نیرو در مورد آب آشامیدنی بخش جوانرود تذکر داده اند.
    آقایان اشرفی و صفائی نمایندگان باختران به وزارتخانه های نیرو و کشور در مورد آب آشامیدنی باختران و به وزارت بازرگانی در خصوص تامین کالاهای ضروری منطقه تذکر داده اند.
    آقای صدقیانی نماینده سلماس به وزارت کشاورزی در مورد تحویل خیش و بارکش تراکتور به کشاورزان منطقه تذکر داده اند.
    آقای آخوندی نماینده شبستر به وزارت راه در مورد تکمیل و راه اندازی جاده صوفیان- شبستر و شبستر- طسوج و جلوگیری از تحویل آن از پیمانکار تذکر داده اند.
    آقای میرجعفری نماینده اراک به نخست وزیر در مورد رفع ممنوعیت واگذاری آب به منازل دارای سند مشاع و قولنامه ای و به وزارت نیرو در مورد تامین آب آشامیدنی محل فوتبال و شهرک ولی عصر اراک و اصلاح آئین نامه قانون حفاری تذکر داده اند.
    آقای سلطانی نماینده کرج به صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مورد اعضاء انجمن اسلامی ایستگاه رادیوئی کمال آباد کرج تذکر داده اند.
    آقای محمدی نماینده سلسله و دلفان به مسؤولان در مورد راه، آب آشامیدنی و برق و مراکز آموزشی منطقه تذکر داده اند.
    آقای شیرزادی نماینده قصرشیرین به وزارت نیرو در مورد آب آشامیدنی منطقه و به وزارت راه در مورد اسفالت جاده قلاجه به گیلانغرب و جاده گوآوربه پادگان ابوذر تذکر داده اند.
    آقای پورگل نماینده بندرانزلی به وزارت کشور در مورد تاسیس شهرداری در بخش آبکنار تذکر داده اند. گزارش شعب را بخوانید.
4- تصویب اعتبارنامه آقای وارطان وارطانیان نماینده اقلیت ارامنه شمال
    منشی- مخبر شعبه 15 تشریف بیاورند.
    مرضیه دباغ (مخبر شعبه 15)- بسمه تعالی.
    گزارش از شعبه 15 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی اقلیت ارامنه شمال در حوزه انتخابیه تهران مبنی بر انتخاب آقای وارطان وارطانیان در جلسه روز 27/3/63 در این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای وارطانیان از ارامنه شمال مطرح است (اظهاری نشد) معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای وارطانیان تصویب شد. (تکبیر نمایندگان) .
5- مراسم تحلیف آقای رمضان پور نماینده بندرلنگه
    رئیس- مراسم تحلیف نماینده بندرلنگه را مطرح کنید.
    منشی- آقای رمضان پور تشریف بیاورند.
    رمضان پور- بسم الله الرحمن الرحیم. من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد میکنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد مینمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دست آوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. ودیعه ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت امانت وتقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم. از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهارنظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.
6- تصویب اعتبارنامه آقای مرتضوی فر نماینده لنجان
    رئیس- در مورد اعتبارنامه آقای مرتضوی فر نماینده لنجان آقای اسماعیل فدائی اعتراض کرده بودند به کمیسیون تحقیق رفته بود کمیسیون تحقیق اعتبارنامه را تایید کرده و خود آقای فدائی هم اعتراضشان را پس گرفته اند دیگر به صورت بحث مطرح نمیشود. ما در یک بار دیگر مطرح میکنیم اگر معترضی نباشد تصویب تلقی میشود.
    اعتبارنامه آقای مرتضوی فر از لنجان مطرح است (اظهاری نشد) معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای مرتضوی فر نماینده لنجان تصویب شد (تکبیر نمایندگان).
    مخبر کمیسیون تحقیق تشریف بیاورند.
    7- گزارش کمیسیون تحقیق در مورد پرونده انتخاباتی آقای راستی لاری نماینده لارستان و تصویب اعتبارنامه ایشان
    اسماعیل شوشتری(مخبر کمیسیون تحقیق)- بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از کمیسیون تحقیق به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی آقای محمد جواد راستی لاری از حوزه انتخابیه لارستان که پس از گزارش شعبه 12 در جلسه مورخ 22/3/63 مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم تایید اعتبارنامه آقای محمدجواد راستی لاری به این کمیسیون ارجاع شده بود پس از توضیحات مخبر شعبه و تحقیق و بررسی با اکثریت آراء اعتبارنامه ایشان تایید گردید که اینک گزارش آن تقدیم مجلس شورای اسلامی میگردد.
    موارد اعتراض شعبه در عدم صحت جریان انتخابات حوزه انتخابیه لارستان و عدم صلاحیت فردی آقای راستی به قرار ذیل بود:
1- انفصال موقت تا سه ماه از خدمت در رابطه با تحصن کارکنان تلکس.
2- یکطرفه بودن اعضاء هیات اجرائی.
   
    3- تظاهرات و دادن شعار در گزارش پس از انتخابات مرحله اول.
    کمیسیون تحقیق در جلسه مورخ 5/4/63 موارد اعتراض را رسیدگی نموده نظر به اینکه آقای راستی شاغل در مخابرات بوده و انفصال موقت به نظر مسؤولین زیربط مساله ای نبوده و همچنین یکطرفه بودن اعضای هیات اجرائی اولا تاثیری در نتیجه انتخابات به گزارش شعب نبوده و ثانیا مدرکی دال بر اعمال طرفداری اعضای هیات اجرائی وجود نداشت و در مورد تظاهرات گراش چون صرفا تخلف انتخاباتی است و تاثیری در سرنوشت انتخابات نداشت بنابراین اشکالات، وارد تشخیص داده نشد و با اکثریت آراء تایید گردید.
    همانطور که در گزارش تقدیم نمایندگان محترم مجلس عرض شد پرونده انتخاباتی آقای محمدجواد راستی که شعبه 12 تایید نکرده بود ایراد شعبه سه نکته بود ایشان سابقا در مخابرات شاغل بودند و انفصال از خدمت تا سه ماه داشتند و این انفصال از خدمت انفصال موقت در رابطه با تحصن کارکنان تلکس بود که شعبه به این دلیل اعتراض کردند. در این رابطه از مسؤولین زیربط تحقیق شد که این انفصال چه بوده و در چه رابطه بوده و به گزارش مسؤولین زیربط گفتند این انفصال موقت مساله ای نبوده و مهم اینست که ایشان بعد از این مدت دوباره در مخابرات شاغل بودند بنابراین مساله انفصال ایشان مساله ای نداشت. آن دو نکته دیگر که اعضای هیات اجرائی یکطرفه بودند هیچگونه مدرکی که این یکطرفه بودن را در جائی اعمال بکنند ما نداشتیم و در مورد تظاهرات و دادن شعار در یکی از حوزه های رای گیری به نام گراش اولا هیچگونه تاثیری در سرنوشت انتخابات نداشت چون مجموع آراء این حوزه انتخابیه فرضا اگر باطل هم بشود باز تاثیری در سرنوشت انتخابات حوزه لارستان ندارد و…
    سیدمحمود علوی- آقای شوشتری تظاهرات در گراش نبوده تظاهرات از لار بوده به طرف گراش…
    رئیس- کتبا مطالبتان را بفرمائید.
    اسماعیل شوشتری (مخبر کمیسیون)- آنچه که آنجا توضیح دادند خود آقای علوی و گزارشات کتبی که هست در گراش بوده حالا به طرف گراش بوده یا در گراش آنچه که هست آنجا گراش مطرح بود. بالاخره بعد از بررسی کمیسیون این موارد را وارد تشخیص نداد و اعتبارنامه ایشان با اکثریت آراء تایید شد.
    رئیس- بسیار خوب مخبر شعبه اگر مطالبی داشته باشند نظرشان را میتوانند مطرح کنند.
    سیدمحمود علوی- مطلب مهمی ندارم.
    رئیس- مطلبی ندارند؟ یعنی اضافه بر آنچه که اینجا گفته شد چیزی نمی خواهند بگویند. بسیار خوب، خود آقای راستی لاری اگر مطالبی می خواهند بفرمایند اگر لازم می دانند می توانند صحبت کنند.
    راستی لاری- مطلبی ندارم و تشکر می کنم فقط تقاضای رای علنی دارم.
    رئیس- بسیار خوب، ایشان تقاضا دارند که رای گیری علنی باشد. مامورین گلدانها را حاضر کنند همانطور که قبلا خدمت آقایان تذکر دادیم همه حضار می توانند رای بدهند چه اعتبارنامه شان تصویب شده باشد یا نشده باشد و موافقین کارت سفید بااسم و مخالفین کارت کبود با اسم و ممتنعین کارت زرد با اسم اگر هم کارت به نام بعضی از آقایان چاپ نشده اسم خودشان را پشت کارت کارت سفید دیگری یا زرد و کبود دیگری بنویسند. 183 نفر الان در جلسه حاضرند مامورین گلدانها را میبرند. ( در این هنگام اخذ رای به عمل آمد و نتیجه آن به شرح زیر اعلام شد)
    رئیس- نتیجه رای گیری در مورد اعتبارنامه آقای راستی لاری. حضار در جلسه 184 نفر بودند که کسی رای مخالف نداده است، موافق 153 نفر رای دادند و بقیه آقایان و خانمها ممتنع به حساب می آیند. 8 نفر کارت ممتنع دادند، 18 نفر اصلا کارت ندادند و پنج نفر هم کارت بی اسم دادند که مجموعشان 31 نفر می شوند که اینها ممتنع به حساب می آیند. بنابراین اعتبارنامه آقای راستی لاری تصویب شد.(تکبیر نمایندگان).
    (اسامی رای دهندگان به پرونده انتخاباتی آقای راستی لاری به شرح زیر است).
    موافقین:
    آقایان: لطیف صفری- محمدمهدی رهبری املشی- احمد همتی- اکبر پرهیزکار- غلامرضا حیدری- سیدعلی عوض زاده- علی اکبر روحانی- علی اصغر مرتضوی فر- اسماعیل فدائی- سیدفخرالدین هاشمی- غلامرضا فدائی عراقی- محمدرضا باهنر- محمدتقی لطفی- محمد کلاته ای- سیدرضا اکرمی- سیدمطهر کاظمی- جلال الدین فارسی- مرتضی شیرزادی- مهدی یعقوبی- محمود مروی- سیدخاوری لنگرودی- سیدابوالحسن موسوی- محمداسماعیل شوشتری- علی نظری منفرد- پناهنده- هادی غفاری- صمد شجاعیان- محمدهاشم رهبری- حسین سبحانی نیا- محمدباقر بهرامی- احمدوند- محمدامین طرفی- سیدحسین چیت ساز محمدی- شاملو- اسمعیل آهنی- سیدعلی حسینی- محمدشینی مصطفی- سیدجواد انگجی- محمد شاورانی- قاسم معماری- علی شوشتری- حسین سلطانی- عبدالله عطائی- سیدمحمود علوی- امیر میر- محمدباقر انواری- پزشکی- سعید امانی همدانی- یارمحمد عرب عامری- سید حسین حسینی- عطاالله فضائلی- علی آقامحمدی- احد انجیری مطلق- علی عبدالله پور- علی موحدی ساوجی- باقر داودی- نورالدین رحیمی- جاوید رمضان پور- حسین هراتی- سیدمهدی طباطبائی- سیدحسین محمدی‌آذر- عبدالرحمان رحیمی- ربانی املشی- سیدفضل الله حسینی برمائی- خانم عاتقه صدیقی- احمد زمانیان- رحمت الله رحمتی- ابوالفضل رحمانی اصل- ابوطالب محمودی- محمدهادی عبدخدائی- رضوی- محمد محمدی- فال اسیری- علی محمد غریبانی- افرازیده- مهدی مهدی زاده- احمد عزیزی- هاشم حجازی- خانم مریم بهروزی- سیدمحمد صالح طاهری- مولوی حامد دامنی- نبوی- محمدعلی عربی- زمانی- عباس پور- علی عبدالعلی زاده- قاسم مهرزاد صدقیانی- دکتر عباس شیبانی- علی پریزاد- غلامحسین رهبر- اسدالله بیات- محلوجی- اسحاق مدنی- عزیزی- دکتر نیکروز- ابوالقاسم رزاقی- علی اکبر هاشمی رفسنجانی- اسرافیلیان- خیرخواه- سیداحمد کاشانی- محمد اشرفی اصفهانی- غلامعلی شهرکی- عابدی- علی کامیار- سیداحمد حسینی سیرجان- سیدمحمد کیاوش- ناصری- سید عبدالله هجرتی- محمد حصاری- محمدعلی موحدی- عباس رحیمی- محمدرضا عباسی فرد- احمدی- علی رحم یوسف پور- سیدمصطفی فارغ- محمد میرزائی- محمدرضا رحیمی- نورمحمد محمودیان- سیدمرتضی موسوی اردبیلی- حسینعلی نجفی رهنانی- دکتر زرگر- عزیز حجتی- خزائی- سیدحسین موسویانی- سیدمحمدکاظم امام موسوی- وارطانیان- موسوی سلیمی کمینی- مهاوری- غلامرضا رحیمی- مطهری- سیدحسین قاضی زاده هاشمی- محسن مجتهد شبستری- سیدعلی حسینی زاده- حسین محقق- مهدی پورگل- رحیم علیزاده- خنانشو- عباس متین- مصطفی قادری- غلامرضا سلطانی- محمد کوسه غرابی- سیدمحمد حسینی نژاد- محمدعلی صاحب الزمانی- ابراهیم اسلامی- ساوه- آذری قمی- حسین پورسالاری- مهبودی- صدر طباطبائی- محمد صفری- محمدجواد راستی لاری.
    یک رای سفید ناخوانا و 6 رای سفید بدون نام
    ممتنعین:
    آقایان: محمدباقر آخوندی- سیدجواد حسینی- سیدکمال الدین نیکروش- دشتی- محمدرضا هاشمی.
    و 3 رای ممتنع بدون نام.
8- گزارش کمیسیون تحقیق در مورد پرونده انتخاباتی آقای محمد محمدی
نماینده سلسله و دلفان و تصویب اعتبارنامه ایشان
    رئیس- دستور بعدی را مطرح می کنیم. مخبر کمیسیون تحقیق برای گزارش اعتبارنامه بعدی تشریف بیاورند.
    اسماعیل شوشتری(مخبر کمیسیون تحقیق)- بسم الله الرحمن الرحیم
    گزارش از کمیسیون تحقیق به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی سلسله و دلفان مبنی بر انتخاب آقای محمد محمدی در جلسه مورخ 6/4/63 با توجه به ایرادهای شعبه 9 و توضیحات معترض علیه مورد بررسی و مداقه قرار گرفت. ایراد اول شعبه نامشخص بودن مقدار آراء صندوق سنجابی محل در گیری بود که پس از توضیحات و تحقیقات مشخص شد که آراء این صندوق در مرحله اول و دوم تفاوت چندانی نداشته و نیز در مرحله دوم آقای محمدی 521 رای و آقای عنایت 101 رای داشته اند. با توجه به اینکه رای آقای محمدی در این صندوق در مرحله دوم کمتر از مرحله اول و همچنین آراء این صندوق تاثیری در سرنوشت انتخابات با تفاوت فاحش آراء نداشته و نتیجتا کمیسیون این اشکال را وارد ندانست. ایراد دوم شعبه وجود پرونده ای از آقای محمدی در دادگاه عالی قضات بود که پس از بررسی اصولا پرونده ای مبنی بر محکومیت آقای محمدی در این دادگاه وجود ندارد. تخلفی
هم که ادعا شده است عمدتا از طرف مجریان حکم بوده و ارتباطی با حکم آقای محمدی ندارد. در نتیجه این ایراد هم وارد تشخیص داده نشد و در پایان پرونده مذکور با اکثریت آراء مورد تایید قرار گرفت. پرونده ایشان که در شعبه 9 مطرح بود دو ایراد عمده داشت که این دو ایراد مورد بررسی قرار گرفت و وارد تشخیص داده نشد.
    ایراد اول عبارت از این بود که آراء صندوصقهای  سنجابی مشخص نبود و شعبه تصورش بر این بود که صندوقهای سنجابی یک منطقه وسیعی است و آراء زیادی دارد این آراء مشخص نشده ولی در کمیسیون وقتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت معلوم شد یک صندوق بیشتر ندارد و صندوق هم آرائش مشخص است آقای محمدی 521 رای دارند و نفر دوم 101 رای داشته اند. بنابراین ایراد شعبه در اینکه آراء صندوقهای سنجابی مشخص نیست مشخص بوده و ایراد شعبه هم برطرف شده بود. ایراد عمده این بود که گفتند پرونده ای از ایشان در دادگاه انتظامی قضات مطرح است مبنی بر محکومیت ایشان منتها در کمیسیون وقتی بررسی شد هیچگونه پرونده ای دال بر محکومیت ایشان وجود ندارد ایشان قاضی شرع بودند حکمی دادند حکم شان هم بر موازین قانونی و شرعی بوده تخلف از ناحیه مجریان حکم بوده و به ایشان هیچگونه ارتباطی نداشت. بنابراین سؤال هم شد، تحقیق هم شد پس از اینکه مشخص شد پرونده ای مبنی بر محکومیت ایشان در دادگاه انتظامی قضات وجود ندارد با اکثریت آراء تصویب شد.
    رئیس- حالا اگر مخبر شعبه مطلبی بیش از آنچه که ایشان توضیح دادند در ادله اعتراض دارد می تواند توضیح بدهد.
    هراتی (مخبر شعبه)- چیز دیگری ندارد، مطلب دیگری نیست.
    نادی- اگر نبوده چرا به آنجا رفته است؟
    رئیس- همین ها بود که توضیح دادند. یعنی بر آن اساس بود که رفته بود آقایان آن اعتراض را وارد ندانستند. خود آقای محمدی اگر توضیحی دارند می توانند صحبت کنند.
    محمدی- من لازم نمی بینم.
    رئیس- این که روشن بود دیگر توضیحی نمی خواست و مطلب پیچیده ای اصلا نبود. آقای محمدی هم توضیحی نمی خواهند بدهند رای گیری کنیم. آقای محمدی تقاضای رای علنی نفرمودند. گلدانها را برای رای گیری خدمت آقایان ببرند 180نفر در جلسه حضور دارند البته این خیلی دقیق نیست ممکن است یکی، دو نفر  کم وزیاد باشند. باز همانطور که قبلا تذکر دادیم همه می توانید رای بدهید گر چه اعتبارنامه تصویب نشده باشد. این بار کارت با اسم لازم نیست. موافق می تواند کارت سفید و مخالف کبود و ممتنع کارت زرد میدهد.
    یکی از نمایندگان- من با انتخاباتش مخالفم.
    رئیس- بسیار خوب صحبت نمی توانند بکنند فقط می توانند رای بدهند (کارت نداریم) کارت که خدمتتان هست یک تکه کارت سفید بردارید بیندازید توی گلدان یا هر رنگی که میخواهید. روی کارت بنویسید مخالف اگر کارت رنگی ندارید می توانید بنویسید مخالف یا موافق یا ممتنع. در مورد کمیسیونها آقایان کمیسیونهائی که به نصاب رسیده و تشکیل شده ما خواهش میکنیم از همین امروز مشغول کار بشوند یک مقدار لایحه تکثیر کردند خدمتتان میدهند اگر تا به حال نداده اند کارتان را شروع کنید که برای جلسه علنی خوراک تهیه بشود و ضمنا کمیسیونهائی که 13 نفر الان عضو دارد باید کنند ببینند در گذشته چند تا عضو داشته فعلا براساس اعضای گذشته می توانند عضو داشته باشند تا ما بعد تقسیم کنیم ببینیم به هر کمیسیونی چند نفر میرسد. تعداد اعضای کمیسیونها را جدیدا مشخص میکنیم و خدمتتان اعلام میکنیم فعلا براساس مجلس گذشته کمیسیونها عددشان معتبر است مثلا اگر کمیسیونی در گذشته 11 نفر عضو داشته الان نمی تواند 13 نفر عضو داشته باشد مگر اینکه هیات رئیسه و رؤسای شعب این را تایید بکنند که ما هنوز با توجه به تعداد نمایندگان و نیازهای کمیسیون ها یک جلسه ای نگذاشته ایم، می گذاریم و نظر میدهیم. امروز چند تا انتخابات داریم که بعد از این رای گیری انتخابات مطرح میشود آقایان قبلی ها که به شیوه انتخابات آشنا هستند آقایان جدید هم آشنا باشند که آن ورقه ای که قبلا خدمتشان دادیم در آن ورقه می خوانید مسؤولیت فردی که میخواهید به او رای بدهید آنجا مشخص است براساس آنچه که خودتان تشخیص میدهید که چه فردی مفید هست برای آن مطالبی که در آن ورقه نوشته شده رای میدهید. از بین افرادی که اعلام خواهیم کرد یکی یکی جداگانه اعلام میکنیم. دستور هفتگی ما در همین جلسه تمام میشود یعنی آنچه که اعلام کرده بودیم منتها یک دوفوریتی آمده که حالا مطرح می کنیم اگر دوفوریتی رای آورد برای پنجشنبه آینده می توانیم جلسه داشته باشیم به اضافه اگر تا امروز پیش از ظهر کمیسیون تحقیق یک گزارشی به ما برسانند ما می توانیم در برنامه روز پنجشنبه بگذاریم و الا نمی توانیم بگذاریم چون اگر در دستور هفتگی نیامده باید حداقل 48 ساعت قبل از تهیه شده و چاپ شده باشد.
    رئیس- نتیجه استخراج آراء در مورد اعتبارنامه آقای محمدی نماینده سلسله و دلفان.
    181 نفر در مجلس حاضر بودند که 152 نفر رای موافق دادند و 8 نفر رای مخالف دادند و 9 نفر کارت ممتنع دادند و 14 نفر هم کارت ندادند که ما این 9 نفر را و 14 نفر را یعنی 23 نفر را ممتنع به حساب می آوریم. بنابراین اعتبارنامه آقای محمدی نماینده سلسله و دلفان و نورآباد تصویب شد. (تکبیر نمایندگان).
9- انتخاب آقای رهامی جهت عضویت در هیات سه نفری مذکور در تبصره 66 قانون بودجه سال 1361 کل کشور
    رئیس- اولین انتخابات را مطرح کنید که ببینیم چه کسی کاندیدا است.
    منشی- اولین انتخابمان انتخاب یکنفر به عنوان عضویت در هیات سه نفری مذکور در تبصره 66 قانون بودجه است که این تبصره 66 سال 1361 کل کشور است و در تبصره 69 قانون بودجه امسال هم باز همین مساله مطرح است. حالا کسانی که کاندیدا باشند….
    رئیس- بله، کسانی که کاندیدا هستند اعلام بفرمایند.
    (در این هنگام آقایان نمایندگان آقای رهامی و آقای مهدیزاده را به عنوان کاندیدا معرفی کردند).
    تاکنون آقای رهامی و آقای مهدیزاده به عنوان کاندیدا مطرح هستند.
    یکی از نمایندگان- اگر ممکن است کاندیداها خودشان را مختصری معرفی کنند.
    رئیس- این مرسوم نیست. چون باید مثلا از فضایل شان بگویند این درست نیست.
    یکی از نمایندگان- بعضی از کاندیداها پیش بینی کردند و معرفی مختصری از خودشان کردند بعضی ها این پیش بینی را نکردند و این عدم تعادل پیش می آورد.
    رئیس- خوب، آن خصوصی برای خودشان بوده است این یک بدعتی است که ما از تریبون افراد را با مشخصاتی که خودشان اعلام میکنند بخواهیم معرفی کنیم. نمیتوانیم.
    یکی از نمایندگان- آقای هاشمی ممکن است همه نشناسند. چون همه نمی شناسند و چون آغاز کار مجلس است یک معرفی مختصر مفید است.
    رئیس- آقای رهامی و آقای مهدیزاده بایستند که آقایان از نظر قیافه ای آشنا بشوند.
    آن عبارتی که توی قانون بودجه هست خوانده می شود برای اینکه آقایان برای آن کار آشنا بشوند.
    منشی- تبصره 66 خودش خیلی مفصل است ولی آن قسمتی که مربوط به این انتخاب می شود بنده 4 این تبصره است. من اصل تبصره را میخوانم با بند 4 که نمایندگان محترم توجه بفرمایند.
    » تبصره 66- به منظور جلوگیری از تاثیر نامطلوب عقب ماندگی حسابهای گذشته در تنظیم حسابهای جاری و فراهم آوردن موجبات تنظیم لایحه تفریغ بودجه سنوات قبل اجازه داده می شود. «
    این اجمالا در رابطه با تفریغ بودجه است و حساب سالهای قبل که چون خیلی از سالهای گذشته حسابها معوق مانده است و این حسابها رسیدگی نشده ولایحه تفریغ بودجه اش تهیه نشده بود و برای این مساله یک هیاتی را در نظر گرفتند که این هیات کارگشا باشد. بند 4 را من میخوانم که » هیات « مربوط به بند 4 می شود. » به منظور از میان برداشتن هر نوع مانع در راه اجرای این تبصره و جلوگیری از بروز وقفه مجدد در امر تنظیم حسابها و لایحه تفریغ بودجه یک هیات سه نفره مرکب از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی با اختیارات تام در مورد رفع
واخواهی و تعیین تکلیف اسناد واخواهی شده و ناقص سنوات گذشته و اسناد و دفاتر و اوراق بهادار و موجودیهایی که بر اثر حوادث ناشی از انقلاب شکوهمند اسلامی و جنگ تحمیلی و سایر حوادث غیر متفرقه شوخته و از بین رفته است و یا مفقود شده است و بطور کلی رفع هر نوع مشکل دیگری که در راه تنظیم حسابهای معوقه و تهیه لایحه تفریغ بودجه سنوات گذشته وجود دارد تصمیمات لازمه اتخاذ نماید.
    تصمیمات این هیات با اکثریت آراء قطعی و لازم الاجراء خواهد بود لکن این تصمیمات که صرفا ناظر بر ایجاد تسهیلات لازم در امر تنظیم حسابهای معوقه است عنداللزوم مانع از تعقیب قانونی متخلفین امر نخواهد بود. یک چنین هیاتی است که سه نفر هستند که یک نفر آن هم باید از ناحیه مجلس انتخاب بشود.
    رئیس- اسم دیگری نداریم.
    منشی- تاکنون کسانی که برای این امر کاندیدا شده اند دو نفر هستند.
    رئیس- خیلی خوب. مامورین گلدانها را ببرند. آقایان اسم یکی از این دو نفر را روی کاغذ بنویسند و بدهند به دست مامور توی گلدان می اندازند، اسم یک نفر را بنویسند یا اسم آقای رهامی یا اسم آقای مهدیزاده.
    (در این هنگام اخذ آراء و شمارش آن به عمل آمد و نتیجه به شرح زیر اعلام شد).
    رئیس- نتیجه آراء انتخاب یکنفر جهت عضویت در هیات سه نفری مذکور در تبصره 66 قانون بودجه سال 1361 کل کشور اعلام می شود.
    آراء‌ آقای رهامی 102 رای و آراء آقای مهدیزاده 68 رای است و 8 نفر هم کارت سفید داده اند.
    بنابراین آقای رهامی از طرف مجلس شورای اسلامی جهت عضویت در هیات سه نفری مذکور در تبصره 66 قانون بودجه سال 1361 کل کشور انتخاب شدند.
    10- انتخاب آقایان: فؤاد کریمی و آقامحمدی به عنوان ناظر در اجرای بند »ب « ماده 21 قانون اصلاح قانون پولی و بانکی کشور مصوب 18/12/1358 شورای انقلاب
    رئیس- آقای موحدی انتخابات بعدی را مطرح می کنند.
    منشی- انتخاب بعدی مان انتخاب دو نفر ناظر در اجرای بند »ب« ماده 21 قانون اصلاح قانون پولی و بانکی کشور مصوب 18/12/58 شورای انقلاب است که در همان ورقه ای که قبلا چاپ شده و در اختیار نمایندگان محترم قرار گرفته در پشت آن ورقه قسمتی از بند 4 قانون اصلاح قانون پولی وبانکی کشور و همینطور بند » ب« آمده است.
    ب- هیات نظارت اندوخته اسکناس از افراد زیر تشکیل میشود.
1- دو نماینده مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس مزبور.
    بنابراین این هیات نظارت اندوخته اسکناس از کسانی تشکیل میشود که دو نفرشان از سوی مجلس باید انتخاب بشوند.
    رئیس- این دو نفر توی جلسه ای شرکت می کنند که اسکناسهایی که می خواهند از رده در کنند و بسوزانند زیر نظر اینها سوخته میشود و به جایش اسکناس نو می آید یا اسکناسهایی که می خواهند وارد گردش بکنند با نظر اینها از توی انبار می آورند و برای توزیع می دهند یا اسکناسهایی که در چاپخانه ها چاپ میشود و از خارج وارد میشود با نظر اینها وارد میشود و کارهایی از این قبیل دارند و قبلا هفته ای دو سه جلسه داشتند حالا من نمی دانم الان چقدر جلسه دارند.
    منشی- کسانی که مایل باشند کاندیدا بشوند اعلام کنند.
    رئیس- کسانی که اسم نوشته اند بگویید.
    منشی- تا به حال سه نفر داوطلب شده اند اول آقای حائری زاده آقای عبدالعلی زاده دوم و نفر سوم هم جناب آقای فؤاد کریمی هستند.
    ( در این هنگام آقایان نمایندگان 6 نفر دیگر را به عنوان کاندیدا معرفی کردند )
    منشی- 6 نفر دیگر تا آنجا که من شنیدم اضافه شدند آقای آقا محمدی، آقای خزاعی و آقای اسماعیل فدایی از سربند و آقای لطیف صفری، آقای سید زاده و آقای پزشکی ( سیدزاده- من کاندیدا نیستم ) آقای سیدزاده خودشان می فرمایند قبول نمی کنند چون توی هیات رئیسه کار دارند.
    کسانی که اسامی شان خوانده میشود چنانچه سکوت کنند و چیزی نگویند معلوم میشود که قبول دارند که کاندیدا باشند.
    رئیس- آهسته بخوانید، آقایانی که اسامی آنها قرائت میشود بلند شوند تا نماینده ها آنها را ببینند. چون هنوز ما با همه خوب آشنا نیستیم.
    منشی-1- آقای حائری زاده.
2- آقای عبدالعلی زاده .
3- آقای  فؤاد کریمی .
4- آقای آقا محمدی .
5- آقای خزاعی .
6- آقای اسماعیل فدایی .
7- آقای لطیف صفری .
8- آقای پزشکی .
    رئیس- هشت نفر الان کاندیدا سهتند که اسامی دو نفر از اینها را شما باید بنویسید. این ورقه ای که می نویسید اسم دو نفر درش باشد. بالای ورقه بنویسید برای کمیسیون نظارت بر اندوخته اسکناس و اسم دو نفر مورد نظرتان را روی آن ورقه بنویسید (پزشکی- من کاندیدا نیستم ) آقای پزشکی هم گفتند که کاندیدا نیستند پس 7 نفر کاندیدا هستند. مامورین گلدانها را برای رای گیری ببرند 186 نفر حضور دارند.
    ( در این هنگام اخذ رای به عمل آمد و نتیجه به شرح زیر اعلام شد)
    رئیس- نتیجه آراء انتخاب دو نفر ناظر در اجرای بند (ب) ماده 21 قانون اصلاح قانون پولی و بانکی کشور اعلام میشود:
    رئیس- نتیجه رای گیری در مورد دو نفر ناظر برای قانون پولی کشور به این ترتیب آراء استخراج شده:
    آقای فؤاد کریمی 90 رای.
    آقای آقامحمدی 81 رای.
    آقای فدائی 63 رای.
    آقای حائری زاده 54 رای.
    آقای خزاعی 25 رای.
    آقای عبالعلی زاده 22 رای.
    آقای لطیف صفری 18 رای.
    بنابراین آقایان فؤاد کریمی و آقامحمدی به عنوان اعضای آن هیات نظارت بر اندوخته اسکناس از طرف مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند (تکبیر نمایندگان)
    نادی- تذکر آئین نامه ای دارم.
    رئیس- آقای نادی تذکر دارند. به همین برنامه تذکر دارید؟
    نادی- نه، مربوط به این نیست.
    رئیس- خوب، اگر تذکر مربوط به این نباشد الان مطرح نمیشود.
    نادی- طبق ماده 144 است.
    رئیس- مربوط به چیست؟
    نادی- مربوط به خلاف قانونی و تخلفی است که انجام داده اند.
    رئیس- مربوط به دستور جاری باید باشد، یادداشت کنید برای من بفرستید اگر مربوط باشد من می گویم اعلام کنند.
    نادی- نامه ای نیست، اینجا باید تذکر داده شود.
    رئیس- خوب، هر تذکری را در هر وقت که نمیدهند. تذکر مربوط به وضع جاری مجلس است.
11- انتخاب آقای هاشمیان جهت نظارت در اجرای بند (ب) ماده 1و2 قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب 10/4/58 شورای انقلاب
    رئیس- خوب، تا این آراء را می شمارند میتوانیم انتخابات بعدی را انجام بدهیم. آقای موحدی توضیح بدهید. برای انتخابات بعدی.
    منشی- انتخاب بعدی که داریم انتخاب یک نفر جهت نظارت در اجرای بند (ب) ماده(1) و ماده (2) قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب 10/4/58 شورای انقلاب ، حالا بند (ب) ماده 2 را بنده یکبار میخوانم برای اینکه ممکن است بعضی نمایندگان محترم آن برگه الان در خدمتشان نباشد. بند (ب) ماده (1) این است. » صنایع و معادن بزرگی که صاحبان آن از طریق روابط غیر قانونی با رژیم گذشته استفاده نامشروع از امکانات و تضییع حقوق عمومی به ثروتهای کلان دست یافته اند و برخی از آنها از کشور


متواری هستند و دولت طبق لایحه قانونی شماره 6738 مورخ 26/3/58 مدیریت آنها را در اختیار قرار گرفته است سهام این گونه اشخاص که به تملک در می آید هر گونه رسیدگی مالی و فنی و حقوقی نسبت به این گونه اشخاص در اختیار دولت خواهد بود. « بعد ماده 2 آن هم که باز مربوط به این مساله است این است: » ماده 2- آیین نامه اجرائی این قانون باید ظرف مدت یک هفته به وسیله وزارتخانه های صنایع و معادن، بازرگانی و سازمان برنامه و بودجه تنظیم شود و به تصویب هیات وزیران برسد و افراد مشمول » ب« و ماده یک به تصویب جلسه مشترک وزرای بازرگانی، صنایع و سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان شورای انقلاب اسلامی برسد و همراه با اصل لایحه اعلام میگردد. « یعنی در واقع این هیاتی که تشکیل می شود از آن چند وزیر و قبلا نماینده شورای انقلاب بوده حالا چون مجلس ، قوه مقننه به جای شورای انقلاب هست یک نفر از مجلس برای این موضوع انتخاب می شود.
    رئیس- این کمیسیون در تمام این پنجسال کار میکرده است و دوره قبل هم مجلس یک نماینده ای آنجا داشت. الان هم این کمیسیون با یک تغییراتی مشغول این کار است و حاکم شرعی را گذاشته اند و با یک آیین نامه خاصی مشغولند و این کارخانه هایی که یک بار شورای انقلاب، پنجاه و چهار نفر از سرمایه داران بزرگی که ادله ای داشت بر فساد اموالشان، آن موقع مصادره کردند و در اختیار دولت قرار گرفت، کارخانه های اینها الان در اختیار دولت است. دارد رسیدگی می شود. در بعضی از موارد کمیسیون دارد کار میکند و نماینده ای که آنجا میرود نماینده مؤثری است یعنی رایش در مسایل مالی، حقوقی، رای سرنوشت سازی است. آقایان توجه داشته باشند این با آن دو موردی که تا به حال انتخاب کردیم حساس تر است، در رایشان اگر دقت میخواهند بفرمایند، بفرمایند.
    منشی- حالا کسانی که برای این امر کاندیدا هستند لطفا شفاها و یا کتبا تقاضا بدهند. ( در این هنگام آقایان نمایندگان 4 نفر را به عنوان کاندیدا معرفی کردند ) کسانی که تا حالا کتبا تقاضایشان را نوشته بودند دادند یا در مجلس من شنیدم که کاندیدای شان کرده اند 4 نفر هستند که من اسامی آنها را میخوانم:
1- آقای پورسالاری.
2- آقای نیک روش.
3- آقای هادی غفاری.
4- آقای هاشمیان.
    هاشمیان- من منصرف شده ام.
    منشی- آقای هاشمیان اعلام انصراف فرموده اند.
    خزاعی- مدت انتخاب این فرد چهار سال است یا یکسال؟
    رئیس- زمان ندارد، اگر پیشنهادی برسد می توانیم در هر مقطعی بخواهیم عزل کنیم. اصلا آئین نامه ای هم ندارد، در شورای انقلاب انتخاب می شده و بعد هم در مجلس و قانون خاصی نبوده است. چون مجلس جانشین شورای انقلاب در خیلی مسائل بوده به مجلس منتقل شده است.
    رئیس- مامورین گلدانها را حاضر کنند اسامی را که یکبار دیگر می خوانیم اسم یکی از آقایان را روی کارت بنویسید و به مامورین بدهید که در گلدان بیندازند یکبار اسامی خوانده میشود:
    آقایان: پورسالاری، نیک روش، هادی غفاری.
    یکی از نمایندگان- آقای هاشمیان هم هستند.
    رئیس- آقای هاشمیان قبول کردند یا نه؟
    هاشمیان- قبول می کنم.
    رئیس- خیلی خوب، آقای حسین هاشمیان هم کاندیدا هستند بنابراین یک یک آقایان بایستند. که آقایان نمایندگان با آنها آشنا شوند.
    اسم یکی از این آقایان را روی کاغذ بنویسید و به مامورین بدهید که خودشان در گلدان بیندازند.
    نیک روش- من به نفع آقای هاشمیان کنار می روم.
    رئیس- به نفعی نمیشود. هر کس خودش می تواند کنار برود. یعنی رای خودتان را می توانید به ایشان بدهید. پس دوباره گلدانها را برگردانید و از نو شروع کنید.
    منشی- پس بنابراین کاندیداها این سه نفر هستند:
    آقایان: پورسالاری، هادی غفاری ، هاشمیان که به یکی از این 3 نفر آقایان می توانند رای بدهند.
    ( در این هنگام اخذ آراء بعمل آمد و نتیجه آن به شرح زیر اعلام شد)
    رئیس- نتیجه رای گیری در مورد انتخابات برای کمیسیون قانون حفاظت کارخانه ها:
    آقای هاشمیان 131 رای دارند، آقای هادی غفاری 43 رای دارند و آقای پورسالاری 3 رای دارند.
    بنابراین آقای هاشمیان از طرف مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو کمیسیون قانون حفاظت انتخاب شدند (تکبیر نمایندگان).
    12-انتخاب آقای احمد عزیزی به عنوان عضو علی البدل قوه مقننه در شورای سرپرستی صدا و سیما
    رئیس- انتخابات بعدی که آخرین انتخابات است مطرح شود.
    منشی- آخرین انتخابات مان انتخاب یکنفر به عنوان عضو علی البدل در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مصوب 8/10/1359 است که در واقع مربوط به قانون اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است و شورای سرپرستی که از هر یک از 3 قوه باید دو نفر انتخاب بشوند یکی عضو اصلی یکی هم عضو علی البدل که در رابطه با مجلس شورای اسلامی الان عضو اصلیش جناب آقای رفسنجانی انتخاب شده اند و تشریف دارند و عضو علی البدل احتیاج است که ( البته برای مدت دو سال است )
    رئیس- دوره، 2 سال است، این روشن نیست یعنی این علی البدل که انتخاب میشود قاعدتا برای بقیه تا دو سال است چون دوره آن 2 سال بعد از مدتی تمام میشود بنابراین یکنفر به عنوان علی البدل برای تقریبا 10-15 ماه انتخاب میشود.
    کسانی که فقط اسم به کمیسیون داده اند آنها می توانند مطرح بشوند این قانونش تعیین کرده که باید به کمیسیون داده باشند ( کمیسیون ارشاد ) و آقایانی هم رفتند کمیسیون ارشاد اسم نوشته اند که همانها را مطرح کنید.
    منشی دو نفر از طریق کمیسیون ارشاد بعنوان داوطلب عضویت علی البدل در شورای سرپرستی معرفی شده اند :
1- آقای دکتر محمد مهدی پورگل  2- آقای احمد عزیزی این دو نفر کاندیدا هستند و بیش از اینها معرفی نشده اند.
    رئیس- بسیار خوب، پس به یکی از این دو نفر باید رای بدهید. گلدانها را خدمتتان می آورند اسم یکی از این دو نفری که اعلام کردیم روی کاغذ بنویسید. دوباره اعلام کنید.
    منشی- دو نفر برای عضویت علی البدل کاندیدا هستند :
1- آقای دکتر محمد مهدی پورگل .
2- آقای احمد عزیزی .
    رئیس- اسم یکی از این دو نفر را بنویسید.
    ( در این هنگام اخذ آراء و شمارش آن به عمل آمد و نتیجه آن به شرح زیر اعلام شد )
    رئیس- نتیجه استخراج آراء در مورد عضو علی البدل در شورای سرپرستی صدا و سیما :
    آقای عزیزی 97 رای دارند و آقای پورگل 96 رای.
    بنابراین آقای عزیزی با اختلاف یک رای بعنوان عضو علی البدل قوه مقننه در شورای سرپرستی انتخاب شدند ( تکبیر نمایندگان )
    13- اعلام وصول طرح دو فوریتی اصلاح قانون انتخابات و تصویب دو فوریت آن
    رئیس- یک طرحی به مجلس آمده است با قید دو فوریت که در مورد اصلاح لایحه انتخابات است ( نمایندگان- مخالف، مخالف ) اجازه بفرمایئد هنوز مطرح نکرده ایم فعلا دوفوریتش مطرح است. آقایان نماینده های جدید برای اینکه آشنا باشید لوایح یا طرحهائی که دوفوریت داشته باشد در همین جلسه درباره فوریتش بحث میشود اگر مجلس به فوریت رای داد بصورت فوریت مطرح میشود و اگر به فوریت رای ندارد بصورت عادی به کمیسیون می رود و از طریق کمیسیون می آید. دو فوریت اول است بعد یک فوریت بعد هم جور دیگری یکی از آقایان که امضاء کردند طرح را بخوانند.
    بیات- من توضیح می دهم.


    رئیس- آقای بیات خودشان بخوانند و توضیح هم می دهند.
    بیات- بسم الله الرحمن الحیم. من اصل متن را برای برادران و خواهران نماینده می خوانم بعد کمی توضیح می دهم دوباره موافق و مخالف صحبت می کنند
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
    محترما با توجه به اینکه انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی قرار است در 18 مرداد ماه برگزار گردد و نظر به اینکه تجربه انتخابات گذشته عدم ضرورت دو مرحله ای بودن آن را به اثبات رسانیده طرح قانونی زیر با قید دوفوریت تقدیم میشود.
    این مقدمه توجیهی قضیه است طبق آئین نامه هر طرح یا لایحه ای باید داشته باشد.
    ماده واحده- از تاریخ تصویب این قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بصورت یک مرحله ای و با اکثریت نسبی خواهد بود.
    شهرکی- اصلاحیه ماده … قانون انتخابات است.
    رئیس- اصلاحیه آن ماده است.
    بیات- اولا این مساله چون برادرمان آقای شهرکی اگر عنایت می کردند دو فوریتی، یک فوریتی یک شوری هستند و معنی یک شوری این است که اینها پیشنهاداتی است که در ضمن بحث هم می شود داد. بنابراین اخطار ایشان اخطار واردی نیست.
    در جریان انتخابات به طور کلی این همه زیان های مالی، مشکلات مالی و انرژی هائی که مصرف می شود و نیروهای انسانی که بی خود وقتشان تلف می شود، مشکلاتی که برای قوه مجریه و مسؤولان نظام جمهوری اسلامی وجود دارد همه آقایان در جریان این مسائل هستند. آن موقع هم اگر نظر مبارک عزیزان، کسانی که در دور اول مجلس نماینده بودند ان موقع هم این پیشنهاد داده شد که ما بیائیم مثلا انتخابات را یک مرحله ای بکنیم و مساله اکثریت مطلق را حذف کنیم. برادرانی که در دور اول رای آوردند و واجد اکثریت هم هستند چه بصورت مطلق یا بصورت نسبی، اینها بیایند و مردم هم بطور طبیعی اینها را انتخاب کردند و اینها بیایند به مجلس و ما آمدیم در آن جا با کمال تاسف این را دو مرحله ای اش کردیم و در نتیجه خسران های زیادی برای بیت المال وارد کردیم، مشکلات دیگر، گرفتاریهای فراوان دیگر تضییع وقت، اتلاف وقت همه اینها مسائلی بود که آقایان خودشان بالعیان مشاهده و لمس نموده اند و از طرف دیگر معمولا وقتی که مردم آگاهانه در رابطه با مسائل انتخابات واردند، خودشان به طور طبیعی انتخاب می کنند حالا به بعضی ها بیشتر و به بعضی ها کمتر رای میدهند.  بنابراین من معتقدم علاوه بر این … ( رئیس- از فوریتش دفاع کنید ) اجازه بفرمائید همان را عرض می کنم. چون انتخابات تعدادی از شهرستانها طبیعی است که هجدهم مرداد ماه بنا است که مطرح بشود و اگر بنا بشود ما باز این دو مرحله ای بودن را حفظ بکنیم دوباره باز باید مرتب »   هلم جرا « قانون تسلسل را تکرار کنیم ( رئیس- حالا شما از اصلش دفاع نکنید، از فوریتش دفاع کنید ) چون من معتقدم که هجدهم مرداد ماه قانون انتخابات مطرح است و اگر ما این را به صورت عادی مطرح بکنیم وضع کمیسیونها را میدانید شاید تا یک ماه دیگر دو ماه دیگر نتوانند این را به ما تحویل بدهند و طبیعی است که تا هجدهم مرداد ماه به دست ما نمیرسد وما در انتخابات نمیتوانیم استفاده بکنیم، به خاطر فوریت قضیه و اینکه وقت انتخابات دارد همینطور دیر میشود از این جهت ما تقاضای دو فوریت کردیم و معتقدیم که اگر این تصویب بشود هم از نظر مالی و هم از جهات دیگر به نفع جمهوری اسلامی است.
    منشی- آقای خزاعی مخالف با فوریت.
    خزاعی- بسم الله الرحمن الرحیم. خوب، البته باید در فوریت صحبت کرد من این قدر عرض بکنم که نمایندگان محترم به خوبی به اهمیت مجلس و نقشی که در جامعه دارد و نمایندگی که انتخاب میشوند واقفند این مطلبی نیست که لازم به بحث باشد. بنابراین من فکر میکنم وقتی قرار است که ما راجع به مجلسی و یا ارگانی تصمیم بگیریم که وجودش و تفکرش و عملکردش بستگی بسیار زیادی به حیات مملکت و انقلاب اسلامی دارد. بنابراین یک خرده بی توجهی و تعجیل در تصمیم گیری راجع به مجلس کار درستی به نظر نمیرسد، ولو اینکه خرج داشته باشد، ولو اینکه حتی لازم باشد انتخابات به فرض از 18 مرداد مثلا یک هفته آن طرف تر به تعویق بیفتد. مساله مجلس و مملکت خیلی مهمتر از این است که حالا چون هجدهم تعیین شده خوب، مثلا هجدهم را می شود بیست و هفتم کرد. بنابراین مساله در خور توجه است.
    از سوی دیگر خود یک مرحله ای و دو مرحله ای بودن تاثیر مهمی در مساله خطوط سیاسی دارد، در بالا آمدن افراد صالح یا ناصالح دارد. و یک مساله ساده ای نیست. من فکر میکنم اگر چه هزینه دارد ولی نمایندگان محترم توجه فرمودند که خود دو مرحله ای بودن در بعضی از شهرستانها چه قدر جریان ساز و مساله ساز بود. اجمالا من فکر میکنم که اگر حداقل دوفوریت نباشد و یک فوریت باشد که یک شور در کمیسیون روی آن کار بشود میشود این را با نظر جناب آقای هاشمی یک قدری جلو انداخت که مثلا اگر یک فوریتش تصویب بشود برود داخل کمیسیون و یک هفته دو هفته روی آن بحث بشود و دو هفته مانده به انتخابات از کمیسیون بیرون بیاید و در مجلس تصویب بشود ولو اینکه انتخابات یک هفته عقب بیفتد. اجمالا من فکر میکنم یک چنین مساله بسیار حساس و دقیقی که مربوط به مجلس است یعنی مربوط به کل مملکت و انقلاب اسلامی است باید روی آن بیشتر کار بشود. این طوری سر عجله و در یک جلسه هرکس یک نظریه بدهد و یک بحثی بشود خدمت نمایندگان محترم عرض کنم که دوره قبلی همین مسائل مطرح بود و مجلس رای نداد و آنجا بحث های زیادی شد یعنی یک مساله ای نبوده است که فراموش بشود و حالا ما بخواهیم به فکرش باشیم. بنابراین نیاز به فکر و دقت بیشتری دارد چون مساله بسیار مهم است. متشکرم.
    یکی از نمایندگان- ایشان در مخالفت با دو فوریت طرح صحبت نکردند.
    رئیس- چرا ایشان مخالف دوفوریت بود لذا گفت به کمیسیون برود و روی آن رسیدگی بشود. معنایش همین بود.
    خزاعی- من مخالف دو فوریت هستم معنای دوفوریت این است که به کمیسیون نمیرود و از فردا در همین جا تصمیم گیری میشود.
    رئیس- بسیار خوب، آقای موحد ساوجی موافق دوفوریت هستند.
    شهرکی- ایشان باید نگاه کنند و اسم بقیه را بنویسند.
    عبد خدائی- ایشان باید بقیه را نگاه کنند و بنویسند.
    رئیس- خودشان تشخیص دادند. ایشان قبل از همه نیت کرده است.
    یکی از نمایندگان- اصلا رای به ایشان دادند که کم صحبت بشود.
    رئیس- از این به بعد این جوری است که اولین مخالف و اولین موافق خود ایشان هستند. آقای موحدی بفرمائید.
    موحدی ساوجی- بسم الله الرحمن الرحیم. در رابطه با این طرحی که تقدیم شده فقط دوفوریتش مطرح است یعنی مصالحی که اصل این طرح دارد و تصویب این طرح دارد در بحث موافقین و مخالفین کلیات بعدا مطرح خواهد شد و تصمیم نهائی هم با مجلس شورای اسلامی خواهد بود. اما در رابطه با دو فوریت به خاطر این است که اگر بخواهد این طرح به کمیسیون برود و از کمیسیون برگردد یقینا به انتخابات میان دوره ای که خیلی هم نزدیک هست دیگر وصلت نخواهد داد. روی این اساس است که با توجه به اینکه ما میتوانیم الان درباره دوفوریتش تصمیم بگیریم و اگر نمایندگان محترم رای بدهند چاپ میشود و تکثیر میشود و در دستور جلسه روز پنجشنبه هم گنجانیده میشود و بعد هم البته اگر نمایندگان محترم دوباره با کلیاتش موافق باشند و اصلاحاتی هم داشته باشند هیچ مساله ای نیست، میتوانند در خود مجلس تبصره ای را یا چیزی را برای اصلاحش تقدیم بکنند بنابراین من با فوریتش موافق هستم و به نظرم میاید که باید مجلس ما سرنوشت این مساله را برای انتخابات میان دوره ای روشن بکند.
    رئیس- فعلا دوفوریتش مطرح است ( یکی از نمایندگان- من مخالفم ) و یک نفر موافق و یک مخالف بیشتر نمیتوانند صحبت کنند.
    182 نفر حضور دارند آقایانی که اعتبارنامه شان تصویب نشده نمیتوانند رای بدهند. ما الان نمیدانیم که چند نفر از آقایان اعتبارنامه شان تصویب نشده است. توجه بفرمائید آن آقایانی که اعتبارنامه شان تصویب نشده خواهش میکنم ه بایستند که ما بدانیم چند نفر هستند. آقای بیات ! کسانی را که هنوز اعتبارنامه شان تصویب نشده بشمارید.
    بیات- کسانی که هنوز اعتبارنامه شان تصویب نشده، 25 نفر هستند.
    رئیس- 25 نفر از آقایان هنوز اعتبارنامه شان تصویب نشده حالا 
         
حضار مجموعا چند نفر شده اند؟ چون چند نفر هم وارد شدند.
    منشی- تعداد حضار 182 نفر است.
    رئیس- رای دهنده ها باید اکثریت مطلق صاحبان آراء باشند. /182 نفر در مجلس حاضرند. الان برای دوفوریت این طرح رای می گیریم. نمایندگانی که با دوفوریتی این طرح موافقند، قیام بفرمایند( اکثر برخاستند) تصویب شد بنابراین، این طرح می آید در دستور جلسه روز پنجشنبه مان که شورای نگهبان هم خواهند آمد و آقایان با شورای نگهبان آشنا میشوند.
    ناصری- آقای هاشمی! وقتش گذشته است ولی من یک تذکر آئین نامه ای دارم.
    رئیس- وقت گذشته را قبول نمی کنیم.
    ناصری- نه، آخر، این لازم است.
    رئیس- بنویسید ببینم مربوط میشود یا نمیشود.
    ناصری- ماده 116 است.
    رئیس- مربوط به چیست؟
    ناصری- طرحهای دوفوریتی آن است که پس از تصویب دوفوریت بلافاصله به طبع و توزیع آن اقدام و 24 ساعت پس از توزیع در مجلس مطرح میشود. الان آوردند اینجا توزیع کردند…
    رئیس- از شما انتظار نداشتیم این مربوط به مطرح شدن برای بحث است، نه برای فوریت، 24 ساعت بعد بایستی به مجلس بیاید.
    ناصری- فوریتش مطرح بوده لازم نبوده توزیع شود.
    بیات- تبصره داریم.
    رئیس- نه، یک تبصره دیگر داریم که قبل از…
    ناصری- منظورم این است که لازم نبوده توزیع بشود.
    رئیس- عرض می کنم یک تبصره دیگری که قبل از بحث فوریت باید پخش بشود. حالا آقای بیات آن تبصره را می خوانند.
    منشی(بیات)- برادران ما تبصره 117 را مراجعه بفرمایند. این دومین بار است که جناب آقای ناصری این تذکر را داده و انصافا تذکرشان هم وارد نیست.
    تبصره ماده 117 را ببینید: » لوایح و طرحهای فوریت دار زمانی قابل طرح در مجلس است که اصل لایحه یا طرح در میان نمایندگان هر چند در جلسه رسمی توزیع شود. «
    یکی از نمایندگان- این هست آقای هاشمی!
    رئیس- ولی احتمال دارد منظور همان طرح بحث باشد. احتمال دارد تذکر آقای ناصری وارد باشد.
    عباسی فرد- این ضرری که ندارد، حذف که نشده.
    رئیس- نه، ضرری ندارد یعنی جلو افتاده. ما احتیاط کردیم بخاطر اینکه در گذشته یک بار همینجور بود. بعضی از آقایان اعتراض کردند، گفتند که این نمیشود شبهه ای در آئین نامه بود. این را پخش میکنند که این شبهه به وجود نیاید.
    ناصری- این مشخص بود، این اولین دوفوریتی بود که مطرح شده و قبلا هم بحث شده است.
    عباسی فرد- آقای هاشمی چه ضرری دارد؟
    رئیس- حالا برای رای گیری عرض می کنم، آقایان این ماده آئین نامه ای را که آقای بیات و آقای ناصری خواندند مطالعه کنند، برای بعد یکبار باید در جلسه رای بگیریم که منظور از آئین نامه چیست؟ آیا این می رساند که باید قبل از بحث فوریت هم توزیع شده باشد یا نه؟ این نظر هست، یا نه؟ در آئین نامه دو نظر هست. بعضی ها می گویند یعنی منظور طرح برای بحث، نه برای فوریت. بعضی ها می گویند که نه، منظور طرح حتی برای فوریت. آنها را مطالعه کنید بعد یک روز در مجلس رای می گیریم.
    ما فردا جلسه نداریم چون کاری برای جلسه در دستورمان نیست آقای یزدی از کمیسیون تحقیق چیزی برای ما فرستاده اید؟ (محمد یزدی- خیر ولی برای دستور فردا حاضر میشود) بسیار خوب، پس ما فقط روز پنجشنبه همین طرح دوفوریتی را داریم. آقایان نمایندگان جدید هم توجه بفرمایند،ما صبح پنجشنبه یک ورقه ای همینجا نصب می کنیم کسانی که مخالفند، یا موافقند می توانند آنجا اسم بنویسند و یک ساعت و نیم هم تقریبا بحث در کلیات و سایر موارد داریم که تقریبا یک جلسه وقت می گیرد، اگر آقایان بخواهند بحث بکنند اندازه یک جلسه یا نصف بیشتر یک جلسه را خواهد گرفت بهر حال آقایان جدید اگر مخالفند یا موافقند آنجا اسمشان را صبح پنجشنبه روی ورقه می نویسند اگر پیشنهاد اصلاحی هم دارند در مجلس از آنها می پذیریم. منتها قبل از شروع در جزئیات باید پیشنهادشان طبق آئین نامه به ما برسد.
    شهرکی- آقای هاشمی پس گفته بشود که این بعنوان اصلاحیه قانون انتخابات است.
    رئیس- بلی، این اصلاحیه است،اصلا عنوانش اصلاحیه است، آقای بیات، عنوان این را اصلاحیه بکنید.
    دو انتخابات دیگر داشتیم که دارند شمارش را تکمیل می کنند اعلام می کنیم و بعد ختم جلسه را اعلام می کنم. ان شاء الله آقایان امروز عصر، فردا صبح، فردا عصر کمیسیونهایشان کار بکند که برای هفته بعدمان خوراک برای جلسه علنی داشته باشیم.
    منشی- نمایندگان محترم یک مطلب است که لازم است عرض کنیم. در دوره قبل در مجلس یک جلسه ای بود از نمایندگانی که مایل بودند و داوطلب بودند بعنوان جلسه بررسی طرحها و لوایح که نمایندگان هم با آئین نامه مجلس و قانون اساسی و شیوه کار مجلس آشنا می شدند و هم طرحها و لوایح مهم در آن جلسه یک هفته ای یک جلسه معمولا بود مطرح میشد و بحث و مذاکره میشد تا یک آمادگی قبل از اینکه در جلسه علنی مطرح بشود پیدا بشود. بنابراین یک برگه ای هم در تابلو زده میشود آنهائی که مایلند در این جلسه شرکت کنند اسمشان را بنویسند تا بعدا از آنها دعوت بشود.
14- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده و دستور آن
    رئیس- جلسه بعدمان روز پنجشنبه ساعت 8 صبح (آقایان توجه کنید، بعضی از آقایان خیال کرده اند که ساعت 9 صبح تشکیل میشود) و دستور جلسه هم فعلا آنچه که داریم همین طرح دوفوریتی اصلاح قانون انتخابات است. ختم جلسه اعلام میشود.
( جلسه ساعت 45/10 پایان یافت )
رئیس مجلس شورای اسلامی-اکبر هاشمی رفسنجانی