جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 146 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 146 )

  • یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۶۴

بسمه تعالی
جلسه یکصدو چهل و ششم 26 خـرداد ماه 1364 هجری شمـــی
¬¬¬¬¬146 26رمضان المبارک 1405 هجری قمری
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دورة دوم- اجلاسیه دوم
1364-1365
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه بیست و ششم خرداد ماه 1364
فهرست مندرجات:
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
2- بیانات قبل از دستور آقایان: هراتی، علوی، رضوی و موسوی دامغانی.
3- بیانات آقای رئیس به مناسبت راهپیمائی روز قدس.
4- تذکرات نمایندگان مجلس به مسوولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس.
5- انتخابات هیأت اجلاسیه دوم ، دورة دوم مجلس شورای اسلامی.
6- ادامه بحث پیرامون لایه لغو لایحه قانونی شمول قانون استخدام کشوری به کارکنان غیر نظامی نیروهای مسلح و تصویب کلیات آن
7- تصویب اصلاح قانون معادن اعاده شده از شورای نگهبان.
8- تصویب قانون الحاق یک تبصره به ماده 1 و اصلاح ماده 6 قانون اصلاح موادی از آئین دادرسی کیفیری.
9- تصویب کلیات لایحه باز سازی کارشناسان رسمی دادگستری.
10- تصویب کلیات لایحه باز سازی کارشناسان رسمی دادگستری.
11- انجام مراسم تحلیف اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی.
12- اعلام سؤال آقای موحدی ساوجی از وزیر کشور در مورد گزینش فرمانداران و کیفیت نظارت بر کار آنها.
13- پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده.
جلسه ساعت هشت و پانزده دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد.
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم، با حضور 184 نفر جلسه رسمی است دستورجلسه قرائت شود.
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم، دستور جلسه یکصدو چهل و ششم روز یکشنبه 26/3/ 1364 مطابق با بیست و ششم رمضان المبارک 1405 هجری قمری.
1- انتخابات هیأت رئیسه،
2- گزارش شور اول کمیسیون امور دفاعی در خصوص لایحه لغو لایحه قانونی شمول قانون استخدام کشوری به کارمندان غیر نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران.
3- گزارش از کمیسیون صنایع و معادن در خصوص لایحه اصلاح قانون معادن مصوب 1/3/63 مجلس شورای اسلامی(اعاده شده از شورای نگهبان)
4- گزارش شور دوم کمیسیون امور قضائی و حقوقی در خصوص لایحه الحاق یک تبصره به ماده (1) و اصلاح مادة(6) قانون اصلاح موادی از آئین دادرسی کیفیری(بخش مواد مورد لزوم در تشکیل شعب دیوان عالی کشور مصوب 6/6/1361)
5- گزار شور اول کمیسیون امور قضائی و حقوقی در خصوص لایحه باز سازی کارشناسان رسمی دادگستری/
6- گزارش شور اول کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی در خصوص لایحه تشکیل سازمان میراث فرهنگی.
رئیس- تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید.
اعوذبالله من الشیطان الرحیم- بسم الله الرحمن الرحیم
ان الله یأمر کم ان تؤدواالامانات الی اهلها و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل ان الله نعما یعظکم به ان الله کان سمیعاً بصیراً یا ایهاالذین آمنوا اطیعوالله و اطیعواالرسول و اولی الامرمنکم قان تنازعتم فی شئی فردوه الی الله و الرسول ان کنتم تؤمنون بالله و الیوم الاخر ذلک خیر و احسن تأویلا الم تر الی الذین یزعمون انهم آمنوتا بما انزل ایک و ما انزل من قبلک یریدون ان یتحاکموا الی الطاغوت و قد امروا ان یکفروا به ویرید الشیطان ان بضلهم ضلالا بعیداص و اذا قیل لهم تعالو الی ما انزل الله و الی الرسول رأیت المنافقین بصدون عنک صدوداً.
یا الیهاالذین آمنوا کونتوا قوامین لله شهداء بالقسط ولایجر منکم شنأن قوم علی الاتعدلوا اعدلوا هواقرب للتقوی و اتقوالله ان الله خبیر بما تعلمون.
(صدق الله العلی العظیم- حضار صلوات فرستادند)
(از آیه 58 الی 60 سوره النساء- آیه 12 سوره المائده)
2- بیانات قبل از دستور آقایان:‌هراتی، علوی، رضوی و موسوی دامغانی
 رئیس- سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید.
منشی- آقای هراتی نماینده سبزوار آقای علوی نماینده لارستان آقای رضوی نماینده تبریز.
هراتی- بسم الله الرحمن الرحیم، سلام بر قدس صبح امید مستضعفان و سلام بر روز قدس ، روز احیاء اسلام و مرگ صهیونیزم روز درخشش ظفرمند مسلمین و روز ظلمت و نابودی صهیونیستها و سلام بر فریاد گر بزرگ همه مظلومان و مستضعفان، منجی قدس و یکتا مشعل دار راستین آزادی قدس امام المسلمین روح خدا در جان انقلاب آفرین عصر ما و سلام بر امت استوار گام، آهنین عزم، سازش نا پذیر. توانمند و مقاوم وبا اراده ای به بلندای تاریخ، وسعت زمان و عمق دریاها که با حضور سرنوشت ساز و حماسه آفرین خویش در راه پیمائی عظیم و میلیونی عظیم روز قدس و طنین بانگ سرخ نه سازش و نه تسلیم نبرد تا پیروزی و جنگ جنگ تا فتح قدس از کربلا آن چنان مشت محکمی بردهان یاوه سرای استکبار کوبیده اند که درسی فراموش نشدنی و تاریخی به جای گذارد. و به ویژه آن که از چند روز قبل با شدیدترین بمباران های تبلیغاتی و روانی و تهدید کرکسهای خون آشام و پرتاب موشک و بمب و راکت، مردم را از رفتن به قربانگاه برحذر میداشتند و امت همیشه در صحنه و شهید پرور ما با دهان روزه یعنی بریدن از خویشتن خویش و با الهام از محرم و همه وزه عاشورایش یعنی جوشش خون خسینی و پیوستن به الله حماسه بزرگی آفریدند که خورشید را با آن همه عظمت و تابش و حرارت شرمنده ساختند و منفعل. و درود بر رزمندگان کفر ستیز و سلاح بردوش و تکبیر برزبان که با عملیات افتخار آفرین قدس گامی استوار و توانمند به سوی کربلا و رهائی قدس بر داشته اند و افتخاری دیگر پدید آوردند و صفحه ای درخشان.
پدیده ای شوم و پلید صهیونیزم در خاورمیانه به عنوان دشته ای از پشت برقلب اسلام و غده ای سرطانی بر پیکر مسلمین منطقه با دو هدف استعماری به وجود آمد اول نابودی و یا حداقل تضعیف اسلام در منطقه و دوم استثمار از منابع عظیم نفت و گاز و معادن بع عنوان ژاندارم حافظ منافع استکبار. و در طول سطه اهریمنی و دژخیمانه خوش چه جنایتها که نیافریدند و چه رذالتها که مرتکب نشدند که قلم از بیان آن شرم و زبان از ذکرش ناتوان است. عززان رنج دیده و مظلوم فلسطینی ما در طول این مدت با تکیه به دو بازوی ناتوان و لرزان ناسیو نالیسمعربی و سوسیالیسم شرقی با 3 شیوه به مبازه برخاستند:
1- مبارزه مسلحانه صرف و بدون وجود یک زیربنای مکتبی و اعتقادی که مشخصاً دشمن صهیونیستی یا اتکاء به پیچیدگی این سلاح های روز و زرادخانه های عظیم ابر قدرت ها پیوسته در این مبازه پیروز بوده است.
2-  مبازره سیاسی که این شیوه نیز از چهار دیواری کنفرانسهای کذائی و مجامع آلت دست امپریالیزم تجاوز نکرده و در مواردی حتی هنوز مرکب قطع نامه ها خشک نشده، حمله ای وحشیانه را آغاز نمود ودشمن با استفاده از فاصله این فرصت ها و موافقت پنهانی شرق و غرب کمال بهره برداری را نموده و گام های جدیدی را در مسیر توسعه غاصبانه برداشته است.
3- شیوه هم جنگ و هم صلح که نمونه بازر و عینی آن رهبری فردی بود که با یک دست برگ زیتون و بادست دیگر تفنگ را بلند کرده بود و دیدیم و آزمودیم و تجربه کردیم که برگ زیتونش به دسته گل و اسلحه اش تبدیل به سازش نامه گردید و ‎اغوش گرم خود را برای حکام مرتجع و تا فرق سر فرو رفته در غرقاب آمریکا نظیر شاه خسین اردنی گشود. همان عنصر پلید و خبیثی که دست های نا پاکش تامرفق به خون هزاران هزار احرار فلسطینی در واقعه سپتامبر سیاه آلوده است و این سازشکار منحرف تا آن جا پیش رفت که آرزوی ملاقات با شیطان بزرگ را نمود ولکه ننگی بر دامن آرمان فلسطین به حای گذاشت پس راه نجات فلسطین مظلوم و ستمدیده کدام است؟ اعتقاد دارم با عنایت به پیروزی بزرگ انقلاب اسلامی در ایران وهمنین تجربه پیروزی مسلمانان مبارز جنوب لبنان در زمینه شکست مفتضحانه اسرائیل باید راهی برای پیمود که کشور صهیونیستی اعتراف به شکست نموده وادامه آن شیوه زوال نابودی اسرائیل و یا حداقل مرگ تدریجی اش را فراهم میسازد. بگین نخست وزیر وقت کشور صهیونیستی چند ماه پس از انقلاب اسلامی با نهایت عجز و درماندگی اعتراف کرد که با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دوران ظلمات و تاریکی برای اسرایل فرا رسییده است. شیوه پیروزی انقلاب اسلامی ما و موفقیت عظیم مسلمانان جنوب لبنان که برای نخستین بار در طول تاریخش اسرائیل اعتراف به شکست نمود نه بود؟ آیا جز زهبری پیامبر گونه و سازش ناپذیری امام، اعتقاد عمیق و همه نجانبه به اسلام و وحدت نیروهای مؤمن و شهادت جو بود. تجربه تاریخی نیم قرن اخیر ثابت نموده است که پیش بینی های امام بزرگوار امت به تحقق تاریخی نیم قرن اخیر ثابت نموده است که پیش بینی های امام بزرگوار امت به تحقق پیوسته و عملی شده است در 20 سال قبل در میان ناباوری عجیب همه محافل روشنفکری و در اوج قدرت شاه امام فرمودند که «شاه باید برود» که دیدیم بعد از 15 سال رفت. امام بر خلاف نظرات و پیش گوئی های مجامع آماری و سنجش افکار جهانی فرمودند که دیگر کارتر رئیس جمهور نمی شود. ودیدیم که به جای کاخ سفید به باغهای بادام زمینی اش رفت و در نخستین روزهای حمله صدام از زمین و آسمان و دریا فرمودند پیروزی در این جنگ با ما است و می بینیم که صدام در باتلاقی که از جنگ تحمیلی برای خود آفریده روز به روز بیشتر فرو میرود و ناله مرگ سرمیدهد و امام در باره رژیم اسغالگر قدس فرمودند که اسرائیل باید از بین برود.
دوم – اعتقاد عمیق و همه جانبه به اسلام کفر ستیز که در این رابطه باید هدف ما محور مطلق اسرائیل و استراتژی ما خون و ابزارما شهادت باشد و پس که محققاً جز خدا جوئی و شهات طلبی هیچ عامل دیگری نم تواند ناقوس مرگ اسرائیل را به صدا در آورد و سوم وحدت همه نیروهای مومن و متعهد و سازش نا پذیر با شرق و غرب که به مصداق  بنی الا سلام علی کلمتین کلمه التوحید و توحید الکلمه از ضروریات اساسی است. برادران و خواهران رنجدیده و مظلوم فلسطینی! باید به خوبی آگاه باشید که از روزی که امام المسلمین رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی ما با اعلام روز جهانی قدس راه اساسی و بل تنها راه آزادی قدس را به عنوان یک مسأله عمومی و آرمانی مسلمانان در جهان مطرح نمودند2 هدف داشتند. نخست می خواستند به آن محتوای اسلامی و کتبی بدهند و در سطح جهانی عرضه نمایند و دوم بدینوسیله ماهیت واقعی رژیم های منطقه را به نمایانده و میزانی برای شناخت رهبران نار از نور تعیین نمایند که دیدیم به محض اعلام این سیاست توطئه شکست انقلاب اسلامی و یا حداقل محدود نمودن آن آغاز شد که صدام خود فروخته و فریب خورده به عنوان سرنیزه استکبار جهانی قصد نابودی انقلاب ما را نمد که بعد از شکست مفتضحانه صدام وبه ویژه آزاد سازی عظیم خرمشهر تنها به فاصله 13 روز ددمنشانه و لجام گسیخته به لبنان حمله ور شدند و تلاش کردند خاکریزی در مسیر حرکت زرمندگان ما به سوی قدس عزیز ایجاد نمایند بنابراین امروز بزرگترین مانع و سد حرکت کاروان رهائی قدس عزیز باند حزب بعثی صهیونیستی حاکم بر بغداد است که بدون تردید حمله وحشیانه آنان در روز قدس به 18 کشور ما به منظور جلو گیری از راه پیمائی روز قدس بهترین و معتبر ترین سند وابستگی و اتحاد شوم بعث و صهیون است که امید که رزمندگان عزیز ما این تک سواران دشت خون انقلاب اسلامی با الهام از ماه رمضان که ما جهاد و انقلاب است ماه فتح مکه است ماه نبرد رمضان بین اعراب مسلمان و اسرائیل و ماه عملیات رمضان است ضربات خردکننده و شکننده دیگری بر پیگر در حال احتضار صدام فرود آورده و به شعار دیروز خرمشهر امروز کربلا و فرد اقدس چهره تحقق بخشند.
در پایان به استکبار جهانی هشدار میدهم که دست از این فکر خام و اندیشه باطل و تصور سیا بردارد که امت با استقامت و شهادت جوئی ما با شلیک موشک و بمب و راکت دست از امام و انقلاب و دفاع مقدس خویش بر نمیدارد چرا که قلب یکایک ما بمبی است که تانابودی تمامی پایگاه هها و منابع و منافع استعماری آنان از پای نخواهد نشست و ما شمع نیستیم که با این وزشها خاموش شویم بلکه جنگ وسیع و گسترده ای هستیم که هر چه آتش بیشتر به میان ما بیفتد داغ تر و سوزانده تر و شغله ورتر به نبرد با دشمن ادامه خواهیم داد که «ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم…
منشی- آقای علوی بفرمائید.
علوی- السلام علیکم و رحمته الله و برکاته بسم الله الرحمن الرحیم با سپاس خدای بزرگ و سلام به منجی انسان ها مهدی موعود و نائب بر حقش امام امت و امید امت و امام و بادرود به رزمندگان کفر ستیز جبهه های نبرد حق علیه باطل و با آرزوی پیروزی الهی ظفر آفرینان اسلام بر کفر و استکبار جهانی. گویا سنت روزگاران ما بر این قرار گرفته که هزار و چندی شغالان موضع گرفته در بیغوله های کفر و شرک تزوزه ها بر آوردند  شاید که شیران بیشه حق را واپس نشانند وپس از اندکی ساده انگارانه باور می کنند که در سیاست شیطانی خویش مظفر گشته اند لیک هر بار با یورش قهرمانانه شیر مردان وشیر زنان بیشه زار توحید چنان مشت محکمی بردهانش خورده که تامدتها واله و حیران قدرت تفکر و اندیشه و تحلیل ونهایتاً توطئه را ا دست داده و چندگامی به عقب نشسته و باز به هذیان پرداخته اند.
عمر کوتاه انقلاب عظیم اسلامی مان بارها و بارها شاید این ماجرا بوده و همواره آن که عقب نشسته دشمنان اسلام بودند. در 2-3 ماه اخیر موج فزاینده ای را شاهد بودیم که اوج آن در 2-3 هفته اخیر بود از یک سو منافقین رسوا با مشاهده آثار پیروزی زرمندگان اسلام وحشت زده از مرگ خویش که با زوال صدام و اربابانش گره خورده است لابه سازش سردادند و از سوی دیگر خفاشان فراری از خلق زحمت چاپ شب نامه به خود دادند و زورانه نوشتند که جنگ را پایان دهید ملت خواهان صلح است. لیبرال های مطرود امت مانور تبلیغاتی خویش را بر محور سازش با دشمنان اسلام به صورت مصاحبه های مفتضحانه آغاز نمودند.
در گوشه ای عافیت طلبان خوار و زبون با ایجاد یکی دو راه بندان لحظه ای
خود را به اشتباه مردم پنداشتند و برخی با اجتهاد در برابر نص اندیشه تضعیف اسلام را با نام اسلام در سر پرورانیدند و خلاصه هرکس مرگ و نابودنی ریان خویش را در زوال صدام و پیروزی رزمندگان اسلام احساس کرد نغمه ای سرداد و همه شان را که روی هم جمع کنیم قطره ای در برابر اقیانوس پر خروش و متلاطم امت حزب الله نمی شوند.
در آن سوی مرزها آخوند کان درباری گرد آمدند و برقطع نامه رسوای پیش ساخته صدام را نشخوار کردند به گمان اینکه در عالم اسلام منشاء اثری باشند هیأت هائی به اصطلاح صلح با انگیزه تحمیل سازش برجمهوری اسلامی بگو مگوئی را آغاز کردند هیأت ذلت بار اتحادیه کشورهای عربی به دریوزگی پرداختند رژیم روبه زوال صدام،‌این دیوانه دد منش زشت ترین جنایت ها را برای به زانو در آوردن زرمندگان ما به کار برد و یا ناکامنی تمام سعبانه ترین شیوه ها را در بمباران نقاط مسکونی شهرها به کار گرفت و در تحلیل ها کودگانه خویش جان امت حزب الله را از جنگ به لب رسیده تصور کرد. تهدید ها و اشتلم ها و عربده های رادیو بغداد هر دم فزونی می گرفت امپریالیزم خبری بنگاههای دروغ پردازی که موجودیت اربابان خویش را در خطر نابودی از سوی انقلاب اسلامی در یافته اند چنان فضا را با خزعیلات خویش مشوب کردند که خودنیز باورکردنه و به تفسیرهای مضحک و مسخره آمیز پرداخته و در کاخ های دربسته لندم درمردم شهید پرور ایران را ناراضی از جمهوری اسلامی تشخیص دادند. صدای آمریکا، رادیو بی بی سی، رادیو رژیم اشغالگر قدس، رادیو رژیم های مرتجع منظقه، رادیو بغداد و دیگر بنگاههای دروغ پردازی ، آگاهانه چنان فریاد و فغان دروغینی به پا کردند که امر بر خودشان نیز مشتبه گردید و بر این همه داد و بی دادخها پاسخی می بایست و زور قدس روز پاسخ اعلام گردید و صبح جمعه آخر رمضان فرا رسید40 میلیون انسان راه یافته و رهبر شناخته با ندای مسؤولین جمهوری اسلامی چنین خروشیدن گرفت و آن چنان سیلی عظیم بپا کرد که به یک باره تمامی بافتهای چند ماهه خصم را پنبه کرد.
مردوزن ، پیرو جوان ، کودک و نو جوان، کوی و برزن، شهر و روستا، سواره و پیاده همه و همه با جوششی بی نظیر سراپا حماسه و شهامت بپا خاستند خشمگینانه مشت را گره کرده و مصمم بر ادامه راهی که در پی رهبر در آن گام نهاده اند فریاد بر آوردند که نه سازش نه تسلیم نبرد تا پیروزی، و خواستار ادامه جنگ تا تحقق اهداف اعلام شده جمهوری اسلامی شدند و به دشمن تفهیم کردند که چهره راستین این امت را تنها امامشان نیک شناخته که فرمود«امروز ملت الهی شده است» نه آن فرومایگانی که تار عنکبوتی به دور خود تنیده و برای درک عظمت این ملت چنان در عجز قرار گرفته اند که فاصله پیش داوری هایشان با واقعیت از فاصله ماه و مریخ بیشتر است. امت شهید پروراسلام با حرکت تاریخساز خویش در روز جهانتی قدس بار دیگر به دنیا ثابت کرد که در رهائی قدس و شکستن دیوار ها خفقان حاکم بر ملت های مظلوم منطقه پذیرای هر گونه سختی و مرارت و تلخی است، چرا که پایان آن را پیروزی تردید نا پذیر حق میداند و یا جنین ملتی ابرجنایتگاران و مزدوران شرورشان چه می توانند بکنند؟
روز قدس ملت اسلام اثبات کرد که مقاومتش تنها در چهار چوب لفظ وشعار نیست که در صحنه عمل بسیار زیباتر از آن چه بر زبان آورده به منصه ظهور می گذارد و در برابر جنین مردمی مقاوم از دست استکبارجهانی ونوکرانش چه ساخته است؟
امروز ملت مسلمان ایران از کوره آزمایش پیروزمندانه به در آمده و آبدیده تر و مقاوم تر و راسخ تر  و مصمم تر ازهر زمان راه خود را ادامه می دهد و هیچ عامل سرکوب گر توان به زانو درآوردنش را ندارد ملت ما که فشارهای گوناگون اقتصادی جنایتهای ضد بشری بمباران شیمیائی و بمباران خانه اش بر سرش او را از پای در نمی آورد، کدام عامل برای به زانو در آوردنش می تواند در اختیار ابر جنایتگاران مستکبر بماند و چنین است که امت رشید وئ شهید پرور اسلام چنان مشتی کوبنده برا پوزه تمامی کفر کوبید که به این زودی ها توان جان نگرفتن دوباره و هذیان سرائی را نخواهد یافت، حرکت امت در روز قدس پیام های بسیاری را در بر دارد که به برخ اشاره ای گذرا می کنیم.
پیامی به رژیم اشغالگر قدس: حرکت جهانی امت اسلام در روز قدس به این رژیم فرسوده فهماند که اگر مبارزات صهیونیستی تا کنون سرنوشت قطعی او را که نابودی است معین نکرده نه اساب افسانه شکست نا پذیری او است بلکه به دلیل خالی بودن مبارزات از خصوصیت اسلامی و انحراف رهبران مبارزات از صراط مستقیم الهی بوده و بی تردید چنین مبارزاتی تضمینی برای پیروزی ندارد و اینکه که از برکت انقلاب اسلامی حرکتی تازه با خاصت ناب اسلامی در میان مسلمانان علیه غاصبان قدس شکل گرفته محال است که اشغالگران جان سالم از معرکه به در برند و مشت نمونه خروار، ضربه های کئوبنده مسلمانان بپاخاسته لبنان بر نیروهای سراپا مسلح غاصبان قدس می باشد. اسرائیل اگر توان رو یاروئی با مسلمانان انقلابی لبنان را که با انگیزه های اسلامی با او در آویختند، در خود یافته باشد باید احتمال بقاء خود را بدهد ولی تجربه  جز این را ثابت نمود و به یاری خدای قدس روزی که استکبار اجساد سرباران اسرائیلی را پای مسجد الاقصای عزیزببیند معنی حرکت امت جزب الله را بهتر خواهد فهمید و قدرت تحلیل بهتری خواهد یافت و آن روز دیر نخواهد بود/
وپیامی به آنان که بنام فلسطین شناخته می شوند که راه باز گشت به وطن اسلامیتان تنها اسلام است و تا از این مسیر مبازرات خویش را استمرار نبخشید پایانیبهتر ازحرکت در یوزگانی همچون«عرفات خائن» نخواهید داشت.
و یامی به ملل مسلمان جهان که می نگرید چگونه ملت ایران در پرتو انقلاب اسلامی به رهبری امام بزرگوار به حیاتی تازه دست یافته که بالندگی و پویندگی و عزت و سربلندی و افتخار را در پرتو آن کسب نموده است تنها راه عزت شما مسلمانان نیز پیشه ساختن همین راه است.
وپیامی به مسؤولین محترم کشور بویژه کارمندان ارجمندی که مرد مراجعه مستقیم تر این مردم شهید پرورند شما کارمندان محترمیکه ادارات و ارگانهای اجرائی جمهوری اسلامی بار خدمت به این امت را به دوش کشیده اید باید ما و شما به تحلیل حرکت خود و این مردم بپردازیم.
مردمی که در برابر این همه سختیها و مرارزتها و تلخیها و مصیبت ها و مشقت ها بخاطر اسلام پرتوان تر از کوه، راست قامت ایستاده اند و لحظه ای صکنه انقلاب را خالی نمی گذارند ملتی که اسطوره مقاومت است و نمونه در طول تاریخ ملتی که می رود تا اساس عزت نسل های آینده انسانها را بر پایه مکتب زندگی ساز و رهائی بخش اسلام بنا نهد با چنین ملتی چکونه رفتاری سزاست؟ خدمت به چنین ملتی عبادت است و احساس کمترین مزیت بر این مردم به دلیل مسؤولیت و مقامی که در آن قرار گرفته‎ایم جرم است و کوچکترین برخورد تحقیر آمیز با این مردم جفا است کمترین بی مهری با این مردم خطا است و پایمال کردن ناچیزترین حقی از حقوق این مردم در هر شکلی ازکم کاریها و سهل انگاریها و سوء تدبیرها و سیاست بازیها و باند گرائیها جنایت است و اصیل ترین پیام به صدام جنایتگار و حامیان تبه کار و نیز مردم عراق.
شما جنایتگاران انتظار دارید امتی را از پا در آورید که اندیشه اش ، روحش، درکش، احساسش، و شور و شعور و احساساتش در پرتو تعلیمات حسین ساز اسلام شکل گرفته است.
امید دارید با حرکات جنون آمیز خود مردمی را بهزانو در آورید که هر چه مشکلات و سختیهای زندگیشان افزوده تر می گردد و هر چه خطر به جان و مالشان نزدیکتر میشود برای دفع خطر از اسلام به استقبال همه آنها شتافته و حضورشان در صحنه درخشنده تر می کردد.
هیهات این آرزو را به گور خواهید برد و این ملت داغ یک آخ را نیز بر دلتان خواهد گذارد و جنگ را که شما خود بر این ملت تحمیل کردید تا آنجا ادامه خواهد داد که به عمر شما فتنه گران جنگ افروز خاتمه بخشد، باشد که دیگری اندیشه تجاوز در سر نیاید.
و شما مردم مردم عراق اگر برخیزید آیا بیش از این قربانی خواهید داد که اکنون در جبهه های نبرد جوانان شما در مسیری کفر آلود به خاک وخون می غلطند؟ در جائی که ما مردم مسلمان ایران از بمباران وحشیان بغداد نمی هراسیم آیا شما باید از گلوله های بی خاصیت این ذژخیمان وحشت داشته باشید؟ توکل بر خدا کنید و بپاخیزید که وعده فتح و ظفر و نصرت الهی نزدیک است.
واما خود فروختگان فرومایه داخلی(رئیس- وقتتان تمام است) هیچیک چنان موجودیتی ندارند که پیامی متوجه آنان باشد و امروز جمع گروهکهای ضد انقلاب بسان گورستان خموش و ساکتی است که فاقد هر گونه اثری است. چند نکته نیز از حوزه انتخابیه ام
شهرستان لار شهرستانی است دارای مناطق بس محروم و روستاهای رنج کشیده که سالیان دراز در بی توجهی مسؤولین امر بسر برده اند و تنها از برکت جمهوری اسلامی بوده که اینک آثاری از حیات در میانشان بچشم می خورد.
امید می رفت با محروم شناخته شدن این شهرستان عنایتی بشتر متوجه مناطق محروم این شهرستان گردد ولی مع الاسف به دلیل تراکم و تمرکز امکانات
وخدمات در مرکز این شهرستان وحومه آن که با تقسیم بر سراسر شهرستان محترومیت سایر نقاط را تحت الشغاع قرار میدهد بی آن که تمرکز آنها تأثیر چندانی به حال نقاط محروم شهرستان داشته باشد. این شهرستان محروم شناخته نشد که این خود تضییع حق نقاط روستائی بخش های مرکز جویم، اوزولامرد می باشد.
از وزارت محترم برنامه و بودجه تقاضا دارم در یک بازنگری محققانه ترتیبی فراهم آورد که نقاط روستائی این شهرستان محروم شناخته شود، باشد که گوشه ای از مشکلات مرتفع گردد.
رئیس- وقتتان تمام است.
ازوزارت محترم راه تقاضا میشود نسبت به فعال نمودن اداره کل راه و ترابری لارستان اقدام لازم نموده و مسؤولین آنرا از دخالتهای بی مورد در مسائل سیاسی شهرستان بازدارند و نسبت به اسفالت راه خنج- منحمله که تأمین اعتبار گردیده و نیز اتمام راه هنگنویه- چاه طوس مزو آشنا با توجه به خود یاری مردم دستورات لازم صادر گردد.
همچنین نسبت به اتمام و احداث راه دهستان کوره و بیدشهر و نیز جهرم. جویم. لار و نیز راه روستای صحرای باغ تسریع لازم مبذول گردد.
از وزارت محترم نیرو ضمن تشکر از راه انداری نیروگاه بزرگ اوز تقاضا می شود نسبت به تقویت نیروگاه لامرد و برق دار نمودن شهرستانهای که توسط جهاد سازندگی کارشبکه آنها به امام رسیده و یا اتمام خواهد شد اقدام نماید.
از وزارت  محترم کشاورزی تقاضا میشود در تأسس اداره کشاورزی«لامرد» تسریع نماید.
از وزارت محترم جهاد سازندگی تقاضا میشود نسبت به تأمین اعتبار پل مگویه که با عنایت برادر محترم جناب مهندس موسوی نخست وزیر گرامی توسط سازمان برنامه و بودجه فارس پیشنهاد گردیده اقدام و نسبت به آغاز کار آن تأکید نماید.
از وزارت محترم کشور تقاضادارم نسبت به تأسیس شهرداری در روستاهای بزرگ بنارویه، فیشور،بیرم،ارو، گله دار اشکانان دهکویه یذل عنایت نماید.
در پایان تعجیل فرج امام زمان و طول عمر امام امت و سلامتی امید امت و امام حضرت آیت الله العضمی منتظر و پیروزی نهائی رزمندگان اسلام را مسئلت دارم والسلام علیکم و رحمته الله و برکاته.
منشی- آقای رضوی.
مرتضی رضوی- بسم الله الرحمن الرحیم، باسلام بر حضور مبارک امام و رهبر عظیم الشأن انقلاب و ارواح پاک شهداء واین امت آگاه ، امت موقع شناس، امت ایثارگر.
بنده پنج دقیقه وقت داشتم فکر کردم همین پنج دقیقه را در مورد روز«قدس» و این اقدام استثنائی امت که می شود یک انقلاب دیگری نام گذاشت اختصاص بدهم بعد دیدم معرف باید از معرف اجلی بشود و حتی معرف از معرف اقوی بشود هر لفط و هر کلمه را با عمل تشریح  میکند من گونه بیایم این عمل بزرگ را بوسیله لفظ تعریف کنم حرکت عظیم مردم که خودش معنایش را به خود جهانیان فهانده و رساتر از هر بیانی، هر گفتاری، هر قلمی، آنجه باید به مردم جهان می رسانید، رسانده است.
نکته ای که در این چند دقیقه می خواهم بگویم این است که این نهضت عظیم مسوولیتی که بر دوش ما گذاشته، چیست؟ ملتی با این فدا کاری با این ایثارگری که می آید در مقابل تمامی تحلیل ها و تبلیغات سوء دهها رادیوی خارجی اینگونه می ایستد و همه ادعاهای دشمنان داخلی و خارجی را پاسخ می گوید، حجت را بر ما مخصوصاً برما مجلسی ها تمام میکند که در تصویب قوانین، لایحه و طرحمان طوری نشود بنفع فراریان سرمایه دار کله گنده بوده باشد یا به نفع ارباب ظالم بوده باشد. این مسؤولیتی که قبلا داشتیم با این حرکت عظیم روز«قدس» سنگین تر و عظیم تر شده است. نکند وقتی طرحی بدهیم که آن طرح در مسائل صنعتی به نفع همان ها باشد که همیشه مخالفین این انقلاب بوده اند و ضد این انقلاب بوده اند و ضد همین مردم بوده اند که روز قدس ریختند و آن تظاهرات و راهپیمائی عظیم را به وجود آوردند. نکند قوانین زمینی ما طوری بشود که همیشه بنفع دشمنان انقلاب بوده باشد. امت راه امامش را شناخته، امام امتش را شناخته، امت کاملا فقه امامش را درک می کند. در فاصله امام و امت بعضی از ما ها هستیم، مجلس شورا، یا هیأت فلان، که بقول حافظ«که خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز»
با توجه به کمی وقتم نکته دوم را عرض میکنم ضمن تشکر از مسؤولین و دست اندر کاران صدا و سیما در تبریز و پخش فیلمهای تظاهرات روز قدس این انتقاد را دارم آن حرکت و نهضت عظیم تبریز که بی سابقه بود تکرار میکنم حرکت مردم در روز قدس امسال بی سابقه بود تکرار میکنم حرکت مردم در روز قدس امسال بی سابقه بود این حرکت و راه پیمائی عضیم را دست اندر کاران تلویزیون چرا منعکس نکردند؟ را تحقیر کردند؟ یک چجهارم دقیقه تبریز را نشان داد آنهم با آن کیفیت. خرم آباد زیر موشک می سوزد، خرم آباد را یک کمی نشان میدهد میرود سراغ کوره دهات، البته کوره ده ها را هم بایستی نشان بدهد این چقدر اشتباه است یا خطا است تعهد است. شهرهای سلماس و خوی، مرند، شبستر، شرف خانه، سردرود، خسرو شهر، آذرشهر، مراغه ، میاندوآب، ملکان، بناب، نقده؟، مهاباد، صائین دژ تکاب، اردبیل، اهر، خلخال، مشکین شهر، سراب ، مهربان، هریس، و ختی ورزقان، این همه شهرها را به شب بعد موکول کردند چرا آذربایان را؟ چرا به دشمن بهانه میدهید؟ چرات بدست دشمن بهانه میدهید؟ مسؤولش چه کسی است؟ چه کسی باید به این برسد؟ تبریز که همیشه رادیوهای خارجی، روز تبلیغ میکنند طمع در آن دارند یک چهارم دقیقه نشان میدهد آنهم با آن وضع، دوتا بادکنک؟ نشان میدهد تمام این شد قیام مردم تبریز! مسأله آنقدر پیچیده است آنقدر خطر ناک است آنقدر منشاء سوء ظمناست که من در همین مکان از حضور امام استعاثه می کنم و از روابط عمومی محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم همین استثاثه بنده را هم اکنون به دفتر امام منعکس کنند. این چه برخوردی است؟ بروجرد را نشان نمیدهند، خرم آباد و «اشکدر» را آنطوری نشان میدهد نمی گویم اشکدر را نبایستی نشان بدهد، باید بدهد اما آنهائی که زیر موشک می سوزند آنها را نشان ندهد؟! اینچه برنامه این است؟ این چه تاکتیکی است؟! و احیاناً نمی گویم حتماً، احیاناً چه خیانتی است؟! چرا در مقابل سؤالات مردم ما را لال می کنید؟ خوب، بقیه وقت را به آقای موسوی دامغانی میدهم(معذرت میخواهم)والسلام علیکم و رحمته الله و برکاته.
منشی- آقای موسوی دامغانی.
موسوی دامغانی- سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم اعوذ بالله من الشیطان الرحیم ان اشد الناس عداوه للدذین آمنوا الیهود و الذین اشرکوا.
با درود و سلام به ارواج همه شهددی اسلام و شهدای انقلاب اسلامی خصوصاً شهدای این ده پانزده روز اخیر که به دست صدام جنایتگار مست و دیوانه و پرتابهای موشکها و بمباران در شهرهای مختالف ایران اسلامی ما به خاک و خون غلطیدند.
روز قدس عزیز که مردم ما پس از ده پانزده روز جنگ روان تبلیغاتی و حشتناک دشمناک آماده حضور در صحنه می شدند صدام جنایتگار بدون شک با همدستی آمریکا و اسرائیل غاصب و مرتجعین دست در دست اسرائیل و آمریکا برای اینکه منویات آمریکا و اسرائیل را تحقق ببخشد هم جنگ روانی به راه انداخت و حملات شبانه روزی به شهرهای عزیز ما نمود که حدود 9 شهر را با پرتاب موشک مورد تجاوز وحمله قرار داد از جمله چهار شهرخوزستان(اندیمشک دزفول مسجد سلیمان و رامهرمز) به رغم همه این تهدیدها و تلاش ها خود شما نمایندگان محترم و همه ملت ایران و همه خبر نگارهائی که از کشور های مختلف فیلم برداری می کردند شاهد این حماسه بزرگ و حضور عظیم و چشمگیر و بی نظیر ملت ما، در صحنه بودند که سپاس و شکر خداوند را که چنین تحولی در ملت ما ایجاد فرموده است و سپاس و شکر از این مردم مقاوم و رشید و شجاع که این چنین آگاهانه و با ایمان راسخ در صحنه حضور پیدا کردند و بار دیگر مشت کوبنده ای را بر دهان یاوه گویان شرق و غرب کوبیدند.
اما چیزی که بنده در اینجا باید عرض بکنم این است که مسؤولان جمهوری اسلامی همه آن کسانی که به یک نوی در تشکیلات جمهوری اسلامی نقش دارند باید توجه بکنند هناین ملت«روز قدس» حجتش را بر ما تمام کرد ملت ایران بعد از گذرانیدن پنج سال جنگ و یکی دو سه سال جنگ شهری و جنایات جنگی صدام این چنین در صحنه حضور پیدا کرد حجت خودش را بر ما تمام کرد امروز نوبت مسؤولین است که فرسنگها از حوادثی که پیش بینی میشود( احیاناً ممکن است دشمنان برای ما ایجاد بکنند) حرکت بکنیم و پابپای این ملت ما به پ
یش بتازیم تا ان شاءالله به پیروزی قطعی و نهائی برسیم.
نکته دومی که باید عرض بکنم بر مردم منطقه و مردم ما پوشیده نیست که دشمنان جمهور اسلامی دست در دست اسرائیل منویات آمریکا را اجرا میکردند در اینجا باید عرض بکنم وزارت امور خارجه ،‌وزارت ارشاد اسلامی، همه کسانی
که به یک نحوی در ارتباط با سایر ملت ها و دولت ها هستند باید ازدو چیز پرده بردارند،
این کسانی که دیروز، دادمبازره با اسرائیل سرمیدادند در منطقه، وسنگ حمایت از فلسطین را به سینه می زدند امروز چگونه حکومت نظامی تشکیل میدهند و با ملتهای خودشان برخورد مسلحانه می کنند که روز قدس، راهپیمائی نکنند. دوتا نکته را ما اگر بتوانیم برای سایر ملتها روشن بکنیم توانسته ایم خدمت بزرگی را به عالم اسلام و مسلمین بکنیم.
اول اینکه چهره منفور این دولتهای مرتجع دوست اسرائیل و آمریکا را به ملت های خودشان افشاء کنیم، بشناسانیم.
دوم اینکه آنهائی که در خط مقدم مبارزه با اسرائیل بودند امروز چگونه در خط مقدم مبارزه بااسلام و مسلمین هستند و نوکر آمریکا و دوست اسرائیل، صدام چگونه روز قدس شهرهای ایران و ملت ایران را که در خط مقدم مبارزه با استکبار جهانی و اسرائیل هستند به موشک می بندد و بمباران می کنند.
من در پایان، ضمن یک جمله از مردم غیور عشایر خوزستان و رامهرمز که روز قدس آمده بودند در خیابانهاتظاهرات می کردند یک مرتبه مورد تجاوز موشکی صدام واقع شدند و در عین حال مقاومت خودشان را حفظ کردند از همین جا قدردانی و تشکر میکنم وواقعاً جشمگیر و بی نظیر بود باید ما عرضه تبلیغاتی به خرج بدهیم و این حماسه ملت ایران را به سراسر عالم منتشر بکنیم و فیلم آنرا در اختیار همگان (انشاءالله ) قرار بدهیم و السلام علیکم و رحمته الله و برکاته.
3- بیایات آقای رئیس به مناسبت راهپیمائی روز قدس
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم ./ به حق باید راهپیمائی روز قدس و روز جمعه گذشته را ما به عنوان یکی از حادث مهم تاریخی به حساب بیاوریم و میتوانیم اینرا با توجه به حضور بی سابقه کمی و کیفی و در نظر گرفتن شرائطی که حاکم بود بر کشور میتوانیم به عنوان یکسرفصل تاریخی و نقطه عطفی در حوادث مهم جهانی قلمداد کنیم.
یک مقدار زمان احتیاج است که ابعاد مختلف این حضور بی سابقه مردم بریا ناظران جهانی و مردم خودشان روشن بشود.
مابه امام بزرگوار رهبر عظیم الشأن انقلاب تبریک عرض میکنیم که خداوند چنین امت بیدار و شایسته ای را در اختیار ایشان گذاشته و به این امت رشید هم تبریک می گوئیم به خاطر عطیه الهی که خداوند چنین رهبری را در این مقطع زمان در اختیار این امت گذاشته است آنچه که انسان از مجموعه حوادث احساس می کند توطئه حساب شده و همانی علیه جمهوری اسلامی طراحی شده بود که پای ابر قدرت غرب و شرق و ارتجاع منظقه و عواملشان و اسرائیل، همه در کار بود همه ابزاری که لازم بود برای ارعاب مردم ما و دور کردن مردم ما از صحنه به کار گرفته شد و از هیچ چیز اینها دریع نکردند سکوت بی سابقه مجامع جهانی و مراکز خبری دنیا از این همه جنایت و تأییدهای ضمنی و بزرگ کردن حوادث در مسیر منافع بعث عراق و نگفتن کارهای مهم ایران و بروز کردن امگانات عجیبی که امروز فقط ابر قدرتها میتوانند به کار بگیرند؟ مجموعه امکانات روشها و اطلاعات ظریف غربی ها که از ماهوازه ها و امگانات دیگر به دست میآید همه اینها دست اندر کار شده بود برای اینکه این امت و این ملت را از انقلابش دور بکند و به نظر بنده مسأله از جنگ هم فراتر رفته بود یعنی اینها امیدشان به مسائل بعد از جنگ دوخنته شده بود. عجیب این است که این مردم ما حس عجیبی خدائی دارند این وجدان هوشیار مردم ما که درست به موقع خطر را احساس می کنند و وارد صحنه میشوند این نشان یک لطف خاص الهی است به این مردم در اثر فداکاریهایشان این شکلی که اینها وارد شدند و میدان را پر کردند و با کیفیتی که مردم در وز جهانی قدس در صحنه افکار خودشان را نمایش دادند اینها یک چیزهائی نیست که آدم بتواند نمونه هایش را در تاریخ پیدا بکند. حالا من شاید اطلاعاتم کم باشد کسانی که اهل تحقیق هستند و بیشتر از ما میدانند آنها هم می گویند ما چنین نمونه ای را در تاریخ دنیا نمیتوانیم پدا کنیم پنج سال جنگ و چند هفته شرارتهایی که تهدید جدی بود و ومخصوصاً صبح روز جمعه با تهدیدهای روز قبلش بعثی های عراق نشان دادند که از هیچ جنایتی رو گردان نیستند مجموعه اینها که روی «هیتلر» و اسرائیل و «آتیلا» و همه جنایتگاران تاریخ را سفید کردند با این کارهایشان اینها همه دست اندر کار بودند که ملتی را بترسانند و معلوم هم بود که تهدید ها جدی است در چنین شرایطی مردم اینگونه فداکارانه وارد میدان بشودن و همه شایعات و آن ارعاب ها و همه اینهارا به هیچ بگیرند مخصوصاً شهرهائی که مورد تعرض موشکی و بخب قرار گرفتند آن صحنه هائی که ما در ایلام و باختران و خرم آباد و بروجرد و اندیمشک و مسجد سلیمان و رامهرمز و نهاوند و شهرهای کردستان همه شان و به خصوص باختران اینها را دیدیم اینها واقعاً اگر کسی خودش اهد نباشد یعنی لمس نکند مسائل را باور کردنی نیست اینها واقعاً در افسانه ها می گنجد. در تهران نمایشی که مردم دادند این نمایش، نمایش یک پایتخت کشور معمولی نیست یعنی آنجه که در تهران اتفاق افتاد تهران را یک پایتخت جاویدان کرد و اینگونه مردم ما هیجوقت در این تاریخ حتی روزی که امام تشریف آوردند واقعاً این جمعیت را نداشتیم. ما به خاطر شرایط ماه رمضان و روزه مردم، مردم را نکشاندیم به طرف میدان آزادی و خیابانهائی که مردم را یک پارچه نشان بدهد، تقسیم شده بودند ودر خیابانها خدا خیر بدهد به آن فیلم بردارها که تا حدودی صحنه را این جور ترسیم کردند و یک کمی نمیشد اینها را یک پارجه نشان داد ولی ازآن مجموعه ای که نشان دادند یک دور نمائی را یک تابلوئی را مشخص کردند از این جمعیت. اینها چیزهای افتخار آمیزی است در تاریخ برای این ملت میماند و آب پاکی اینها ریختند روی دست همه دشمنان انقلاب. استکبار شرق و غرب ارتجاع و اسرائیل و صهیونیسم و همه اینهاو ضد انقلاب داخلی از چپ و راست و منافق و مارکسیست و سلطنت طلب و لیبرالهای خودی نما و همه اینها را اصلا به یک افتضاحی کشاندن که این چند روز همه رشته های اینها که خیلی هم رویش کار کرده بودند همه را اینها پنبه کردند واقعاً باید به این ملت تبریک گفت البته ما انتظار داریم که غرور، اینها را نگیرد و ما باید احساس شرمساری کننیم در مقابل یک چنین ملتی که واقعاً مسؤولان ما،‌نتوانستیم حق این ملت را آنطوری که سزاوار بوده ادا بکنیم البته تلاشها شد ولی این ملت بیش از این استحقاق دارد که ما برای اینها کار بکنیم.
من باز به رسانه های جمعی ضمن تشکر که دارم از این حرکات چند روزشان که خوب مسائل را مطرح کردند و تشکری که دارم از صدا و سیما و روزنامه ها و دستگاههای تبلیغاتی رسمی کشور که خوب عمل کردند در این چند روز و مخصوصاً از فیلم بردارها که بسیار خوب واقعاً زحمت کشیدند از آنها می خواهم که روی این مسأله بیشتر کار کنند این حادثه بیش از این ارزش دارد این میتواند آینده این انقلاب و انقلاب های اسلامی را در منطقه به طور کلی بیمه بکند اگر دشمنان اسلام یک ذره شعور داشته باشند به قول همان مخبرهای غربی دیگر حماقت است که با هم به فکر باشند که به این ملت ضربه بزنند. این ملت نشان داد که ضربه او را پولاد آبدیده میکند این ثابت شد دیگر ضربه بیش از آنچه که جنایتگارها این ورزها زدند مخصوصاً به غرب کشور و جنوب کشور بیش از این دیگر نمیشد بنابراین ضربه باید صرفنظر بشود راه دیگری پیدا بکنند برای اینکه بتوانند با عواطف و احساسات و افکار این مردم جالب و جاذب و عدالتخواه و مؤمن کنار بیایند و بگذارند اینها به راه خودشان ادامه بدهند.
باز از ملت تشکر میکنم و دعا میکنم برای این مردم خوبمان، نمایندگان مجلس امروز نوعاُ گزارش از شهرهایان که میدادند همگی تا آنجا که عده زیادی با من تماس گرفتند فرمودند که در همه جا بی سابقه بوده حضور مردم و چنین انتظاری از مردم در شرائط موجود نداشتند فوق انتظار ما بود به محضر مقدس حضرت ولی عضر امام زمان از داشتن جنین امتی ما تبریک می گوئیم و انشاءالله که در حضور خود آن امام بزرگوار این ملت برای جهانی کردن حکومت اسلام در خدمت امام زمان خواهند بود.(نمایندگان-انشاءالله)
من تذکراتی که نمایندگان محترم مجلس داده اند عرض میکنم و بعد در مورد همین مسائل راهپیمائی هم آقایان تقریباً همه نماینده ها در مرکز مربوط به خودشان تذکر دادند که ما آنها را در ک جمله عرض میکنیم.
4- تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس
رئیس- آقای قریشی نماینده خمین به وزارت نیرو در مورد تأمین آب آشامیدنی و برق رسانی منطقه و به وزارت راه در مورد راه خمین به اراک به وزارت آ,وزش و پرورش در خصوص رسیدگی به ئوضع مدارس منطقه تذکر داده اند.
آقای دشتی نماینده مغان به وزارت کشور در مورد آب آشامیدنی شهرهای پارس آباد، بیله سوار و گرمی و به صدا و سیما در مورد تقویت صدا و سیمای
جمهوری اسلامی شهرستان مغان و راه اندازی پروژ خروسلوی مغان و به وزارت دارائی در مورد ابلاغ اعتبارات عمرانی برای ارگانها وادارات دولتی آذذبایجان شرقی تذکر داده اند.
آقای کیان ارثی نماینده فریدن، به وزارت نیرو در مورد آب آشامیدنی فریدون شهر به وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص اجرای پروژه بیمارستان پنجاه تختخوابی فریدونشهر به وزارت بهداری در مورد رسیدگی به وضع نامطلوب شبکه بهداری تذکر داده اند.
نمایندگان استان های لذرستان، خورستان، آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی، کردستان ، باختران، تهران، همدان وزنجان ضمن محکوم کردن حملات ددمنشانه بعث عراق اظهار همدردی کرده اند با خانواده های شهدا و مصدومان و از راهع پیمائی های همه مردم که در شرایط سخت انجام شده تشکر کرده اند.
آقای وافی نماینده تفت به وزارت صنایع در مورد برنامه ریزی برای صنایع روستائی استان یزد، به وزارتخانه های کشاورزی و نیرو در مورد اجرای فوری و همه جانبه مصوبه شورای اقتصاد در خصوص منابع آبی استان یزد تذکر داده اند.
آقای هادی نماینده تهران به وزارت امورخارجه در مورد جلوگیری از رفت و آمد عناصر بد سابقه در سفارتخانه لندن.
آقای یعقوبی نماینده تربت حیدریه به وزارت بهداری در مورد تکمیل کادر پزشکی و تقویت مدیریت بیمارستان نهم دی و تخصیص بوده برای ساختان دویست تختخوابی تذکر داده اند.
آقای موحدی ساوجی و اقای کروبی تشکر کرده اند از صدا و سیمای جمهوری اسلامی و گزارشگران و فیلمبرداران جمهوری اسلامی به خاطر انعکاس مطلوب مراسم.
5- انتخاب هیأت رئیسه احلاسیه دوم، دورة دوم مجلس شورای اسلامی
رئیس- دسور اول را شروع کنید.
منشی- اولین دستور انتخابات هیأت رئیسه است.
رئیس- آن ماده آئین نامه را اگر دارید بخوانید. آقایان باید افرادی که می خواهند کاندیدا بشوند یادیگران می خواهند کاندیدایشان بکنند برای ریاست، نیابت ریاست که دو نفر هستند و کار پردازی که سه نفر هستند و منشی ها که شش نفر هستند. اسامی را بدهند ما اینجا تنظیم بکنیم و اعلام بکنیم برای رأی گیری.
ماده 27 – هیأت رئیسه دائم مرکب از رئیس- دو نایب رئیس و شش منشی و سه کارپرداز خواهد بود.
ماده 28- انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آراء نمایندگان صاحب رأی است و انتخاب نواب، منشی ها و کار پردازان هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبی و رأی مخفی و با ورقه خواهد بود. در صورتیکه در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود نوبت دوم اکثریت نسبی کافی خواهد بود.
ماده 29- نواب رئیس به ترتیب تعداد آراء. به عنوان نایب رئیس اول  ونایب رئیس دوم در غیاب رئیس مجلس به ترتیب وظایف و اختیارات او را به عهده خواهند داشت. در صورت تساوی آراء مسن ترین آنها نایب رئیس اول خواهد بود.
رئیس- اسامی که الان به دست ما رسیده دو تا ورقه است که امضاء ندارد. یعنی پخش شده بین نماینده ها برای کاندیدا کردن امضاء ندارد. این اسامی خوانده میشود. اگر آقایانی که اسمشان را اینجا بردیم موافق بودند آن وقت قبول می کنیم. در مورد رئیس کسی غیر از من را اسم نبرده اند و من واقعاً مایلم یعنی چیز خیلی جالبی نیست که هر دفعه الان پنج، شش سال است که همین جور ادامه پیدا میکند.
عده ای از نمایندگان- کسی کاندیدا نیست.
رئیس- خوب حالا اگر نباشند من انجام وظیفه میکنم. ولی خیلی خوب است که اگر از برادران کسی کاندیدا بشود. بنده خودم هم رأی خواهم داد که از این یکنواختی مجلس در بیاید. بالاخره کس جدیدی بیاید ممکن است بهتر بتواند یک کارهای تازه ای بکند. ابتکاری بکند. گرفتاری من را هم آقایان میدانید خیلی زیاد است. من مثل یک نماینده باشم کارهای بیشتری میتواتنم انجام بدهم.
به هر حال اگر نکیند من هم حرفی ندارم می مانم. خوب دو تا لیست اسامی را یکی، یکی بخوانید. آقایان اگر کسی را خواستند اضافه کنند. همین هائی که هستند اگر قبول کردند، اینهائی که اسمشان داده شده بعد رأی می گیریم.حالا اول بخوانید، بعد برای رأی گیری. یک بار بخوانید که ذهن آقایان آشنا بشود. نایب رئیس چه کسانی را داده اند؟
منشی- در لیستی که هست و به امضاء هم رسیده یکی این است که رئیس، حجت الاسلام والمسلمین آقای محمد یزدی، حجت الاسلام و المسلمین آقای محنمد علی موحدی کرمانی که در لیست دیگری نایب رئیس ها آقایانت حجج اسلام یزدی و کروبی ذکر شده اند.
کارپردازان در یک لیست آقایان: سید جلیل سید زاده – سید رضا زواره ای و حسین محلوجی.
در لیست دیگری کارپدازان آقایان: پرهیزکار، رهامی و دوزدوزانی و منشی ها در یک لیست: سیل فضل الله حسین برمائی، علی موحدی ساوجی، محمد اسمعیل شوشتری، محمد علی سبحان اللهی، غزت الله دهقان، محمد رضا باهنر،
و درلیست دیگرآقایان منشی ها آقای یحیی سلطانی، منتجب نیا، بیات، اضغری، سبحان اللهی، حسین برمائی.
یکی از نمایندگان- یک لیست دیگر هم هست.
منشی- بلی در یک لیست دیگر به این صورت است که رئیس آقای رفسنجانی، نواب رئیس آقایان یزدی ، موحدی کرمانی، کارپردازان آقایان: زائری، سید زاده ،‌زرگر، آقای زرگر کتباً نوشتند و اعلام کردند که کاندیدا نیستند.و منشی ها آقایان: شوشتری، منتجب نیا، بیات، موحدی ساوجی، دهقان، سبحان اللهی.
رئیس- خوب این اسامی که قرائت شد آقایان یادداشت کنند.
منشی- ضمناً آقای معماری هم برای منشی بودن کاندیدا شدند.
رئیس- ایشان را هم بنویسید. خیلی خوب این اسامی را آقایان یادداشت کردند ظاهر آئین نامه این است که باید جداگانه رأی گیری کنیم. اول برای ریاست است.
منشی- آقای زائری تشریف ندارند یعنی در مرخصی هستند.
رئیس- حضورشان شرط نیست. اگر کاندیدایشان کرده اند میشود رأی داد به نامشان.
زواره ای- باید قبول خود طرف باشد و ایشان حضور ندارند، تا به حال هم همینطور بوده است.
رئیس- حالا برسیم به منشی ها، این بحث تا به کارپردازها برسد دو سه درجه مانده. شاید تا آن موقع بشود از خودشان استفسار کرد به یک شکلی.
در مورد هر یک از این ها تجداانه باید رأی گیری بکنیم. ابتدا انتخاب رئیس است.
در مورد رئیس چون فقط یک نفر کاندیدا است می توانید مثلا کارت موافق یا مخالف بگذارید یا اسم بنویسید. همه اسم بنویسید و بگذارید در گلدان. کسانی که موافق با ریاست من هستند اسم من را بنویسند و بیندازند در گلدان.
حسینعلی رحمانی- چون یک نفر است با قیام و قعود رأی بگیرید.
منشی – خیر نمی شود.
رئیس- باید با کارت باشد و مخفی. آن دفعه همین پیش آمد، خواندیم آئین نامه را اینطوری است. همه انتخابات باید با کارت باشد و باورقه.
منشی- ماده 128 آئین نامه.
رئیس- ماده 128 آئین نامه را ملاحظه بفرمائید. با کارت است.
216 نفر الان در مجلس حضور دارند. گلدان ها را می آورند خدمتتان و اسم من را بنویسید(آنهائی که موافق هستند) و بیندازید در گلدان
منشی – آن وقت امضاء هم باید بکنند.
رئیس- نه، امضاء نمی خواهد مخفی است. البته مخفی اینجا به معنای منتشر نشدن است. می توانند کارت با اسم بیندازند. آن اشکالی ندارد. خوب تا این رأی گیری انجام میشود در مورد نایب رئیس صحبت می کنیم. برای نواب رئیس فعلا اسامی آقای یزدی، آقای کروبی، آقای موحدی، را به ما داده اند. دیگر کسی اسمی نداده است.؟
پرهیزکار- آقای هاشمی با امضاء رأی بدهیم منتها اسامی منتشر نشود.
رئیس- منتشر که نمیشود. منتها چون یک مسائل شخصی در کار است. شاید آیایان ابا داشته باشند که با اسم بگذارند الان اینجا رأی مخفی
مجلس هم یعنی منتشر نمی شود بیش از این نیست. یک اشکالی آن دفعه در رأی گیری پیش آمد برایمان در تطبیق آراء با حضار. این دفعه آقایان سعی کند از جلسه بیرون نروند که آن مشکلات پیش نیاید. معمولا اینصوری است تعدا آراء از حضاری که اعلام میشود بیشتر است. علتش هم این است که یک عده نیستند، بعد وارد میشوند و گاهی صندلی ها نمره نمی اندازد. این شبهه پیش می آید . ما آن دفعه متوسل شدیم به کارتهای با اسم. حالا در مورد دوم که رقابت هست اگر کارت ها با اسم باشد بهتر است. منتها ما امانت را مراعات می کنیم یعنی دو ، سه نفر آدم رامی گذاریم و اسم را واقعاً مخفی نگه میداریم وبه هیچ کس نمی گوئیم فقط همان دو سه نفر می بینند.
زواره ای- مجموعاً نیم ساعت طول میکشد، درها را ببندند کسی رفت و آمد نکند.
رویس- نه! یک شببه دیگری دارد که من حالا از اینجا نم خواهم بگویم یعنی یک شبهه دیگری ممکن است پیش بیاید که اینجا مطرح کرد . حالا از دومی یعنی آنجائی که رقیب داریم ممکن است با یک رأی (اتفاقاً در وضع حاضر اینطوری هم به نظر می رسید یعنی این رقابت ها نزدیک به هم خواهد بود). تاحتمالا ممکن است با یک رأی یک نفر قبول بشود یا نشود در این شرایط اگر با اسم باشد صحیح تر است. ما خیالمان راحت تر است.و اینجا هم به کسی نمی گوئیم. یعنی کسانی که می شمارند باید امانت را مراعات کنند که اسم کسی را نیاورند که چه کسی به چه کسی رأی داده.
آقای فارسی تذکر داده اند و تذکر صحیحی هم هست. اگر از نماینده ها خواهش کنیم که صندلی هایشان را عوض نکنند در موقع رأی گیری روی‌ آن صندلی که تشریف دارند روی صندلی خودشان باشند تاوقت تمام بشود. جا به جا شدن این گلدان ها چون دور میزند گاهی جلوی یک نفر دو بار میرود خودش هم توجه ندارد که به چه قبلاً رأی داده. ممکن است بعضی از رأیها تکراری بشود.
آقایان توجه بفرمائید. اولا بناشد جا به جا نشوید. یعنی قرارمان براین شد. الان برای سلامت رأی گیری دو تا پیشنهاد هست. یک پیشنهاد این است که کارت با اسم و اسم طرف را هم رویش بنویسند. مثلا بنده کارت خودم که اسمم رویش نوشته اسم افرادی را که قبول دارم روی کارتم می نویسم و به گلدان می اندازم و امضاء می کنم.
فؤاد کریمی- هم خلاف آئین نامه استو هم باز سیاسی سر آن در می آورند.
رئیس- اجازه بدهید، این یک راه است. راه دوم اینکه ما دو سه نفر از نمایندگاه را با گلدان ها همراه مأموران بفرستیم.نماینده ها کارت  را از دست رأی دهنده بگیرند بیندازند در گلدان. این د.می را اگر قبول دارید. خیلی خوب در این صورت دیگر آقایان مثلا منشی ها را که دارید انتخاب میکنید شش منشی مورد نظرتان را روی ورقه می نویسید می دهید دست نماینده که دنبال گلدان حرکت میکند و نماینده هم می اندازد در گلدان جا به جا هم نشوند. آقایان ببینید این دومی را ما در صورتی قبول می کنیم که آقایان از روی صندلی هایشان بلند نشوند چون ممکن است تکرار پیش بیاید و چون سه، چهارتا رأی گیری است اشتباه میشود. ما نمی توانیم تضمین بکنیم.
منشی(موحدی)- آقای هاشمی آن اولی بهتر است. ولی دئومی معلوم نیست که تکان نخورند از جایشان اگر بخورند…
رئیس- خوب باید تکان نخورند. باید مواظبت کنید نخورند. من حالا خودم باید یک تصمیمی بگیرم. آنکه آقایان شبهه میکنید که رأی مخفی است مخفی در مجلس یعنی در صورت مذاکرات نمی آید. این معنایش این نیست که اسم پشت کارت نباشد. چون ما سه تا رأی گیری اینجوری داریم هر دو شیوه را به کار می بریم ببینیم کدامش مؤثرتر است؟ خوب ما داریم آراء رئیس را می شماریم دومین اتنتخابات دارد انجام میشود. آقایان ام دو نفر از سه نفری که اعلام شده برای نیابت ریاست روی یک ورقه بنویسند گلدان همراه یک نماینده میآید خدمتتان ورقه تان را بدهید دست نماینده که بیندازد در گلدان. واز روی صندلی ها هم بلند نشوید. تا این مرحله تمام بشود. از آقایان نماینده ها همراه هر گلدانی یک نفر بروند. چند تا گلدان داریم؟ آقای برمائی یک نفر از آنهائی هستند کهباید دنبال گذدان ها بروند. آقای آقا محمدی هم هستند. بنابراین آقایان خزاعی، آقا محمدی و برمائی همراه این گلدانها بروند. سه تا گلدان است. سه نفر آقایان همراه گلدان ها میروند . ضمناً آقایان توجه داشته باشید اسم دو نفر را مینویسید اسم سه نفر را ننویسید. اگر سه نفر بنویسید اسم سوم خوانده نمی شود.
یکی از نمایندگان – یک نفر را میشود نوشت؟
رئیس- یک نفر هم میتوانند.البته سعی کنید دو نفر را بنویسید که اراء از دست نرود. در این فرضی که انجام میدهیم به میل خودتان است. می خواهید کارت با اسم انتخاب کنید. می خواهید بی اسم انتخاب کنید. فقط اسم دو نفر را بنویسید . بگذارید در گلدان
خوب رأی گیری نواب رئیس هم تمام شده حالا می رویم برای کار پردازی اسامی که برای کار پردازی می خوانیم اینها تمام نیست. یعنی کسان دیگری هم میتوانند کسی را در جلسه پیشنهاد بدهندو اضافه بشود. در مورد انتخاب رئیس رأیها آمد.
228 کار در گلدان ریخته شده که از اینها 200رأی موافق دارد. 4 رآی ممتنع، 8 رأی مخالف و سفید و بی اسم را هم که باید ممتنع حساب بکنیم آنها هم 16 رأی است. بنابراین بنده به عنوان ریاست برای یک سال آینده انتخاب شدم.(ثکبیر نمایندگان)
من خودم از این اعتمادی که برادران و خواهران نماینده اظهار فرمودند تشکر میکنم و امید وارم که باز بتوانم وظایفم را آن طور که از من خواسته شده انجام بدهم.
اسامی کارپردازان خوانده شود.
منشی- اسامی کارپردازانی که تا بحال اعلام شده عبارتند از آقایان: سید جلیلی سید زاده – سیر رضازواره ای – حسین محلوجی- پرهیزکار- رهامی- دوزدوزانی- زائری که آقای زائری خودشان حضور ندارند ولی در یک لیست اسم ایشان آمده است.
بادامچیان – پریروز آقای زائری با من صحبت کردند و گفتند که من منصرف هستم.
رئیس- چه کسی ایشان را پیشنهادذ کرده است؟ بعضی آقایان میفرمایند که از آقای زائری شنیده اند که منصرف هستند، آن کسی که پیشنهاد کرده چه کسی است؟
حایری زاده- آقای زائری را من شخصاً پیشنهاد میکنم.
زواره ای- وقتی که کسی در جلسه نیست نمی شود کاندیدا باشد.
رئیس- در جلسه نبودن در آئین نامه ما نیست که از رأی منع بشوند. ایشان تفاوتی با دیگران دارد چون الان ایشان کار کارپرداز هست( همهمه نمایندگان) در گذشته روال ما چه بوده: هیجوقت برای غایب رأی گیری میکردیم؟ (بیات – روال این بوده که غایب ها را اعلام نمی کردیم)(موحدی ساوجی- در گذشته غایب ها راعلام نمی کردیم) بنده شبهه ای تدارم این است آقای زائری با خود من صحبت کرده، چون دیدم دچار تردید است و این طور نبود که مطمئن باشد نیست یا هست ظاهراً بیرون رفتنش هم حساب شده است. یعنی ایشان این مرخصی که گرفته روی حساب گرفته حالا من نمیدانم رفته که مصرح نشود، یا رفته مشکل دیگری داشته، من نمیدانم این چه جوری است.
آقا محمدی- در گذشته کسی که نبود مطرح نمی شد و نمونه اش خودمن بودم که خودم را کاندیدا کردم ولی چون نبودم اشکال آئین نامه ای گرفتند.
رئیس- بعضی از آقایان می گویند ما در گذشته غایب را در کاندیدا قبول نمی کردیم. اجازه بدهید، ما از مجلس میپرسیم.
یکی از نمایندگان- در صورت مذاکرات مجلس هست که ما برای غایب رأی نگرفتیم.
محمد یزدی- من با ایشان صحبت کردم و از ایشان هم خواهش کردم که بمانند گفتند نمی مانم.
رئیس- آقای یزدی همن میفرمایند که از ایشان خواهش کرده اند بمانند ایشان خودشان نمی خواستند بمانند، این رفتنشان هم برای این بوده که در محظور اصرار آقایان قرار نگیرند.
حالا اسامی کارپردازان را بفرمائید.
منشی- آقایان: پرهیز کار- رهامی- دوزدوزانی- سید زاده- زواره ای- محلوجی
رئیس- دیگران میتوانند در جلسه کسی را کاندیدا کنند.
عده ای از نمایندگان – آقای هاشم زائی.
هاشم زائی- من منصرفم.
منشی- آقای حیدری آقای عبدالعلی زاده را کاندیدا کرده اند.
عبدالعلی راده- آمادگی ندارم.
منشی – آقای حمیدزاده، آقای غریبانی را کاندیدا کرده اند.
غریبانی – آمادگی ندارم.
منشی- آقای حیدری، آقای جهانگیری را کاندیدا کرده اند.
جهانگیری – منصرفم
رئیس- اسامی را که برای کارپردازی مانده اند بخوانید.
منشی-اسامی همان شش نفری بود که خوانده شد.
رئیس- یک بار دیگر بخوانید.
منشی- آقایان: رهامی- پرهیزکار- دوزدوزانی- سید زاده- زواره ای- محلوجی.
رئیس- پس آقایان اسم سه نفر از این آقایانی را که اسامی شان را قرائت کردیم روی یک ورقه بنویسید با همان شیوه گذشته گلدانها را خدمتتان میآورند، بدهید دست نماینده ای که همراه گلدان هست که در گلدانها بیندازند. گلدانها را ببرید. این رأی گیری هم تماتم شد، باید بشماریم و شمردن اینها طول می کشد در این فاصله برای آقایان منشی ها رأی میگیریم. آقای موحدی! اسامی که رسیده بخوانید.
منشی- اسامی منشی ها در دولیست هست که به این صورت خوانده میشود.
آقاینت: 1- حسینی برمائی 2- موحدی ساوجی- 3 -اسماعیل شوشتری-4- سبحان اللهی-5- دهقان-6- باهنر-7- یحیی سلطانی.
لیست بعدی آقایان : یحیی سلطانی  منتجب نیا – بیات- اصغری سبحان اللهی- حسین برمایی- عده از نمایندگان- معماری هم هستند.
رئیس- یکبار دیگر اسامی را بخوانید.
منشی- منشی ها: آقایان قاسم معماری – یحیی سلطانی- منتجب نیا.- بیات -  اصغری – سبحان اللهی- حسینی برمایی- موحدی ساوجی- اسماعیل شوشتری- دهقان وباهنر.
رئیس- آقایان اسم شش نفر از این آقایان را که خواندیم روی ورقه بنویسید. اگر بیش از شش نفر نوشته بشود نفر هفتم خوانده نمیشود. البته کمتر میتواند باشد ولی سعی کنید که کمتر نباشد. همان شش نفر نوشته بشود. آقایان گلدانها را ببرند ورأی را بگیرند و بیاورند. رأی گیری ها تمام شده است. نتیجه را به هر نوبت که رسیدیم اعلام می کنیم. فعلا دستوربعدی را شروع می کننیم.
6- ادامه بحث پیرامون لایحه لغو لایح قانون شمول قانون استخدام کشوری به کار کنان غیر نظامی نیروهای مسلح و تصویب کلیات آن.
رئیس- یک لایحه ای بود که هفته گذشته در دستورمان بود. بحث هم کرده بودیم از وزارت دفاع کسی نبود که صحبت بکند ابهاماتی داشت. رأی گیری اش ماند برای امروز. به عنوان موافق کسی صحبت نکرد. حالا آقای افراخته توضیح بدهند. اگر لازم بود دیگر(یکی از نمایندگان- آقای رحمانی می خواهند به عنوان مخالف صحبت کنند). آقای رحمانی می خواهند به عنوان موافق صحبت کنند.
یکی از نمایندگان – مخالف هم میتواند صحبت کند.
رئیس- بلی، مخالف هم میتواند صحبت کند(چند نفر از نمایندگان – بحث تمام شده) بلی آن روز بحث تمام شده. یعنی نوبت موافق و مخالف گذشته بود. فقط توضیح نداشتند. ابهام داشته. آقای سرهنگ افراخته توضیح بدهند. بعد ببینیم نیاز به بحث هست یا نه؟ آقای افراخته بفرمائید ضمناً آقایان توجه کنید چون این لایحه مبهم بود موقع رأی گیری خیلی از نمایندگان می گفتند ما نمیتوانیم رأی بدهیم.ابهام را برطرف شود. بفرمائید.
سرهنگ افراخته- بسم الله الرحمن الرحیم، بنده به طور مختصر سابقه این لایحه را خدمتتان تشریح می کنم که انشاءالله ابهامات از بین برود. قبل از انقلاب به طور کلی غیر نظامیانی که در ارتش و ژاندار مری و شهربانی بودند. سه گونه مقررات براین ها حاکم بود. یکی مقررات مربوط به قانون و آئیننامه کارمندان فنی. این ها یک مقررا خاصی داشتند که مربوط به کارمندان فنی بود. سایر غیر نظامیان در ارتش تابع یک قانون و آئین نامه خاصی بودند. به نام قانون و آئیننامه کارمندان غیر نظامی. همین طبقه در ژاندارمری و شهربانی تابع قاننن استخدام کشوری بودند متنها نسبت به کارمندان کشور 10% فقط در حقوق اضافه می گرفتند. در صورتی که کارمندانی که در ارتش بودند 20% اضافه حقوق و مزایا میگرفتند.نتیجه این شد که آن لایحه را بردند در شورای انقلاب و بدون این که ارتش، وزارت دفاع، دخالتی داشته باشد. آن لایحه قانونی را گذراندند که کلیه کارمندان غیر نظامی در هر شرایطی که هستند، رسمی ، غیر رسمی ، فنی تابع قانون استخدام کشور باشد و طبق یک تبصره ای که به آن اضافه کردند گفتند از نظر انضباطی و امور کیفری مثل ارتش باشد و 20% حقوق و مزایا اضافه بشود. در نتیجه برای ژاندارمری و  شهربانی این جا یک امتیاز کسب شد که 10% افرایش در حقوقشان تبدیل شد به 20% افزایش در حقوق و مزایا حالا موقعی که این قانون ابلا‏غ شد به ارتش به علل مختلف ارتش نمیتوانست این را اجرا بکند چون کارمندان غیر نظامی را برای مشغل خاصی ارتش گرفته بود و اگر می خواست با وضع استخدام کشوری تطبیق بدهد باید مشاغلی برایشان درست میکرد که خود به خود نبود و از نظر پیاده کردن قانون هم اشکالات زاید داشت. نتیجتاً لایحه ای تقدیم مجلس کرد و در تاریخ 26/8/60 طبق اصل 85 به تصویب کمیسیون ها رسید و این قانون گفت که آن لایحه قانونی شورای انقلاب لغو میشود. ولی آن امتیازی که برای شهربانی و ژاندارمری گرفته شده بود در مورد کارمندان غیر نظامی طبق یک تبصره گفتند که آن باقی بماند. یعنی ژاندارمری، شهربانی مستثنی بودند. بعد در همان قانون وزارت دفاع و ارتش موظف شدند با زوارت کشور یک آئین نامه ای تهیه کنند برای کل کارمندان و بیاورند در مجلس تصویب بکنند که بعد مواجه شد با طرح اصلاح قوانین ازتش و ابلاغ شد که حالا که قوانین ارتش می خواهد اصلاح بشود، آن آئین نامه هم در همین قانون گنجانده بشود. و به همین ترتیب عمل شد که یک مقداری آن قانون اصلاح قوانین ارتش به تأخیر افتاده که الان برای شور دوم دارد آماده میشود. لذا چون مدت قانونی اش طبق اصل 85 این تمام شده بود. این لایحه تقدیم شد که الان حضورتان هست که وضع به همین طور پابرجا باشد و ادامه پیدا کند تا این که انشاءالله آن طرح اصلاح قوانین ارتش برای شور دوم تقدیم مجلس بشود و از حضار تقاضای تصویب این لایحه است و دیگر عرضی ندارم والسلام.
رئیس- بسیار خوب، توضیحاتی که ایشان دادند به نظر کافی است یعنی من آنچه که فکر می کنم مختصری از آن را هم موفق شدم گوش بدهم روشن است آقایان اگر برایشان مطلب روشن است رأی بگیریم و الا میتوانند مخالف و موافق صحبت کنند. رأی بگیریم والا مخالف و موافق میتوانند صحبت کنند( عده ای از نمایندگان – رأی بگیرید) 180 نفر حضور دارند. کسانی که با اصل این لایحه که قرائت شد موافق هستند قیام بفرمایند.(اکثر برخاستند) تصویب شد. دستور بعدی رامطرح کنید.
منشی- دستور بعدی گزارش از کمیسیون صنایع و معادن است.
( نتیجه استخراج آراء‌در مورد انتخاب نواب ریاست)
رئیس- اجازه بدهید ما این نواب رئیس را اعلام بکنیم.نتیجه اتخراج آراء در مورد انتخاب نواب ریاست
آقای یزدی 153رأی دارند.
آقای کروبی 143 رأی دارند.
آقای موحدی کرمانی 98 رأی دارند.
بنابراین، آقای یزدی به عنوان نایب رئیس اول و آقای کروبی به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند(تکبیر نمایندگان)
7- تصویب اصلاح قانون معادن اعاده شده از شورای نگهبان
رئیس- دستور بعدی را مطرح بفرمائید
منشی- دستور بعدی گزارش از کمیسیون صنایع و معادن است در خصوص لایحه اصلاح قانون معادن که از شورای نگهبان اعاده شده است آقا هاشمی مخبر کمیسیون صنایع تشریف بیاورند. برای توضیح (یکی از نمایندگان- ایشان نیستند) اگر مخبر نیستند نایب رئیسشان صحبت کنند. نایب رئیس اول، نایب رئیس دوم یا خود آقای رئیس(آقای محلوجی) تشریف بیاورند.
محلوجی(رئیس کمیسیون)- بسم الله الرحمن الرحیم، گزارش از کمیسیون صنایع و معادن به مجلس شورای اسلامی
عطف به نامه شماره 3325 مورخ 17/2/64 شورای نگهبان موضوع اصلاح تبصره 1 ماده 7 لایحه اصلاح قانون معادن این لایحه در جلسه مورخ
31/2/64کمیسیون با حضور نماینده محترم شورای نگهبان مورد بحث وبررسی قرار گرفت و به شرح زیر اصلاح شد. اینک گزارش آن به مجلس شورای اسلامی تقدیم می گردد
 رئیس کمیسیون – حسین ملحوجی
ما در قانون معادن وقتی که تصویب شد در مجلس اول در مقام اجرا با اشکالاتی برخورد کردیم که مجدداً دولت لایحه اصلاحیه ای آورد و کمیسیون صنایع و معادن آن رابا دقت مورد بحث و بررسی قرارداد. در یک جای این بحث اراضی مسبوق به احیاء یا دائر مطرح بود که ما تشخیص این را واگذار کرده بودیم به شورای عالی معادن که در شورای عالی معادن هم علت این که واگذار شده بود به شورای عالی به این دلیل بود که یک نفر از قوه قضائیه به عنوان حاکم شرع در شورای عالی معادن عضویت داشت. شورای محترم نگهبان بطور کلی اشکال گرفتند که این نمیتواند به شورای عالی واگذار بشود به این که تشخیص بدهد دائر بودن یا مسبوق به احیاء بودن اراضی مورد بحث را. به همین مناسبت ما در جلسه ای که تشکیل دادیم با حضور نماینده محترم شورای نگهبان قرار براین شد که این تبصره 1 ماده7 به این شکل اصلاح بشود: «تشخیص دایر و با مسبوق به احیاء بودناراضی و مشروعیت مالکیت مالک در محدوده ملک به عهده مراجع صالحه قضائی میباشد. این را وزارت معادن و فلزات و نمایندگان محترم مجلس که در کمیسیون بودند. این ها قبول داشتند این را و ماهم به نظرمان هیچ تفاوتی نمی کند. حالا ما فکر کردیم از طریق شورای عالی معادن این مسأله حل میشود. حالا که شورای محترم نگهبان اشکال گرفته برای ما هیچ تفاوت نمی کند. این میرود به دادگاههای صالحه ای که در قوه قضائیه وجود داد وآن ها رسیدگی میکنند و اعلام نظر میکنند و مواردی هم که اتفاق می افتد. موارد بسیار کمی هست. این جور نیست که حالا فکر کنیم روزی ده ها یا صدها پرونده هست که ممکن است این ها بیاید ووقت را بگیرد به این جهت هست که به این شکل اصلاح شده. حالا اگر برادران نماینده اعتراض یا اشکالی داشتند. بعداً من آن ها را پاسخ میدهم والسلام.
رئیس- کسی مخالف این اصلاحیه هست؟
منشی- آقای حائری زاده مخالف ثبت نام کرده اند.
رئیس- ایشان در جلسه نیستند. یک نفر میتواند مخالف صحبت کند(اظهاری نشد) مثل این که کسی نمیخواهد صحبت کند. پس ما رأی می گیریم (180نفر حضور دارند) اصلاحیه کمیسیون برای تأمین نظر شورای نگهبان مطرح است. متن را میخوانیم کسانی که موافقند رأی میدهند.
منشی- تبصره 1 که به ذیل ماده (7) اضافه شده به این صورت اصلاح شده:
تبصره 10 تشخیص دایر و یا مسبوق به احیاء بودن اراضی و مشروعیت مالکیت مالک در محدوده ملک به عهده مراجع صالحه قضائی میباشد.
کسانی که با این اصلاحیه موافق هستند قیام بفرمایند. اکثربرخاستند(تصویب شد)دستور بعدی را مطرح کنید.
8- تصویب قانون الحاق یک تبصره به ماده 1 و اصلاح ماده 6 قانون اصلاح موادی از آئین دادرسی کیفری
منشی- دستور بعدی گزارش شور دوم کمیسیون امور قضائی و حقوقی در خصوص لایحه الحاق یک تبصره به ماده 1 و اصلاح ماده 6 قانون اصلاح موادی از آئین دادرسی کیفری(بخش مواد مورد لزوم در تشکیل شعب دیوان عالی کشور مصوب 6/6/61) / آقای شوشتری صحبت کنند.
اسماعیل شوشتری(مخبر کمیسیون)- بسم الله الرحمن الرحیم. گزارش از کمیسیون امور قضائی و حقوقی به مجل شورای اسلامی. شماره ترتیب چاپ 0563
لایحه الحاق یک تبصره به ماده 1 اطلاح ماده 6 قانون اصلاح موادی از قانون آئین دادرسی کیفری(بخش مواد مورد لزوم در تشکیل شعب دیوان عالی کشور مصوب 6/6/61) به شماره ترتیب چاپ 426 که جهت رسیدگی شور دوم به این کمیسیون ارجاع شده بود در جلسه روز 4 شنبه مورخه 11/2/64 با حضور پیشنهاد دهندگان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در نتیجه تبصره 1 ماده 1 به شرح پیوست اصلاح و بقیه عیناً به تصویب رسید. اینک گزارش شور دوم آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی میگردد.
 رئیس کمیسیون امور قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی- محمد یزدی
البته چون این لایحه شور دوم هست و طبعاً در شور اول توضیحات لازم داده شده. مجلس محترم آئین دادرسی کیفری را، موادی از این قانون را اصلاح کرد. بخشی از آن اصلاحیه مربوط به شعب دیوان عالی کشور بود. این لایحه الحاق یک تبصره به ماده 1 است و اصلاحیه ماده 6 آن قانون است. اما الحاق یکتبصره به ماده1 فلسفه اش عبارت از این بود که هریک از شعب دیوان عالی کشور دارای دو عضو به عنوان رئیس شعبه و مستشار و شعبه وقتی میتواند کارش را انجام بدهد که هر دوعضو حضور داشته باشند. گاهی احیاناً اتفاق می افتاد یکی از دو عضو شعبه مسافرت بود. مرخصی بود یا مریض بود حضور نداشت. کار شعبه کلا تعطیل میشد. در این لایحه آمده اند پیشننهاد کرده اند که شورای عالی قضائی بتواند تعدادی معاون برای مجموع شعب دیوان عالی کشور انتخاب کند که در هر زمان و موقعیتی که یکی از اعضاء هر یک از شعب مسافرت نبود، مرخصی بود . یا مریض بود و حضور نداشت آن معاون بتواند وظایف هریک از دو شعبه را عهده ار بشود و کار شعب تعطیل نماند.البته شرایط معاونین همان شرایط دوعضو شعبه است که در ماده 2 پیش بینی شده یا مجتهد باشد یا 10 سال تمام درس خارج شرکت کرده باشد. یا دارای 10 سال سابقه کار قضائی یا وکالت باشد. آشنائی کامل به قوانین مدون اسلامی داشته باشد. این در مورد تبصره واما در مورد اصلاحیه ماده 6 این قانون در حقیقت ماده6 تبصره ای به آن اضافه شده و آن عبارت از این است که رئیس دیوان عالی کشوربتواند معاون قضائی داشته باشد و از طرف دیگر هم در صورتی که چون ریاست شعبه اول را در حقیقت همان ریاست دیوان عالی کشور دارا است ووظایف رئیس شعبه اول در جهت توزیع و تقسیم پرونده ها و اداره جلسه عمومی با رئیس شعبه اول است. در صورتی که رئیس شعبه اول که همان ریاست دیوان عالی کشور است. حضور نداشت بتواند این وظایف و اختیارات را به معاون فضائی و یا به هر یک از رؤسای شعب دیوان عالی کشور واگذار کند. بنابراین اصلاحیه ماده 6 هم به این دلیل بود. چون شور دوم هست توضیح هم بشتر از این فکر میکنم نیازی نداشته باشد
رئیس- پیشنهاد اگر دارد بفرمائید.
منشی - پیشنهادهای چاپی هست. یکی از آقای شوشتری بوده که…
رئیس- ایشان خودشان مطرح نمی کنند.
منشی- آقای علوی تبار هم یک پیشنهادی داشته اند که میخواهند مطرح کنند؟
علوی تبار- فعلا مطرح نمی کنم.
موحدی ساوجی – پیشنهاد هائی هم من داشتم که فعلا مطرح نمی کنم. به صورت ماده واحده رأی بگیریم یا این دو ماده است؟ در گذشته این کارها را می گردیم. یعنی گاهی چند اصلاح را در ماده واحده می آوردیم. این معمول بوده خیلی هم روشن نیست که مخالف آئین نامه باشد. ولی بهتر این بود که 2 ماده میشد.(180نفر در جلسه حضور دارند) ماده واحده را میخوانم برای رأی گیری. آقای موحدی بخوانید یک بار.
موحدی ساوجی- لایح الحاق یک تبصره به ماده 1 و اصلاح ماده 6 قانون اصلاح موادی از قانون آئین دادرسی کیفری(بخش مواد مورد لزوم در تشکیل شعب دیوان عالی کشور مصوب 6/6/61)
ماده واحده- به موجب این قانون یک تبصره به ماده 1 قانون اصلاح موادی ا قانون آئین دادرسی کیفری( بخش مواد مورد لزوم در تشکیل شعب دیوان عالی کشور مصور 6/6/61 الحاق و ماده 6 قانون مزبور اصلاح میگردد)
تبصره ماده 1- دیوان عالی کشور به تعداد لازم برای شعب عضو معاون خواهد داشت. عضو معاون که باید دارای شرایط مذکور در ماده 2 باشد میتواند وظایف هریک از دو عضو شعب را عهده دار گردد. تعداد معاونین نباید از تعداد شعب بیشتر باشد.
ماده 6 شعب دیوان عالی کشور به حسب مقدار نیاز متعدد خواهد بود و ریاست همه شعب به عهده ریئس شعبه اول است و پرونده ها به دستور او به شعب دیگر ارجاع میشود و میتواند اختیارات خود را در خصوص ارجاع پرونده ها و ریاست جلسات هیأت عمومی به رئیس یکی از شعب و یا معاون قضائی خود محول نماید.
تبصره ماده 6- رئیس دیوان عالی کشور میتواند معاون قضائی که باید
واجد شرایط مذکور در ماده 2 باشد داشته باشد.
رئیس-182 نفر حاضرند موافقان ماده واحده که قرائت شد قیام بفرمایند.(اکثر برخاستند.) تصویب شد. دستور بعدی را مطرح بفرمائید.
9- تصویب کلیات لایحه باز سازی کارشناسان رسمی دادگستری
منشی- دستور بعدی گزارش شور اول کمیسیون امور قضائی و حقوقی در خصوص لایحه ابز سازی کارشناسان رسمی دادگستری.
اسماعیل شوشتری (مخبر کمیسیون)- بسم الله الرحمن الرحیم. گزارش از کمیسیون امور قضائی و حقوقی به مجلس شورای اسلامی شماره ترتیب چاپ 562 لایحه بازسازی کارشناسان رسمی دادگستری به شماره ترتیب چاپ 479 که جهت رسیدگی شور اول به این کمیسیون ارجاع شده بود در جلسات متعدد این کمیسیون با حضور وزیر محترم دادگستری و رئیس هیأت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و در جلسه نهائی روز سه شنبه مورخه 10/2/64 با اصلاحاتی به شرح نسخه پیوست به تصویب رسید. اینک گزارش شور اول آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی میگردد.
رئیس کمیسیون امور قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی- محمد یزدی کارشناسان رسمی دادگستری باید خدمت نمایندگان محترم عرض کنم براساس اینکه کانون کارشناسان رسمی دادگستری، دولتی نیست و از سازمانهای ئوابسته به دولت هم نیست، طبعاً قانون نیروی بازسازی مصوب مجلس شامل این کانون نمیشود و براین اساس، تاکنونپس پیروزی انقلاب اسلامی کارناسان رمسی دادگستری مورد بررسی و باز سازی قرار نگرفتند در حالی که خیلی هم مورد احتیاج و لزوم هست که کارشناسان رسمی دادگستری، مورد بررسی قرار بگیرند و چنانچه کسانی که به عنوان کارشناس رسمی دادگستری شاغل هستند و صلاحیت ادامه کار را ندارند، بازسازی بشوند و کسانی که واحد شرایط هستند، به کار خودشان ادامه بدهند.
لذا به این دلیل لایحه باز سازی کارشناسان رسمی دادگستری به مجلس محترم تقدیم شد. در بررسی شور اول این لایحه، کمیسیون قضائی و حقوقی در این لایحه ترکیب را به شکلی قرار داد که تغییرات، عبارت از این بود که یک هیأت بدوی داشت، بعد هیأت تجدید نظر، اگر احیاناً شخص به رأی هیأ بدوی اعتراض داشت، پرونده به هیأت تجدید نظر میرفت و در بعضی از مواقع هم باز آراء هیأت تجدید نظر به محاکم قضائی.
در این لایحه اساس وارکان این هیأت بر این نهاده شده که علی ای حال هر پرونده ای در هیأت(بدوی دیگر ندارد) در هیأت بازسازی بررسی میشود و علی ای حال چه طرف اعتراض بکند، یا نکند به مرجع صالحه که دادگاه باشد و شعبی را شورای عالی قضائی مخصوص باز سازی تعیین می کند، برود و یک محکمه صالح به رأی هیأت باز سازی بررسی کند و چنانچه دادگاه رأی صادر کرد رأیش قصعی و لازم الاجرا باشد.
برای هیأت باز سازی، شرایطی گذاشته شده که این شرایط در ماده 4 این لایحه پیش بینی شده و دادگاه هم در این لایحه باز پیش بینی شده است که شورایعالی قضائی شعبی را مخصوص رسیدگی به باز سازی کارشناسان رسمی دادگستری تعیین بکند تا طول نکشد. مدت اجرای این قانون 4 سالا است که 4 سال این قانون را اجرا بکنند و احوالات کارشناسان رسمی دادگستری را مورد بحث و بررسی قرار بدهند.
در ماده 8 این لایحه هم پیش بینی شده مواردی که چنانچه هر یک از کارشناسان رسمی دادگستری مشمول این موارد بودند، از کار کارشناسی به طور دائم منفصل بشوند. و البته ضرورت این مسأله را هم خدمت نمایندگان محترم عرض بکنم، کار کارشناسی، کار بسیار عمده است نمایندگان محترم توجه دارند معمولا در پرونده های پیجیده و مهم، محاکم قضائی نیاز به نظر کارشناسی دارند وگرنه در پرونده هائی که خیلی مهم و پیچیده نیست. هرگز دادگاه و محکمه نیاز به نظر کارشناس نخواهد داشت و طبیعی است چون در پرونده های مهم نظر کارشناسی را می خواهند و نظر کارشناسی هم در رأی دادگاه مسلم، موثر است و برای اساس ضرورت فوق العاده دارد تا کارشناسان رسمی دادگستری مورد بررسی قرار بگیرند وباز سازی بشوند چنانچه  افرادی که با ضوابطی که در جمهوری اسلامی برای هر کارناس لازم است، دارا نبودند ، از کار و شغل خودشان منفصل بشوند و چنانچه ضوابی را که مجلس محترم تعیین می کند، دارا بودند، بتوانند  به کار خودشان ادامه بدهند چون کارشان بسیار حساس و مهم است آن مواردی هم که در ماده 8 ذکر شده طبعاً نمایندگان محترم میتوانند دقت بفرمایند که آن موارد جیست. هر کدام از کارشناسان رسمی مشمول یک از چند مورد از این موارد باشند، کلا باید از کار کارشناسی منفصل بشوند و به کار خودشان ادامه ندهند.
موارد بعدی عبارت از این است که در مورد این نکته که هیذت باز سازی وقتی پرونده این کارشناس برسد در این فترت و بین، هیأت باز سازی بتواند از داداه تقاضای تعلیق کارشناس را موقتاص بکند. برای اینکه مدتی طول می کشد و کارشناس نتواند به کار خودش ادامه بدهد. چنانچه کارشناسی مشمول موارد مذکور در ماده 8 بتودند تقاضای تعلیق کارشناس را بدهد مادامی که دادگاه به پرونده کارشناس رسمی رسیدگی کند چنانچه محکوم شد، خوب طبعاً منفصل خواهد شدوچنانچه تبرئه شد با حکم دادگاه بتاند مجدداً به کار خودش ادامه بدهد، کل مطالبی که لازم بود در شور اول این لایحه خدمت مجلس محترم عرض بکنم. این بود فقط تکرار میکنم که ضرورت تصویب این لایحه فوق العاده ریاد است چون نظر کارشناسی در مورد پرونده های مهم است و نظرشان هم مؤثر هست از این جهت نمایندگان محترم شور اول این را تصویب بفرمایند. چنانچه پیشنهادی ، نظراتی برای شور دوم داشتند، میتوانند اصلاح بکنندو لایحه تصویب بود. والسلام علیکم و رحمته الله و برکاته.
منشی- آقای زواره ای مخالف
زواره ای- بسم اله الرحمن الرحیم البته بنده لازم است مقدمتاً این را عرض کنم که اصلاح و تصفیه کارشناسان دادگستری امری ضروری و لازم است و خخالف بنده به عنوان مخالف با بازسازی یا اصلاح کارشناسان دادگستری نیست. به جهت اینکه از نزدیک هم دو سه سالی در جریان کار این آقایان بودم خوب این تصفیه لازم به نظر می آید. اما اشکالاتی که این لایحه دارد:
یکی اینکه در این لایه  آمده اند، یک هیأ باز سازی پیش بینی کرده اند( یک دادگاه) در حالی که این تخلف اداری است و تخلف اداری را معمولا دیوان عدالت اداری برای آن پیش بینی شده و بایستی مرجع تجدید نظرش دیوان عدالت اداری باشد. نه یک دادگاه کیفری و این تبعیض هم هست. تمام دستگاههای اداری را ما آن هیأت های باز سازی که برایش پیش بینی کردیم. مرجع تجدید نظرش دیوان عدالت اداری است. اگر هیأت بازسازی(حالا این قسمتی است که بعداً عرض میکنم و اینجا برای آن هیج رأئی در نظر نگرفته اند) ولی اگر هیأت بازسازی در تشخیص خودش اشتباه بکند، این یک تشخیص در اجرای قانون است که بایستی دیوان عدالت اداری برسد و نباید بار دادگستری را از این جهت خیلی سنگین کرد و تبعیض هم باشد بین کارشناسان دادگستری و کل کارکنان دولت و دستگاه قضائی که هیچکدام اینها مرجع تجدیدنظرشان یک شعبه خاص دادگاه نیست.چدومین مسأله در ماده 5 و در ماده 9 تعارض هست در ماده 5 میگوید؟«جلسات هیأت با حضور 5 نفر رسمیت می یابد، و تصمیمات با اگثریت سه رأی از 5 نفر رأی معتبر خواهد بود» اینجا بحث تصمیمات هیأت است یعنی هیأت بازسازی رسیدگی می کند، رأی میدهد و تصمیم می گیرد که این فرد واجد یکی از عناوین مذکور در ماده 8 ، توسط هیأت باز سازی برسی و جهت رسیدگی و صدور حکم به دادگاه موضوع این قانون ارسال خواهد شد» اگر قرار است پرونده ای مقدمات آن تشکیل بشود و دادگه برود، دیگر هأت باز سازی اصلا معنا ندارد و حال اینکه در ماده 7 هم آمده اند گفته اند هیأتهای باز سازی میتوانند گروههائی را مأمور تحقیق بکنند، بروند اطلاعات جمع کنند. واین گروههائی که مأمور میشوند خوب همان نگروهها این اطلاعات را به دادگاه میدهند. اگر قرار این است که یک مرحله ای باشد، دادگاه رسیدگی بکند،‌دیگر هیأت تصمیمی نمیتواند بگیرد. چه تصمیمی میخواهد بگیرد؟ اگر وظیفه هیأت فقط بررسی و جمع آوری دلایل ،‌اصلا ضرورتی وجود هیأت پیدا نمی کند. مگر اینکه این تصمیم گیرنده باشد که بین ماده 5 و ماده 9 تعارض هست.
باز در تبصره یک ماده 7 آمده گفته:«اعضای گروه تحقیق نی باید به این صورت انتخاب بشوند» که این یک تشریفات اضافه است.
مسأله بعدی ماده 11 است که می گوید:«هیأت باز سازی مکلف است 
حداکثر تا 2 سال به پرونده این کارشناسان رسیدگی کند و دادگاه مکلف است. تا 4 سال رأی بدهد.»
حالا آمد و این پرونده هائی که به دادگاه ارجاع میشود، دادگاه نتوانست تا 4 سال فرض کنیم رأی بدهد. تکلیف آن پرونده هائی که بعد از 4 سال در دادگاه بلاتکلیف مانده و حکمی روی آنها صادر نشده، چیست؟ فقط هیأت بازسازی به صورت مأمورین تهیه دلائل و تشکیل پرونده مقدماتی عمل کردند، دلائل را به داداه فرستادند برای رسیدگی دادگاه هم نتوانست یک بخشی را رسیدگی کرد، یک بخشی را رسیدگی نکرد بعد چه خواهد شد؟ بقیه ای که می ماند، تکلیفش چیست ؟4 سال پایان یافت دیگر دادگاه به موجب این هم در اینجا تکلیفش روشن نشده. اشکال دیگری هم که هست این است که در ماده 13، گفته اند«تعیین محل هیأت موضوع این، با معاونت شورایعالی قضائی است» محل را باید قانون مشخص بکند، بعد هزینه را هم از کانون کارشناسان، کانون کارشناسان، یک کانون مستقل است بنده تردید دارم در اینکه آیا ما میتوانیم برای آنها که کانون مستقل هستند، تکلیفی بار بکنیم که هزینه ای را که دستگاه حکومتی می خواهد برای تصفیه و اصلاح کار امور کارشناسان به کار ببرد و مستلزم یک مقدار هزینه ای هست، این هزینه را ما میتوانیم بر دوش آنها بار بکنیم یا نه؟ والسلام علیکم.
منشی- آقای مهدی شاملو موافق.
شاملو- بسم الله الرحمن الرحیم. نمایندگان محترم مستحضر هستند که با توجه به توضیحاتی که مخبر محترم کمیسیون قضائی به اطلاع و استحضار مجلس محترم رساند. اهمیت کارشناسی در پرونده ها روشن شد و نقشی که نظر کارشناس در تعیین تقریباً سرونوشت اسحاب دعوا دارد این نقش بسیار مهم است و جچه بسا که سرنوشت دعوا را تعیین بدهد به نفع یکی از طرفین دعوا، به نفی یکی از اصحاب دعوا.
بنابراین با توجه به این نقش و اهمیتی که ما برای نظریه کارشناس در پرونده ها قائل هستیم اهمیت امر و مسؤولیت ما در قبال تصویب این لایحه تقریباً روشن میشود.
اما در خصوص ایراداتی که همکار ارجمند جناب آقای زواره ای نسبت به این لایحه فرمودند بنده می خواهم عرض بکنم که به آن صورت تعارضی وجود ندارد بین این جند ماده ای که اشاره فرمودند. زیرا که مادر وهله اول یعنی تقریباً به این صورت که دو مرحله قائل هستیم، یک مرحله که هیأت خاص، هیأت بررسی در این مورد رسیدگی میکند و اگر که در خصوص کارشناسانی مسأله ای مطرح نباشد که اصلا در آنجا قابل طرح نیست و مطرح نخواهد شد.
اما اگر در خصوص عدم صلاحیت بعضی از کارشناسان رسمی دادگستری اطلاعاتی به این هیأت باز سازی داده بشود، با توجه به اینکه این قانونی است که مجلس تصویب می کند ووقتی که منافات و تعارضی با قانون اساسی نداشته باشد این یک پدیده جدیدی است که مجلس(قوه مقننه) اجازه  میدهد که این هیأت بازسازی به صورت مرحله بدوی نسبت به صلاحیت رسیدگی بکند و برای اینکه خدای نا خواسته حق افرادی تضییع نشود، صدور رأی ، در واقع رسیدگی نهائی را در اختیار دادگاه قرار میدهد.دادگاهی که ما قائل هستیم که در اسلام دارای اختیارات وسیع  است و با توجه به مسؤولیتی که قاضی با توجه به آن روایتی که میفرماید که :«از چهار دسته قضات، سه دسته در آتنش هستند و یک دسته رستگار هستند که به حق حکم بدهند و بدانند که به حق حکم میدهند»با توجه به این مسؤولیتی که قاضی برای خودش قائل هست، ما این اختیار را به دست قاضی دادیم و در یکی از مواد هم گفته که «دادگاه خاص خارج از نوبت به این مسأله رسیدگی می کند» و بنابراین هیچ اشکالی ندارد که ما این اختیار را در مرحله بعدی به هیأت باز سازی که دارای آن شرایطی باشند که در قانون مشخص شده است که سوابقشان به خصوص روشن باشد در یکی از مواد اشاره شده است یعنی در 2 ماده اشاره شده که یکی از اعضایش الزاماً حقوقدان باشند از نظر بررسی مسائل حقوقی و تطبیق با موارد قانونی.
بنابراین وقتی که هیأ باز سازی رسیدگی کرد و مواردی را مشخص کرد در واقع رأی و نظریه به صلاحیت کارشناسی صادر کرد و گفت که این مشمول یکی از موارد ماده 8 قانون لایحه باز سازی کارشناسان رسمی دادگستری هست، این تصمیم نهائی را ما در اختیار دادگاه قرار میدهیم که دادگاه با توجه به مسائلی که هست البته بعضی از ایرادهای جزئی هست که اینها را در شور دوم میشود پیشنهاد کرد و ایرادهائی که برادر عزیزمان آقای زواره ای گفتند به صورت پیشنهاد قابل اصلاح هست و خود بنده هم پیشنهادی دارم که انشاءالله در فاصله بین شور اول و دوم در کمیسیون محترم قضائی خدمتشان مطرح میکنم که حق دفاع به شخصی که محکوم شده یعنی در مرحله اول نظریه هیأت باز سازی به ضرر او صادر شده حق دفاع را ما برای این شخص قائل میشویم زیرا که در هر صورت هر شخصی که در مظان اتهام هست یا رأی به ضررش صادر شده، حق دفاع از خودش دارد که دلائل و مدارکی دال بر بی گناهی خودش دارد، بتواند برود در دادگاه ارائه بدهد وئ از حقوق خودش دفاع بکند.
بنابراین با توجه به اینکه به هر صورت در این گونه سازمانها افرادی هستند بودند که از نظر شهرت و حسن شهرت آن شرایط لازم را ندارند و باعث بدبین شدن افراد از این سازمان بسیار ضروری و حساس به نظر میرسد و استدعای بنده از همکاران و سروران ارجمند این است که با رأی مثبت و سپس با طرح نظریات خودشان در کمیسیون اجازه بفرمایند زودتر این مسأله مهم هم در جمهوری اسلامی حل بشود و افرادی که صلاحیت ندارند در جمهوری اسلامی در پرونده ها اظهار نظر بکنند، از این جامعه طرد بشوند. والسلام علیکم و رحمته الله و برکاته.
رئیس- مخالف بعدی صحبت کند.
منشی – دیگر مخالفی ثبت نام نکرده، در مجلس اگر کسی بخواهد به عنوان مخالف صحبت بکند، میتواند(اظهاری نشد)
رئیس- مثل اینکه کسی از آقایان نمیخواهند صحبت بکند کمیسیون و دولت. اسمعیل شوشتری(مخبر کمیسیون)- بسم الله الرحمن الرحیم . نظر به اینکه برادرمان آقای زواره ای در مخالفت با لایحه مطالبی را فرمودند که لازم بود پاسخ داده بشود، عرض می کنم اولا فرمایشات ایشان در حقیقت، در کلیات نیست و میشود به عنوان اصلاح در شور دوم پیشنهاد بدهند و موارد حل بشود این اولا.
ثانیاً اشکالاتی که ایشان داشتند مورد اول عبارت از این بود که مرجع تجدید نظر در این لایحه باید دیوان عدالت اداری باشد. نه دادگاه کیفری. میخواهم عرض بکنم که دقیقاً عکس آن است که ایشان میفرمایند، چرا؟ اولا دیوان عدالت اداری به تخلفات اداری رسیدگی می کند و فرق بین تخلف با مواردی که در این لایحه پیش بینی شده. یعنی اگر برای کارمند رسمی دولت قانون صوابطی مشخص کرد، وظیفه ای مشخص کرد؟ مسؤولیتی مشخص کرد و کارمند از آن مسؤولیت ووظیفه تخطی کرد، به عنوان یک تخلف اداری میشود به دیوان عدالت اداری مراجعه کرد و در حالی که اینجا این چنین نیست. کارشناس رسمی آن شرایطی را که ما در جمهوری اسلامی و نظام اسلامی مان مورد احتیاج هست مثلا عضویت در تشکیلات فراماسونری می گوئیم هر کس عضو این تشکیلات در زمان طاغوت بوده، به طور دائم منفصل میشود. حالا این تخلف اداری نیست که ما بیائیم بگوئیم مرجع، دیوان عدالت اداری باشد و در ثانی به ایشان عرض می کنم، دیوان عالت اداری براساس قانون به تخلفات اداری رسیدگی میکند. یعنی جائی که به عنوان یک مؤسسه رسمی یا دولتی ،‌یا وابسته به دولت، مرجعش دیوان عدالت اداری است. اما قانون کارشناسان رسمی دادگستری که دولتی نیست، وابسته به دولت هم نیست، مستقل است، چه گونه دیوان عدالت اداری میتواند به تخلفات آنها برسد؟ مثل این می ماند که اگر یک مؤسسه ای مستقل باشد، دولتی نباشد ووابسته به دولت نباشد، فرضاً اگر تخلفی هم میداشت، باز مرجعش دیوان عدالت اداری نیست.
اما به خلاف دادگاه که مرجع رسیدگی به کلیه شکایات، تظلمات، چه در مورد مؤسسات دولتی وابسته به دولت، یا غیر دولتی باشد. میتواند برسد. پس این در مورد اشکال اول برادر عزیزمان آقای زواره ای. اما مئورد دوم ایشان گفتند بین ماده 5 و ماده 9 تعارض هست، هیچگونه تعارضی بین این 2 به اصطلاح رأی هیأت باز سازی. رأی در اینجا حکم نیست که بگوئیم با حکم دادگاه و رأی صادره دادگاه تعارض دارد. مقصودمان در اینجا از رأی ، دقیقاً مثل دادسرا و دادگاه می ماند. هیأت باز سازی در این لایحه به منزله دادسرا  است که پرونده را آماده می کند و رسیدگی میکند. بعد از آن که مدارک و
تحقیقاتش را جمع آوری کند میدهد به دادگاه، پس در حقیقت هیأت بازسازی در این لایه به منزله دادسرائی است. حالا در مورد دادسرا چه جور می گوئیم رأی صادره یا رأی معتبره، اینجا مقصود همان است. پس بنابراین آن معنائی که در ذهن ایشان هست که با ماده 9 تعارض پیدا بکند طبعاً تعارض نخواهد داشت.
درمورد گروه تحقیق هم همین مسأله است. هیأت باز سازی که کار دادسرائی انجام میدهد، پرونده تشکیل میدهد مدارک را جمع آوری میکند میتواند گروه تحقیق داشته باشد و گروه تحقیقش پرونده را آماده بکند و اما دادگاه براساس استقلالی که دارد اگر نیاز به تحقیق ببیند، میتواند گروه تحقیق تشکیل بدهد و اگر به محتویات پرونده اکتفا بکند، نیازی به تحقیق نخواهد داشت.
در زمینه ماده 11 که بعد از 4 سال پرونده هائی که می ماند تکلیفش چیست؟ خوب اولا یک جواب نقضی به ایشان باید بدهیم که در لایحه باز سازی گذشته که شما مدت تعیین کردید، گفتید 4 سال بعد از گذشت 4 سال اگر پرونده ای بماند، تکلیف آن چیست؟ یا اساساً در مورد هر قانون موقت این سؤال پیش می آید که اگر زمان گذشت، پرونده های باقیمانده چه خواهد شد؟ ما در ماده 11 گفتیم این قانون نمیتواند الی الابد بماند یعنی الی الابد کارشناسان رسمی دادگستری، به حالت نا امنی و دلهره بمانند. خوب یک زمانی میخواهد که در این زمان به پرونده کارشناسان رسیدگی بشود، نمیتوانیم الی الالبد بگوئیم این هیأت باقی بماند. خوب آن زمان را تعیین کردیم، جه قدر تعیین کردیم ؟ 4 سال خوب در ماده 11 مکلف می کنیم که هیأت بازسازی شما تا 2 سال مکلف هستی به وضعیت کلیه کارشناسان رسیدگی کنی، 2 سال فرجه گذاشته ایم برای دادگاه یعنی مدت زمانی دادگاه، 4 سال است . که دادگاه را مکلف کردیم باید در ظرف 4 سال به وضع کلیه کارشناسان رسیدگی بکند. نه اینکه زمان تعیین نشود و 4 سال بگذرد، عملا ببینیم که به وضع کلیه کارشناسان رسیدگی نشده.
و در مورد ماده 13 که تعیین محل هیأت ، چرا به معاونت شورایعالی قضائی داده شده در حالی که باید قانون تعیین بکند؟ من چنین لزومی را نمی بینم و مخالفتی با قانون اساسی یا قانون مجلس ندارد که بیاید محل را هم قانون تعیین بکند و در هر موردی ، محل هر اداره ای، مؤسسه ای ، وزارتخانه ای، کانونی یا عرض کنم باز سازی، قانون بیاید بگوید که محلش باید در کجا باشد. اگر قانون تعیین کرد ایرادی ندارد اگر هم تعیین نکرد، اما مرجع تعیین حل را مشخص کرد به اعتقاد ما کافی است و در اینجا مرجع مشخص شده که در حقیقت شورای عالی قضائی خواهد بود یا توسط معاونتشان و محل را تعیین میکننند.
بنابراین اشکالات ایشان اولا در کلیات نبود، و قابل اصلاح هست و در ثانی وارد نبود و السلام.
رئیس- آقای دکتر حبییی بفرمائید.
دکتر حبیبی( وزیر دادگستری)- بسم الله الرحمن الرحیم عرض میشود که ما در خصوص این کلیات و جزئیات برای یک دوره 4 ساله خدمتتان بودیم نفهمیدیم،‌یک سال هم هست که این دوره دوم مجلس است ما درنیافتیم که مخالفت در کلیات در چه معنائی است؟ ظاهراً آن چیزی که من از مخالفت در کلیات درمی یابم، یعنی اینکه اساس و پایه و مبنای قانون به نحوی است که به هیچوجه در هیچ صراطی  مستقیم نمیشود و قابل اصلاح نیست در صورتی که جناب آقای زواره ای همان طور که از ابتداء فرمودند، قبلا هم این مطلب را در خدمتشان صحبت می کردیم با اصل قضیه این که در این کانون  کارشناسان، باید یک باز سازی صورت بگیرد، در این مخالفتی ندارد. اساس و کلیت این قانون هم این است.
اما مطالبی که ایشان فرمودند، جزئیاتی است که برخی از آنها را ممکن است نظر ایشان باشد و احتمالا نظر مجلس محترم این نباشد، برخی از نکات هم ممکن است در کمیسیون در شور دوممورد قبول قرار بگیرد و مجلس هم به آنها رأی بدهد. این یک مطلب.
اما در مورد ایرادهائی که فرمودند در خصوص اولین ایراد که این مسأله بایستی که در همان هیأتهای باز سازی رسیدگی بشود چون این تخلف اداری است باز این هم از آن داستانهائی است که نظیر این عوامل و حروف جاره است بعضی وقت ها«با » جر میدهد، و بعضی وقت ها«با » جر نمیدهد هفته پیش اینجا بحث در این بوده است که چرا در مورد رسیدگی به تخلفات انضباطی دانشگاهیان، این ارجاع به دادگاه نشده نشده؟ بحث مستوفائی یکی ازمخالفان در این مسأله داشت. معلوم شد آنجا«با»ظاهراً جر میدهد. و اینجا حالا درست عکس آن را جناب آقای زواره ای ایراد میکنند، معلوم میشود که اینجا جر نمیدهد. بالاخره این جر دادن وجر ندادن هم مجلس محترم یک بار، حل بکند به اضافه این که در این مورد ظاهراص مسأله یک مقداری فرق می کند. در قانون استقلاب که در این مورد ظاهراً مسأله یک مقداری فرق میکند. در قانون استقلاب که در این مورد ظاهراً مسأله یک مقداری فرق میکند. در قانون استقلال کارشناسان عنایت به این مطلب ضرورت دارد که اهمیت کارشناسی طوری است که در قانونی که توسط شورای انقلاب هم تصویب شده، در آنجا برای کارشناسان  یک دادگاه انتظامی تعیین کرده اند به عنوان مرحله بدوی و مرحله تجدید نظر رسیدگی به تخلفات انتظامی و انظباطی کارشناسان با دادگاه عالی انتظامی قضات بوده. یعنی این که این مسأله را یک مسأله محکمه ای در نظر گرفته اند وئ با تکیه به این مطلب، ظاهراً بایستی این بار هم بپذیریم که این مسأله نهایتاً توسط دادگاه رسیدگی بشود.
مطلب دیگری که هست این است که در اصل لایحه که پیشنهاد شده بود یک هیأت باز سازی در نظر گرفته شده بود و تجدید نظر آن به عهده دادگاه گذاشته شده بود. در تغییری که در کمیسیون محترم قضائی داده شده، این فکر پیش آمده که ما اصلا این هیأت بازسازی را به صورت یک دادسرا در بیاوریم. در اینجا واقعاً شاید که نظر جناب آقای زواره ای به عنوان یک اصلاحی که در جزئیات ات، قبول بشود که فی المثل اینگروه تحقیق را از آن وسط حذفش بکنیم. یعنی هیأت باز سازی به صورت گروه تحقیق یا دادستانی، یا بازپرسی در می آید مثلا و اصل قضیه هم به دادگاه برود.
یک نکته ای را که من در خدمت اعضای محترم کمیسیون قضائی به آن رسیدم این است که ظاهراً در دوره گذشته مجلس برخی از اصطلاحات دیگر کم و پیش معنائی برایش در نظر گرفته شده در کمیسیون و درست هم هست. در اینجا فرق بین رأی و حکم گذاشته شده بطور کلی در تصمیماتی که کمیسیون محترم قضائی می گیرد و مطالبی که انشاء میکند در این ماده 5 حتی رأی هم گفته نشده اگر جناب زواره ای عنایت بکنند ماده 5میگوید جلسات هیأت با حضور 5 نفر رسمیت می یابد و تصمیمات، تصمیم نه رأی است و نه حکم است یعنی یک تصمیمی، یک تظری را که میگیرند بالاخره باید بگویند که خوب این 5 نفری که هستند اگر ما میخواهیم که این پرونده را به دادگاه ارجاع بکنیم، آیا ارجاع بکنیم یا نه، به این میگویند تصمیم واگر که حالا باز در این تصمیم هم بحث باشد که این کلمه خیلی بار حقوقی دارد این تسامح در تعبیر میشود که در شور بعد انشاءالله به آن میرسیم.
مطلب دیگری که فرمودند در مورد این امری بود که قرار داده شده واقعاً تعداد کارشناسان که باید به پرونده هایشان رسیدگی بشود انقدر زیاد نیست و این کار شاید کار بدی نباشد که ما بالاخره تکلیف مردم را بعد از یک مدتی تعیین میکنیم. این تعیین وقت بر این معنا است که مجلس محترم تصمیم میگیرد و تصویب می کند که مسؤولان، دادگاه که به این کار می خواهید برسید یک کاری بکنید که در ظرف چهار سال دیگر بالاخره این ماجرا تمام بشود و به نظر میرسد که این یک مطلبی بشود که به مصلحت نزدیک باشد.
اما در مورد تعیین محل همانطوری که جناب آقای شوشتری هم فرمودند قانون اساسی هم میگوید که تعیین تشکیلات (اصل 157) جزو وظایف شورای عالی قضائی است و در شورای عال قضائی هم معاونت شورای عالی قضائی در واقع در شورا مأمور میشود به این کار و قانون اساسی هم می نگوید تعیین تشکیلات با شورای عالی قضائی است. مطابق قانون و شما هم به عنوان مقنن اجازه میفرمائید که این کار را شورای عالی قضائی از طریق معاونش انجام بدهد و آخرین نکته در مورد تعیین هزینه اولا عنایت بفرمائید که در قانون استقلال کارشناسان تشکیل میشده و خرج آنرا می پرداخته حالا هم اگر این خرج را بپردازد ریاد اشکالی ندارد مضافاً این که در ماده 25 همین قانون هزینه های قانون از محل های زیر تأمین میگردد.
الف- حق عضویت سالیانه
ب  - کمکهای دولت.
یعنی دولت در اینجا یکمقداری پول میدهد،‌از آن محل هم اینجا قانون کذار تعیین می کند که بالاخره یک مقداری از این هزینه را بپردازد که خودش هم از این ماجرائی که الان دارد و بحث و گفتگوهائی که دارد راحت بشود و این سرمایه گذاری با توجه به این که اولا مخارجش یک مقداری از
طرف دولت به عنوان کمکهای دولت تأمین میشده یا تأمین شده و خواهد شد بپردازد اشکالی ندارد به اضافه اینکه در سابق هم بعضی از تخلفاتی که رسیدگی میکرده یک مقداری هزینه اش را تأمین میکرده است.
با توجه به این نکات اگر برخی از این جزئیات راباید برایش تجدیدی نظر کرده و در شور دوم تجدید نظر خواهد شد و در کلیات هم که ظاهراً خود مخالف محترم هم اشکالی نمی بیند در این که این چنین قانونی باشد. بنابراین تقاضای تصویبش را داریم والسلام.
رئیس- 182 نفر در جلسه حضور دارند الان شور اول این لایحه است کسانیکه با اصل این لایحه موافقت دارند قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) تصویب شد.
خوب قبل از دستور بعدی نتیجه انتخابات کار پردازان را اعلام میکنیم.
نتیجه استنخراج انتخابات کارپردازان مجلس شورای اسلامی آقای سید زاده 134 رأی دارند، آقای پرهیزکار 124 رأی دارند، آقای زواره ای 112 رأی دارند، آقای محلوجی 101 رأی دارند، آقای دوزدوزانی 94 رأی و آقای رهامی 91 رأی.
بنابراین آقایان سید زاده ، پرهیزکار و زواره ای به عنوان کارپرداز مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.
10 تصویب کلیات لایحه تشکیل سازمان میراث فرهنگی
رئیس- دستور بعدی را شروع کیند.
منشی- دستور بعدی گزارش شور اول کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی در خصوص لایحه تشکیل سازمان میراث فرهنگی است . مخبر کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی تشریف بیاورند.
اسرافیلیان ( مخبر کمیسیون)- بسم الله الرحمن الرحیم.این لایحه که لایحه تشکیل سازمان میراث فرهنگی هست به این صورت است که الان ما یک سری موزه ها و مراکز فرهنگی و هنری داریم که قسمتی از آن در دست وزارت فرهنگ و آموزش عالی است و قسمتی از آن زیر نظر وزارت ارشاد هست، البته قسمت عمده آن زیر نظر وزارت فرهنگ و آموزش عال هست و یک تعدادی از موزه ها که بیشتر موزه های شهرستانها است زیر نظر وزارت ارشاد هست،البته قسمت عمده آن زیر نظر وزارت فرهنگ و آموزش عالی هست و یک تعدادی از موزه ها که بیشتر موزه های شهرستانها است زیر نظر وزارت ارشاد است. اینها در عین حال که کار یکسان دارند و بعضی ها کارشان مکمل یکدیدگرهستند الان بصورت دو قسمت در آمده که کارای چندانی ندارد. مثلا من در اینجا نمونه هائی را میخوانمم.
مثلا در مورد موزه ایران باستان که مسؤولیت گرفتن و نگهداری اشیاء که در حفاری ها به دست آمده و مقایسه بین آنها و معرفی و دسته بندی های آنها این در اختیار وزارت فرهنگ و آموزش عالی است و به همین ترتیب دفتر آثار تاریخی که مسؤولیت شناسائی ثبت آثار تاریخی را دارد و تعیین کننده نوع بنا و اینکه ارزش تاریخی آن چقدر است سازمان ملی حفاظت آثازرباستانی کارش روی رتبه بندی است و مرمت ابنیه است . این باز دست یکی هست. رشته ای ما داریم بنام مرمت و حفاظت آثار باستانی که این در دانشگاه هست وزیر نظر وزارت فرهنگ و آموزش عالی است. مرکز باستان شناسی که مرکز کاوشهای علمی است تنها مرکز رسمی دولتی است که دولت حقش را به عهده او گذاشته ودفتر آثار تاریخی و بالاخره اینها هر قسمتی از آن که ما نگاه کنیم می بینیم این قسمتها دست وزارت فرهنگ و آ,وزش عالی است در این بین مثلا هل تا موزه هست که در جاهای مخالف شهرستانها است در دست وزارت ارشاد هست.
روی این حساب لازم است که اینها یک کاسه بشود کهبتوانند سرپرستی از آنها بکنند عرض کردم که این مؤسسات بعضی ها مکمل دیگری هستند،؟ یک قسمت آن دست این وزارت خانه است، یک قسمت آن دست آن وزارتخانه هست. روی این حساب وزارت فرهنگ و آموزش عالی و همچنین وزارت ارشاد هر دو توافق کردند و همانطوری که در خود همین لایحه هم هست جناب آقای خاتمی وزیر محترم ارشاد اسلامی در کمیسیون ارشاد تشرف آورده بودند و توافق کردند با تأسیس این سازمان میراث فرهنگی از این نظر من فکر میکنم مسأله ای نداشته باشد و آقایان به این کلیاتش رأی بدهند تا انشاءالله این سرگردانی از بین برود و بتواند یک موسسه جمع و جوری برای فظ آثار باستانی در بیاید والسلام علیکم و رحمته الله و برکاته.
رئیس- حالا مخالفین و موافقین
منشی- مخالف او آقای پور سالاری(اظهاری نشد) تشریف ندارند، نفر بعدی آقای سید مصطفی فارغ هستند.
فارغ – بسم الله الرحمن الرحیم. بنده در دفاع از عقیده و آرمانم که مخالف با این مسأله است می خواهم عرض کنم خدمت خواهران و برادران نماینده که با کلیات موضوع مخالفتی ندارم اما این مسأله آثار فرهنگی بلائی به جان مردم شده است. من برای نمونه خدمت عزیران عرض میکنم که به خاطر یک چند خط آجر که در گوشه ای از یک مثلا خانه در یک شهرستان دور افتاده باشد تمام مسائل بهداشتی،‌تربیتی،اجتماعی، همه و همه را فدای آن تکه میکنند نمونه اش مسأله شرکت ایران آمایش است. در این جریان پنج ساله جنگ تحمیلی نقاط مختلفی از شهر دزفول آتس گرفته بود، آتش تشانی راه نداشت که به آنجا ها برود که آتش را خاموش کند. آن بیچاره نداف پنبه هایش را در زیر زمینی جمع کرده بود وانبار کرده بود آتش گرفته بود و هیچ راه نبود تمام وسائل را آوردند طریقی نبود که آن را خاموش کنند، بعد پیشنهاد میشود به این شرکت ایران آمایش که در رابطه با آثار باستانی است آقا اجازه بدهید که ما یک کوجه را تعریض بکنیم که در موقع آتش سوزی آتش نشانی بتواند به آنجا برود آتش را خاموش کند. می گوید خیر اینها آثار باستانی است. والان این مسأله یک مشکلاتی برای سر تاسر کشور ایجاد کرده است. در عین اینکه به حفظ آثار باستانی خود بنده علاقمند هستم و طرفدار آن هستم اما این مشکلات را هم این موضع یعنی گاهی «کلمه حق یراد بهاالباطل» گاهی از یک موضع به حق سوء استفاده میشود، بد استفاده میشود و ووسائل بیچارگی یک عده مردم را فراهم می کند.
من استدعا دارم که اگر بنا است این مسأله آثار فرهنگی و آثار باستانی تصویب بشود دقت بکنند برادران نماینده و از این کارهای بی رویه ای که بعضی از مسؤولین دنبالش میکنند ودنبالش هستند و اسباب دردسر و تصدیع برای مردم میشود جلوگیری بشود. من بیش از این عرضی ندارم والسلام علیکمم و رحمته الله
منشی- موافق آقای حسین هراتی
هراتی- بسم الله الرحمن الرحیم. با توجه به اینکه برادر عزیرمان جناب آقای فارغ  با اصل این ادغام وهماهنگی و پایه گذاری شیوه تحقیقات و تربیت نیروی متخصص در این مقوله مخالف نبودند فقط اشاره ای داشتند به این مسأله که برای حفظ بعضی از این آثار تاریخی و باستانی به ما اجازه نمیدهند که کوچه را تعریض کنیم. دست به یک سری اقدامات تأمینی بزنیم ویک سری امکانات دیگر را آنجا منتقل کنیم.
اگر با توجه به اینکه بخواهید به این شیوه ما عمل کنیم یعنی هر جائی که یک آثار باستانی داریم تحت عنوان یک سری اقدامات ایمنی و یک سری خدمات به آنجا بخواهیم تعریض کنیم و تخریب کنیم مطمئن باشید زمان زیادی طول نخواهد کشید که هیچیک از این آثار تاریخی و باستانی در مملکت باقی نخواهد بماند و این البته مخالفتی با این ندارد که ما بدون اینکه نیاز به تعریض آن کوچه و محله باشد بتوانیم از یک سری شبکه های زیر زمینی برای یک سری اقدامات تأمینی و رفاهی اقداماتی را انجام بدهیم. ولی اگر بخواهد به این شیوه رفتار بشود که هر جا ما دیدیم یک مشکلاتی داریم آثار باستانی را خراب کنیم پس بهتر است ه هیچگونه تشکیلای در رابه با میراثهای فرهنگی نداشته باشیم. هدف اصلی ارائه این لایحه چهار نکته است. اولین نکته اش این است که با توجه به اینکه یک قسمت از این میراثهای فرهنگی در اختیار وزارت ارشاد بود و یک مقداری در اختیار وزارت فرهنگ و آموزش عالی قطعاً این در تصمیم گیری ها و سیاست گذاریها یک مشکلاتی و احتیاناً تضادهائی را بوجود می آورد. لذا لازم هست که در این رابطه یک مدیریت واحدی بوجود بیاید که این مدذیریت واحد بتواند ضمن تقویت این مراکز یک هماهنگی و یک سیاست گذاری واحدی در رابطه با حفظ اینها داشته باشیم.
نکته دومی که وجود دارد بعضی از برادران دیدشان این است که این میراثهای فرهنگی شکل توریستی و جهانگردی و جاذبه درامد دارد، می گویند اصلا باید در اختیار وزارت ارشاد باشد در حالیکه نه اینها جاذبه های توریستی و جهانگردی ش یک بعد خیلی مختصر و اندگی از قضیه هست. قسمتهای اساسی آن مسائل تحقیقاتی است که در رابطه با این میراثهای فرهنگی باید در سطح مملکت انجام بشود. و این دقیقاً در ارتباط باوزارت فرهنگ و آموزش عالی هست و ارتباطی به وزارت ارشاد اسلامی پیدا نمی کند. ضمن اینکه خود
وزارت ارشاد اسلامی به اهمیت این مسأله به ویژه از بعدتحقیقاتی آن پی برده و موافقت خودش را در رابطه با ادغام و ایجاد این سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است.
نکته بعد این هست که ما باید در رابطه با این میراث های فرهنگی به تربیت و تأمین نیروهای متخصص و متعهد بپردازیم یعنی اینجور نباشد که ما اگر رشته تحقیقی در این رابطه میگذاریم قطعاً باید یک سری افرادی در آینده باشند که اینها بتوانند اینگونه آثار باستانی و اینگونه آثار تاریخی را با توجه به ویژگی های بسیار ارزنده ای که از بعد معماری و از بعد ساختمانی دارد بتوانند در آینده نیروهائی باشند که انشاءالله اینها را توسعه بدهند و از آن معماری سنتی ما بتوانیم در جامعه خودمان استفاده کنیم.
نکته بعد هم که در این رابطه مطرح هست این است که در این رابطه باید یک تشکیلاتی بوجود بیاید که اینگونه آثار تاریخی و باستانی را حظ کند، حراست کند، شناسائی کند و این دقیقاً الان این کار انجام نمی شود و الزاماً باید یک سازمان مستقلی در این رابطه تشکیل بشود که اینگونه مسؤولیتها بر دوش اونهاده بشود ودر این جهت همکاری کند. بنابراین کلا این لایحه میخواهد در جهت تقویت مراکز گستر میراث فرهنگی، فعالیتهای تحقیقاتی، تربیت نیرهای متخصص و متعهد. شناسائی و حفظ و حراست آثار منقول و غیر منقول اقدام کند و باتوجه به اینکه در این رابطه ما از منابع بسیار عظیم و ارزنده ای در سطح جهان برخوردار هستیم تشکیل یک این چنین سازمانی ضرورتاً اقتضاء می کند ضمن اینکه هیچگونه بار مالی ندارد و نیروهائی که در این رابطه در وزارت ارشاداسلامی هستند منتقل میشوند به وزارت فرهنگ و آموزش عالی ونهایتاً اساسنامه آن هم بعداً انشاءالله به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.
رئیس- مخالف بعدی صحبت کند.
منشی- مخالف دیگری نداریم، مخبر کمیسیون و دولت صحبت کنند.
اسرافیلیان(مخبر کمیسیون)- بسم الله الرحمن الرحیم. در این مورد مخالف محترم البته جوابش را جناب آقای هراتی دادند و همینطور که خود آقای فارغ فرمودند ایشان با کلیات این لایحه مخالف نیستند فقط با مسأله مزاحمت بعضی از این آثار فرهنگی هستند که آن هم چه به دست وارت ارشاد باشد و چه به دست فرهنگ و آموزش عالی هیچ کدامشان این آثار باستانی را از جایش نمی توانند حرکت بدهند. البته این هم بایستی گفت که این آثار باستانی اول بار بوده ودیگران آمدند خانه و مغازه بغل آن ساختند که باعث شده نشود آتش نشانی برود. این آثار باستانی نبودند که بیایند بغل مغازه مردم مزاحمت ایجاد کنند. این است که باید آنهائی که می ساختند خانه و مغازه از جلوتر پیشاپیش فکر میکردند. ولی به هر حال به دست چه کسی باشد در این مسأله تفاوتی نمیکند. فقط یک نکته ای را که لازم است اینجامن تذکر بدهم این است که وزارت فرهنگ  و آموزش عالی ، همینطور که از اسمش مشخص است بعد از انقلاب وزارت فرهنگ و آموزش عالی که تشکیل شد برای یک قسمتش حفظ آثار فرهنگی بود که بعداُ باز به عللی یعنی بخاطر وجودبعضی از موزه ها و کاخ هائی که زیر چتر پوشش این بود ناچار شدند بخاطر مراکز توریستی در اختیار وزارت ارشاد بگذارند احیاناُ در این رابطه بعضی از اینها که رفت روی سهمیه وزارت ارشاد به اشتباه رفت یعنی چیزهائی بود که جنبه توریستی نداشت و جنبه فرهنگی داشت و اینها چون باعجله انجام شد و خود من هم در این رابطه بودم از این نظر حالا این اشتباهی که شده در واقع میخواهیم برگردانیم و امیدوار هستیم که برادران و خواهران رأی بدهند به کلیات این و اگر نظراتی هم بود نظرات اصلاحی را در شور بعد لطف بفرمایند والسلام.
رئیس- از طرف دولت آقای مهندس حجت صحبت میکنند که مسؤول همین بنیاد ها هستند.
مهندس حجت (نماینده دولت)- بسم الله الرحمن الرحیم. اجازه می خواهم که ابتدا در مورد ضرورت حفظ میراث فرهنگی چند کلمه خدمتت نمایندگان محترم عرض بکنم که مجموعه آنچه که تحت نظر اینسازمان میخواهد در آینده نگهداری بشود مجموعه ای است که نجنبه محتویات در حقیقت یک کتاب از مجموعه آنچه که در تاریخ گذشته ما بوده و آنچه را که مادر دوران اسلامی خصوصاً نیاز به آن داریم که به عنوان مستند از آن استفاده بکنیم و اسنادی باشند برای آنچه که ما نقل می کنیم در طول این تاریخ آنها به عیانت در هر یک از این آثار حضور دارند و اهل تخصص میتوانند آنها را به دقت بررسی بکنندو اینها را به عنوان اسناد این دوران استفاده بکنند. البته مجموعه آنچه که در قبل از اسلام هم بوده به عنوان اسناد تاریخ این قوم هست که همه آنهادر کنا همدیگر حفظ میشود.
اشاره فرمودند به اینکه گاهی این نگهداری ها مزاحمت ایجاد می کند البته بر اساس میزان ارزشی که ما به نگهداری یک شیئی میدهیم یک مقداری مشکل را باید تحمل بکنیم. اگر یک چیزی ارزش دارد و میخواهیم آن را نگهداریم خوب، ممکن است بعضی مشکلات را هم ایجاد بکند. فرمودند که این بناهای تاریخی گاهی مشکلات ایجاد نمیکنندآن بناهای جدیدی که کنارشان ایجاد شده اند بعضی اشکالات را ایجاد کرده اند. گاهی هم البته نگهداری بناها در سطح کشور مشکلاتی دارد که آنها راظرف این چهار ،پنج سال بعد از انقلاب با دقت برادران ما سعی کردند و نگهداری کرده اند و به هر حال امگان این هست که ما آنها را در آینده هم به راحتی حفاظت بکنیم و این اسناد معتبر را از دست ندهیم.
آنچه که مستقیماً در ارتباط با لایحه تقدیمی میتوانم خدمتتان عرض بکنم یکی نقص در ارتباط تشکیلاتی است که اصلا علت وجودی این لایحه است. وقتی که وزارت فرهنگ و آموزش عالی تقسیم شد به وزارت ارشاد اسلامی ووزارت فرهنگ و آ,وزش عالی فعلی در قسمت مرکز وزارتخانه یک حوزه حفظ و احیای میراث فرهنگی به جهت اینکه حزوه تحقیقاتی راجع به مسائل میراث فرهنگی بود در اختیار وزارت فرهنگ و آموزش عالی قرار گرفت. محلی را ما داشتیم آن موقع من از جناب وزیر فرهنگ مأمور این ادغام بودم وآقای مهندس زنگنه وزیر جهاد هم مأمور بودند از جانب وزارت ارشاد برای این تقسیم ما با این مشکل مواجه شدیم که ادارات کل شهرستان که ادارات کل فرهنگ و هنر بودند و ادارات کل ارشاد اسلامی باید میشدند این ادارات کل یک اداره ای در آن وجود داشت به نام اداره میراث فرهنگی که تابع حوزه معاونتی بود که در وزارتخانه اصلی در تهران بود. ما اگر میخواستیم این اداره را از اداره کل در شهرستان جدا بکنیم چون این حوزه معاونت را از وزارتخانه جدا کرده بودیم در شهرستانها مشکلات زیادی را ایجاد میکرد،‌این ادارات جائی برای رفتن نداشتند و امگان اداره کردنشان هم به صورت یک اداره منفک وجود نداشت. به این جهت توافق کردیم که برای تسریع در موضوع ما دارات کل شهرستان را اداه کل ارشاد اسلامی و زیر نظر آن وزارتخانه قرار بدهیم وبه یک ترتیبی بتوانیم ظرف مدتی یک مراتب قانونی را طی بکنیم که این مشکل را از بنیان بتوانیم حل بکنیم. در همان زمان ادغام هم مسأله این لایحه مطرح بود. این لایحه فکرش تقریباً از چهارسال و نیم پیش شروع شد و ظرف این مدت روی آن کار شده تا به اینجا رسیده است. بنابراین یک ارتباط تشکیلاتی اینجور نامنظمی را ما داشته ایم. دستگاهها هم بصورت متفرق در کشور ایجاد شده بودند که ما فکر می کنیم اینها در همدیگر ادغام بشوند این مسؤولیت عمومی را میتوانند انجام بدهند. تعداد ده واحد متفرق برای اداره این امور لازم نیست.. یک سازمان میراث فرهنگی بجای ده تا اداره متفرق میتواند همه این کار را انجام بدهد. لذا است که پیشنهاد شده بجای ده دستگاه مختلف ، ده اداره مختلف ما یک اداره داشتهباشیم به نام سازمان میراث فرهنگی که این مجموعه را بتواند کنترل بکند و این چون سازمان هست امگان این را پیدا میکند که دفاتر شهرستانی داشته باشد که همان ادارات میراث فرهنگی در شهرستان هستند. الان سازمان ملی حفاظت در شهرستان دفتر دارد. ما آن اداره را ادغام میکنیم در آن دفاتری که این سازمان دارد و این لایحه انشاءالله تصویب بشود این امگان را به ما میدهد که این عمل را انجام بدهیم. علت این که این چهار سال در این قسمت مشغول فعالیت بوده ام بیشترین ارتباط را ما با دانشگاهها داشته ایم. رشته ها تخصصی مثل معماری، باستان شناسی، مرمت آثار تاریخی رشته هائی هست که در دوره های لیسانس و فوق لیسانس در دانشگاه وجود دارند و افرادش منحصراً تربیت میشوند برای اینکه انتقال
پیدا بکنند به ایندستگاه و کار بکنند. خوب است که از قبل این دانشگاهیان و دانشجویان امکان ارتباط با این دستگاه را پیدا بکنند. البته یک مقداری امگان بهره برداری از این مجموعه به صورت توریستی هم وجود دارد که مانعی ندارد و تشکیلاتی که جنبه علمی و مرمت و احیاء و نگهداری این مجموعه را به عهده دارد اینها را فراهم میکند و این امکان را به وزارت ارشاد میدهد که آنها بتوانند برای بهره برداری استفاده بکنند. روال معمول در کار ما هم اینجور بوده که ما یک بنائی را که دارای ارزش تاریخی بوده وقتی شناسائی میکردیم اینرا حیاء‌میکردیم. مرمت میکردیم و وقتی کامل میشد و استوار میشد و امکان بهره برداری از آن فراهم میشد اینرابه یک دستگاه میدادیم که به کتابخانه تبدیل بشود،‌میدادیم موزه بشود. الان در اصفهان من دو مورد را میتوانم مثال بزنم ویکی در شیراز که آن ارک کریمخانی شیراز که زمان شاه زندان بود اینرا الان مرمت کرده ایم و جا و فضای بسیار بزرگی است که برادرانی که اصطلاع دارند این به حوزه علمیه شیراز تبدیل شده است و مجموعه حوزه علمیه رتا هم در آنجا میتواند جا بدهد. در اصفهان زندان توحید خانه که پشت بنای عالی قاپو بود اینرا مرمت کردیم و به دانشگاه اصفهان دادیم برای اینکه یک دانشکده در آنجا دایر بکند. دانشگاه هنر اصفهان الان در این دانشکده ای که مرمت کردیم احیاء کردیم اتفاق افتاده است و بناهای دیگر، بسیار بناهای متعددی هستندکه وقتی مرمت میشوند اینهابه کتابخانه تبدیل میوند. من میخواهم به این مطلب اشاره بکنم که همانجور که در مورد وسائل در کشورما الان فرهنگ مرمت وجود دارد وقتی ما یک ماشینی تصادف می کند . یک گلگیرش از بین میرود مثل آمریکائی ها اینرا دور نمی اندازیم یعنی آن را بنداریم توی قبستان وبرویم یک ماشین جدید بگیری. ما این گلگیر را میدهیم صاف میکنند و از آن استفاه میکنیم، یک یخچال وقتی خراب میشود میدهیم تعمیرش میکند، در مورد مجموعه ابنیه سطح کشور که سرمایه گذاری بسیار سنگینی هم هست یعنی این پول است که همین جور ایستاده در سطح کشور ما 95% از مجموعه بناهائی که الان در سطح کشور مان داریم بناهای نسبتاً قدیمی هستن. ما لازم است که در کشورمان فرهنگ مرمت را یک دستی به سرو گوش یک خانه ای بکشیم و اینرا برای یک زنگی آماده بکنیم، این امگان واقعاً وجود دارد. ما الان با  این اصطلاح کلنگی با هر خانه ای که مواجه میشویم این را خرابش می کنیم و یک بنای جدید میخواهیم بجای آن بسازیم. اجداد ما، پدر پزرگ ما تا پنج نسل در همان خانه ای زندگی میکردند که پدرانشان زندگی میکردند. تلان ما با خودمان که فکر می کنیم می بینیم که خودمان در خانه ای زندگی نمی نکنیم که پدرانمان زندگی میکردند. این سرعت تغییر ار ما میتوانیم با فرهنگ مرمت یک مقداری جلویش را بگیریم و تأثیرات فرهنگی بسیار به سزائی هم دارد. بناهای قدیمی ما نوع حجابی که در آنها رعایت شده حجاب مطلوبی است متناسب با فرهنگی اسلامی است . این بناهای آپارتمان فعلی این امگان را برای زندگی امروز ما نمیدهند و مسائل مختلفی که توی این زمینه هست. به هر حال جنبه تحقیقاتی را من رویش تکیه میکنم که این سازمان جنبه تحقیقاتی صرفاً دارد و تشکیلاتش وابسته به دانشگاهها باشد لذا پیشنهاد شده که زیر نظر وزارت فرهنگ و آموزش عالی باشد و ادغام این واحد ها ما احساس میکنیم ه این ده واحد پراکنده برای اداره این مجموعه لزومی ندارد و اگر یک واحد منسجم در سراسر کشور باشد هم امکان صرف جوئی اقتصادی و پرسنلی و اینها فراهم میآید و هم کار با یک مدیریت واحد بهتر خواهد گذشت والسلام علیکم و رحمته الله.
رئیس- متشکر ، 188 نفر حضور دارند . اصل این لایحه را به رأی می گذاریم موافقان با این لایحه قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) با اکثریت قوی تصویب شد. خوب، دستورات امروز تمام شد و آخرین زأی گیری هم نتیجه اش رسیده است. ما این را می خوانیم بعد اعضای هیأت رئیس جدید جمع می شوند برای سوگند نامه ای که باید در مجلس اداء بکنند. آقایان تشریف داشته باشند. که آن مراسم هم انجام بشود.
نتیجه استخراج آراء در مورد منشی های مجلس شورای اسلامی:
آقای حسینی برمائی 206 رأی، آقای سبحان اللهی 205 رأی ، آقای بیات 150 رأی ،‌آقای دهقان 145 رأی ، آقای موحدی ساوجی 119 رأی، آقای شوشتری 118 رأی ، آقای اصفری110رأی، آقای منتجب نیا.109 رأی، آقای با هنر 94 رأی ، آقای سبلطانی 90 رأی و آقای معماری 6 رأی بنابراین آقایان حسینی برمائی ، سبحان اللهی، بیات، دهقان، موحدی ساوجی و شوشتری به عنوان منشی های مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.
11- انجام مراسم تحلیف اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی
 رئیس- حالا آقایان ، اعضای هیأت رئیسه جدید تشریف بیاورند اینجا جلو تریبون که با هم سوگند نامه ای که باید بخوانیم قرائت کنیم.
ضمناً از اینکه جناب آقای ربانی نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی کسالت دارند و در انتخابات این دوره شرکت ندارند ما متأسفیم و دعا می کنیم برای سلامتی ایشان و از نمایندگان تقاضا می کنم برای سلامتی ایشان سوره حمد را قرائت فرمایند.
ضمناً از زحماتی که جناب آقای زائری و آقای محلوجی در کارپردازی تحمل فرمودند و جناب آقای اصغری در مسئولیت منشی گری تشکر می کنیم. امید واریم که آقایان در مسؤولیتهای دیگری و عمدتاً در نمایندگی که مسؤولیت اول همه ما است موفق باشند. من سوگند نامه را می خوانم آقایان با من همراهی بفرمایند.
بسم الله الرحمن الرحیم، ما اعضاء‌هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنیم که حداکثر توان خود را برای اجرای آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی طرفی کامل در انجام وظایف بکار گیریم و از هر گونه اقدام مخالف آئین نامه اجتناب نمائیم.
واز طرف همه اعضای هیأت رئیسه از نمایندگان محترم تشکر میکنم به خاطر اعتمادی که فرمودند.
12- اعلام سؤال آقای موحدی ساوجی از وزیر کشور در مورد گزینش فرمانداران و کیفیت نظارت بر کار آنها
رئیس- یک سوال رسیده اعلام بشود/
منشی – سؤال آقای موحدی ساوجی از وزیر کشور در مورد ضوابط گزینش فرمانداران و کیفیت نظارت بر کار آنها.
13- پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده
رئیس- اسامی غائبین را اعلام کنید(منشی – غایب نداریم) بسیار خوب، جلسه بعد روز دو شنبه فردا ساعت 8 صبح ، دستور جلسه بقیه دستور هفتگی است که اعلام کردیم.
ختم جلسه اعلام میشود.
(جلسه در ساعت 12 پایان یافت)
رئیس مجلس شورای اسلامی –اکبر هاشمی رفسنجانی