جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 210 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 210 )

  • یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۶۰

جلسه دویست و دهم 8 شهریور ماه 1360 هجری شمسی بسمه تعالی 29 شوال 1401 هجری قمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی بعد ازظهر روز یکشنبه هشتم شهریور ماه 1360 فهرست مندرجات 1-اعلام رسمیت جلسه وو تلاوت آیاتی از کلام الله مجید . 2- ادامه بحث پییرامون بازسازی نیروی انسانی وزارتخانه ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت . 3- پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده . جلسه ساعت پانزده و سی دقیقه به ریاست آقای موسوی خوئینی ها نایب رئیس تشکیل شد . 1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید . نایب رئیس (موسوی خوئینی ها9 – بسم الله الرحمن الرحیم با حضور 18 نفر جلسه رسمی است . دستور جلسه ادامه بحث پیرامون لایحة قانونی بازسازی است . تلاوت آیات کلام الله مجید را شروع کنید . اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ‹‹لئن لم ینته المنافقون والذین فی قلوبهم مرض و المرجفون فی المدینه لنغرینک بهم ثم لایجاورونک فیها الاقلیلا. ملعونین اینما ثقفوا اخذوا و قتلوا تقتیلا .سنه الله فی الذین خلوا من قبل و لن تجدلسنه الله تبدیلا . یسئلک الناس عن الساعه قل انما علمها عندالله و ما بدریک لعل الساعه تکون قریباً‌. ان الله لعن الکافرین و اعدلهم سعیراً‌. خالدین فیها ابداً لایجدون و لیاً‌ولانصیراً . یوم تقلب و جوههم فی النار یقولون یالیتنا اطعنا الرسولا . وقالوا ربنا انا اطعنا سادتنا و کبرائنا فاضلونا السبیلا . ربنا اتهم ضعفین من العذاب و العنهم لعنا کبیرا. با ایها اذین آمنوا لا تکونوا کالذین اذوا موسی فبراه الله مما قالوا و کان عندالله وجیها یا ایها الذین آمنوا اتقوالله و قولواقولا سدیداً . ( صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند ) ‹‹از آیه 60 الی آیه 71 سوره الاحزاب›› 2- ادامه بحث پیرامون رسیدگی به لایحه بازسازی نیروی انسانی وزارتخانه ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت . نایب رئیس- نطقهای قبل از دستور با موفقت خود آقایان فعلا نداریم و بنابراین وارد دستور می شویم . مادة 26 مطرح است . منشی – پیشنهاد بعدی از آقای شبستری هست که پیشنهاد کرده اند : بند مادة 26 به شکل تبصرة مادة 26 در بیاید . نایب رئیس- آقای شبستری توضیح بدهید . مجتهد شبستری – بسم اللهالرحمن الرحیم . بند شماره 8 مادة 26 به این شکل است : ‹‹عضویت فرق ضاله که به اجماع مسلمین خارج از اسلام شناخته شده اند و یا عضویت سازمانهائی که مرامنامهه و اساسنامه آنها بر نفی ادیان الهی مبتنی باشد ››. این شماره 8، شماره 8 این عنوان است که در اول مادة 26 امده :‹‹ارتکاب جرائم زیر موجب انفصال دائم از خدمات دولتی خواهد بود›› یعنی تمام آنچه که تحت عنوان مادة 26،1،2الی آخر آمده است از اینها تعبیر جرم شده با توجه به اینکه آنچه که در این بند آمده از نظر قوانین جرم نیست . البته از لحاظ شرعی خلاف هست ، کفر هست آنها سر جای خودش ، اما از لحاظ قوانین جاری مملکت و از نظر قانون اساسی عضویت فرق ضاله جرم قانونی نیست و همچنین عضویت آن سازمانهائی که مرامنامه و اساسنامه آنها بر نفی ادیان الهی مبتنی هست اگر کس در چنان سازمانی عضو باشد، این از لحاظ قوانین مملکت و قانون اساسی جرم قانونی نیست . بنابراین ما نمی توانیم این را تحت عنوان جرم بیاوریم ولی مستحق انفصال از خدمات دولتی هست . به همین جهت بنده خواسته ام این از مشمول بودن عنوان جرم بیرون بیاید و به این شکل باشد:‹‹ عضویت فرق ( به شکل تبصره ای باشد) ضاله که به اجماع مسلمین خارج از اسلام شناخته شده اند و یا عضویت سازمانهائی که مرامنامه آنها بر نفی ادیان الهی مبتنی باشد ، موجب انفصال دائم از خدمات دولتی خواهد شد.›› کمیسیون این مساله را در صفحة‌8 هم مراعات کرده ، یعنی چیز تازه ای من عرض نمی کنم . در مادة 18 هم اگر ملاحظه بفرمائید به این شکل گفته شده:‹‹ علاوه بر جرائم مقرر در مواد قبل ، مواد زیر نیز مشمول قانون بازسازی نیروی انسانی خواهد شد.‹‹عضویت فرق ضاله ای آخر …››یعنی در آنجا هم توجه بود که این را ما نمی توانیم در عداد جرائم بشماریم ولی خودش یک مساله ای است که باید مجازاتش روشن باشد . منشی- آقای فؤاد کریمی مخالف. فؤاد کریمی – بسم الله الرحمن الرحیم – مواردی که آقای شبستری فرمودند ‹‹جرم نیست››. اولا توجه کنند اصلا معنای جرم در این قانون بمعنای جرم قضائی و جزائی نیست که این اشکال به آن وارد شده باشد و گرنه اگر این اشکال را به این ترتیب بخواهند به این فقره وارد کنند ، این اشکال به بسیاری از موارد که در همین قانون وجود دارد، واردمی شود . آنجا هم اطلاق جرم در موارد زیادی از این قانون شده در مواردی که اصلا بمعنای قضائی و جزائی جرم نیست . یا یک مواردی اطلاق جرمی شده ، اما رسیدگی به آن بعهده این هیاتهای بازسازی واگذار شده است . اگر این اطلاق جرم بمعنای جرم جزائی یا قضائی باشد اصلا آن هیاتها به این چیزها نمی توانند رسیدگی کنند . بنابراین اینجا اطلاق جرم بمعنای جرم اداری است، نه به معنای چیز دیگر . بنابراین هیچ اشکالی از این نظریه اینجا وارد نیست و این قانون ما جرم اداری محسوب می شد یعنی یک فردی که معتقد به فرقه های ضاله است یا اینکه به گروههای ضد اسلامی یا به گروههادی کهخط مشی آنها و سازماندهی آنها بر خلاف نظام جمهوری اسلامی هست اینها از نظر اداری مجرم شناخته می شوند و جرم آنها هم موجب انفصال می شود نه چیز دیگر . نایب رئیس- موافق؟ منشی – آقای موسوی خراسانی موافق هستند ، بفرمائید . موسوی خراسانی – بسم الله الرحمن الرحیم . پیشنهاد آقای شبستری هیچ چیزی را کم نمی کند همان نتیجه ای را که ما خواسته باشیم بگیریم ، می گیریم و آن عبارت است از انفصال دائم کسانی که عضویت در فرق ضاله دارند، یا عضویت در سازمانهائی که مرامنامه و اساسنامه آنها مبتنی بر نفی ادیان الهی است ، آن نتیجه را می گیریم ولی برای اینکه مبادا اشکالی و شبهه ای بوجود بیاید ( شبهه قانونی ) بعنوان تبصره می آوریم و هیچ اشکالی بوجود نمی آید . نایب رئیس- مخبر کمیسیون نظری ندارد؟(اظهاری نشد) تا نصاب کامل شود، لطفاً یک پیشنهاد دیگری را بخوانید . منشی- پیشنهاد بعدی از آقای موحدی کرمانی و خانم طالقانی هست که از بند 8 قسمت اخیر آن یعنی ‹‹عضویت در سازمانهائی که مرامنامه و اساسنامه آنها بر نفی ادیان الهی مبتنی باشد››حذف بشود . موحدی کرمانی – پس گرفتم . منشی- آقای موحدی کرمانی پس گرفتند ، خانم طالقانی ؟ نایب رئیس- پیشنهادتان را پس میگیرید ؟ طالقانی – خیر. نایب رئیس- اگر پیشنهادتان را پس نمیگیرید چرا توضیح نمیدهید؟ یکی از نمایندگان – فعلا آمادگی صحبت کردن ندارند . نایب رئیس- بسیار خوب، پیشنهاد بعدی را رائت بفرمائید . منشی- پیشنهاد بعدی از آقای رهامی و یک امضای دیگر که قابل خواندن نیست می باشد که ( این تبصره بعنوان تبصره مادة 26 ذکر بشود .) ‹‹هیاتهای بازرسی موظفند کسانی را که به اتهام جرائم مذکور در مادة 26 از خدمات دولتی منفصل می گردند،‌به دادگاههای صالحه معرفی نمایند››. دری ( مخبر کمیسیون) – این موضوع در مادة 38 آمده است . نایب رئیس- اقای رهامی مخبر کمیسیون می گوید این تبصره در مادة 38 آمده است . در تبصره مادة 38 آمده استکه : ‹‹هیاتها می توانند مدارک علیه متهم را جمع آوری و پرونده تشکیل و آن را به مراجع ذیصلاح و قانونی ارجاع کنند››. چون نصاب کامل شده است برای آن پیشنهاد قبلی رای گیری کنیم . (180 نفر حاضرند پیشنهاد برای رای گیری مشخص شود . منشی- پیشنهاد قبلی از آقای شبستری بود که بند 8 مادة26 به شکل تبصرة مادة 26 به این شکل بشود‹‹عضویت فرق ضاله که به اجماع مسلمین خارج از اسلام شناخته شده اند و یا عضویت سازمانهائی که مرامنامه و اساسنامه آنها بر نفی ادیان الهی مبتنی باشد، موجب انفصال دائم از خدمات دولتی خواهد شد››. نایب رئیس- یعنی بند بصورت تبصره می شود و آن جمله هم به آخرش اضافه می شود . (180 نفر حاضرند) کسانیکه با این پیشنهاد قرائت شده موافق هستند قیام بفرمایند .(62 نفر ایستادند) تصویب نشد . پیشنهاد بعدی خوانده شود . منشی- پیشنهاد بعدی از آقایان احمد کاشانی ، آقامحمدی، انواری ، حسن زاده است که به بند 7 این ماده ‹‹قاچاق ارز و کالاهای ممنوعه نیز اضافه گردد››. بند 7مادة26 که بود ‹‹قاچاق اسلحه و مهمات و مواد مخدر››، تبدیل به ‹‹قاچاق اسلحه، مهمات، موادمخدر، ارز و کالاهای ممنوعه›› می شود . نایب رئیس- یکی از آقایان توضیح بدهند . عده ای از نمایندگان – مخالف ندارد، اصلاح عبارتی است . نایب رئیس- بسیار خوب پیشنهاد مخالفی ندارد؟( حمیدی – من مخالفم ) پس یکی از پیشنهاد دهندگان توضیح بدهند . منشی- آقای آقا محمدی توضیح بدهید . آقا محمدی – بسم الله الرحمن الرحیم . ما الان مشخص می کنیم که کارمندان دولت یعنی کسانی که قرار اسات قانون اسلامی را در کشور پیاده کنند و امانت یاری ا که ما بعنوان حکومت اسلامی می داینم ،آنها بعنوان نماینده بر دوششان داشته باشند . مسلم است که کسی که کارمند دولت جمهوری اسلامی هست، نمی تواند یک قاچاقچی باشد ، این قاچاقچی ،کسی است که دنبال سودپرستی ، دنبال خلاف قانون . دنبال راهی میرود که در کشور جمهوری اسلامی ایران ممنواع است، مطمئناً در کاری هم که بعهده می گیرد، هیچ اطمینانی هم به او نیست واو چنین کارهائی را هم اگر از او بر بیاید می کند وقتی ما قاچاق را که یک امر حرام است، غیر قانونی هست، غیر شرعی هست در کشور یک کارمند دولت قاچاقچی می شود، ما اگر او را بگذاریم که کارمند دولت بماند . در حقیقت دزد را آورده ایم و امانت دار کرده ایم . طبیعی است که هیچکس از یک قاچاقچی که کارمند دولت باشد، دفاع نمی کند . مجلس شورای اسلامی اینجور برخورد نمی کند که نه عیب ندارد قاچاقچی باشد( یعنی قاچاقچی باشد نه اینکه برود کالای قاچاق بخرد) شغل و حرفة قاچاقچی آنچه که در قبل تعیین مجازات کردیم . یک قاچاقچی بیاید امانت دار باشد و مسؤولیت خون هفتاد هزار شهید را هم به او بسپاریم. هیچکس با چنین امری موافقت نخواهد کرد و مطمئناً مجلس شورای اسلامی هم چنین کسی را اجازه نمی دهد که تصدی امر مسلمین را بعهده داشته باشد . نایب رئیس- مخالف؟ منشی- آقای حمیدی مخالف هستند، بفرمائید. حمیدی – بسم الله الرحمن الرحیم . همة این مطالبی را که آقای آقا محمدی فرمودند صحیح است و مورد تایید است و هیچکس هم نمی خواهد بگوید که قاچاقچی باید معاف باشد . ولی عبارت، عبارت قاچاقچی نیست . عبارت ، عبارت قاچاق اسلحه و مهمات و مواد مخدر و کالاهای ممنوعه است . اسلحه دریت است . کسی که واقعاً اسلحه قاچاق می کند باید علاوه بر اخراج محکوم به اعدام هم بشود . کسی که مواد مخدر دارد قاچاق می کند باید آنها را تحویل امثال آقای خلخالی بدهند این هیچ شکی نیست . اما یک کسی رفته یک کیلو چای خریده است . یک کیلو چای بر حسب حکم اولی هم هیچ حرمتی ندارد، چای خریدن در کدام ماده فقهی و فرع فقه حرام است؟ بعنوان ثانوی حکومت اسلامی مصلحت دانسته که محدودیت بیاورد . محدودیت هم درست است و جایز است . ما باید بین آن عناوینی که بعناوین اولیه حرام است و مفسدة بسیار زیادی دارد، با آن مسائلی که نه ، آنجور مفسده ای ندار فرق بگذاریم ، البته باز این باید کیفر ببیند، اما نه انفصال دائم . حالا هر کیفری که می خواهند قرار بدهند، اخراج می خواهند قرار بدهند ، بازنشستگی میخواهند قرار بدهند، اما اگر بخواهیم یک نفر را که قاچاق اسلحه قرار بدهیم ، انصافاً این حکم عادلانه نیست والسلام . منشی- آقای محلاتی موافق. محلاتی – بسم الله الرحمن الرحیم . آقایان توجه میفرمایند که الان در اثر همینکه بخشی از این کارمندان دولت چه در مرزها ، چه در فرودگاهها، اینها خودشان ( بعضی از افراد) با همین افراد قاچاقچی با خودشان قاچاق فروشی می کنند، یا با اینها در تماس هستند. چقدر ارز مملکت را خارج می کنند؟ چقدر ضربه به اقتصاد مملکت وارد می کنند . ( در این هنگام جلسه بعلت قطع بعنوان تنفس تعطیل شد و مجدداً از ساعت 10/17 به ریاست اقای موسوی خوئینی ها تشکیل گردید.) نایب رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه برای ادامة مذاکرات رسمی است و توضیح می دهم که تقریباً مدت 3 ربع جلسه بعلت قطع برق تنفس داده شد و مجدداً شروع می کنیم . آقای توکلی پیشنهاد چه کسی مطرح بود؟ منشی- پیشنهاد آقای آقا محمدی مطرح بود که آقای محلاتی مشغول دفاع بودند . نایب رئیس- بلی در مادة 26 بند 7 ایشان می گفتند که ‹‹قاچاق اسلحه و مهمات و مواد مخدر و ارز و کالاهای ممنوعه››را اضافه کنید. مخالف صحبت کرد و آقای محلاتی هم بعنوان موافق صحبت می کردند . که می گویند صحبتشان تمام شده است . حالا یک پیشنهاد دیگر را مطرح می کنیم تا برادران به داخل تشریف بیاورند. منشی – پیشنهاد از آقای محمودی است که پیشنهاد کرده اند بند8 به این شکل در بیاید: ‹‹عضویت فرق ضاله که به اجماع مسلمین خراج از اسلام شناخته شده و با عضویت در سازمانهائی که مرامنامه و اساسنامه و یا روش تبلیغی و عملی آنها بر نفی ادیان الهی مبتنی باشد››. نایب رئیس- آقای مرتضی محمودی توضیح بدهند.( خلخالی – پیشنهاد اضافه اش چیست؟) این جمله آخر اضافه می شود :‹‹روش تبلیغی و عملی آنها بر نفی ادیان الهی مبتنی باشد››. بفرمائید . مرتضی محمودی – بسم الله الرحمن الرحیم . در اینجا چون فقط ذکر شده که سازمانهائی که مرامنامه و اساسنامه آنها بر نفی ادیان الهی باشد، چون حتی همین حالا هم ممکن است سازمانها یا گروههائی باشند که یا در آینده بوجود بیایند ، سازمانها و گروههائی که مرامناة و اساسنامة خودشان را طوری ترتیب بدهند که بر نفی ادیان الهی مبتنی نباشد . اما در عمل و د ر نحوه تبلیغ و روش کارشان ، کارهائی را انجام بدهند که کاملا مبتنی براین باشد، ما برای اینکه دیگر همة راههای سوء استفاده از این بند را گرفته باشیم ، قاعدتاً گروهی که بر اساس مرامنامه اش می نویسد که نفی ادیان الهی نیست، باید در عمل هم این کار را انجام بدهد. اما ممکن است وجود داشته باشد یا بوجود بیاید که این گروههایی که در مرامنامة خودشان تظاهر بکنند اما در عمل این را انجام ندهند، یعنی روش تبلیغی شان بر نفی ادیان الهی باشد. لذا من پیشنهاد کردم که این قید اضافه بشود که : ‹‹روش تبلیغی و عملی آنها هم بر نفی ادیان الهی مبتنی نباشد›› نایب رئیس- مخالف؟ منشی- آقای خلخالی مخالف. صادق خلخالی – بسم الله الرحمن الرحیم . آقای محمودی این را متوجه هستند که اصلا اساس کار یک تشکیلاتی مرامنامه و اساسنامه است که خط مشی آن جمعیت و آن سازمان و آن تشکیلات را تقریباً روشن می کند . ایشان فرمودند که مرامنامه و اساسنامه را ممکن است که آنها جوری تنظیم کنند که وقتی ما به آنها دست می یابیم مثلا گیر بیفتند، یا وضعشان روشن بشود از مرامنامه و اساسنامه چیزی بر نفی ادیان الهی استفاده نمی شود. معلوم می شود که اساسنامه و مرامنامه آنها این نیست اساسنامه و مرامنامة واقعی آنها همان نفی ادیان الهی است . این را ظاهراً درست کرده اند که افراد ساده لوح را گول بزنند و این معنا را هم ما متوجه هستیم که در اسلام مخصوصاً در مذهب شیعه به علم واقعی اخذ می شود . آنهائی که دست اند کار هستند، من باب مثل این افراد را میخواهند محاکمه کنند، بررسی کنند به علم عمل مب کنند، نه به ظواهر . بله ممکن است که ظواهر بیاید بگوید که خیر اصلا ما نه منکر خدا هستیم ، نه منکر ادیان هستیم چه هستیم، اما واقعیت های آنها نشان میدهد که اینها برخلاف ادیان هستند. و روی این جهت اگر ما این قید را که ایشان میفرمایند ما اضافه بکنیم که مقصود اینست که یعنی تبلیغشان ، روششان، عملشان نفی ادیان باشد، از عمل نمی شود مطلب را فهمید، عمل یک چیزی گنگ است ، عمل را نیت، نوشته، آن برنامه و آن گفتار قبلی روشن میکند. بله البته اگر تبلیغاتشان طوری بوده باشد که تبلیغات مثلا مبتنی بر نفی ادیان بوده باشد، این بر خلاف آن اصولی است که خود آنها دارند تنظیم می کنند و میگویند که مرامنامه ما و اساسنامة ما بروفق ادیان است . تبلیغات نمی توانند بکنند. یکی از نمایندگان – پس شما موافقید. خلخالی- خیر من مخالف. من مخالف این جهت هستم که ما آن جمله ا اضافه بکنیم و بعد هم بخواهیم مرامنامه و اساسنامه را پی گیری نکنیم ، نه ملاک مرامنامه و اساسنامه است اگر هم یک چیزی درست کرده باشند فرمالیته است و قابل اعتنا نیست ، ما واقعه را باید نگاه نکنیم و واقع گرا بوده باشیم . روی این جهت احتیاج ندارد به اضافه آن جمله ، همین عبارت خیلی خوب است که ‹‹عضویت در سازمانهائی که مرامنامه و اساسنامه آنها بر نفی ادیان الهی مبتنی بوده باشد›› همین معنا کفایت می کند و احتیاج به چیز دیگری نداریم، والسلام . ( در این هنگام که ساعت 20/5 بود آقای هاشمی ریاست جلسه را بعهده گرفتند) رئیس- چه کسی موافق صحبت می کند؟ منشی- آقای رهامی موافق. رئیس- آقای رهامی صحبت بفرمائید . رهامی – بسم الله الرحمن الرحیم . صحبتی که جناب آقای خلخالی فرمودند دقیقاً موافقت با همان چیزی است که برادرمان آقای محمودی بعنوان پیشنهاد دادند، یعنی اگر ما قبول کنیم که ملاک ، عمل یک گروه یا یک حزب است و نه آن چیزی که دو سه خط یا دو سه صفحه روی کاغذ آمده، بنابراین باید ببینیم که یک سازمانی در آن یک صفحه مرامنامه یا اساسنامه اش که به وزارت کشور میدهد احیانا اعلام وفاداری به ادیان الهی می کند ، در عمل و تبلیغات در روزنامه ها در جزوه ها ، در کلاس ها آنچه در جامعه از آن آشار می شود ، ملتزم به ادیان الهی هست یا نیست، اگر ملتزم باشد که خوب عمل به همان اساسنامه ، مرامنامه اش را ما قبول داریم ، اگر ملتزم نباشد همان چیزی است که آقای خلخالی فرمودند ما ملاک را عمل میگیریم ، بنابراین فرمایش آقای خلخالی در موافقت بود و می بینیم که یک چیز مخالفی در اینجا نداریم، باید ملاک را عمل یک گروه بگیریم ، الا اینکه در آن یک صفحه ، دو صفحه ممکن است کسی جملات را طوری ترتیب بدهد، طوری بخواهد دستگاهها را فریب بدهد و در بیرون در اثر تبلیغات ما پس از مدتی مثل جریانات سازمان منافقین خلق و غیره که علی الظاهر اعلام وفاداری و نوشتن آیه به اعلام وفاداری به اسلام و غیره بکنند ودر عمل یک حزب را یا گروه را یعنی تبلیغاتش را، جزواتش را. کلاسهایش را و اینها را ملاک قرار بدهیم ، اگر عملش دلیل بر نفی ادیان الهی است ، کسانیکه وابسته به همین حزبی ، گروهی هستند، در یک سازمان دولتی راهشان ندهیم ، این نتواند بگوید که شما اینجا قید کردید که از مرامنامه و اساسنامه آنها و بعد آن چیزی که مثلا دو سال پیش ، ده سال پیش یک چیزی ، به وزارت کشور داده اند ، آنرا برای ما ملاک قرار بدهد، ما عمل یک گروه را و یک حزب را ملاک قرار میدهیم و بر اساس آن روی کارمندانمان می توانیم مطالعه کنیم و تصمیم بگیریم ، عرض دیگری ندارم . رئیس- کمیسیون میخواهند صحبتی بکنند؟ دری (مخبر کمیسیون ) – بسم الله الرحمن الرحیم – آنچه که در کمیسیون مطرح بوده و اینجا و قبلا هم یکبار دیگر مطرح شده این است که اگر یک ایدئولوژی ، ایدئولوژی باشد بر نفی ادیان الهی ، مثل فرض کنید ایدئولوژی مارکسیستی . بعد خوب این ایدئولوژی غالباً در اساسنامه و مرامنامة آنها ذکر می شود ، یا صریحاً و یا التزاماً ممکن است صریح نباشد فرض کنیددر مرامنامه 0 حزب توده) . عمده این مساله است . حزب توده است ممکن است در مرامنامة حزب توده یا در اساسنامه شان مساله نفی ادیان الهی ، صریحا مطرح نباشد ولی التزاماً وقتی اینها ملتزم هستند به مارکسیسیم . لنینیسم یا امثال و ذلک ، یا ماتریا لیسیم را قبول دارند ، معنای پذیرش ماتریالیسم نفی ادیان الهی است، اگر این باشد ، پس در حقیقت چه صریحاً وچه التزاماً از مرامنامه یا اساسنامه استفاده بشود . نفی ادیان الهی ، این بند، بند هشتم شامل آن می شود و اگر نه ، واقعاً از مرامنامه ها یا اساسنامه ها این استفاده نشود، صریحاً، نه التزاماً نظر کمیسیون این بوده که اساسنامه ایدئولوژیشان بر خلاف ادیان الهی باشد، حالا تصمیم نهائی آن با خود آقایان است . رئیس- بسیار خوب پیشنهاد مشخص بشود برای رای گیری . منشی- پیشنهاد اینست که :‹‹بند8›› به این شکل دربیاید. ‹‹عضویت فرق ضاله که به اجماع نسلمین خارج از اسلام شناخته شده و یا عضویت در سازمانهائی که مرامانه و اساسنامه یا روش تبلیغی و عملی آنها بر نفی ادیان الهی مبتنی باشد››. رئیس- بسیار خوب فقط این جمله اضافه میشود ‹‹ یا روش تبلیغی و عملی آنها بر نفی ادیان الهی باشد›› ییکی از نمایندگان – روش درست نیست . فؤاد کریمی – روشن عملی شان . رئیس- پیشنهاد دهنده همین را میگوید آقا میتوانند رای ندهند . یکی از نماینددگان – اصلاح عبارتی کنید . رئیس- اصلاح عبارتی نیست ، اصلاح محتوائی است، 190/ نفر در جلسه حاضر هستند ، کسانی که با این پیشنهاد آقای محمودی که مشخص شده، موافقند قیام بفرمایند 49 نفر ایستادند) تصویب نشد . ممنشی – یک پیشنهاد هم از آقایان : آقامحمدی- حسن زاده- انواریو احمد کاشانی بود که به ‹‹بند7›› علاوه بر ‹‹قاچاق اسلحه و مهمات و مواد مخدر›› ‹‹قاچاق ارز و کالای ممنوعه ›› هم اضافه بشود . رئیس- بسیار خوب ، در این مورد صحبت شده فقط باید رای گیری بشود (190نفر حاضرهستند) پیشنهادتان را مشخص کنید محلاتی- من داشتم به عنوان موافق صحبت میکرم برق قطع شد) بفرمائید ولی شرح زیاد دیگرندهید فقط بگوئید که مطلب چیست؟ محلاتی – بسم الله الرحمن الرحیم – آقایان در این ‹‹بند7›› مادة 7‹‹قاچاق اسلحه و مهمات و مواد مخدر است›› بعد اینکه اضافه شده، همان ملاکی که در اینها هست، در قسمت خروج ارز چقدر خیانت شده از اول پیروزی انقلاب تا بحال در اثر همکاری کردن همین کارمندها یا خودشان مباشر بودند یا کمکی به آنها می کردند…0 رئیس- دیگر شرح ندهید یا کالاهای ممنوعه ، این کالای ممنوعه هم آن آقای مخالف که صحبت کردند مساله یک کیلو چای را مثل زدند، چرا یک کیلو چای را مثال می زنید ، بروید در مرزها ببینید چه خبر است و این کارمندان متخلف چه کار می کنند؟ بنابراین همین ملاکی که در این دو مورد است، در آنها هم هست و ما نمی توانیم مامورینی که قاچاق فروشی می کنند یا کمک به قاچاق فروش ها می کنند ،اینها را بگذاریم در دستگاههای دولتی باشند، یک جمله هم عرض میکنم به پیشنهاد دندگان ، یک جمله پیشنهاد می کنم که ‹‹کمک یا کمک به آنها›› اینهم به پیشنهاد خودشان اضافه کنند، کامل میشود و آقایان رای میدهند . یکی از نمایندگان – خیر. رئیس- خیر دیگر آنرا نمیخواهند اضافه کنند بسیار خوب پیشنهاد این است که :‹‹قاچاق ارز ›› هم اضافه شود به ‹‹قاچاق مواد مخدر و اسلحه و مهمات 193 نفر در جلسه حاضر هستند) ، کسانیکه با این پیشنهاد موافق هستند ، قیام بفرمایند ( 103 نفر موافق تصویب شد، ماده را برای رای گیری بخوانید . منشی ( بیات) – ماده 26:‹‹ ارتکاب جرائم زیر موجب انفصال دائم از خدمات دولتی خواهد بود››: 1- قیام علیه جمهوری اسلامی و یا فعالیت موثر بنفع گروههائی که قیام علیه جمهوری اسلامی نمایند. 2- عضویت در سازمانهای جاسوسی علیه نظام جمهوری اسلامی یا فعالیت بنفع آنها و یا جاسوسی و کسب اطلاع و فعالیت به نفع دول بیگانه قبل یا بعد از انقلاب و یا جاسوسی و کسب اطلاعات محرمانه و یا فعالیت به نفع گروههای غیر قانونی داخلی . 3- همکاری با قوای نظامی بیگانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران. 4- افشای اسرار و اسناد سری نظامی و یا سیاسی دولت جمهوری اسلامی وابسته به هر یکاز وزارتخانه ها و موسسات دولتی . 5- نگهداری مدارک محرمانه و اموال و وجوه و اوراق بهادار مسروقه در دوران انقلاب و خودداری از تحویل آنها به مراجع صالحه . 6- استفاده از امکانات دولتی برای پیشبرد اهداف گروههای ضد انقلاب و یا گروههائی که فعالیت آنها از طرف مقامات صالحه ممنوعه اعلام شده است . 7- قاچاق اسلحه و مهمات و مواد مخدر و قاچاق ارز . 8- عضویت فرق ضاله که به اجماع مسلمین … 0 یکی از نمایندگان – کالای ممنوعه هم بود.) رئیس- خیر کالای ممنوعه نبود. من اعلان کردم کالای ممنوعه نبود. توکلی – چرا آقای محلاتی از کالای ممنوعه دفاع کرد. رئیس- شما از ارز دفاع کردید. محلاتی – آقای هاشمی صحبت یک کیلو چای مربوط به مخالف بود که من جواب دادم . توکلی- ارز و کالای ممنوعه . رئیس- بسیار خوب ، آقایان در مجلس اختلاف است، عده ای می گویند ‹‹ارز›› عده ای می گویند‹‹ارزو کالای ممنوعه››و من خودم هم میگویم ‹‹ارز›› بودم. بنابراین کسانیکه به ‹‹ارزو کالای ممنوعه ›› با هم رای دادند خواهش می کنم قیام بفرمایند.(96 نفر ایستادند) تصویب شد. منشی (بیات)-7:‹‹قاچاق اسلحه و مهمات و مواد مخدر و ارز و کالاهای ممنوعه››. 8-عضویت فرق ضاله که به اجماع مسلمین خارج از اسلام شناخته شده اند و یا عضویت در سازمانهائی که مرامنامه و اساسنامه آنها بر نفی ادیان الهی مبتنی باشد››. 9- اعمال زور اعمال زور مسلحانه برای بدست آوردن امتیازات فردی و یا گروهی و تحمیل مقاصد. یکی از نمایندگان – غیر قانونی هم بود . رئیس- خیر ‹‹ تحمیل مقاصد با زور اسلحه ››، من اینرا دیگر خودم بودم . 10-نقش موثر داشتن در انعقاد قراردادهای غارتگرانه یاا اسارت آور داخلی یا خارجی نظامی یا غیر نظامی در رژیم گذشته بصورت پیشنهاد یا تصویب قیمت های جدید غیر عادلانه ، تنظیم و یا تصویب صورت وضعیت های غیر وواقعی ، دخالت ، مباشرت ، پاراف و امضاء و مانند اینها. 11-اقدام به تشکیل گروههای غیر قانونی و ضد نظام جمهوری اسلامی››.رئیس- تمام شد، 184 نفر در جلسه حضور دارند، کسانیکه با ماده قرائت شده‹‹26››موافق هستند، قیام بفرمایند . ( 142 نفر موافق) تصویب شد. ‹‹مادة 27›› بنابراین اصلا از بین رفت چون بعنوان یک بند برای (مادة26) در آمد، (مادة28) هم پیشنهاد ندارد، بخوانید، رای بگیریم. منشی- مادة28 که الان ‹‹27›› می شود: مادة27- غیر از موارد مذکور در مواد26و 28 ( این رقمها را من تغییر میدهم چون مادة 27 است ماده بعدی ‹‹28›› می شود مادة27 هم که حذف شد) هر نوع فعالیت دگر به نفع گروههای ضد انقلاب و یا گروههائی که فعالیت آنها از طرف مقامات صالحه ممنوعه اعلام شده یا مسلک های ضد اسلام ، موجب کیفرهای بند 1تا 9 (مادة) خواهد بود››. تبصرة 1: مستخدمینی که در محیط های آموزشی به نفع سلطه و نفوذ دول بیگانه بر علیه میهن اسلامی و یا به نفع مکاتب ضد اسلامی و یا گروههای ضد انقلاب و یا گروههائی که فعالیت آنها از طرف مقامات صالحه ممنوعه اعلام شده، اصرار بر تبلیغ نمایند مشمول کیفرهای بند 8تا11(مادة19) این قانون خواهند شد››. فؤاد کریمی – در مورد اینها من پیشنهاد داده ام . رئیس- چون ما اعلام رای کردیم و پیشنهاد شما نرسیده دیگر قابل بحث نمیباشد(فؤاد کریمی- کسیکه ضد انقلاب است شما میخواهید بازنشسته کنید) کسانیکه با این قرائت شده 28 که (بعنوان 27 می شود) موافق هستند ، قیام بفرمایند(130 نفر موافق) تصویب شد، ماده بعدی هم پیشنهاد ندارد، بخوانید . منشی – مادة 28 (29 قبلی که میشود):‹‹ مستخدمینی که نقش اصلی و محرک را در ایجاد و موارد غیر قانونی تحصن ها و اعتصابات و تظاهرات و تشویق و یا وادار ساختن دیگران به کارشکنی و کم کاری و ایراد خسارت به اموال دولتی را دارند محکوم به کیفرهای بند5 تا11 0 مادة 19) می باشند ››. رئیس- بسیار خوب ، اینهم پیشنهاد ندارد، کسانیکه با این مادة 28( قبلا 29 بوده و حالا 28 شده) موافق هستند، قیام بفرمایند .(185 نفر در جلسه حضور دارند) ، (142 نفر موافق ) تصویب شد. منشی- ماده29که مادة30سابق است) . رئیس- اگر پیشنهاد دارد میگذاریم برای جلسه بعد ،دیگر روی آن یحث نمی کنیم ، ( منشی- فقط یک پیشنهاد است )‌چون جلسه برای بین المجالس داریم ، وقت هم دیر می شود . ضمناً از شنودگان خارج از جلسه معذرت میخواهیم که در اثر انفجاری که در کنار نخست وزیری پیش آمد و بخاطر مسائل اضطراری برق را قطع کردند ، مدتی جلسه ما هم بخاطر نداشتن برق قطع شد و این حالت وقفه که مردم را به انتظار گذاشته بود باعث تاسف ما است ، ان شاء الله که دیگر از این جور چیزها پیش نیاید. 3- پایانجلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده . رئیس- جلسه ختم میشود ، جلسه بعدی فردا صبح ساعت 8 می باشد و موضوع دستور جلسه هم ادامه بحث در لایحه بازسازی است . ( جلسه در ساعت هفده و چهلدقیقه پایان یافت) رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی