سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در مراسم صبحگاه یگانهای سپاه منطقه 2 سیدالشهداء در پادگان غدیر اصفهان

سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در مراسم صبحگاه یگانهای سپاه منطقه 2 سیدالشهداء در پادگان غدیر اصفهان

  • شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۶۷

 

«اَلْحَمْدُالِلّهِ ربِّ الْعالَمین وَ اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللّهِ آلِهِ أَجْمَعیüنْ»

بازدید از نمایشگاهبرای این مراسم شما ما وقت بیشتری را باید ]صرف بکنیم که[ فرصتی باشد هم برای بازدید این پادگان و مرکز آموزش و توپخانه و هم با مشمولان و فرمانده‌هان اینجا مذاکره بکنیم که در جریان مسایل جاری قرار بگیریم، ولی در بخش نمایشگاه صنایع وقت بیشتری را مصرف کردیم به خاطر جاذبه‌ای که داشت و ضرورت توقف حداقلی در مقابل هر غرفه‌ای برای آشنایی با زحمات شما که آنها بهترین پشتیبانی کننده‌های شما هستند و این باعث شد که تأخیری پیش بیاید و شما را در این میدان معطل گذاشتیم، البته این به خاطر ]توجه[ بیشتر به نکته‌های قوت سپاه در صنایع است. امیدواریم باز ما فرصتی پیدا بکنیم که از نزدیک با شما حرف بزنیم و به مسایل مربوط به شما بهتر بشود رسیدگی کرد.

استقلال واقعی دفاعیاز لحظه‌های اول جنگ تا امروز ما همیشه در جریان فداکاری‌ها و قهرمانی‌های شما هستیم، شهدایی چون شهید بختیاری و هزاران شهید دیگری که هر یکی مثل همین قهرمان‌ها هستند، نمونه‌های ایثار شماست و شجاعت شماها هستند و حق شما بر انقلاب و بر دفاع مقدس آن قدر است که با این قدردانی‌های محدود چیزی را ما نمی‌توانیم عوض کنیم و امید ما به آینده است. قدرت شما در سرکوب تهاجمات دشمنان و حصن دفاعی که شما هستید برای کشور و برای اسلام در مقابل دشمنان عنود کینه‌توز بی‌انصاف و متجاوز، همه اینها از عوامل اهمیت خوب شما برادرانمان در صحنه‌های دفاعی و سازندگی هست. آنچه که ما امروز صبح دیدیم در نمایشگاه صنایع نظامی در این استان بسیار دلگرم کننده بود، برادران شما زحمات زیادی در بخش‌های مختلف مورد نیاز شما ]کشیده بودند [که آنها می‌تواند نوید دهنده استقلال واقعی دفاعی ما در آینده باشد.

استفاده مناسبدر این ده سال انقلاب، فرصت مناسبی برای کارهای لازم تشکیل گروه ازفرصتمسلح نداشتیم، غیر از جریان عمل که البته آن خاصیت خودش را دارد، چون چیزهایی که شما یاد گرفتید آنها آن قدر مهم است که تحصیل آنها در خارج از میدان رزم و در بیرون از جو جهاد آسان نبود، تجربه بسیار غنی و پرباری را فرد فرد شما در محدوده مسؤولیت خودتان الان به دوش دارید. آتش بس با پذیرش قطعنامه فرصتی را در اختیار شما گذاشته است که مروری بکنیم بر تجربه‌هایمان و تجدید نظری بکنیم بر کیفیت کارهایمان. نکات مثبت اقدامات گذشته خودمان را حفظ بکنیم و تقویت کنیم و نکات منفی را ترمیم بکنیم و اصلاح بکنیم، شما خودتان را آماده بکنید حتماً مطلعید که در زمان جنگ چه چیز نیاز داشتید که در دسترس‌تان نبود و چه در اختیار داشتید که قابل بهتر کردن و اصلاح است. از این آرامش استفاده بکنید، وقت خودتان را تلف نکنید و مذاکره بکنید، مشاوره بکنید و منتقل بکنید. هر کسی به هر کس مربوط خودش آنچه که می‌تواند و مفید و مؤثر می‌داند دلسوزانه منتقل بکند. آن جهادی که در دوران درگیری داشتیم آن را امروز در کارهای پشت جبهه جهاددرسازندگی و پشتیبانی و سازماندهی انجام بدهید، سازماندهی سپاه نیاز به کار جبهه سازندگیطولانی است. تجربه عملیاتی‌تان را پشتیبان سازندگی مناسب قرار بدهید و نباید که تجربه‌های عملی‌مان را در تنظیم مناسب فراموش بکنید، برای ابزار جنگ و دفاع حتماً از مؤثرترین چیزهایی که در جبهه آموختید استفاده بکنید و آنهایی که معلوم شد مزاحم و کم اثر هستند آنها را از سر راه حذف بکنید. چیزهایی که نیروها را به بطالت، سر درگمی و خنثی کردن آثار گرفتار می‌کند آنها را حذف بکنید. آموزش مردم را از طریق بسیج مستضعفین جدی بگیریم و این نیروهای بسیجی که در این دوران جنگ نقاط قوت دفاع ما بودند و هر وقت کار بزرگی خواستیم در جبهه انجام بدهیم، دوش نیرومند اینها این بار عملیات عظیم ما را به عهده می‌گرفت، اینها نباید بعد از ختم درگیری‌ها مورد غفلت قرار بگیرند. آموزش‌هایشان، ارتباطاتشان، سازماندهی‌شان و مشکلاتشان باید یک مقدار مورد توجه واقع شود، البته در حال حاضر ممکن است وضع کشور ما آن چنان امکانی را نداشته باشد، ولی اصل مسأله نباید نابود بشود و ارتباط باید حفظ بشود و حضور این نیروهای عظیم و عزیز و تداوم و آموزش و جذب کردن نیروهای جدیدی که به این خدمت می‌رسند، باید ادامه داشته باشد و رابطه سپاه با بسیج رابطه‌ای جدی و قوی است.

رابطه سپاه و بسیجسپاه مربی بسیج است و حق عظیمی بر این نیروها دارند و کار دارند و این نیروها هم حق عظیمی دارند برای جدیت ساختن استعدادهای سپاه برای بسیجی‌ها. پشتیبانی‌ها را با ارتش جمهوری اسلامی حتماً باید هماهنگ کنید، برنامه‌ها را هماهنگ کنید، مانورهای لازم را که در زمان جنگ فرصتی نداشتید انجام بدهید، آموزش‌ها را جدی بگیرید، انضباط برای ما بسیار مهم است که در دوران جنگ خودتان شاهد نقاط ضعفی از این جهت بودید که حتماً باید جدا بشود، ما تجربه کل دنیای نظامی را همه تاریخ فراموش نمی‌کنیم که انضباط انضباطاصل بسیار مهمی است در نیروهای نظامی، مثل بقیه بخش‌ها نیست، اینجا اصلی مهمفراموش کردن حتی انضباط یکی از قطعات کوچک، چیزهایی که آدم ممکن است در زمان عادی برایش ناچیز جلوه بکند در میدان جنگ ممکن است به قیمت خون هزاران انسان یا شکست در یک معرکه یا از دست دادن موقعیت تمام بشود که اینها را حتماً باید تحت نظر بگیرید.

حمایت از نیروهایحضرت امام امت، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، دولت مسلح خدمتگزار و مردم شهید پرور ما از نیروهای مسلحشان با تمام وجود حمایت خواهند کرد. شما و مجموعه این نیروها نشان دادید در این شورا که ضرورت اجتناب ناپذیر تداوم انقلاب هستید، همین حوادث جاری مثل قضیه کتاب آیات شیطانی نشان می‌دهد که دشمنان ما دست از ما برنمی‌دارند و ما هم دست از آنها بر نمی‌داریم. بنابراین این درگیری‌ها ادامه دارد، این آمادگی شما می‌تواند این خطرها را از ما دور بکند، شما باید خودتان را در بخش‌های تسلیحاتی و ساخت ابزار و اسلحه آماده بکنید.

            والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته