سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح خط انحراف آب رودخانه کارون

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح خط انحراف آب رودخانه کارون

  • دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۷۶
پیرامون: (اهمیت سدهای روی کارون (ویژگی‌های سدهای روی کارون (جاودانگی سدهای کارون در تاریخ ایران

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله

خیلی خوشحالیم که برای دیدار این کار خیلی بزرگ به خدمت شما تلاشگران ارزشمند کشورمان می‌رسیم. وقتی آدم به این محیط‌های کار می‌آید، احساس غرور و طراوت زیادی می‌کند و به خاطر ابعاد گوناگون نیروهای متنوعی که در کشور هستند و دانش، فن و تجربه‌ای را که وجود دارد و همچنین ابزار کار که ماشین‌آلات سنگین و نیروهای کار را سازمان می‌دهد، امید انسان به سازندگی و پیشرفت کشور بیشتر می‌شود.

مردم گوشه‌های خیلی کمی از آنچه را که ما در این محیط‌های کار می‌بینیم، می‌بینید. ولی کمابیش از طریق همین بازدیدها در جریان امور قرار می‌گیرند. من خاضعانه از کسانی که شهامت طراحی، تصمیم و وارد شدن به چنین کارهای بزرگی را دارند، متشکرم. هر چه از من ساخته باشد، پشتیبانی می‌کنم. شما خوب از عهده این کارها بر بیایید و این اتحاد را داشته باشید که کارهای پیچیده و بزرگ را از تیول خارجی‌ها درآورید و خودتان در اجرای این گونه‌کارهای مهم سربلند باشید.

تحقیقاً چند نسل بعد از ما، وقتی که بیایند و عظمت کار را ببینند، افتخار می‌کنند که پدرانشان روزگاری این گونه کارهای بزرگ را سامان می‌داده‌اند. به هر حال خیلی نمونه‌های مهمّی از نسل‌های گذشته نداریم که وقتی می‌ببینیم، زیاد آنها را تحسین کنیم. وقتی بناهای بزرگ تاریخی و آثار فرهنگی را می‌بینیم، احساس غرور ملی می‌کنیم. اما اگر بعدها چنین سّدی را ببینند که ماشین آلات در دویست و پنج متر با سالن‌های وسیع، عظیم و مستحکم در اعماق کوه‌ها، نصب می‌شود و ما می‌آییم و نیروگاه‌ها، ترانسفورماتورها و شیرها را در زمین می‌ببینیم، آن موقع عظمت کار برای مردم و بینندگان روشن‌تر می‌شود.

با توجه به اینکه تا امروز این سد بلندترین سد بتونی کشور است، مجریان و طرّاحان سد کارون 3 این افتخار را دارند که روی کارون 4 که کمی از این بلندتر (22 متر) می‌شود، کار کنند. امّا افتخار اول متعلق به شماست. شما اکنون رکورددار هستید و امیدواریم با همین زمان‌بندی که آقای مهندس زنگنه الان توضیح دادند، به اهداف خودمان برسیم. عقب‌ماندگی پرداخت اعتبارات شما، چیز مهمّی نیست. معمولاً بانک‌ها اوایل سال بداخلاقی‌هایی می‌کنند، به این امید که تا آخر مقداری کمتر بدهند، ولی باید فشار بیاوریم که موقع پرداخت بدهی‌های شما این اتفاق نیفتد.

اگر آقای بیطرف هم کار کند و هم شرمنده طلبکاران باشد، کار زیادی است و ما راضی نیستیم که این‌گونه شود.

ارزش برقی که سدهای رود کارون تولید می‌کنند، برای جایگزینی مواد فسیلی که برای ما ارز و مواد پرارزش کشور است که تلف می‌شود و می‌سوزد، خیلی بالاست و روزی که بتوانیم از این سد 2 هزار مگاوات برق را بگیریم، آن اندازه‌ای که صرفه‌جویی مواد نفتی می‌شود، رقم قابل توجهی را به امکانات صادراتی ما اضافه می‌کند. به علاوه اینکه برق ارزان و سالمی هم به دست می‌آید.

از ویژگی‌های این سد این است که عمده تأسیسات آن در زیر کوه است و اگرچه ساخت تونل‌های دسترسی ما خیلی گران تمام شده است، امّا بعداً در طول تاریخ یک مکان حفاظت شده است. ما در جریان جنگ ارزش این تأسیسات زیرکوه را خوب فهمیدیم. خدا کند کشور ما دیکر درگیر جنگ نشود، ولی به هر حال دنیاست و این حوادث همیشه می‌تواند باشد و وجود چنین نیروگاه‌هایی در عمق کوه‌ها، اعتماد و آرامش بیشتری را برای اداره کشور و داشتن برق مطمئن‌تر می‌دهد. اگرچه اگر می‌شد که ما این سالن‌ها را روی زمین بسازیم، هزینه فراوان برش کوه و ساخت تونل‌ها و این همه مسیرهای دسترسی گران‌قیمتی را که انجام می‌شد، صرف نمی‌کردیم.

به هرحال ما واقعاً از دیدن شما و پیشرفت کار لذت بردیم. امیدواریم، باز سر موقع شاهد راه افتادن اولین واحد نیروگاه در اینجا باشیم.

همان‌طور که آقای مهندس زنگنه گفتند، دو نیروگاه را که نصب کنید، می‌فهمیم که پنانسیل آب از دست نمی‌رود و برای واحدهای دیگر را آن اندازه عجله نخواهیم کرد. البته آنها هم باید در زمان خودشان ساخته شوند.

انشاءالله این مجموعه سدهایی که روی کارون بسته می‌شوند، به عنوان یکی از مهمترین آثار پرارزش دوران برنامه اوّل و دوّم و این دوره خدمتگزاری برادران ما در وزارت نیرو و پیمانکاران و مدیران دیگر در تاریخ ایران ثبت شود و این افتخار تاریخی برای شما در تاریخ بماند.

چون هنوز یک برنامه سنگین دیگری هم داریم و باید برویم و سد مارون را هم ببینیم، کمی برنامه را کوتاه کردیم. قسمتی از مغارها را ندیدم که طلب ما برای سفر بعدی باشد.

 والسلام و علیکم و رحمه الله و برکاته