سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار شورای دانشگاه آزاد اسلامی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار شورای دانشگاه آزاد اسلامی

  • ساختمان قدس
  • شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۶

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
ساعت خوبی برای بنده بود. خیلی از مطالب را در گزارشها خوانده بودم. ولی با صحبت‌هایی که رو در رو از شما شنیدم و خیلی مختصر فرمودید، تصویر بهتری از کلیت دانشگاه به دست آوردم. ارزیابی ابتدایی که همیشه داشتم و روشن است، این است که واقعاً کاری بسیار خطرناک وغیرقابل باور بود که انجام شد. آن موقع هیچ‌کس باور نمی‌کرد. خود ما هم فکر نمی‌کردیم با این سرعت به این موقعیت برسیم.
در مقابلش همیشه مزاحم داشتیم. از بدو شروع تا الان عده‌ای اصولاً موافق کارهای غیردولتی نبودند و بعضی‌ها هم با ادله دیگر همیشه مزاحم می‌شدند که فعلاً در اوج مزاحمت هستیم. هیچ وقت مزاحمت‌ها در جایی مثل قوه مجریه متمرکز نبود. متفرق بود. الان مزاحمت متمرکز است، ولی الحمدلله دانشگاه آن‌قدر بزرگ است و در همه جا ریشه دوانده که این مزاحمت‌ها جز برای مزاحمان دردسر نخواهد داشت. ما باید صبورانه و عالمانه از این مسایل که بیش می‌آید، عبور کنیم. الحمدلله شاید مرحله تلخش گذشته، ولی باید همه هوشیار باشیم و در منطقه خود و در معاونت‌ها و مسئولیت‌ها مواظب باشید. البته کارهای بزرگ، فوق‌العاده افتخارآمیز و تأثیرگذار همیشه مزاحم دارد. در مقابل آن به طور طبیعی امتناع است.
چون خانواده‌ها برای تحصیل فرزندانشان در دانشگاه آزاد اسلامی پول می‌دهند و با دانشگاههای دولتی که کمتر پول می‌گیرند و یا پول نمی‌گیرند، یک نوع حالت نارضایتی به وجود می‌آید. یعنی هیچ دانشجویی خوشحال نیست که پول می‌دهد و تحصیل می‌کند. بعضی‌ها ندارند بدهند و در مضیقه هستند که این بندگان خدا به دردسر می‌افتند. بعضی‌ها هم دارند و نمی‌خواهند بدهند. یعنی زمینه تحریک در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که اگر کسی بیاید شعاری بدهد که من ارزان یا مجانی می‌کنم، خیلی زود اثر دارد.
از لحاظ فرهنگی و اخلاقی باید قبول کنند که دانشگاه آزاد اسلامی انضباط بدتری از دانشگاههای دولتی ندارد. در خیلی جاها که سختگیری‌های شدیدی است، از لحاظ اخلاقی انتقاداتی هست. ولی در مجموع اداره این همه دانشجوی جوان و دختر و پسر با شرایط دور از خانواده کار فوق‌العاده سختی است. کسانی که دستشان در کار است، می‌دانند چه چیزی در حال اتفاق است.
چیزی که به نظرم خیلی کم است و انشاءالله از روزهای آینده بیشتر کار می‌کنید، اطلاع‌رسانی است. برای ما که در جلسه‌ای مثل الان می‌نشینیم و این حرفها را می‌شنویم، جالبتر می‌آید. یعنی ما که همپای دانشگاه هستیم وگزارشها را مرتب می‌خوانیم، ولی مجموعه‌ای که الان گفتید، خیلی جالب است. متأسفانه اطلاع‌رسانی ما خیلی کم است. یک مقدار به خاطر این است که صدا و سیما همکاری نمی‌کند. فعلاً که با اغراض سیاسی است، در زمانهای گذشته به خاطر این بود که ما حالت استغنا داشتیم و نمی‌خواستیم با آنها کار کنیم. می‌بایست بیشتر به آنها نزدیک می‌شدیم. حتی اگر لازم است، باید هزینه کرد. نباید نقش صدا و سیما را کم بگیریم. اثرش از همه جاها سنگین‌تر است. البته در مناطق شاید کار آسانتری باشد که با صدا و سیما مناطق کار کنید. باید این کار در دستور باشد تا از هر راهی که می‌توانید، بیشتر با صدا و سیما کار کنید.
در مجلس همیشه وضع ما خوب بود. معمولاً مجلس با دانشگاه همراهی می‌کرد. شاید آقای دکتر عباسپور و رفقایش تأثیرگذار بودند، ولی کلاً باید از مجلس متشکر و راضی باشیم.
الان هم موضع خوبی دارند. رسانه‌های مطبوعاتی تأثیرگذارند که شما باید در شهرها، مناطق و تهران دائماً با آنها کار کنید و به آنها آگهی بدهید و به طریقی به میدان بیاورید. دلشان می‌خواهد برای دانشگاه کار کنند، ولی رسانه است و هزینه و مشکل دارد. با یک مقدار ارتباط خوب، می‌توانید شبکه رسانه‌ای مطبوع و خوبی در سراسر کشور داشته باشید.
مدتهاست که ما در هیأت امنا و هیأت مؤسس روی کیفیت تأکید می‌کنیم. یک جلسه هیأت مؤسس داشتیم که بیشتر تأکید آقایان روی کیفیت بود که به طرف بهتر کردن برویم. البته با تأسیس این هیأت مؤسس جدید، عقبه دانشگاه تقویت شد و باید خاطر شما جمع‌تر باشد. چون اعضای جدید شخصیت‌های مؤثری هستند. در دو جلسه‌ای که تا بحال داشتیم، علاقه نشان دادند که پشتوانه خوبی برای کار دانشگاه باشند.
در دوره معرفی دانشگاه برای برنامه‌های ربع، قرن فعال باشید و باید کارهای زیادتری انجام دهید. بنا داشتم که یک مقدار وارد بحث‌های محتوایی شوم که ظاهراً وقت نداریم. چون هم بعد از این ملاقات داریم و هم شما خسته شدید، انشاءالله در دیدار دیگر خدمت شما عرض می‌کنم. صمیمانه تشکر می‌کنم. شما خودتان صاحب این دانشگاه هستید و از اول تا الان کار کردید. همکاریهای مؤثر شخصیت‌ها و مدیرانی که در این مدت بودند، خیلی تأثیر داشت.
آقای دکتر جاسبی مسئولیت اصلی مدیریت را دارند. انصافاً باید بگویم از عمر و تلاش خود سنگ تمام گذاشت و با شوق کار کرد. شاید سهم عمده در این مسایل با ایشان باشد. اما همکاران ایشان هم کمک بزرگی در همه مراحل بودند. مجموعه ارزشمندی است. آثاری که در کشور و انقلاب و انشاءالله در منطقه و دنیا خواهیم داشت، فوق افقهای ماست. میلیونها نفر انسانهای درس خوانده و باسواد که هرکدام آنها در هرکجا که باشند، دائماً در رشد هستند. داریم به صورت تصاعد هندسی آثار دانشگاه را در دنیا می‌بینیم که به سرعت در حال باز شدن و بیشتر شدن است.
این چیزی نیست که بتوان مخفی، یا بدنام کرد و رویش حرف زد. هرچه بگویند، دیگران می‌روند مطالعه می‌کنند و می‌بینند کار بسیار بزرگی است. در حجم یک دولت در یک کشور بزرگ است.
خداوند مارا موفق بدارد تا راهی را که شروع کردیم، آن‌گونه که رضایت خداوند باشد، جلو برویم و این میراث را برای نسلهای آینده در ایران و کشورهای دیگر بگذاریم. باید از پسوند اسلامی که از اول اضافه شد، خیلی حراست کنیم. ارزش کار ما این است که دانشگاه آزاد ما اسلامی است. خودتان مسلمان وعاشق اسلام هستید. همه ما باید کار کنیم تا محصول تربیت ما خالی از هدفی که داریم، نباشد، بلکه مزین باشند. باز هم خوش‌آمد عرض می‌کنم و امیدوارم بیشتر شما را در برنامه‌ها ببینیم.
والسّلام علیکم و رحمه الله