سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از معلولان نخبه کشور

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از معلولان نخبه کشور

  • ساختمان قدس
  • چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والسلام علی رسول اله و آله
خیلی خوش ‌آمدید. در آستانه روز جهانی معلولان، موجب شد بخشی از مشکلات جدی معلولان مطرح شود. از شما خواهش می‌کنیم در مناسبتها و ایام مختلف، سعی کنید بیشتر حرف بزنید و از رسانه‌ها تقاضا می‌کنیم که حرف معلولان را بیشتر به جامعه منتقل کنند که تأثیر بیشتری خواهد داشت و وجدانهای سالم، مدیران متعهد و انسان‏های خیّر درجامعه کم نیستند که بعضی از چیزها را می‌دانند و بعضی را نمی‌دانند.
تحلیلی که در مجموع از وضعیت معلولین داشتید، با جمعیت آنها واقعاً تأثربرانگیز است که مشکلات جدّی دارند. یکی از ویژگیهای اسلام این است که روی عواطف و همدردیهای اجتماعی بسیار تأکید کرده و گاهی این روحیه را با ایمان، دین و انسانیت، مساوی دانسته است. قرآن خیلی تلاش می‌کند که عواطف انسانی، همدردی و توجه به رنج دیگران را تحریک کند.
ممکن است انسان به خاطر گرفتاریهای خودش از دیگران غافل شود، که این چیز خوبی نیست که انسان این قدر به خودش مشغول شود. انسان باید رنج دیگران را بفهمد و روی آن حساب کند. وقتی انسان در این خصوص مسئولیت داشته باشد، حالت دیگری پیدا می‌کند و وظیفه او دو چندان می‌شود. انسان عادی و غیر مسئول هم باید احساس مسئولیت کند و از همسایه و فامیل و جاهایی که مقدور است، اقدام نماید. عددی که ذکر شد، عدد سنگینی است که تعداد زیادی از آن به خاطر عدم پیشگیری است.
در جامعه ما از گذشته پیشگیری همیشه ضعیف بوده است. اقدام بعد از حادثه، و با هزینه سنگین ممکن است بخشی از مشکلات را حل کند، اما گاهی اوقات امکان ندارد. یکی از چیزهایی‌که باید روی آن بسیار تکیه کنیم، مساله پیشگیری است. در دوران مسئولیتم در دوران اجرائی به این مساله پرداختیم و مساله بیماران خاص که موجب رنج بسیار بنده می‌شد، همانند کلیوی‌ها و تالاسمی‌ها که زندگی آنها سراسر رنج است، تا حدودی حل شد و و برای معلولان هم تلاش کردیم. مرکز آموزش و تحقیقات کاربردی را راه‌اندازی کردیم که خیلی موفق بوده است. این کار زیربنایی هم به پیشگیریها و هم به کارهای علمی برای حل مشکلات بصورت عالمانه پرداخت و در بخش خیرین کار شد. بهزیستی تقویت شد. اما همه اینها جواب نمی‌دهد و تعداد معلولان بسیار بالاست. اما بطور کلی، اصل زایل کردن رنج معلولان در قدرت هیچ کس نیست، اما کم کردن رنج آنها کاملاً مقدور است.
جهان با جنگ‌های جهانی، معلولان بسیاری بر جای گذاشت که در این زمینه تجربه‌های خوبی دارند. با کشورهای مختلف مثل آلمان در این زمینه پل ارتباطی برقرار کردیم که نمی‌دانم الان چقدر روی آنها کار شده است. فکر می‌کنم برای آینده مهمترین کار ما پیشگیری است و باید اصولی را که موجب کاستن معلولیتها می‌شود، پیگیری کنیم. این امر در مجلس تصویب شد. علت تأخیر در اجرای آن را نمی‌دانستم. حتماً از مسؤولان خواهم پرسید. احتمالاً بودجه آن را لحاظ نکرده باشند. این گامی برای این مساله است که قطعاً کافی نیست و لازم است گامهای دیگری در این زمینه برداریم.
پس اولین کار این است که پیگیری کنیم تا پیشگیریها جدی تر شود. دوم وضع موجود است. این تعداد زیاد، با مشکلات فرهنگی، معیشتی، مسکن، حمل و نقل، درمان و خیلی  چیزهای دیگر نیاز به یک حرکت و خیزش ملی دارد و منحصر به شما نمی‌شود. بیماران خاص هم تعداد زیادی هستند و کشور ما نیز توان و تحمل اداره کردن این نیازمندان را دارد. هم مردم کشور ما، مردمی عطوف هستند و هم اسلام دستورات بسیار جدّی داده است و بیشتر از هر چیز عاطفه را نزدیک کرده و از آن بازخواست می‌شود. خداوند از کسانی‌که رنج دیگران را ببینند وعکس‌العمل مناسبی نداشته باشند، به آسانی نمی‌گذرد.
وظیفه ملّی، دینی و برای مسئولان وظیفه شغلی آنها ایجاب می‌کند که همه حرکت هماهنگی را برای کم کردن و کاستن رنج‏های معلولان موجود داشته باشیم. البته مطمئن باشید که خداوند رنج‏های شما را نادیده نخواهد گرفت و همه چیز نزد خداوند وجود دارد و خداوند برای رنجی که خودمان در آن مقصر نبودیم، جزای خوبی خواهد داد و همه آنها محاسبه خواهد شد و همه اینها در دنیا و آخرت و جاهائی که خداوند وعده داده، جبران خواهد شد.
خیلی از افراد امروز رنج می‌برند و روزی خواهند فهیمد که این رنج‏ها به حساب آمده و در مقابل آن چیزهایی ثبت خواهد شد. لذا مطمئن هستیم که خداوند از بندگانش مراقبت و نعمت‏ها و رنج‏ها را محاسبه می‌کند. شما از خدا بخواهید که به شما کمک کند تا انشاءالله سعادت دائمی و ابدی داشته باشید.
بنده روز جهانی معلولان را به شما تبریک می‌گویم و به شما قول می‌دهم که بیشتر پیگیری نمایم، البته همیشه جزو برنامه زندگی من بوده و خواهد بود. قبل از اینکه وارد مسئولیت‌ها شوم، در دوران طلبگی در جاهایی چنین کارهایی داشتم و در بقیه عمرم نیز چنین خواهم کرد و امیدوارم گامهای خوبی برای رفع برخی از این مشکلات که در اینجا مطرح شد، برداریم و شما عملاً آنها را در زندگی خود مشاهده کنید.
از شما تشکر و برای تقویت روحیه شما و حل مشکلات فرهنگی و معیشتی زندگی، جسمی و روحی شما دعا می‌کنم.
 والسلام علیکم و رحمه الله