سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع گروهی از زنان آموزش دیده نظامی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع گروهی از زنان آموزش دیده نظامی

  • چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۵

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
برای خانمها، آن روزها چنین تصوری نبود که روزی به پادگان بیایند و آموزش ببینند و با اشاره رهبر و مرجع تقلیدشان این را به‌عنوان یک وظیفه تلقی کنند و در صحنه‌ها حاضر بشوند. علت اصلی هم این بود که در مراحل طولانی تاریخ، دین را در حاشیه زندگی برده بودند و دنیادارها میدان‌داری می‌کردند. حکومت، ارتش، نیروهای مسلح و نیروهای اداری و همه ابزار اداره کشور، فسق و فجور، ظلم و ستم و انحراف را رواج می‌دادند. دین و روحانیت آن چنان از متن زندگی جدا شده بود و در صحنه جامعه حضور نداشت و حاشیه‌نشین بود که این فکر در بعضی‌ها جا افتاده بود که میدان‌داری برای همیشه مال دنیادارهاست و خداجویان و متدین‌ها باید همواره در حاشیه و دور از صحنه باشند. به‌همین دلیل قشر عظیم خانم‌ها که نصف جمعیت کشور هستند، حق نداشتند که به‌مسائل جدی بپردازند. این طرز تفکر محصول آن نوع زندگی و آن وضعیتی بود که مردم داشتند. انقلاب اسلامی و آمدن نیروهای حزب ا... به صحنه، همه آن تفکرات را از بین برد، و هر چند هنوز فسیل‌هایی از آن دوره در لباس روحانی و قشرهای دیگر حضور دارند ولی نسل نو که وارد میدان می‌شوند حامل آن افکار نیستند.
 
امروز خانمها با چادرهایی که همیشه علامت نجابت و عفت و پاکی در کشور ما بوده، منتهی به‌خاطر آن افکار در حالت انزوا به سر می‌برده، اسلحه به‌دست و شعار جنگ بر زبان، در کنار برادران پاسدار و بسیجی‌شان دوره می‌بینند تا بقیه خواهران را نیز تعلیم دهند.
این کارها هم بنا به‌فرمان امام و اشاره رهبر و مرجع تقلید و برای دفاع از اسلام و به‌عنوان راه امام حسین و راه علی بن ابیطالب (ع) و پیش از همه راه پیغمبر اکرم (ص) انجام می‌شود و نظام جمهوری اسلامی، این کارها را طبق فرمان امام عرضه می‌کند. این سند برای پاک کردن افکار غلطی که در ذهن ما کرده بودند تا همیشه دین را دور نگه دارند از صحنه‌ها، سند باارزشی است. یعنی نفس حضور شما روحانیون و خواهران در پادگان و نفس این منظره علاوه بر آثار فراوانی که وجودتان در میدانهای جنگ و جامعه خواهد داشت، این اثر و نتیجه را دارد.
در مورد خانمها آن شکل بسیار غلطی بود که ما فکر کنیم مسئولیتشان منحصر بشود در داخل خانه به تربیت بچه‌ها، شستن لباس، پختن غذا و جارو کردن برای مردان. البته اینها هم جزء وظایف هست، همان طور که مردها هم جزء وظایفشان هست که در خدمت خانمها و خانواده باشند و زندگی آنها را تأمین کنند. اما نه مسئولیت مردها به آن تمام می‌شود و نه مسئولیت خانم‌ها به این.
آموزش نظامی خانمها یک امر ضروری، اسلامی و قطعی است. ام‌سلمه همسر بزرگوار پیغمبر اکرم (ص) که یکی از ارکان روایت ماست، آن چنان آموزش نظامی داشت که در یکی از سفرهای پیامبر که با خانواده در قلعه‌ای کنار مدینه زندگی می‌کردند، وقتی منافقی قصد سوءنیت به‌اینها را داشت و آمد نزدیک قلعه، محافظ قلعه جرأت نکرد با آنها درگیر شود، در تاریخ داریم که ام‌سلمه اسلحه‌اش را برداشت و آن کسی را که برای سوءقصد آمده بود از پای دراورد و به قلعه برگشت. زن پیغمبر است ولی آن چنان آموزش دیده که کاری بزرگتر از محافظش انجام می‌دهد.
خانم‌های ما اگر بخواهند ترقی کنند و خوب شوند باید از این لحاظ ام‌سلمه را الگو و سرمشق خود قرار دهند.
 
الگوی زنان خوب‌مان چه کسانی هستند؟ ما افرادی نظیر نسیبه جراحه و بزرگانی داریم که پیامبر اکرم به‌آنها دعا می‌کردند. الگوی زنان ما در زمان جنگ آن زنهای بزرگوار بودند. بنابراین راه اسلام تازه باز شده و این هفت سال خدمات زیادی شده و مهمترین خدماتش این است که دارد افکار غلط حاکم بر جامعه ما را کم‌کم پاک می‌کند و اسلام در مسیر خودش می‌افتد و راهها مشخص می‌شود.
در این مقطع که فعلا مقطع جنگ ماست و ما مقاطع زیادی داریم، باید مسائل مربوط به جنگ و دفاع به‌صورت عینی در جامعه مشخص شود.
در مورد حرکت و نقش زنان در انقلاب اسلامی تاکنون آن تبلیغات شایسته و حقایقی که باید منعکس کننده آثار حضور زنان در انقلاب اسلامی باشد، صورت نگرفته و انصافآ نقشی که زنان در انقلاب اسلامی ایران داشته و دارند، در هیچ یک از انقلابهای دنیا اعم از مارکسیستی، آزادیخواهی و ناسیونالیستی وجود نداشته است.
در جامعه ما زن اصالت و هویت انسانی اسلامی خودش را یافته است. در خانواده‌های مستحکمی که در جامعه ما وجود دارد، زن مسلمان دارای ارزش حقیقی خود است.
حماسه‌های مادران، همسران و خانواده‌های شهدا، باعث تداوم شور و نشاط مردم در سراسر کشور است و هم‌اکنون زنان نقش عظیمی در پشت جبهه برعهده دارند و به یک معنا جنگ را آنها اداره می‌کنند و گرمی انقلاب را آنها حفظ می‌نمایند.
وحشتی که صدای زنان مسلمان در دل دشمن ایجاد کرده، یقینآ از صدای توپها و هواپیماها بیشتر است. بدون اغراق پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی به میزان بالایی مرهون حضور رسمی زنان در پشت جبهه‌ها و میادین مختلف انقلاب و خدمات واحد خواهران بسیج است.
شما الگوی جدیدی در مبارزات زنان به‌دنیا داده‌اید. لبنان نمونه‌ای از شماهاست و در دنیا فقط آنجاست که وضع خانمها کمی به‌شما شباهت دارد.
دنیای اسلام در آینده از این اقدامات و حضور شما تحقیقآ درس خواهد گرفت و درس هم گرفته است، ولی هنوز صحنه آزمایش و بروز آن را نیافته  
است و روزی خواهد رسید که صدای زنان ایران از طریق زنان مسلمان دنیا در تمام میادین فعالیتهای اجتماعی به‌گوش همگان می‌رسد.
تلاش زن مسلمان ایرانی در انقلاب، قشرگرایی نبوده، بلکه هدف یاری رساندن اسلام، انقلاب، جنگ و وطن بوده است و این حاکی از روحیه بلند جامعه‌بینی به‌جای خودبینی است که سازنده و مؤثر است.
    والسلام علیکم و رحمه‌اللّه وبرکاته