سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع کاروان راهیان کربلا، اعزامی از تهران

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع کاروان راهیان کربلا، اعزامی از تهران

  • پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۶۵

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
«اَلâحَمâدُالِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ»اïِنَّ اللَّهَ اِشâتَریِ مِنَ الâمُؤâمِنینَ اَنâفُسَهُمâ وَ اَمâوالَهُمâ باîنَّ الâجَنَّهَ یُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللّهَ.
تهران و کل ایران در تاریخ خود، روزهای با شکوه و مناظر شکوهمندفراوانی دارد و این منظره‌ها در حد خودشان و در هر زمانی به مناسبت همان‌زمان، مشخصاتی را ارائه می‌دهند که قابل توجه است. امروز چهره تهران باهمه روزهای دیگری که در تاریخ تهران داریم، تفاوت اساسی دارد. خیابان‌های‌مرکزی تهران به‌طوری که گزارش دادند، امروز مملو از رزمندگان جان برکف‌عازم میدان‌های جهاد هستند و مردم رشید و مهربان و فداکار تهران همراه‌اشک شوق و دعا و مناظر شکوهمند، عزیزان خودشان را بدرقه می‌کنند و این‌افتخار برای تهران و برای سراسر کشور ما در تاریخ ثبت می‌شود و تاریخ‌انقلاب ما این افتخارات را در لوحه‌های زرین کتاب ماندنی مجاهدات خودش‌ثبت می‌کند. کلمات این کتاب، شخصیتهای بزرگی مثل شما عزیزان است ومرکب این کتاب، خون‌های اهدائی فرزندان اسلام است. عظمت این حرکت دراین لبیک، پشت دشمنان شما را دارد می‌لرزاند. ابهت این مناظر شکوهمند،خاری است در چشم همه کفار و کسانی که چشم دیدن عظمت اسلام را ندارند.
نفس این اجتماع با قطع نظر از آثار ارزنده‌ای که در میدان‌های جنگ دارد،خودش جهاد است و  
خودش شکننده است برای دشمنان و تقویت کننده است‌برای دوستان و محبان اسلام و من امروز جواب استیثار ]= خونخواهی[ابی‌عبدالله (ع) را از زبان شما می‌شنوم. لحظه‌ای که غرش فریادهای شماعزیزان را در دفتر کارم می‌شنیدم به فکر غربت امام حسین(ع) در عاشورا افتادم‌و اینکه بعد از گذشت صدها سال در جواب استثمار فرزند امام حسین(ع) این‌گونه دارند محیط را عطرآگین می‌کنند، بسیار با عظمت است. امام حسین(ع)اگر آن روز جوابگوی مناسبی نداشت و در آن میدان کربلا، لبیک گوی برای آن‌وجود مقدس پیدا نشد، امروز از آن مقام عظیمش در اعلیû علییّن شاهد اجابت‌دعوتش هست. عاشورایی که شما خلق می‌کنید و حرکتی که شما در تداوم‌حرکت امام حسین(ع) دارید انجام می‌دهید و لبیکی که شما به ندای امامتان که همان ندای امام حسین(ع) است داده‌اید، اینها در تاریخ بشریت ماندنی است.من در مراسم مشایعت برادران خراسانی عرض کردم که در حافظه تاریخ و دربایگانی حرکتهای بشریت، این گونه صحنه‌ها ماندنی است. یک اشاره از مرجع‌تقلید ما و رهبر ما و یک جمله از فرمانده کل قوای ما، یک چنین شور وهیجانی را در این کشور ایجاد کرده و حتی آنهایی که تازه از میدان جنگ‌برگشته‌اند و هنوز فرصت دیدار با بستگانشان را پیدا نکرده‌اند، دوباره دست‌روی ماشه تفنگ گذاشته‌اند و برگشته‌اند و به طرف جبهه می‌روند.
امروز مسؤولان اعزام گزارش می‌دادند که آن چنان فشار داوطلبان بر مراکزاعزام زیاد است که تمام برنامه‌های پیش بینی شده را تحت الشعاع قرار داده‌است. همه شخصیتهای مسؤول مملکتی، وزراء، معاونان، مدیر کل‌ها، استاددانشگاهها، دبیرها، معلم‌ها و تمام طبقات این کشور، کارگرها و کارمندها و هرکس در هر جا که دستش به یک مرکز ثبت نام می‌رسد، خودش را به آن جامی‌رساند و وقتی که صحبت از نوبت می‌شود گریه می‌کنند و اشک می‌ریزندو می‌گویند ندای امام، وجدان ما را آرام نمی‌گذارد. من خواهش می‌کنم از تمام‌کسانی که در استجابت این درخواست رهبر انقلاب حرکت کرده‌اند، با برنامه‌ای‌که از مسؤولان اعزام تنظیم می‌شود خودشان را تطبیق بدهند. امروز می‌گفتندکه شخصیت‌های دارای تخصص‌های عالی به صورت گمنام به نام بسیجی‌ساده ثبت نام کرده‌اند که آنها غربال نشوند و خودشان را به میدان‌های جنگ‌برسانند. نماینده‌های مجلس امروز ما را تحت فشار گذاشته‌اند و حاضر نیستندزیر این سقف بمانند و مایلند خودشان را به میدان‌های جنگ برسانند، این‌خیل عظیم که امروز بیش از نه هزار رزمنده دوره دیده و مجرب خیابان‌های‌تهران را این چنین مزین کرده، این یک گوشه‌ای از حرکتهای این مردم است. دراصفهان دیروز غوغا بود، و در شهرهای دیگر کشور هم، مثل شما برادران‌تهرانی در حرکتند و در تهاجمند. این افتخار بزرگ، این سرمایه عظیم و این‌قدرتی که  
خداوند برای اسلام و قرآن گذاشته، برای بسیج نیروها گذاشته و نفوذفوق‌العاده‌ای که خداوند در کلام رهبری این انقلاب گذاشته، این سرمایه بایدحفظ بشود و این سرمایه عظیم می‌تواند بقاء انقلاب را و شکست استکبار رادر مقابل انقلاب اسلامی ایران تضمین بکند.
من از اینجا به فرماندهان نیروهای مسلح در میدان‌های جنگ عرض می‌کنم،این استقبال عظیم ملت، برای شما مسؤولیت سنگینی را به وجود آورده است.این تهاجم بی‌سابقه رزمندگان ما به طرف جبهه‌ها به شما این تکلیف را داردالقاء می‌کند که خودتان را آماده بکنید برای اینکه این جنگ را به نقطه‌ای‌برسانید که این ملت عزیز بتواند نیروهای خود را برای صحنه‌های دیگر پیکار راه اسلام آماده بکند و آمادگی این ملت در طلیعه سال نو که سال پیروزی نام‌گرفته، برای شماها مسؤولیت بسیار بزرگی است و به مسؤولان اداری سراسرکشور عرض می‌کنم، برای تجهیز این نیروهای جان برکف، همه امکانات کشورباید در مرحله اول و در تقدم درجه یک باید در اختیار جنگ قرار بگیرد و به‌دشمنان‌مان و به استکبار جهانی، به ارتجاع منطقه و به حزب بعث منفور و خون افروز و خون آشام عراق مخصوصاً تأکید می‌کنم که از این اجتماعات و ازاین داوطلب‌ها عبرت بگیرید و بیش از این خودتان را و ما را و منطقه و مردم‌را و دو کشور را گرفتار این گونه مسائلی که لازم نبود در منطقه به‌وجود بیاید وشما آوردید نکنید. تسلیم حق بشوید، حقی که ما مطالبه می‌کنیم چیزی است‌که خداوند برای کیفر متجاوز ظالم جنگ افروز خواسته است و دادن حق ملتی‌است که مورد تهاجم قرار گرفته است و آزادی مردم عراق است. ملتی که این‌گونه در صحنه‌ها حضور دارد، آمادگی دارد برای مردم عراق هم فداکاری بکند.شما بگذارید این حزب بعث منفور از میان ملت عراق حذف بشود تا دو ملت‌ایران و عراق بتوانند هم امنیت منطقه را تأمین بکنند و هم دست استکبار را ازاین منطقه کوتاه بکنند.
    والسلام علیکم و رحمه‌اللّه و برکاته