سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع خانواده‌های شهدای شهرستان قروه

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع خانواده‌های شهدای شهرستان قروه

  • یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۶۴

بسم الله الرحمن الرحیم
«اَلâحَمâدُلِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ»
از خانواده‌های معظم شهدا و مسؤولان محترم شهر قروه که به مجلس شورای اسلامی که منزل خودشان است، تشریف آوردند متشکرم. در مورد کردستان قضیه این بود که دشمنان اسلام برای این منطقه خواب دیده بودند. انصافاً به کردستانیها ظلم شد، برای اینکه اولاً خود کردستان پیش از انقلاب از بقیه استانهای کشور وضع بدتری داشت، به خاطر مسایلی که رژیم گذشته در مورد کردستان فکر می‌کرد. ما نظرمان این بود که به کردستان توجه بیشتری کنیم چون می‌دانستیم که در کردستان به مردم نرسیدند.
دشمنان انقلاب حساب می‌کردند که از این دوران فترت انقلاب، استفاده کنند و کردستان را جدا کنند و به عنوان یک تجزیه در وحدت کشور رخنه نمایند. البته آنهایی که این فکر را کردند، فقط برای کردستان خواب ندیده بودند فکر می‌کردند، که در آذربایجان و خوزستان و بقیه جاها هم به اسم دیگری آشوب درست کنند که کردند و ما هم یادمان است که آنها در ترکمن صحرا چه کردند، در خوزستان چه کردند، در آذربایجان چه کردند؟ اینها که نسبت به ملت ما افکار شیطانی داشتند، بیشتر امیدشان به کردستان بود و این باعث شد مردم کردستان که مظلومیت سابق را داشتند دچار این مسایل جدید هم بشوند.
در داخل کردستان هم متأسفانه آدمهای ناباب به صورت عوامل اجانب دست به کار شدند و فتنه‌ای به راه انداختند که ما اینک باید شاهد این همه خانواده‌های شهدا از یک شهر باشیم. این نشان ستمی است که بر این منطقه رفته است. اگر شماها بچه‌هایتان را از جبهه‌ای که از خارج از کشور بر ما تحمیل شده بود و یا مثلاً در جبهه جنگ با عراقیها می‌دیدید، قضیه تا اندازه‌ای فرق می‌کرد. اما اینکه به خاطر شرارت بعضی از مردم که به ظاهر خودشان را اهل این مملکت می‌دانند و به اسم شما و به اسم کُرد و به اسم ایرانی حرف می‌زدند، آنجا آدم شهید داده باشد یک مقدار مسأله تفاوت دارد. گرچه هر دو راه خداست و از لحاظ شهادت فرقی ندارد.
اما این برای ما سنگین‌تر است که عناصر فتنه در داخل کشور باعث این ستم شدند. ولی مردم کرد انصافاً امتحان خوبی پس دادند و علی‌رغم این مشکلاتی که دیدند و علی‌رغم کمبودهایی که این مدت به خاطر سوابق و به خاطر وضع موجود تحمل کردند، این قدر وفادار به جمهوری اسلامی هستند.
مسأله دومی که در کردستان می‌توانست مشکل درست کند، مسأله شیعه و سنی بود که متأسفانه روی همین هم دست گذاشتند، در قروه جزو هدفها بود که اینجا شیطنت کنند و با بیداری شما الان ما مسأله‌ای در این ناحیه نداریم، این هوشیاری مردم است. هر چاهی که در سر راه مردم کندند، مردم دیدند و خود چاه کن را در آن چاه مجازات کردند.
اگر مردم در این سطح رشد باشند، همیشه توطئه‌ها را خنثی می‌کنند. ما تازه از سفر خارج برگشتیم و با کسانی که در خارج از این مملکت به ما نگاه می‌کنند و مملکت ما را مطالعه می‌کنند، با آنها تماس داشتیم و اینها یکی از حرفهایی است که آدمهای واردشان می‌زدند. ما با عامه مردم که تماس نداشتیم بیشتر با سیاستمدارها یا مثلاً کسانی در ارتباط بودیم که در کار اجرایی اهل نظر بودند.
در ایران مردم آن قدر رشیدند که هر چه موج تبلیغات از خارج بیشتر می‌شود اینها مقاومتشان بیشتر می‌شود و در مقابل تبلیغات دشمنان، مثل اینکه اینها اصلاً واکسینه شدند و ضد تبلیغ شدند و این حرف، خیلی حرف مهمی است. یعنی ما خودمان که اینجا هستیم توجه نمی‌کنیم که بعداً چه می‌گذرد! و می‌بینیم که یک توطئه شد و بعد هم حل شد و مردم هم کار خودشان را می‌کنند، اما آنهایی که از بیرون نگاه کنند می‌بینند که این بار، یک برنامه خوبی تنظیم شده و می‌خواهند ایرانیها را منحرف کنند و افکار عمومی را جای دیگری ببرند ولی بعد از مدتی می‌بینند که این مردم همه مسایل را به خوبی فهمیده‌اند و خودشان مسایلشان را حل کردند و این نشانه رشد مردم است اینکه مردم گاهی جلوتر از مسؤولان در خیابانها درباره مسأله مهم جهانی شعار می‌دهند یا خط می‌دهند، خودشان در شعارهایشان مسایل عمده را به صورت یک خط ترسیم می‌کنند.
اینها برای خارجی‌ها خیلی جالب است و یکی از حرفهایشان این بود که ما می‌دانیم مردمی که مدت طولانی در رژیم گذشته تحت ستم بودند و اینها را از میدان سیاست و اکثریت توده مردم که وارد برامور سیاست نبودند از روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون و این طور چیزها جدا نگه می‌داشتند. اینها چطور این رشد سیاسی را پیدا کردند، این برایشان خیلی مهم بود. این مسأله در کردستان به خصوص مهم است. برای اینکه در کردستان ما می‌دانیم که بمباران تبلیغاتی است و ما می‌دانیم که دشمنان در آنجا چقدر زیاد هستند و رادیوهای بیگانه چه می‌کنند و افراد چه فشاری تحمل می‌کنند. در داخل چه سمپاشی‌هایی می‌شود، در عین حال این مردم این قدر رشید و خوب مسایل و مصالح خودشان را فهمیدند و دست آنهایی که برای کُرد و برای کردستان شعار می‌دادند، خواندند و آنها را ترک کردند و امروز به دست خودشان مسایل حل می‌شود، این جالب است.
از طرفی شما مردم کردستان باید از جوانهای سایر جاها خیلی ممنون باشید که اینها بلند شدند و از نقاط دور از سیستان و بلوچستان گرفته تا تهران آمدند و با دشمنان شما مبارزه کردند.
شما خانواده‌های شهدایی هستید که بچه‌هایتان در کردستان شهید شدند، ولی خانواده‌های دیگری هم هستند که در جاهای دیگری هستند، اما به خاطر کردستان و به خاطر شما آمدند و شهید شدند و ما خانواده شهدایی که در کردستان براثر فتنه ضدانقلاب شهید شدند، خیلی زیاد داریم که امیدواریم خداوند به همه اینها صبر واجر عنایت کند. به این خانواده‌های عزیز عزت و احترام عنایت کند و ما امکان اینکه آن عزیزی که شما از دست داده‌اید را بتوانیم جبران کنیم، ولی جسارت شما را نداریم که خداوند باید این را جبران کند که می‌کند. امیدوارم شهدای شما مقرون به رحمت الهی و در محضر انبیاء و اولیاء در خدمت باری تعالی در رضوان و کنار شهدای کربلا و شهدای تاریخ ادیان الهی برای ما و شما دعای خیر کنند.
شما را به خدا می‌سپاریم. سلام بنده را به همه ملت غیور کُرد برسانید و ان‌شاءالله ما روزی را در پیش داشته باشیم که شما و کردستان کاملاً آباد و مثل دیگر نقاط کشور خالی از فتنه اشرار باشد و همه بتوانیم با هم در راه اسلام در مقابله با کفر جهانی تلاش کنیم.
    والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته