سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع خانواده‌های شهدای ایرانشهر

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع خانواده‌های شهدای ایرانشهر

  • دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۶۴

بسم الله الرحمن الرحیم
«اَلâحَمâدُلِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ»
از نعمت‌های خداوند به ما این است که مردم شهیدپرور و بزرگواری مثل شما بذل محبت را کرده و افتخار زیارت خانواده‌های محترم شهدا را نصیب ما می‌کنید. یکی از اهداف جنگ تحمیلی این بود که به اسم نزاع میان شیعه و سنی و فارس و عرب، ایجاد اختلاف کنند و نگذارند مسلمانان متحد شوند. ولی خداوند نقشه پلید آنها را نقش بر آب کرد و برعکس، نتیجه آن اتحاد مسلمانان شد که راهی است برای اتحاد جهانی اسلام.
ما امروز می‌بینیم برادران و خواهران شیعه و سنی ما که بهترین سرمایه زندگی‌شان را در راه اسلام قربانی کردند و در پیشگاه خدای بزرگ عزیزانشان را تقدیم کردند، در یک صف و با یک روحیه و با یک شعار، همراه و پشتیبان انقلاب هستند. خانواده‌های شهدا در تاریخ آینده ما باید به عنوان کانون نبرد، الهام و نمونه‌های صبر و استقامت و ایثار و فداکاری شناخته شوند. حضور خانواده‌های صبور انقلاب و شهدا در محیط انقلاب می‌تواند برای آینده و برای نسل‌های نو راهگشا باشد. تحقیقآ جزء محکم‌ترین پشتوانه‌های ادامه انقلاب و حاکمیت اسلام کسانی خواهند بود که بهترین سرمایه خود را سرمایه‌گذاری کردند، مردم علاقمند به انقلاب و اسلام فراوان هستند. اکثریت عظیمی که در سراسر کشور می‌بینید پشتوانه انقلاب هستند. اینها  
علاقمندند، ولی رابطه‌ای که بین شما و قرآن و خدا و اسلام ایجاد شده رابطه دیگری است، شماها خون دادید، جان دادید و بارانداز روحتان و محبتتان در جایی است که عزت اسلام است.
ما در تاریخ اسلام می‌بینیم در هر مقطعی که اسلام به خطر می‌افتاد، با تقدیم شهدا و ایثارگری‌ها از زیر، نهال اسلام جوانه می‌زد و راه تقویت اسلام باز می‌شد. راه شهدا راهی است که انبیاء در تاریخ ترسیم کردند. کشته شدن در راه هدف در همه دنیا هست، شما در هر یک از مکتب‌ها و کشورها و طایفه‌ها بروید می‌بینید در راه اهدافشان کسانی کشته می‌شوند، اما برداشتی که قرآن و اسلام از شهادت دارد با برداشت آنها فرق دارد.
مثلا کمونیست‌ها هم کشته می‌شوند، اما شاید خوشحال باشند از اینکه در تاریخ اسمشان بماند، چیزی که دستشان را بگیرد بعد از کشتن در ایده و عقیده‌شان مطرح نیست، مگر آثار اجتماعی و موفقیت‌ها. اما شهادت از دیدگاه شما مسلمانان ایجاد رابطه صحیحی با خداوند است، یعنی راه پیدا کردن به محفل مقدسان دنیا. انبیا، اولیا، شهدای گذشته، صدیقین، صالحین که بهترین جمع بهشت و بهترین جمع مقربان خدا هستند. افرادی که در راه اهداف اسلامی شهید می‌شوند وارد آن جمع می‌شوند. شفیع شدن یکی از امتیازاتی است که خداوند به شهدا می‌دهد.
این گروه از شهدا عده زیادی از مردم را به بهشت می‌برند و طبعآ همه بستگان خودشان را، هم در دنیا شفیع می‌شوند و هم در آخرت. شفیع آنها بدین شکل است که خونشان باعث تقویت دین می‌شود، دین تقویت شده‌ای که ملتی را هدایت می‌کند. نتیجه این تقویتها افراد صالحی هستند که به سعادت می‌رسند. شما خانواده‌های شهدا قدر بدانید که نعمت‌های بزرگ حتمآ بی‌دلیل به کسی داده نمی‌شود و خداوند همین طوری نعمتش را به همه نمی‌دهد. کسی که صبر می‌کند و کسی که فراق بچه‌اش را، فراق پسرش را و فراق پدرش را تحمل می‌کند و در راه خداوند با صبر و استقامت برخورد می‌کند، جزع و فزع نمی‌کند، راه شهیدش را گم نمی‌کند و دنبال راه شهیدش راه می‌افتد، در پیشگاه خدا کار بزرگی کرده و خداوند برای او آن مقام محمود را اعطا می‌کند.
ممکن است گاهی در میان خانواده‌های شهدا این غبطه وجود داشته باشد که مثلا فرزند ما همراه فرزند فلان خانواده شهید نشد و سالم برگشت یا اسیر شد و یا مفقود است، این را نباید به عنوان یک خسارت نعوذ باللّه تلقی کنند، این خسارت نیست، البته این زحمت هست و رنج و فراق هست، اما این نعمت است، این محبت خاص خداست، این لطفی است که خداوند به انسان کرده و انسان را سر یک سفره صبری گذاشته که پایان سعادتش را فقط خدا می‌داند چیست. این مسأله را ملت ما فهمیده، اگر مردم نفهمیده بودند مقاوم‌ترین خانواده‌ها، خانواده‌های شهدا نبودند یا خانواده‌های مفقودان و اسرا، این نشانه این است که اینها راهشان را انتخاب کردند.
امیدواریم ملت و جامعه این مقدار معرفت داشته باشد که در آینده قدر خانواده‌های شهدا را بداند و از آنها با شایستگی و آن طوری که در خور شأن آنهاست، قدردانی کند که البته خواهد کرد. شما به خاطر مسائل مادی بچه‌هایتان را به جبهه نفرستادید و هیچ چیز در دنیا نمی‌تواند جای آنها را پر کند. در دنیا اگر چیزی بهتر از این بود همان‌ها را در راه خدا می‌دادید و آنها جایشان پر می‌شد، ولی لطف خداوند از این حرف‌ها عمیق‌تر است. مهمانان عزیز ما از منطقه محروم و مظلوم جنوب سیستان و بلوچستان هستند و حق دیگری شما مردم بر این جامعه دارید. در آنجا حقوق شما تجزیه شده و به قیمت خرابی منطقه، مناطق دیگری آباد شده که این هم حق اضافی برای شماست.
ان‌شاءاللّه روزی بعد از فراغت از جنگ این فرصت را پیدا کنیم که این مظلومیت تاریخی و جغرافیایی شما را جبران کنیم. سلام بنده و نمایندگان مجلس را به مردم شهر و بلاد خودتان برسانید. امید داریم که ما بعد از پیروزی کامل بر