سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای یگان موشکی سپاه پاسداران

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای یگان موشکی سپاه پاسداران

  • چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۶۴

بسم الله الرحمن الرحیم
اهل دنیا با اهداف ما سازگار نیستند مگر افراد مستضعف و اهل آخرت و کسانی که انگیزه‌های الهی دارند. خیلی از ملت‌ها ممکن است به‌این راه و عقیده ما علاقه داشته باشند، لکن اولا فرصت می‌خواهد تا درک کنند، ثانیآ امکاناتی هم ندارند، امکانات مهم دنیا دست اهل دنیا است. اهل دنیا هم با ما نیستند مگر در حدی که ما مزاحم آنها نباشیم. پس ما باید خیلی تلاش کنیم تا در مسائل اصولی مستقل باشیم و روی پای خودمان بایستیم. ممکن است در حد تظاهر و شعار گفته شود که در جنبه‌های غیراخلاقی در جنگ‌ها حمله به غیرنظامیان، حمله به‌شهرها و کاربرد اسلحه غیر رو در رو ممنوع است، اما چه کسی به این تعهد عمل می‌کند و تا به حال چه کسی عمل کرده است. در افغانستان که ابرقدرتی با یک ملت مظلوم آواره درگیر است از اسلحه ممنوعه استفاده می‌کند. در لبنان می‌بینیم هیچ حدی بر تخلفها نیست و طرفهای اینها یک مشت آواره دست خالی هستند، اگر با طرف قوی درگیر شوند، بیشتر سلاح‌های ممنوعه را بکار می‌برند.
عراق وقتی با نیروهای ما مواجه شد، هرچه توانست خلاف عرف بین‌الملل عمل کرد. اسلحه شیمیایی به‌کار برد، غیرنظامیان را به‌اسارت برد، محیط‌زیست را آلوده کرد، خطوط هوایی را تهدید کرد، خطوط دریایی را ناامن کرد و جنگ را به‌شهرها کشاند و صریحآ می‌گوید جنگ جنگ است و هیچ کس امتناع نخواهد کرد در جنگی که برایش اتفاق می‌افتد از اسلحه‌ای که دارد استفاده نکند. ما در دنیایی که این طور باشد نمی‌توانیم از مسأله موشک غفلت کنیم و کشوری مثل ما که دشمن خیلی زیاد دارد، این یک ضرورت غیرقابل اجتناب است.
عراق در جنگ شهرها خیلی بیشتر از ما خسارت تحمل می‌کند. زیرا بصره دو میلیونی مرکز صنعتی حساس عراق روزی دویست گلوله را تحمل می‌کند که هر گلوله ممکن است جای مهمی را خراب کند و هیجده شهر عراق هم هر لحظه منتظر یک گلوله هستند، برای این شهرها زندگی بسیار دشوار است. عراق در مورد بصره و شهرهای دیگر قیمت گزافی را می‌پردازد، ولی باید دید چه به دست می‌آورد که این خسارت‌ها را قبول کرده است. او به‌گزارشها و پشتیبانی‌ها و مسائلی که ضدانقلاب داخلی به‌او می‌گوید امید بسته که این دریچه نجات برای او باشد.
امیدواریم این وسیله، بازدارنده و دفاعی باشد که کسی جرأت تجاوز به‌ما را نکند و در جلوگیری از هرگونه تهاجمی مفید افتد.