سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه بازسازی بم

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه بازسازی بم

  • ساختمان ارگ جدید بم
  • دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم  بنده که خدمت شما آمدم، چند مورد خاص مدنظرم بود. اولاً می‌خواستم در میان مردم حضور داشته باشم و با مردم حرف بزنم و ارزیابی مردم را ببینم که چه فکر می‌کنند. بسیاری از روابط و صحبت‌های مردم احساسی بود، ولی نکات زیادی دریافت کردم. من معمولاً در جریان کار آقایان هستم، ولی می‌خواستم در صحنه ببینم. جمع‌بندی من این است که تلاش‌هایی که الان انجام می‌گیرد، منطقی است و نیاز به مطالعه و برنامه‌ریزی دارد. مرحله امدادهای اضطراری گذشته است. مرحله اسکان موقّت هم گذشته است. البته در این مورد اعتراضاتی از سوی مردم بود که آقای استاندار فرمودند باید حدود 500 واحد دیگر آماده کنند و ارائه بدهند. در اینجا می‌خواهم در مورد مسایل مشکوکی که پیدا می‌شود، صحبت کنم. اصل را بر این بگذارید که کسی محروم نشود. ممکن است بعضی‌ها دوبار بگیرند و ناحق باشد، ولی همین آدم‌ها متمکّن نیستند و می‌خواهند از این طریق دو سه میلیونی اخاذی کنند.

اما اگر روی این اساس عدّه‌ای را محروم کنیم، خیلی سخت است. اصل را بر این بگذاریم که کمی دستتان را باز بگیرید تا حقی ناحق نشود. در مسایل دفترچه دادن و بقایای اسکان موقّت کاری کنید که کسی مظلوم نشود. در موارد مشکوک بیشتر طرف متقاضی باشید تا دولت.

در مورد بازسازی در مجموع احساس می‌کنم با منطق پیش می‌رود و مقدّمات کار فراهم شده است. نگرانی من این است که بروکراسی که در جاهای دیگر داریم، اینجا هم بخواهد خود را نشان بدهد. نباید مردم برای اجازه ساخت و تحویل مصالح خیلی معطل نشوند. یعنی با دست باز، کار بیشتر و سخاوت بیشتر عمل کنیم تا تشویق شوند و احساس کنند کارشان پیش می‌رود. نکته‌ای که خیلی مهم می‌دانم این است که بم ثبت جهانی شده است. اولاً الان به خاطر این زلزله مشهور شده است. به خاطر ثبت جهانی هم خیلی مشهور شده و بعدها افراد زیادی به اینجا خواهند آمد. اگر شهر را خوب بسازیم، برای نظام ما آبرو است. علاوه براینکه مردم راضی می‌شوند، نظام ما هم سرفراز می‌شود. بعلاوه اینکه موقعیت جغرافیایی بم هم ایجاب می‌کند. چون بم همیشه سپر شرقی ایران و جایی معتبر است و شرایط جغرافیایی ایجاب می‌کند این مجموعه پایدار باشد. بنابراین در مرحله بازسازی خیلی باید مراعات کنیم. البته نکات انضباطی را مردم باید رعایت کنند و شورای شهر، علما، امام جمعه، اساتید و معلمان باید سعی کنند به مردم بفهمانند که سیاست‌های بازسازی را مراعات کنند که شهر قیافه درست و نوسازی بگیرد. یکسری مطالبی که بعضی آقایان مطرح کردند و گفتند تبعیضاتی وجود دارد، قابل توجه و متکّی به یک منطق است. مثلاً همین مسئله وام، اگر بخواهند در شهر خانه‌های بزرگتری بسازند، باید با دست بازتری با آنها برخورد کرد. چیزی که الان برای ما مهم است، مسایل زیربنایی خود شهر است که یکی از آنها همان سد نساست. باید بیشتر روی آن حساب کرد. من در تهران از دوستان تقاضا خواهم کرد که اعتبارات بیشتری به این سد اختصاص بدهند تا زودتر تمام شود. فکر می‌کنم به هرحال یکی از منابع مهم توسعه کشاورزی شهراست. شنیده بودیم که منابع آب زیادی در زیر شهر پیدا شده است. مطلبی دارید؟ ○ تا این لحظه فقط در حدّ حرف است و هنوز اثبات و اقدامی نشده است.● در سفری که به اینجا آمده بودم، آقای شیخ‌الاسلام که مسئول وزرات خارجه اینجا بود و با خارجی‌ها ارتباط داشت، می‌گفت سوئیسی‌ها در اینجا گفتند ما از مجموعه چیزهایی که اینجا مطالعه کردیم، دریافتیم منبع آب بسیار غنی و ممتازی که از لحاظ کیفیت در دنیا کم نظیر است، در حدود 200 متری زیر منطقه بم است.می‌خواستم از مسئولین خواهش کنم حداقل چند حفاری انجام دهید و ببینید اگر واقعاً آب ممتازی از لحاظ کیفیت و کمیت وجود دارد، از لحاظ توسعه بسیار مهم است. حرف‌های خوبی شنیدم و برای خودم جمع‌بندی‌هایی دارم و در سایه این اتفاقی که برای مردم بم اتفاق افتاد، کارهای اساسی برای همه کشور در مجمع تشخیص انجام دادیم و سیاست‌های کلّی پیشگیری و مدیریت بحران را در مواقع بحران و بازسازی تعیین کردیم و ان‌شاءالله به زودی تکمیل و ابلاغ و سابقه خوبی برای بقیه نقاط کشور می‌شود که تا جایی که ممکن است، از وقوع حوادث جلوگیری کنیم و اگر اتفاقی افتاد، بهتر از وضع فعلی اداره کنیم و بازسازی هم با تجربه بم مبنای درستی پیدا خواهد کرد. باید از کسانی که در بم زحمت می‌کشند، صمیمانه تشکر کنم. من با آقای استاندار ارتباط دارم. آقای نیّری همیشه دنبال مسئله بم است. کمیته امداد در بم باید مضاعف عمل کند. آقای سعیدی‌کیا هم انتخاب خوبی برای بازسازی بم بودند. ان‌شاءالله در سفر بعدی که می‌آییم، با یک بم ساخته شده و جوان مواجه شویم. والسّلام علیکم و رحمه‌الله