سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام

  • ساختمان قدس
  • شنبه ۸ مرداد ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
این آخرین جلسه‌ای است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان دولت آقای خاتمی تشکیل شده است.لازم می‌دانیم که در حضور ایشان از زحمات و تلاش‌هایی که شخص جناب آقای خاتمی و همکارانشان در دولت، وزرا، معاونین و مدیران و کلیه همکاران ایشان در این دوره هشت‌ساله، برای کشور، انقلاب و مردم تحمل کردند، تشکر کنیم.
برای بنده به عنوان کسی که با مسایل اجرایی و حواشی آن آشنا هستم، خیلی روشن است که جناب آقای خاتمی در این دوره خیلی کار کردند و زحمت کشیدند. از لحاظ توسعه سیاسی به هر حال گام جدیدی در کشور برداشته و فضای جدیدی خلق شد.
اگرچه ممکن است ایشان به همه اهداف خود در این بخش نرسیده باشند، اما باید بپذیریم که جلو رفته‌ایم. در روابط خارجی شرایط مناسب‌تری به وجود آمد و در یک بخش از دوران مسؤولیت ایشان به وضعیت بهتری رسیده بودیم. در بخشی هم با نشیب و فرازهایی روبرو بودیم. با همسایگانمان مناسبات خوبی داریم و در مجموع گام مثبتی را در تعامل با خارج از ایران شاهد هستیم.
در بخش توسعه اقتصادی، عمرانی، علمی و آموزشی شاهدیم که وضع کشور بهتر شده و پیشرفت کرده‌ایم. در بخش آموزش و تحصیلات عالیه اگر ظرفیت به وجود آمده را بررسی و با فارغ‌التحصیلان دبیرستان مقایسه کنیم، می‌بینیم که تقریباً دارند مساوی می‌شوند. یعنی سالانه حدود 800 هزار نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند و همین مقدار نیز ظرفیت جذب دانشجو در مراکز دولتی و  غیردولتی داریم که تعادل خوبی است و فکر می‌کنم اگر بعد از این رقابتی باشد، در رشته‌های مهم و دانشگاههای مهم است و تقریباً تعادل به وجود آمده است.
در مسایل عمرانی و سازندگی نیز طرح‌های بزرگی در این دوره اجرا شده و امروز شاهد به ثمر رسیدن خیلی از آنها هستیم. البته ما در مسیریم، اهداف عالی که در چشم‌انداز بیست‌ساله تصویب و ابلاغ شده، در این مسیر هنوز چند برنامه باید اجرا شود. برنامه چهارم را خوشبختانه دولت آقای خاتمی به مجلس دادند و مجلس هم تصویب کرد و امروز ما برای پنج سال آینده وضع روشنی داریم.
مورد بعدی، نجابت شخص جناب آقای خاتمی، دولت و مدیرانشان است که سعی می‌کردند باعث تنش در کشور نشوند و آرامش کشور را حفظ کنند. گاهی کوتاه می‌آمدند و گاهی هم گلایه‌هایی می‌کردند. مجموعه مسایل را همه می‌دانیم، ولی من به عنوان کسی که شاهد همه این مراحل بودم، می‌دانم که ایشان خیلی صبورانه و با پشتکار تلاش کردند که نگذارند کشور دچار تنش شود و سعی کردند آرامش کشور محفوظ بماند تا در آن فضا کار کنند و کار هم کردند.
البته ما بخصوص در مجمع باید از ایشان و از دولتشان تشکر کنیم که خیلی خوب با ما همکاری کردند. ما هرجا احتیاج به کارشناسی و نیاز به کمک دولت داشتیم، همه ارکان دولت به ما کمک کردند و در کمیسیون‌ها و جلسات مجمع شرکت و ابرازنظر کردند و حتی اگر در مواقعی نظر موافق نداشتند، پذیرفتند و مخالفتی ابراز نکردند.
بخصوص در سند چشم‌انداز 20 ساله که از افتخارات این دوره است، سهم دولت آقای خاتمی و همکارانشان خیلی زیاد است، آنها خیلی از مطالب را در اختیار ما گذاشتند و با زمینه‌ای که ایجاد کردند، کمیسیون‌های مجمع توانستند این سند را به جای خوبی برسانند و شما آقایان هم در مجمع با تلاش زیاد این سند افتخارآمیزی که آینده روشنی را در افق دید مردم ما گذاشته، ایجاد کردید و خوشبختانه به تأیید مقام معظم رهبری هم رسید. این سند امروز یکی از اسناد معتبر حرکت و راه تاریخی ما در آینده است.
کار بزرگی که برای تدوین سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی شد، واقعاً کار مهمی است و در آنجا هم از کارشناسی دولت خیلی استفاده کردیم. در مجموع بنده به عنوان مسؤول اداره این مجمع و از طرف شما برادران اعضا، صمیمانه از برادرمان جناب آقای خاتمی و همکارانشان تشکر و قدردانی می‌کنم. مطمئن باشند که تاریخ ایران این زحمات، تلاش‌ها، صداقت‌ها، رقابت‌ها و تحمل‌ها را فراموش نخواهد کرد و برگ زریّنی در تاریخ ایران و در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است.
والسلام علیکم و رحمه الله