جلسات

جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام

پس از حادثه مرگبار صبح پنج شنبه، دوم مهرماه 1394 که در اثر ازدحام جمعیت در رمی جمرات در منا، ۱۳۶ ایرانی کشته ، ۱۰۲ هموطن مجروح و ۳۳۳ ایرانی نیز مفقود شده‌اند.

  • مجمع تشخیص مصلحت نظام,تهران
  • شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴

آیت‌الله اکبر‌هاشمی رفسنجانی روز شنبه 5 مهر 94 در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تاسف و تاثر شدید از فاجعه جانگداز منا افزود: حقیقتا روز عید قربان امسال با حادثه خونبار منا، روز بسیار بسیار تلخی برای جهان اسلام شد که شیرینی اعیاد بزرگ اسلامی، قربان و غدیر را در ذائقه امت جهان اسلام تلخ و ناگوار کرد.

وی ادامه داد: جای بسیار شگفتی و تعجب است مکانی که خداوند با احکام بسیار از زمان حضرت ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) تا قیامت حرم امن قرار داده و حتی حیوانات و حشرات در امنیت هستند و صید حلال را هم توسط افراد محرم حرام کرد، شاهد چنین فاجعه بزرگی هستیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تامین امنیت و پیش بینی تمهیدات و امکانات کافی برای برگزاری مناسب باشکوه حج ابراهیمی و پذیرایی از میهمانان خانه خدا را از وظایف اولیه و مسلم تولیت آن مکان ذکر کرد و گفت: سوال اساسی و تعجب و شگفتی این است که چرا چندین سال است که به طور مکرر به دلیل سوء تدبیر، امنیت این اماکن مقدسه و الهی، نقض می‌شود، به خصوص در سال جاری که شاهد چندین فاجعه و حادثه غم بار برای حجاج بیت الله الحرام بودیم که باید مورد رسیدگی ریشه‌ای قرار گیرد.

آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی افزود: درست در زمانی که حجاج برای دور کردن شیطان به رمی جمرات اقدام می‌کنند، بدترین اعمال شیطانی انجام می‌شود که علائم بدی به ویژه در حرم امن الهی است.

اشکالات زیاد در مدیریت عربستان نسبت به تأمین امنیت حجاج
وی ابعاد تاسف بار فاجعه منا را پیچیده و گواه اشکال‌های زیاد در مدیریت رژیم عربستان سعودی نسبت به تأمین امنیت حجاج جهان اسلام و غیرقابل توجیه دانست و اظهارداشت: همزمان با اتفاق فاجعه منا، حاکمان این کشور مردم مظلوم یمن را با بمباران‌های متعدد مظلومانه به خاک و خون می‌کشند و متأسفانه شاهدیم که بیشترین خسارت‌ها متوجه تشیع است که در اقدامی دیگر مسجد آنها در صنعا ویران و جمعیت آن به خاک و خون کشیده می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که به محض شنیدن خبر فاجعه منا در حال زیات حرم مطهره حضرت معصومه(س) در قم، بهت زده و دچار نوعی شوک شده ام که هنوز هم ابعاد آن برایم روشن نیست، گفت: قطعا همه مسوولان و مردم خوب ایران از این فاجعه متأثر و غم زده هستند و با همه خانواده‌های داغدار و بازماندگان و خانواده‌های مجروحین ابراز همدردی می‌کنند.

ابراز تاسف پاپ از قربانی شدن مسلمانان
آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی به ابعاد بین‌المللی حوادث حج امسال به ویژه فاجعه منا اشاره کرد و افزود: کار به جایی رسیده است که مقام پاپ در سازمان ملل متحد با ابراز تاسف از حوادث عربستان سعودی و قربانی شدن مسلمانان اعلام می‌کند که در بد شرایط و موقعیتی در اینجا جمع شده‌ایم و همه ناراحتیم.

وی تأکید کرد: وقت آن رسیده است که عقلای جهان اسلام با تجمیع محققان و غیر سیاسیون، این موضوع را از دید اسلامی و قرآنی و حتی ادیان دیگر به بحث و بررسی بگذارند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که هر سال برگزاری مراسم و مناسک حج در جهان اسلام دارای ابعاد جدید و رو به تزایدی دارد و ممکن است خطرات و بحران‌های منطقه ای نیز در آن موثر باشد، یادآور شد: خرابکاری و خطر تروریسم فقط انفجار نیست و ممکن است عواملی، این حرکت را در ازدحام جمعیت مسلمانان به وجود آورند لذا باید یک مدیریت واقعی، مسوول و جوابگو، برای مدیریت چنین کنگره عظیمی که هر ساله رو به افزایش است، بوجود آید.

آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی اظهارداشت: در شرایطی که مقامات عربستان مدعی بودند آماده پذیرایی برای پنج میلیون زائر از جهان اسلام هستند ولی متاسفانه ظرفیت جمعیت کنونی را ندارند و هیچ کس مسوول فجایع و حوادث خونبار در آن سرزمین نیست.

پاسخگویی روشن و صریح مقامات عربستان سعودی در قبال فاجعه منا
وی خواستار پاسخگویی روشن و صریح مقامات عربستان سعودی در قبال این فاجعه به کشورهای اسلامی و رفع موانع امدادرسانی و همکاری با تیم‌های پزشکی و امدادی سایر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران شد و گفت: نگرانی‌ها برای آینده و سال‌های بعد همچنان باقی است و در حالی که منطقه دچار ویروس تروریسم شده، باید با همکاری همه کشورهای اسلامی و منطقه، تلاش کنیم مسوولیت امنیت اجتماعات سیاسی و اجتماعی آنها به خوبی تامین شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تسلیت مجدد و ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار و مجروحان فاجعه منا، قربانیان را انسان‌ها و بندگان خوب و پاک خداوند پس از اعمال حج ذکر و خاطرنشان کرد: براساس روایات، آنان قطعا سعادتمند هستند و خداوند به خانواده‌های آنان صبر و اجر خواهد داد و هر چند مصیبت بسیار تلخ و بزرگی را تحمل می‌کنند.

درحادثه مرگباری که صبح پنج شنبه گذشته (دوم مهرماه جاری) در اثر ازدحام جمعیت در رمی جمرات در منا رخ داد تاکنون ۱۳۶ ایرانی کشته ، ۱۰۲ هموطن مجروح و ۳۳۳ ایرانی نیز مفقود شده‌اند.

ویدئوها