جلسات

جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام

  • مجمع تشخیص مصلحت نظام,تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴

بررسی و تدوین سیاست‌های کلی محیط زیست، در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام که به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکیل شد در دستور کار قرار گرفت و چهار بند از این سیاست‌ها به تصویب رسید.

  در ابتدای این جلسه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنانی، ایام ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و خودسازی معنوی را تبریک گفت و افزود: روزه‌داری از لحاظ روحی و مسائل اجتماعی می‌تواند تأثیرات بسیار مثبتی به روزه‌داران و جامعه داشته باشد.

 به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با ابراز تأسف از جنایات تروریستی اخیر گروهک داعش در کشورهای کویت، تونس و محکومیت شدید این اقدامات گفت: جای نگرانی و تأسف بسیار است که گروهکی که به دروغ ادعای مسلمانی و حکومت اسلامی دارد، دستورالعملی جدید مخصوصاً در ماه رمضان برای تشدید خشونت علیه تشیّع، گروه خاصی از تسنن و مسیحیان صادر می‌کند که نمونه تأسف بارش را در انفجار مسجد امام صادق (ع) کویت شاهد بودیم.

 ایشان افزود: نمازگزاران این مسجد مظلومانه در حال سجده مورد حمله تروریستی قرار گرفتند که حدود 30 نفر شهید و 200 نفر زخمی شدند.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: متأسفانه دامنه این جنایت‌ها به تونس و حتی فرانسه هم رسید که البته در فرانسه ابعاد کوچکتری داشت ولی سروصدای سیاسی آن نسبت به کشورهای اسلامی بلندتر بود که خواستار همکاری غرب، اعراب و مسلمان‌ها شدند.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خطر گسترش و تعمیق اقدامات تروریستی را تهدیدی جدی برای کل جهان ذکر کرد و هشدار داد باید برای کنترل، مقابله و نابودی پدیده شوم تروریسم، عزم بین‌المللی و همکاری همه جانبه ایجاد شود تا دنیا از شر و مضرّات مخرّب تروریست‌ها در امان باشند.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، جمهوری اسلامی ایران را قربانی اول تروریسم در جهان ذکر کرد و با اشاره به هفتم تیرماه سالگرد انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت 72 نفر از بهترین شخصیت‌های کشور اعم از وزیر، نماینده مجلس و قاضی، شخصیت‌های روحانی و مسؤولان، یاد و خاطره سید این شهدا شهید مظلوم دکتر بهشتی و یارانش را گرامی داشت و گفت: هر چند شهادت مظلومانه این عزیزان و سایر شهدای قربانی ترورهای کور در کشور سخت و سنگین بود ولی ضربات مؤثر و کاری که بعد از این شهادت‌ها به گروه‌های تروریستی به ویژه گروهک منافقین وارد شد، آن‌ها را رسوا و برای همیشه در اذهان مردم منفور و منزوی کرد.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به آغاز بررسی و تدوین سیاست‌های کلی محیط زیست در مجمع گفت: امروزه، خطر بین‌المللی نابودی محیط زیست و منابع طبیعی کمتر از تروریسم نیست و متأسفانه تهدید منابع زیست محیطی، به صورت خاموش و آرام، دنیا را به تدریج به سمت نابودی و تخریب پیش می‌برد و در واقع خطرناک‌تر از تروریسم است.

 ایشان تهدیدات زیست محیطی از جمله گرم شدن زمین و تلفات انسانی که اخیراً در برخی کشورها از جمله هندوستان شاهد نمونه‌هایی از آن بودیم را خطرناک توصیف کرد و افزود: گرم شدن آب اقیانوس‌ها و شرایط اقلیمی و آلودگی منابع آب، خاک و هوا می‌تواند از جمله دلایل این تلفات باشد.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، نابودی منابع آب، خاک، جنگل، هوا و آلودگی محیط زیست در جهان به ویژه ایران را به دلیل تعرّض نابجا و کنترل نشده بسیار خطرناک خواند و گفت: این منابع متعلق به نسل امروز و فرداهای کشور است.

 ایشان ابراز امیدواری کرد با دقت و همکاری جدی اعضای مجمع و تصویب سیاست‌های کلی محیط زیست، بتوانیم اقدام مؤثری برای کاهش و کنترل آثار مخرّب زیست محیطی انجام دهیم.

 در این جلسه که علاوه بر اکثریت اعضا، وزیر نیرو، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس پژوهشکده ملی اقیانوس شناسی و علوم جوّی، رئیس کمیته محیط زیست شورای عالی امنیت ملی، عضو هیأت علمی و رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و جمعی دیگر از کارشناسان مربوطه نیز حضور داشتند پس از بحث و بررسی‌های مبسوط، موارد ذیل به عنوان سیاست‌های کلی محیط زیست به تصویب رسید:

 1 ـ مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی (از قبیل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی) مبتنی بر توان و پایداری زیست بوم به ویژه با افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حقوقی و ساختاری مناسب همراه با رویکرد مشارکت مردمی

 2 ـ ایجاد نظام ملی، هماهنگ و یکپارچه مدیریت محیط زیست از جمله با تقویت شورای‌عالی حفاظت محیط زیست

 3 ـ اصلاح شرایط زیستی به منظور برخوردار ساختن جامعه از محیط زیست سالم و رعایت عدالت و حقوق بین نسلی

 4 ـ پیشگیری و ممانعت از انتشار انواع آلودگی‌ها و جرم انگاری تخریب غیر قابل جبران محیط زیست