خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • شنبه ۲۴ آذر ۱۳۷۵

شنبه 24 آذر 1375 //3 شعبان 1417 // 14 دسامبر 1996

 

[آقای ایوان مایدان]، سفیر اوکراین برای خداحافظی آمد. دوره‌اش تمام شده. فارسی خوب حرف می‌زند. بدون مترجم صحبت کردیم. [آقای پئین داتو عبدالعزیز]، وزیر آموزش و پرورش برونئی و همراهان آمدند. برای توسعه همکاری و استفاده از دستاوردهای انقلاب ایران، اظهار امیدواری کرد.

 جمعی از فرماندهان سپاه حفاظت آمدند. آقای موحدی، [فرمانده حفاظت انصارالمهدی] گزارش داد و از حمایت‌های من تشکر کرد و من هم از خدمات آن‌ها ستایش نمودم.[1]

با [کانال 7] تلویزیون ترکیه، به مناسبت سفر آینده به آنجا، مصاحبه‌ای داشتم.[2] سؤالات خوبی درباره رابطه با ترکیه و آمریکا و اعراب و مسائل فلسطین و عراق و کردستان نمود؛ با هدف همکاری، سؤالات را طرح می‌کرد. از دوستان آقای اربکان است.

عصر شورای مناطق آزاد جلسه داشت. دستور داده شد که گمرک، مسافران کیش را تفتیش نکند. محدوده منطقه حراست شده آبادان و خرمشهر را مشخص کردیم و چند مصوبه دیگر. شب به ورزشگاه فرهنگی ورزشی سپاه رفتم. آقای [محسن] رضایی، [فرمانده کل سپاه پاسداران] خیرمقدم گفت و من چند جمله‌ای در خدمات سپاه حرف زدم[3] و سرود و جنگ سرنیزه‌شان را تماشا کردم.

از امروز عصر در تهران باران داریم. اولین باران قابل توجه امسال است. امسال خیلی کمتر از سال‌های قبل بارندگی داشته‌ایم. باران امروز باعث خوشحالی است. به خانه آمدم. امروز عصر، عفت با خانم خبرنگار آمریکایی مصاحبه داشته که قبلاً با فاطی و فائزه مصاحبه کرده بود. به نوق در رفسنجان هم برای دیدن زادگاه و خانواده من سفر کرده است.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «خدمات بی‌نظیر و باارزش سپاه، در تمام دوران انقلاب اسلامی، از جمله دفاع مقدس، نمونه‌ای کامل از وظیفه‌شناسی، قناعت، دقت و هوشیاری است. با گردآمدن و تشکل و سازماندهی  مجموعه‌ای از نیروهای مخلص، انقلابی و فداکار و قانع در قالب سپاه، حفاظت نقاط اصلی و ارکان این نظام مقدس، از نفوذ بیگانگان مصون ماند و پایه‌های انقلاب مستحکم شد. توطئه نفوذ وابستگان به بیگانه، آشنا به رموز کار و روش‌های انقلاب و تلاش آنان برای از بین بردن عناصر مؤثر و بسیج‌کننده در نظام جمهوری اسلامی، با هوشیاری نیروهای حفاظت خنثی شد. این همه برکات و خدمات ارزشمند، در دوران دشوار سازندگی، در سایه آرامش و امنیت حاکم بر تمام ابعاد جامعه و در نتیجه پشتکار و تلاش‌های بی‌وقفه نیروهای مسلح از جمله نیروهای حفاظت به‌دست آمده است. نیروهای حفاظت، به‌رغم موقعیت حساس شغلی و ارتباط با مراکز تصمیم‌گیری و قدرت، زندگی ساده و همراه با کمبودها و مشکلات را پیشه کرده‌اند که این می‌تواند الگوی مناسبی برای دیگر ارگان‌ها باشد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[3] - آقای هاشمی در مراسم جشنواره فرهنگی ورزشی میلاد ثارالله، ضمن تجلیل از فداکاری‌ها و حماسه‌آفرینی‌های نیروهای جان برکف سپاه در تمام مراحل انقلاب تا امروز گفت: «با توجه به رشد کیفی و تکامل همه جانبه سپاه پس از دوران پُرافتخار دفاع مقدس، فرمان برای آشکارترشدن نقش کلیدی و ارزش‌های وجودی سپاه پاسداران، در حفظ و ثبات نظام الهی، مناسبات باید در مناسبت‌های مختلف با مرور افتخارات و یادآوری آنچه به انقلاب و کشورگذشت، نقش سپاه و نیروهای بسیج را در حوادث سرنوشت از برای نسل‌های آینده روشن‌تر کرد. سپاه پاسداران، اکنون با حفظ موقعیت دفاعی و نظامی، تعمیق آموزش‌ها و تقویت ارتباطات و تحکیم پایگاه‌های خود، با وسعت در تأمین بخشی از نیازهای علمی، فنی و عمرانی کشور، حضوری فعال دارد و به عنوان یکی از استوانه‌های اساسی از بنیان جامعه و کیان انقلاب و نظام حفاظت می‌کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.