خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۷۴

 

چهار‌شنبه 1 آذر 1374  //28 جمادی‌الثانی 1416               22 نوامبر1995

 

آقای [اکبر] تُرکان، [وزیر راه و ترابری] و معاونان آمدند. توضیح پیشرفت کار خط آهن مشهد سرخس را دادند؛ تا آخر سال تمام می‌شود. برای تکمیل چند طرح دیگر هم استمداد کردند. استاندار هرمزگان آمد. برای اتوبان جنوب شمال بندرعباس، برای دسترسی به اراضی شمال شهر کمک گرفت و گزارش وضع استان را داد.

اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‏ جمهور] آمد. گزارش بازسازی و تنظیم بازار را داد و برای زیادترشدن بودجه سال 1375 بازسازی، استمداد کرد. خانم دکتر [نسرین] معظمی[1] و دکتر حکیمی آمدند و برای طرح‌شان در قشم [=تأسیس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی خلیج‏فارس] استمداد کردند. آقای میرزاده، [رییس سازمان برنامه و بودجه]، برای تکمیل کار بودجه سال 1375 آمد که اعداد درآمد و هزینه را متعادل کردیم. عصر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم. شب شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، در دفترم جلسه داشت. دربارة نامزدهای انتخابات مجلس مذاکره داشتیم؛ تمام نشد. دیر وقت به خانه آمدم.

 

[1] - خانم دکتر نسرین معظمی، زیست‌شناس و میکروب‌شناس ایرانی است. او برای خدمات علمی خود، نشان نخل آکادمیک فرانسه را دریافت کرد و در سال ۱۳۷۵ از سوی آقای هاشمی، به طور رسمی تقدیر شد. ایشان دکتری خود را در رشته میکروب‌شناسی از دانشگاه لاوال کانادا دریافت کرد و پس بازگشت به ایران، مدیر گروه بیولوژیکی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی شد و مرکز بیوتکنولوژی و مرکز کلکسیون قارچ‌ها و باکتری‌های صنعتی و عفونی را بازگشایی نمود. دکتر معظمی، همچنین در دوران سازندگی، مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی خلیج فارس را در قشم تأسیس کرد.