خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۷۴

سه‌شنبه 5 اردیبهشت  1374 //24 ذیقعده  1415       25 آوریل 1995

 

جمعی از بهورزان آمدند. دکتر مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی]، گزارش داد. جوایز را دادم و صحبت تشویق‌آمیز نمودم.[1] دکتر حبیبی، [معاون اول رئیس‏ جمهور] آمد. راجع به انتخابات آینده مجلس و شورای نگهبان و امور جاری صحبت کردیم. [آقای جلیل بشارتی]، مسئول دفتر مناطق محروم [ریاست‏جمهوری] آمد و گزارش کار داد و اجازه گرفت، پانصد میلیون تومان به خوزستان به مناسبت سفرم بدهد و برای ترفیع موقعیت دفتر و سرعت امور استمداد کرد.

[آقای یحیی آل‏اسحاق]، وزیر بازرگانی و معاونان آمدند. گزارش کارها را دادند. تشویق‌شان کردم و تذکراتی راجع به صادرات و تعزیرات و نمایشگاه‌ها داد. عصر اخوی محمد، [قائم مقام وزیر امورخارجه] آمد. گزارش سفر به عربستان سعودی و مذاکرات با تُرکی فیصل، [رییس سازمان اطلاعات عربستان] را داد و گفت آن مرد عربستانی که مدعی ابتکار گرفتن نیرو از آب بود، نتوانسته ادعا را اثبات کند؛ قرار شد جواب شود.

مصاحبه‌ای برای احمدآقا کردم[2]. در شورای عالی انقلاب فرهنگی چند مصوبه داشتیم. شب به خانه آمدم.

 

 

[1] - آقای هاشمی، با اشاره به ‌اینکه در برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی دولت، حدود هشتاد درصد مناطق روستایی، تحت پوشش خدمات خانه‌های بهداشت قرار گرفتند، عرصه مراقبت‌های اولیه بهداشتی به ‌مردم، به‌ویژه در مناطق روستایی را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در جهت برقراری عدالت اجتماعی ذکر کرد. ایشان بر لزوم ترویج فرهنگ استفاده از شیر مادر در بین مادران شیرده توسط مراکز بهداشتی و بهورزان خانه‌های بهداشت در سراسر کشور تأکید کرد و گفت: «این سنت الهی و قرآنی که می‌رفت تحت تأثیر سنت‌های غلط غربی به‌فراموشی سپرده شود، باید تقویت شود. موفقیت بهورزان خانه‌های بهداشت در تنظیم امور خانواده و کنترل رشد جمعیت، تأثیرÃ Äمؤثری در حُسن اداره جامعه دارد و با روش‏های غیراجباری و با کار تبلیغی و آموزشی، خدمت الهی و انسانی بسیار بزرگی به جامعه محسوب می‌شود.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.

[2] - در بخشی از این مصاحبه آمده است: «در دورانی که حضرت امام، حیات داشتند، ما کسی را نزدیک‏تر از ایشان به امام نداشتیم که شبانه روز با امام باشد. هم برای حفظ خود امام خیلی زحمت کشید، هم برای اداره بیت امام که کار بسیار دشواری در آن شرایط بود، ایشان خیلی خوب کار کرد. انصافاً ایشان بیتی سالم و مؤثر و انقلابی تا آخر نگه داشت و هم برای ارتباط نیروهای انقلاب و مسئولان کشور با امام خیلی کارساز بود. در هر لحظه‌ای شب، روز، هروقت لازم بود ایشان مشکل را حل می‌کردند. بعد از امام، نقش مهم ایشان در تعیین جانشین امام، رهبری فعلی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود که خیلی کارساز شد؛ با اسنادی که ایشان از امام در اختیار ما و خبرگان گذاشتند و مطالبی که از امام برای این مسأله داشتند، به روانی کار خیلی کمک کرد. از لحاظ مسئولیت هم ایشان مسئولیت جدی را پذیرفت که بیشتر از همه، این امکان وجود داشت در ایشان که بتوانند این کار را بکنند و آن حفظ و تنظیم آثار امام بود. ایشان بهتر از همه می‌فهمید که معنای این کلمات را و حرف مبهمی که گاهی در اظهارات امام بود، کسانی که دور بودند، شاید متوجه نمی‌شدند، امام در بعضی موارد چه می‌گویند. ایشان خوب می‌فهمید و انصافاً در این دوره هم خیلی کارکرد. الان آثار امام شکل بسیار خوبی پیدا کرده، البته متأسفانه کار ناتمام است و ما یکی از ضررهای عمده‌ای که کردیم در رحلت ایشان، همین است که این کار هم ناتمام ماند، ولی من می‌دانم که کار عمده شده و دیگر ما گیری نداریم؛ البته اگر ایشان بودند، خیلی بهتر تکمیل می‌شد. » رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏رفسنجانی، مصاحبه‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.