خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۷۴

یکشنبه 27 فروردین  1374 //15 ذیقعده   1415 //  16 آوریل 1995

 

در گزارش‌ها، انعکاس پیام من در مورد آمریکا خوب است.[1] آقایان [سیدمحمد] خاتمی، [علی] لاریجانی و [غلامحسین] کرباسچی آمدند و برای رفع مشکل آقای [فخرالدین] انوار که به خاطر شکایت وزارت ارشاد از یکی از زیردستانش، در پرونده مشکلی پیدا کرده است، استمداد کردند. به آقای [مصطفی] میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، تذکر دادم. جلسه تنظیم بازار داشتیم. در مورد نظارت بر اجرای قیمت‌های تعیین شده شیر و... تصمیم‌گیری کردیم.

ظهر آقای فلاحیان، [وزیر اطلاعات]، اطلاع داد که آقای احمدعلی انصاری، از سران رژیم گذشته، از سوی آمریکاییان پیام آورده که در مقابل انصراف ایران از گرفتن نیروگاه اتمی از روسیه، حاضرند نیروگاه‌های فسیلی برایمان بسازند، اموال‏مان را آزاد کنند و فشار را بردارند. گفتم آمریکایی‌ها قبلاً گفته‌اند که حرف‏شان را فقط از طریق سفارت سوییس، حافظ منافع‏شان می‌گویند؛ اگر از آن کانال رسید، قابل بررسی است.

عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. به خاطر سفرم، مراجعات زیادی از سوی وزرا داشتیم. آقای [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی]، از مستقر شدن هیأت بازرسی کل کشور در وزارتخانه شکایت داشت و آقای میرسلیم، پرونده سوءاستفاده مرتضی هاشمی را آورد.

عصر آقای [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. دربارة مسایل آمریکا و ضرورت مباحثه با رهبری در این خصوص و مسأله کشمیر صحبت شد. شب میهمان رهبری بودم[2]. دربارة پیام آمریکا از طریق انصاری صحبت شد. قرار شد در محدوده امور اقتصادی که قبلاً تصویب کرده بودیم، قابل پیگیری و اجرا باشد. درباره اصل نزاع با آمریکا هم بحث شد؛ ایشان تا این حد قبول دارند که نباید آمریکا را بیش از این تحریک کرد، ولی آشتی را قبول ندارند و دربارة راه‏های بینابین باید مذاکره شود. از آثار سفرم به مشهد و خوزستان و بیانیه‌ام اظهار رضایت کامل دارند. به خانه آمدم. چمدانم را برای سفر به هند بستم.

 

 

[1] - بیانیه شدیداللحن آقای هاشمی و اعلام اینکه دولتمردان آمریکا، اشتباهات تاریخی خود علیه ایران را تکرار نکنند، بازتاب وسیعی در رسانه‏های بین‏المللی داشت. روزنامه واشنگتن پُست، در گزارشی با عنوان «هاشمی‏رفسنجانی در مقابل فشارهای ایالات متحده، بی‏باک است»، نوشت: «رییس‏جمهور ایران در پیامی استثنایی خطاب به آمریکا، گفته است که فشارهای این کشور، نمی‏تواند ایران را به زانو درآورد. وی از واشنگتن خواسته است تا خط‏مشی‏های خود در قبال ایران را مورد تجدیدنظر قراردهد.» رادیو لندن نیز با اشاره به این بیانیه گفت: «اکبر هاشمی رفسنجانی، برای دومین بار در این هفته به آمریکا هشدار داده است که تلاش این کشور برای تحریم اقتصادی ایران، با شکست مواجه خواهد شد.»

[2] - آقای هاشمی در دوران ریاست جمهوری، ملاقات‌های منظم هفتگی با رهبرمعظم انقلاب داشتند که معمولاً این ملاقات‌ها با صرف شام به پایان می‌رسید. در این جلسات‌کاری، مسایل مختلف کشوری مورد بحث قرار می‌گرفت.