خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • یکشنبه ۶ آذر ۱۳۷۳

 

یکشنبه 6 آذر 1373 23 جمادی‌الثانی 1415// 27 نوامبر 1994

 

ساعت نهُ‌ونیم صبح، بچه‌های بسیجی آمدند. اهدای‌جوایز و صحبت دلگرم‌کننده‌ام برای بسیجیان به مناسبت هفته بسیج انجام شد.[1] امام جمعه تربت‌حیدریه، وقت

ملاقات داشت که نرسید.

ستاد تنظیم بازار جلسه داشت. سیاست‌ها و شیوه‌های اجرایی و آیین‌نامه فروشگاه‌های زنجیره‌ای را تصویب کردیم؛ کار بسیار مهمی است و اثر تاریخی در ایران خواهد داشت. تحول عظیمی در شیوه توزیع است با یکصد میلیارد تومان سرمایه که 65 درصدآن به مردم فروخته می‌شود و سی و پنج درصد سهام ممتاز از بانک‌ها و وزارت بازرگانی و شهرداری‌ها، با هدف تأسیس هزار فروشگاه زنجیره‌ای در سراسر کشور خواهد بود.

عصر در جلسه هیأت دولت، تبصره‌های بودجه در دستور بود. گزارشی از آثار سیل‌های اخیر و خرابی‌ها و اقدامات جبرانی که اکنون فروکش کرده است، داده شد.

شب میهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودم. دربارة وضع آقای اراکی و اصرار خانواده‌اش برای بردن به خارج از کشور، در عین مخالفت اطبا که بی‌اثر می‌دانند- آقای خامنه‌ای هم با اینکه مخالف‌اند، نمی‌خواهند دخالت کنند- دربارة وضع آقای سیستانی و احمد توکلی و انتخابات آینده مجلس و جناح‌ها مذاکره شد و احتمال تأسیس حزب جدید که آیت‌الله خامنه‌ای هم مخالفتی ندارند.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «حفظ و تقویت حضور متشکل نیروهای جان برکف بسیج، به عنوان نیروهای مسلح آماده مردمی، موجب هراس دشمنان شده و متجاوزان حریص و کینه‌توز را از فکر تجاوز به جمهوری اسلامی ایران منصرف می‌کند. بسیج نهال مقدسی است که با درایت و به‌دست با کفایت امام راحل (ره)، در حساس‌ترین مقطع تاریخ کشور کاشته شد و امروز نیز با هدایت و فرماندهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌درخت تناوری تبدیل شده است که به‌تمامی عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه ریشه دوانده و ضامن حفظ ارزش‌های اسلامی و موجب وحشت دشمنان شده است. حماسه همه جانبه بسیج در جنگ، باید به وسیله هنرمندان در قالب داستان، شعر، فیلم، نمایشنامه و هنرهای دیگر برای نسل‌های آینده حفظ شود. حضور نیروهای بسیج در مراکز فرهنگی، آموزشی و صنعتی جامعه نقش مهمی در پاسداری از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب دارد و باید مشی زندگی و حُسن عمل آنها برای دیگران الگو و سرمشق باشد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.