خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۷۳

دوشنبه 21 آذر 1373 8 رجب 1415 // 12 دسامبر 1994

 

[آقای محمدرضا نعمت‌زاده]، وزیر صنایع آمد. برای تسهیل افتتاح اعتبارات ارزی صنایع و تسهیلات در استفاده از ارزهای صادراتی با اصلاح مصوبات کمیته بند 3 و اجازه صادرات به بعضی از تولیدات که اخیراً برای پایین آوردن قیمت‌های گزاف صادر کردن آنها منع شده، مثل رب‌گوجه فرنگی استمداد کرد و از حذف تبصره تجزیه مدیریت صنایع به کمک شورای نگهبان خوشحال بود.

آقای [محسن] نوربخش، [رییس‌کل بانک مرکزی] آمد. گزارشی از وضع مصرف ارز و حل بعضی از مشکلات معوقه‌ها و مشکلات باقی مانده و نیازهای ارزی سال 1374 داد و از آرامش در بازار آزاد ارز گفت و توضیحی از طرح جدید برای تسهیل استفاده از ارز صادرات داد و برای جلوگیری از فشار تقاضای ارز دستگاه‌ها استمداد کرد. خانم دکتر [شهلا] حبیبی، [رییس مرکز زنان ریاست‌جمهوری] آمد. برای خرید محل دفتر زنان استمداد کرد و از کم توجهی ادارات نهاد و برخورد وزارت اطلاعات گله داشت.

[آقای فرناندو اولیویرا]، وزیر تجارت پرتغال آمد. مذاکرات در خصوص توسعه همکاری بازرگانی بود. گفت، برای این منظور یکصدوپنجاه میلیون دلار اعتبار داده‌اند. آقای آل اسحاق، [وزیر بازرگانی] هم گزارشی از سفر به لهستان و آمادگی لهستانی‌ها، برای فروش هر نوع نیازهای نظامی و غیره به ایران و توسعه همکاری داد.

تلفنی با آیت‌الله خامنه‌ای صحبت کردم. در مورد مرجعیت، پیشنهادی دادم و

نظریه‌ای گفتم که در مورد اعلان عدم پذیرش مرجعیت، خوب است عجله نشود که برای کیفیت اعلان بیشتر مشورت کنیم.

عصر آقای [مسعود روغنی] زنجانی، [رییس سازمان برنامه و بودجه] آمد. آخرین اصلاحات بودجه 1374 را توضیح داد. شورای اقتصاد جلسه با چند مصوبه ساده داشت. تا ساعت نُه شب کارها را انجام دادم و به خانه آمدم. منتظر متن نهایی سخنرانی فردا در مجلس بودم که نرسید. قسمتی از سریال «آپارتمان» را تماشا کردم؛ چیزی که نشان اهانت به آذربایجانی‌ها باشد، ندیدم. نمایندگان آذربایجان و بعضی از دانشگاهیان تبریز و ارومیه، به عنوان اهانت به مردم تُرک‌زبان شکایت کرده‌اند.