خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۷۲

دوشنبه 24 خرداد 1372   | 23 ذیحجه 1413 14 ژوئن 1993

 

تا ساعت ده صبح کارها انجام شد. آقای [غلامرضا] فروزش، [وزیر جهاد سازندگی] آمد. مقداری از تبلیغات انتخابات و گستاخی آقای [احمد] توکلی انتقاد داشت. سپس تولیدگران نمونه روستایی و عشایری آمدند. آقای فروزش به مناسبت هفته جهاد، آماری از رئوس عملکرد جهاد را داد. صحبت کوتاه تشکرآمیز کردم.[1]

آقای [محمدجواد] لاریجانی، [رییس مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات] آمد. گزارش مرکز تحقیقات علوم و چگونگی استخدام ارزان محققان روسی را داد و برای توسعه استمداد کرد.

آقای [سراج الدین] کازرونی، [وزیر مسکن و شهرسازی] برای توضیح شهرک دیپلماتیک آمد. نقشه‌هایش را در بازرسی درب نهاد [ریاست جمهوری] معطل کرده بودند، وقتش تمام شد؛ به عصر موکول کردیم. اعضای کمیسیون راه و مسکن و شهرسازی آمدند. با وزیران راه و ترابری و مسکن و شهرسازی مخالفت داشتند و نامه‌هایی برای کمک از حوزه‌های انتخابیه آوردند.

مهدی آمد. راجع به اسناد و باند دلال سوءاستفاده‌چی نفت صحبت شد. سلمانی برای اصلاح آمد. شورای اقتصاد جلسه داشت. طرح پیشنهادی عمران روستاها و کنترل جمعیت را تصویب کردیم.

عصر آقای [سراج‏الدین] کازرونی، [وزیر مسکن و شهرسازی]، همراه با آقای [سید محمدعلی] کامروا آمدند و در مورد شهرک دیپلماتیک توضیح دادند؛ بناست این شهرک را برای سفارتخانه‌های خارجی، در محل پشت گردنه قوچک بسازیم. برای اعتبار و موانع دیگر، منجمله مخالفت نظامیان استمداد کردند. قرار شد کار احداث تونل زیرگردنه قوچک و آماده‌سازی اراضی را به سرعت شروع کنند؛ طرح جالبی است.

 

 

[1] - آقای هاشمی در این دیدار، از عشایر و کشاورزان کشور، بهعنوان تلاشگران و زحمتکشان قانع و پُرخیر و برکت برای جامعه نام برد و گفت: «کشاورزان و عشایر با چهرههای آفتاب‌سوخته و دست‌های پینه‌بسته، برای رسیدن به استقلال کشاورزی در تلاش هستند و توجه جهاد سازندگی به روستاها و قشرهای مولد از شریفترین کارهای انقلاب است. کشاورزی و عشایر در سال گذشته با تولید بیش از 5/5 میلیون تن از محصولات دامی افزایش قابل ملاحظهای در مقایسه با سال‌های گذشته داشتهاند و تلاش آنان برای کشور استراتژیک و اساسی است. تلاش دولت برای بهبود زندگی طبقات محروم و تأمین عدالت اجتماعی برای مردم است. طرحهای آینده دولت در بخش کشاورزی و دام‌داری مهم است و امیدواریم به زودی علاوه بر تأمین نیاز ارزی مورد نیاز در بخش‌های کشاورزی، دامی و شیلات، مازاد ارزی نیز کسب کنیم و بتوانیم در بازارهای جهانی حضوری فعال داشته باشیم.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.