خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۷۲

یکشنبه 9 خرداد 1372   | 8 ذیحجه 1413 30 می 1993

 

انجمن فارغ‌التحصیلان مدیریت دولتی آمدند. آقای [منصور] رضوی گزارش کار آموزش مدیریت را داد و با توضیح اهمیت تربیت مدیر و ضررهای مدیران ضعیف، خواستار شناسایی وزارت علوم برای ارتقاء به مدارج علمی بالاتر شدند. تشویقشان کردم.[1]

آقای [عباسعلی] وکیلی، [رئیس ستاد رسیدگی به امور آزادگان]، برای گزارش وضع آزادگان آمد. برای انحلال یا ادامه کار ستاد اظهار آمادگی کرد و گفت مبالغی به صورت جنس از اعتبارات ستاد ذخیره کرده است. برای ساخت مجتمع فرهنگی از موقوفه پدرش استمداد کرد.

[آقایان سیدمحمود دعایی، مهدی نصیری، مرتضی نبوی، غفور گرشاسبی و مسیح مهاجری]، مدیران روزنامه‌های اطلاعات، کیهان، رسالت، ابرار و جمهوری اسلامی آمدند. برای نیازهای ناشی از تک نرخی شدن ارز استمداد کردند و با سیاست‌های کشور آشنا شدند؛ قول کمک دادم. به خاطر تندروی در مسأله عربستان سعودی، به آقای [مسیح] مهاجری تذکر دادم.

عصر هیأت دولت جلسه داشت. طرح استفاده از قدرت خریدمان برای گرفتن امتیاز از کشورهای طرف معامله، بررسی و تصویب شد. شب میهمان آیت ‌الله خامنه‌ای بودم. در مورد مصادره‌ها و همچنین دستورات مجمع تشخیص مصلحت و انتخابات، مذاکره کردیم. در مورد مسأله پیش‌آمده با عربستان، قرار شد ضمن حفظ مراتب اعتراض و طلبکاری، به گونه‌ای عمل کنیم که حج سال آینده به خطر نیفتد و سعی کنیم اجازه [برگزاری مراسم] برائت [از مشرکین] را بگیریم.

 

 

[1] - در این ملاقات، آقای هاشمی بر گسترش آموزش مدیران دولتی، به عنوان یکی از نیازهای جدی انقلاب اسلامی تأکید کرد و با یادآوری خساراتی که از ناحیه ضعف مدیریت میتواند بهکشور وارد شود گفت: «طبیعت انقلاب اسلامی به گونهای بود که مدیر کافی و آموزش دیده برای تصدی امور وجود نداشت و در دوران مبارزه نیز امکان برگزاری دورههای آموزشی برای دستاندرکاران انقلاب فراهم نبود و مدیران بعد از انقلاب با صلاحیتهای معنوی و دلسوزی، توانستند کشور را اداره کنند. یکی از امتیازات نظام جمهوری اسلامی، داشتن مدیرانی است که دارای امتیازات روحی و معنوی هستند که باید با آموزش مدون، مدیریت آنان بهکمال مطلوب برسد. امروز مدیریت از علوم جدی دنیاست؛ به طوری که بسیاری از تحولات صنعتی و تحقیقاتی در سایه حضور مدیران شایسته تحقق پیدا میکند و کشورها بدینوسیله توسعه مییابند. بهصرف اینکه نظام اسلامی از مدیران پاکدامنی برخوردار است، نباید از آموزش مدیریت دولتی غافل شویم و اگر مدیران دورههای علمی را طی کنند، قطعاً در اجرای طرحهای بازسازی و توسعه کشور تسریع خواهد شد و سود زیادی را عاید کشور میکند. آموزش مدیریت دولتی باید بهطور همه جانبه و جدیتر پیگیری شود و دولت نیز ضمن حمایت از اجرای آن کمکهای لازم را ارائه خواهد کرد.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.