خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۷۲

دوشنبه 16 اسفند 1372  | 24 رمضان 1414 7 مارس 1994

 

از خانه برای افتتاح پل‌های فجر و بزرگراه 76 متری شهید همت و تونل زیر بزرگراه در دره پونک رفتیم؛ کار بزرگی است. گزارش دادند و افتتاح کردیم. کلنگ زنی زیرگذر خیابان شریعتی در سه راه ضرابخانه نیز انجام شد. سخنرانی و مصاحبه کردم.[1]

به دفترم رفتیم. دکتر ملکی آمد. از آمریکا برگشته و خواهان کار در بیمارستان قلب است؛ تشویق کردم. از کمک‌های من برای اعتلای کشور قدردانی کرد و به گریه افتاد. یک نهج‌البلاغه به او دادم.

[آقای فرامرز گلشنی]، نماینده رودبار آمد. مشکلات باقی مانده از زلزله را گفت و کمک خواست. نمایندگان و استاندار سمنان آمدند. گزارشی از پیشرفت طرح‌های عمرانی که در سفر به سمنان با کمک من شروع شده، دادند و گفتند آثار سفرم چهره استان را عوض کرده است و برای تکمیل آنها به خصوص طرح انتقال آب از شمال البرز به جنوب استمداد کردند. نماینده کرمانشاه، همراه آقای جلیلی آمد. تقاضا داشتند که ممنوعیت برگشت آقای جلیلی به کرمانشاه را رفع کنیم.

عصر شورای عالی مناطق آزاد جلسه داشت. چند آیین‌نامه را تصویب کردیم. افطار، پاسداران و انتظامات و خانواده‌هایشان میهمان‏ بودند. بعد از افطار چند جمله‌ای برایشان صحبت کردم.[2] عفت هم آمده بود.

 

 

[1] - آقای هاشمی پس از افتتاح پلهای هشتگانه فجر، طی سخنانی با قدردانی از تلاش شهردار تهران در ساماندهی کلان‏شهر تهران گفت: «این کارهای بزرگ، آینده ما را افتخارآمیز می‌کند و قطعاً آیندگان، صد سال بعد به ‌این تلاش‏ها و زحماتی که برای اصلاح کشور به‌عمل می‌آید، توجه خواهند کرد. تهران هزینه اصلاح خود را می‌دهد و مردمی که این تلاش‏ها را می‌بینند، آن را تحسین خواهند کرد. در آینده مترو به‌کمک شما خواهد آمد و قاعدتاً نقش مهمی را برعهده خواهد گرفت و ما امیدواریم فاصله‌ای تا بهره‌برداری از مترو نداشته باشیم. در حال حاضر پروژه مترو به مرحله عقد قراردادهای نهایی برای خرید واگن رسیده است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «همه شما میزبانید و هم میهمانید. هدفمان این بود که خانواده‌ها بیشتر با هم آشنا بشوند. ساعتی را با هم باشند و تشکر بکنیم از همه کسانی که به هر نحوی دارند به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی خدمت می‌کنند. من برای زحماتی که برادرانمان می‌کشند، اهمیت قائلم و فکر می‌کنم جزو کارهای مهم کشور است؛ به خاطر دشمنان فراوانی که انقلاب اسلامی دارد که از اول انقلاب دیدیم، این‌ها همه جا درصدد این هستند که با حذف نیروهای مدیر و مدبر کشور، انقلاب را از پای در بیاورند، ولی الحمدالله با تلاشی که جوانان ما کردند، سنگ این سنگ‏اندازان به جایی نرسید و دیدیم که خداوند انقلابش را به خوبی حفظ کرد. ممکن است هر پاسداری یا خانواده او به خاطرمشکلاتی که این شغل دارد، احساس خستگی بکنند. اوقاتی را اینها از خانه دورند؛ اوقاتی را با بچه‌هایشان فاصله دارند. مسئولیت خانم‌ها زیاد می‌شود؛ توجه و رسیدگی به بچه‏ها و تحمل مشکلات اداره بچه‏ها، همه اینها را به حساب خداوند بگذارید. جزو عبادات می‌تواند محسوب باشد و در نامه عمل ما ثبت می‌شود». رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.