خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۷۲

چهارشنبه 4 اسفند 1372  | 12 رمضان 1414 23 فوریه 1994

 

از خانه برای بازدید از کتابخانه ملی در نیاوران رفتیم. از مخزن کتاب‏های خطی و کتاب‌های اسلام و ایران‌شناسی غیرفارسی بازدید شد. هیأت امناء دربارة ساختمان اصلی کتابخانه جلسه داشت. به نظرم کارکنان بیش از نیاز آمدند. مصاحبه‌ای انجام شد.[1]

به کاخ نیاوران رفتیم. از کتابخانه کاخ بازدید کردم. کتابخانه خوبی دارد. از قسمت‌های مختلف کاخ‌های نیاروان و صاحبقرانیه و از وسایل زندگی و تزیینات کاخ و خانواده سلطنتی شاه و فرح و بچه‌ها بازدید شد. خوب نگهداری شده است؛ نکات جالبی هم دارد.

به دفترم رفتم. آقایان [مصطفی] مؤذن‏زاده و هاشم‏زایی آمدند. گزارش کار مس سرچشمه، میدوک و سنگون و برنامه‌های توسعه و تعمیرات و صادرات و مصارف داخلی را دادند.

آقای [علی] لاریجانی، [رییس جدید سازمان صداوسیما] آمد. وضع صداوسیما را گفت و از نیروهای حذف شده در زمان محمد [هاشمی] و نحوه اداره آن اظهار رضایت کرد و گفت تغییرات زیادی لازم نیست. از لغو برنامه تودیع توسط محمد گله داشت. گفت در
 

 

برنامه‌ها، در جهت جذاب‌تر کردن و حذف برنامه‌های سنگین و خسته‏کننده مثل بعضی سخنرانی‌ها و گزارش‌های سنگین و تکراری در اخبار تغییراتی خواهد داد؛ خواستار کمک بیشتر شد.

آقایان [محمدحسن] رحیمیان، کلانتری و کریمیان از بنیاد شهید آمدند. گزارش وضع صنایع و شرکت‌های تجاری و خدماتی و فنی و همچنین املاک و مستغلات بنیاد را دادند. حدود صد و شصت شرکت و بیش از سه هزار رقبه املاک مصادره‌ای یا تحت سرپرستی دارند. عجیب است که این همه دارایی، فقط بخش ناچیزی از هزینه‌ها را تأمین می‌کند؛ در حالی که بنیاد شهید، مبلغ چهل میلیارد تومان از دولت بودجه می‌گیرد، همه این دارایی‌ها کمتر از یک میلیارد تومان می‌دهد.

عصر هیأت دولت جلسه داشت. استاندار گیلان گزارش بازسازی مناطق زلزله‏زده را داد؛ افتخارآمیز است. مصوباتی داشتیم. افطار به خانه آمدم. امروز زلزله‌ای با شش ریشتر روستاهای آب سفید شمال زابل را لرزاند و تلفاتی داشت.

 

 

[1] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.