خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۷۲

پنج‌شنبه 30 اردیبهشت 1372   | 27 ذیقعده 1413 20 می 1993

 

تأیید پیوستن دانمارک به عهدنامه ماستریخت [= تشکیل اتحادیه اروپا] در رفراندوم آتی، مسأله مهم روز است. نتیجه این رفراندم، مانع مهمی از راه وحدت اروپا را برداشته که اگر به تحقق برسد، تغییر عمده‌ای در جغرافیای سیاسی دنیا است.[1]

مدیران اجرایی طرح اصلاح نظام آموزش متوسطه آمدند. [آقای محمدعلی نجفی]، وزیر آموزش و پرورش، گزارش موفقیت‌ها را داد و من در صحبت مفصلی از منافع طرح گفتم و تشویق‌شان کردم.[2] آقای [سید حسن] طاهری خرم‌آبادی آمد. در مورد مسأله آیت ‌الله منتظری و ضرورت ایجاد تفاهم بین ایشان و رهبری گفت و برای بنیاد خیریه کمک به شیعیان پاکستان کمک خواست.

مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم آمدند. آقای [محمدرضا] فاکر و آقای [ابوالقاسم] وافی توضیحات دادند. از هر شهری که حداقل پنجاه طلبه در قم دارد، نماینده‌ای انتخاب شده است و این جمع به امور طلاب می‌رسند. خواسته‌شان توجیه‌شدن در مورد سیاست‌ها و برنامه دولت و جواب به سئوالات، برای آمادگی بیشتر در تبلیغات انتخابات [ریاست ‌جمهوری] و توجیه و هدایت طلاب و مردم بود.

ضمن یک بحث طولانی، اوضاع کشور قبل از شروع کار دولت من و وضع فعلی و ضرورت توجه به زیربناهای کشور با کاستن از هزینه‌های مصرفی و دستاوردهای این سیاست را توضیح دادم.[3] گفتند جواب همه سئوالاتشان را گرفته‌اند. نماز ظهر و عصر را به امامت من خواندند و رفتند. حدود هفتاد نفر بودند؛ جمع خوبی هستند.

عصر شورای اقتصاد جلسه داشت. سیاست‌های بیمه‌های اجتماعی و امداد و اشتغال را تصویب کردیم. قرار بود سرشب به طور غیر رسمی از نمایشگاه گل و گیاه بازدید کنم. گفتند نمایندگان مجلس هم هستند؛ به خاطر شلوغی صرف نظر کردم. البته خیلی خسته هم بودم.

شب فائزه و مهدی و بچه‌های محسن، عماد و علی آمدند. شام را با هم خوردیم. به آقای [علی‌محمد] بشارتی، [قائم مقام وزیر امور خارجه]، گفتم که به سفیرمان در مالزی بگویند،
 

برای خرید یک محموله روغن نباتی پالم برای رفع کمبودمان اقدام کند. دکتر [عبدالله] جاسبی برای مشورت در مورد شیوه تبلیغات انتخاباتی آمد.

 

 

[1] - اتحادیه اروپا یک اتحادیه اقتصادی، سیاسی است که از ۲۸ کشور اروپایی تشکیل شده‌است. منشأ اتحادیه اروپا به جامعه اقتصادی اروپا باز می‌گردد که در سال ۱۹۵۷ با توافق‏نامه رُم بین شش کشور اروپایی شکل گرفت و صرفاً یک اتحادیه اقتصادی بود. از آن تاریخ با اضافه شدن اعضای جدید، اتحادیه اروپا بزرگ‌تر شد. در سال ۱۹۹۳، توافق ماستریخت چارچوب قانونی کنونی اتحادیه را پایه‌گذاری کرد. اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۹ واحد پول مشترکی به نام یورو را معرفی کرد که تاکنون در ۱۹ کشور جایگزین پول‌های ملی شده‌است. ۲۱ کشور از اعضای اتحادیه اروپا عضو ناتو می‌باشند. سیاست مشترک خارجه و امنیت به عنوان یکی از پایه‏های اتحادیه اروپا شکل گرفت. پیمان شنگن کنترل روادید را لغو کرد، ایست‌های گمرکی نیز در بسیاری از مرزهای داخلی برداشته شد و امکان رفت‌وآمد شهروندان اتحادیه اروپا برای زندگی، مسافرت، کار و سرمایه‌گذاری بیشتر شد.

[2] - در این دیدار آقای هاشمی، اهمیت تربیت نیروهای متخصص به حرفه‌وفن و صنعت در کشور را به‌منظور پیشرفت و توسعه فنی صنعتی کشور خاطرنشان ساخت و گفت: «دولت با تأمین اعتبار بیشتر مصمم است اصلاح نظام آموزش متوسطه را به طور جدی دنبال کند تا در آینده فارغ‌التحصیلان این مقطع بتوانند بلافاصله جذب میدان کار و صنعت ( کشور شوند. با اصلاح نظام آموزش متوسطه و تعمیم این امر به دانشگاه‌ها به جنبه‌های کاربردی علوم بیشتر توجه خواهد شد و برای همین امر چندین دانشگاه علوم کاربردی بزودی در شهرک‌های صنعتی یا وزارتخانه‌هایی که نیاز به نیروهای متخصص فنی دارند آغاز به‌کار خواهند کرد و این دانشگاه‌ها با استفاده از فضا و آزمایشگاه‌های مناسب و دانشمندانی که در آنها تدریس می‌کنند نیروی متخصص و کارآمد را برای کشور تربیت خواهند کرد.» ایشان ضمن برشمردن اثرات مثبت آشنایی فارغ‌التحصیلان جوان دوره متوسطه با حرفه‌وفن و نقش آن در بهبود زندگی شخصی و اجتماعی آنان و اشتغال‌زایی و پیشرفت فنی و صنعتی کشور از مسئولان اجرایی این طرح، خواست تا با تربیت کادر آموزشی مجرب و تأمین نیازهای کمک آموزشی همچون کارگاه‌های فنی و آزمایشگاه و ایجاد ارتباط تنگاتنگ با وزارت کار و کارگاه‌های فنی خصوصی تا حصول به نتیجه مطلوب و رضایت‌بخش روند کار را دنبال کنند.» رجوع‌کنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[3] - متن کامل این سخنرانی و پرسش و پاسخ با طلاب حوزه علمیه قم، به جهت اهمیت در بخش ضمایم همین کتاب به چاپ رسیده است.