خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۷۲

پنج شنبه 31 تیر 1372  | 2 صفر 1414 22 ژوئن 1993

 

آقای [جواد] اژه‌ای آمد. پیشنهاد داشت در صورت اراده تعویض وزیران کشور و علوم و بهداشت، به ترتیب از آقایان [محمد] جهرمی و [سیدمرتضی] سقاییان‌‌نژاد استفاده شود. برای خرید مرکزی برای دانشجویان اسلامی خارج از کشور استمداد کرد.

فرماندهان ناجا [= نیروی انتظامی] آمدند. تیمسار [رضا] سیف‌اللهی گزارش داد و من برایشان صحبت کردم.[1] آقای [سید مهدی] یثربی، امام جمعه کاشان آمد. گزارشی از اوضاع کاشان و مدارس دینی داد و برای ساخت زائرسرای کاشان در مشهد استمداد کرد و خواستار ابقای [خواهرزاده‌اش] آقای محلوجی در وزارت معادن و فلزات شد. مقداری عطر کاشان آورده بود.

سفیر قطر در پایان مأموریت برای خداحافظی آمد. آقای [ابوالفضل] توکلی بینا، [مشاور رییس‌جمهور در امور اصناف] آمد. دربارة وضع نان و کابینه مطالبی داشت. اجازه خواست که از اراضی هلجرد، به خیریه معلولان کهریزک بدهد.

عصر آقای دکتر روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. دربارة کابینه مذاکره کردیم و ناتمام ماند. ساعت پنج برای افتتاح المپیاد فرهنگی ـ ورزشی دانشجویان 57 دانشگاه کشور به ورزشگاه آزادی رفتیم؛ اجتماع با شکوه و مراسم باحالی بود. سخنرانی کوتاهی نمودم[2] و تمام برنامه را ماندم. نمایش آخر جالب‌تر بود. غروب به خانه رسیدم.

آقای دکتر [محمدعلی] نجفی، [وزیر آموزش و پرورش]، پیش از رفتن به ورزشگاه اطلاع داد که تیم ریاضی ایران در المپیاد ریاضی در ترکیه در میان 73 کشور به مقام ششم رسیده که آمریکا هفتم بوده است. قهرمان جهان شدن تیم جوانان کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی در یونان، خبر مسرت بخش دیگر امروزمان است.

 

 

[1] - آقای هاشمی بر لزوم گسترش روابط صمیمی نیروی انتظامی با مردم تأکید کرد و گفت: «در دنیای امروز هیچ کشوری بدون نیروی انتظامی کارا، مقتدر، و محبوب مردم، نمی‌تواند آرامش و سکون را در جامعه برقرار کند و نیروی انتظامی لازم است همچون گذشته، ایجاد اعتماد و اطمینان را جزو اساس و اهداف کاری خود قرار دهد.» رجوعکنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1394.

[2] - آقای هاشمی در مراسم گشایس نخستین المپیاد فرهنگی - ورزشی دانشجویان سراسر کشور تأکید کرد که سیاستهای فرهنگی دولت در برنامه اول و دوم توسعه، توجه بیشتر به نشاط روحی، سلامتی و بالابردن بینش و ( تحرک قشر جوان است. ایشان برگزاری المپیاد مذکور با شعار «دانش، بینش و کوشش؛ ابزار سازندگی ایران» را نویدبخش آیندهای بهتر برای جوانان کشور دانست و گفت: «نباید اجازه داد کارهای روزانه و گرفتاری‌های تحصیلی و شغلی، جوانان کشور را افسرده، خمود و کم‌تحرک کند. رستگاری در سایه مشارکت، تحرک جسمی و تعالی روحی است. شما فرزندان انقلاب، همیشه سعی کنید در کنار برنامههای تفریحی، ادب اسلامی و انقلابی را نیز رعایت کنید. وجود استعداد، روحیه و معنویت حاکم بر جامعه، به ویژه قشر جوان، عامل موفقیتهای بینالمللی است.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.