خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۷۲

یکشنبه 1 اسفند 1372  | 9 رمضان 1414 20 فوریه 1994

 

در مراسم معارفه رئیس دفتر جدید و تودیع رئیس قدیم شرکت کردم و تذکراتی دادم.[1] آقای [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو] و مدیر سازمان آب و فاضلاب خوزستان آمدند و گزارش اقدامات برای آب و فاضلاب خرمشهر و آبادان و دشت‌آزادگان را دادند؛ کارهای عظیمی شده، ولی ناتمام است.

آقای [ابوالقاسم] خزعلی آمد و برای آقای [مرتضی] عسکری[2] وقت خواست که در رابطه با فعالیت‌های مزاحم وهابی‌ها توضیحاتی بدهد. چند توصیه برای اشخاص دیگر داشت.

آقای فلاح از [وزارت] اطلاعات آمد. گزارش تحلیلی از جریان‌های خودی منحرف و افراطی یا تفریطی راست و چپ داد؛ نظرات خوبی دارد. آقای مسیح مهاجری [مشاور اجتماعی رییس‏جمهور] آمد. نسبت به معرفی آقای [مصطفی] میرسلیم، [برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی] انتقاد داشت. کمیته بند 3 تبصره 29 [قانون بودجه] جلسه داشت. راجع به مشکلات ارزی تصمیمات اتخاذ شد.

ظهر عفت آمد. برای احوالپرسی و کمک به خانواده‌های بی بضاعت در جنوب تهران رفته بود؛ سخت متأثر شده است. عصر هیأت دولت جلسه داشت. دربارة ترمیم حقوق بازنشستگان تصمیمات مهمی گرفتیم، ولی ناتمام ماند. [آقای سید حسین مرعشی]، رئیس دفتر جدید آمد. پیشنهادهایی در اصلاح کار داشت.

افطار میهمان آیت ‌الله خامنه‌ای بودم. در موارد همکاری با پاکستان، مسائل ویژه، مسائل حج و عربستان، طرح ادغام دانشگاه‌های علمی کاربردی وزارتخانه‌ها در وزارت فرهنگ و آموزش عالی در مجلس و مخالفت دولت و رهبری، مسأله خط لوله گاز ترکمنستان و ترمیم حقوق بازنشستگان و مسأله ارز مذاکره داشتیم. با هم تفاهم داریم.

شب به خانه آمدم. با دکتر ولایتی در مورد شیوه پیگیری مسأله حج و پیام برای صدراعظم آلمان مذاکره شد.

 

[1] - آقای هاشمی در مراسم تودیع و معارفه آقایان میرمحمدی و مرعشی، رؤسای سابق و جدید دفتر رییس جمهور، تغییرات انجام شده در برخی مدیریتهای کشور را برای استفاده مناسب‌تر از استعداد و اندوخته‌های تجربی و اداری مدیران با سابقه در سایر بخشها و ایجاد تحول در امور جاری مدیریتی با استفاده از تجربه سالهای طولانی خدمت، مفید دانست. ایشان اهمیت خدمت در نظام مقدس اسلامی، لزوم رسیدگی به‌امور مردم و رفع مشکلات آنان در دستگاه‌های اجرایی کشور را مورد تأکید قرار داد و افزود: «تقویت همکاری و ایجاد جو دوستی و صمیمیت میان مدیران و کارکنان یک دستگاه اداری، برای افزایش کارآیی آن دستگاه حایزاهمیت است و امید می‌رود که با استفاده از تجربه‌های گذشته و برنامه‌ریزی اصولی برای آینده، روند تکاملی پیشرفت امور در نظام اداری کشور تداوم یابد.» ایشان با ابراز رضایت از عملکرد آقای میرمحمدی، رییس سابق دفتر رییس‏جمهور و مجموعه مدیران و کارکنان این نهاد، وجود اعتماد و اطمینان را به رؤسای سابق و جدید دفتر رییس‏جمهور مهم دانست و برای رییس جدید این دفتر آرزوی موفقیت کرد. رجوع‌کنید کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفترنشرمعارف انقلاب، 1394.

[2] - آیت‏الله سید مرتضی شریف عسکری، مشهور به علامه عسکری، (۱۲۹۳ - ۱۳۸۶)، سیره‌نگار، متخصص در تاریخ اسلام و عالم دینی شیعه ایرانی‌تبار در حوزه علمیه سامرای عراق بود. علامه عسکری در آثار خود کوشید، با نگاهی محققانه، به بررسی تاریخ اسلام بپردازد. ایشان از اعضای سابق شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (علیهمالسلام) و از روحانیان فعال علیه رژیم بعثی عراق و مدت‏ها از اعضای کادر اصلی حزب الدعوه عراق بود.