خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • شنبه ۹ بهمن ۱۳۷۲

 

شنبه 9 بهمن 1372  | 16 شعبان 1414 29 ژوئن 1994

 

معاونان سیاسی استانداران آمدند. [آقای علی‌محمد بشارتی]، وزیر کشور گزارش داد. من صحبت تحلیلی سیاسی- اقتصادی، در جهت تقویت روحیه و رفع شبهات برایشان کردم.[1] آقایان [غلامرضا] آقازاده و [احمد] رهگذر، [مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی] آمدند. گزارش صنایع پتروشیمی، توافق با وزارت نیرو در مورد آب پتروشیمی تبریز و همچنین وضعیت پتروشیمی اراک را دادند؛ بناست آخر هفته افتتاح کنیم. سپس در مورد اوپک و اعتبارات و برنامه‌های نفت صحبت شد. وزیر نفت، معتقد است سعودی‌ها حساب شده کارشکنی می‌کنند و توافق در مورد دبیرکل اوپک را هم نقض کرده‌اند.

عصر [آقای یحیی آل‌اسحاق]، وزیر بازرگانی آمد. در مورد مدیریت احتمالی بخش واردات وزارت صحبت کردیم. خواست که برای ماندن یک مرکز تهیه و توزیع کالا و نیز دادن سیاست مدیریت ارزهای صادرات غیرنفتی کمک کنیم. وزارتخانه‌های تولیدی خواسته‌اند که مخصوص واردات نیازهای تولید باشد.

آقای [محسن] نوربخش، [معاون اقتصادی رئیس ‌جمهور] آمد؛ همان خبر دیشب آقای موسویان، [سفیر ایران در آلمان] را داد. در مورد پیشنهاد سرمایه‌گذاری یک شرکت آمریکایی، برای ساخت نیروگاه در ایران پرسید.

شب شورای عالی امنیت جلسه داشت. در مورد تجاوز هواپیماهای ترکیه به خاک ایران و نوع سلاح ارسالی به جمهوری آذربایجان در مقابل ارامنه مذاکره شد. وزیر امورخارجه ترکیه با دکتر ولایتی تلفنی صحبت کرده و عذرخواهی نموده است. قرار شده، برای تحقیق تیم بفرستند. شب در دفترم ماندم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اراده الهی بر این قرار گرفت که بعد از زمان پیغمبر اسلام (ص)، مردم ایران با محور قراردادن احکام متعالی اسلام بتوانند به‌رغم تمامی دشمنی‌ها و کارشکنی‌ها، تجربه موفقی را از اداره یک کشور بزرگ براساس موازین اسلام به‌جهان عرضه کنند. عقیده و جهاد، محور اصلی حرکت آحاد مردم مسلمان ایران برای نیل به استقلال و خوداتکایی است. اتکا به خداوند و توکل بر امدادهای الهی، سرمایه‌ای بزرگ برای مسئولان و مردم ایران است و تا زمانی که آنان به‌طور جدی در صحنه‌های مختلف هستند، تبلیغات و وسوسه‌های شوم دشمنان خنثی خواهد شد. انسان‏های بی‌غرض، آثار مثبت دوران انقلاب اسلامی، بسیج ملی برای سازندگی با استفاده از امکانات داخلی و تداوم روحیه و نشاط انقلابی و تحرک در آحاد مردم را پس از پانزده سال رویارویی با ( مشکلات تحمیلی تقدیس می‌کنند و اعترافات دشمنان نیز در مورد موفقیت‌های ایران بسیار پُرمعنا و حائز اهمیت است. شما به‏عنوان نمایندگان سیاسی دولت در مناطق مختلف کشور وظیفه‌ای سنگین در آگاهی و آشنا کردن مردم با واقعیت‌های نظام دارید و باید به گونه‌ای حرکت کنید تا ضمن حفظ شادابی و نشاط روحیه مردم، با ارائه تحلیل‌های روشن و مستدل آنان را همواره در صحنه‌های مختلف کشور نگه دارید. سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره براین اساس بوده است که بدون توجه به اختلاف سلیقه‌ها، با استفاده از همکاری و مشارکت همه جانبه نیروهای وفادار به ‌انقلاب اسلامی به حرکت سازنده و اصولی خود ادامه دهد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.