خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۷۲

پنج‌شنبه 25 آذر 1372  | 2 رجب 1414 16 دسامبر 1993

 

دکتر [محسن] نوربخش، [معاون اقتصادی رئیس ‌جمهور] آمد. تحلیلی از توفیقات برنامه پنج‌ساله اول از بُعد اقتصادی ارائه داد و از مزاحمت‌های موجود که از طریق سیاست‌های افراطی خارجی و داخلی مانع کار می‌شود، انتقاد کرد که مانع جذب سرمایه و نیروهای کارآمد و عدم امنیت شغلی و مالی می‌شود و برای رفع آنها استمداد نمود.

آقای [یحیی] آل‌اسحاق، [وزیر بازرگانی] آمد. گزارشی از اقدامات وزارت بازرگانی در اصلاح وضع نان و خرید کالاهای اساسی و اصلاح مقررات داد و برای تقویت کشتی‌رانی استمداد نمود. برای جلوگیری از جداشدن سازمان غله و کشتی‌رانی از وزارت بازرگانی استمداد کرد. معاونش آقای [حسین] نقره‌کار [شیرازی]، گزارش اقدامات در مورد توسعه بازرگانی با جمهوری‌های آسیای میانه را داد.

آقایان [حسین] کمالی، وزیر کار و امور اجتماعی] و [مسعود روغنی] زنجانی، [رئیس سازمان برنامه و بودجه] در مورد اعتبارات وزارت کار و آقای [عباسعلی] وکیلی، [رئیس ستاد رسیدگی به امور آزادگان]، برای اعتبارات ستاد آزادگان مراجعه کردند.

کمیته تنظیم ارز جلسه داشت. چهار ساعت طول کشید. وضع ارز و راه‌های کنترل قیمت و مصرف ارز را بررسی کردیم و سرانجام با تأکید بر کم‌کردن تقاضا با محدود کردن واردات و تثبیت قیمت دلار در حدود صد و هفتاد و پنج تومان در معاملات بازرگانی که از طریق بانک‌ها عمل می‌شود و همراه نرخ بازار بودن در مورد کسانی که ارز نقد می‌خواهند، مثل مسافرین و نظایر آن مصوباتی داشتیم.

عصر آقای محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] آمد. پیشنهاد شرکت اُکسیدنتال[1] برای نفت و دادن بهای آن قبل از تحویل را آورد و از شعارهای افراطی گله کرد. دکتر [حسن] روحانی، [نایب رئیس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. دربارة بررسی علل مشکل بدهی‌های خارجی و سیاست‌های کلی داخلی و خارجی و مسائل سیاسی و باندی در مجلس مذاکره داشتیم. پیشنهاد داشت که با رهبری دربارة تعدیل برخوردها در سیاست خارجی و داخلی مذاکره شود.

به خانه آمدم. فاطی و سعید و بچه‌هایشان بودند و گفتند با عفت تلفنی صحبت کردند. کار معاینات ادامه دارد.

 

 

[1] - اکسیدنتال پترولیوم، شرکت نفت و گاز آمریکایی است. فعالیت این کمپانی، در زمینه اکتشاف و تولید نفت خام و گاز طبیعی در آمریکا، خاورمیانه، آفریقای‌شمالی و آمریکای‌جنوبی می‌باشد. اکسیدنتال، از لحاظ ارزش بازار، ( چهارمین کمپانی نفتی ایالات متحده ‌است. در سال ۲۰۱۱، تعداد کارکنان این شرکت، بیش از چهل‌هزار نفر اعلام شد که در شعبه‌های مختلف آن در سراسر جهان فعالیت می‌کنند.