خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۷۲

 چهارشنبه 24 آذر 1372  | 1 رجب 1414 15 دسامبر 1993

 

پیش از اذان بیدار شدم و دیگر نخوابیدم. در گزارش‌ها پیروزی حزب لیبرال دموکرات روسیه در انتخابات پارلمان، به خاطر روحیه افراطی ملی‌گرایی مورد توجه است. انتظار می‌رود در جهت تجدید اقتدار و سلطه روسیه حرکت کند و روابط یلتسین با غرب را به خطر بیندازد. غربی‌ها نتوانسته‌اند خشم خودشان را مخفی کنند.

[آقای مجتبی یعسوبی]، امام جمعه ایلام آمد. ضمن تشکر از کمک‌ها هم برای مصلی و هم حوزه، کمک بیشتر خواست. آقای [غلامرضا] فروزش، [وزیر جهادسازندگی] آمد. گزارش پیشرفت در امور دام و طیور را داد و از مشکلات احتمالی ارزان شدن نفت اظهار نگرانی کرد؛ با توضیحاتی روحیه‌اش را تقویت کردم. آقای میرزاده آمد. دربارة اعتبارات بیشتر برای بازسازی استمداد کرد و از عدم توجه به نظراتش در مورد مدیریت کیش گله کرد. برای فعال شدن دانشگاه کیش استمداد نمود.

آقای فلاحیان آمد و پیشنهاد یک شرکت آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در صنایع نفت ایران را آورد؛ به وزیر نفت گفتم رسیدگی کند. ناراحتی رهبری را از اقدام وزارت اطلاعات در آوردن بدری خانم، همشیره رهبری و بچه‌هایش را به ایران گفتم. گفت شرایط را پذیرفته است. گفتم گزارش کاملی بدهد.

آقایان [علی] لاریجانی، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] و [سراج‌الدین] کازرونی، [رئیس سازمان میراث فرهنگی] آمدند. در مورد میراث فرهنگی گزارشی دادند و برای فعال کردن اکتشاف و بازسازی میراث فرهنگی و مقررات سبک‌تر و بودجه بیشتر استمداد کردند. پیشنهاد تجویز مبادله عتیقه‌های تکراری را برای کسب بودجه با برگرداندن عتیقه‌هایی که در گذشته از کشور خارج شده، دادند.

عصر برنامه سفر به مازندران را تنظیم کردیم. در جلسه هیأت دولت، اصلاح تعرفه بخشی از کالاهای غیرضرور تصویب شد و بحث برنامه و بودجه تکمیل گردید. در مورد ارز که به وضع بدی درآمده است، بحث داشتیم.

تا ساعت هشت‌ونیم شب کارها را انجام دادم و به خانه آمدم. فاطی و بچه‌هایش برای پذیرایی بودند. نم نم باران هم داشتیم.