خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

• چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۷۲

چهارشنبه 17 آذر 1372  | 23 جمادی الثانی 1414 8 دسامبر 1993

گزارش‌ها از بیمارستان قلب حاکی است که حال آیت ‌الله گلپایگانی از نیمه شب گذشته رو به وخامت رفته و امشب با تنفس مصنوعی، حیات دارند. آیت ‌الله خامنه‌ای پیغام به ما دادند که برای تجلیل خوب از ایشان در صورت فوت آماده باشیم.

تا ساعت نُه و نیم صبح، کارها را انجام دادم. ورزشکاران موفق آمدند. آقای [حسن] غفوری‌فرد، [رئیس سازمان تربیت بدنی]، گزارش موفقیت‌ها را برای مقابله با موج منفی بعد از شکست قطر داد. من هم تشویق‌شان کردم. جوایزی داده شد.

برای استقبال از نخست‌وزیر پاکستان، خانم بی‌نظیر بوتو به فرودگاه [مهرآباد] رفتیم. همان‌گونه که قول داده بود، با چادر ایرانی که بردوش انداخته بود و روسری کاملاً خوب و پوشیده وارد شد. با هم مراسم سان را برگزار کردیم. با مسئولین هم دست نداد. مصاحبه خوبی هم انجام دادیم و خیلی ممنون شد که من در فرودگاه به استقبال‌شان رفتم. هشتاد نفر همراه دارد. با همراهی مهندس ترکان، [وزیر راه و ترابری]، به سعدآباد رفتند و من به دفترم آمدم.

وزیر مجارستانی که رییس کمیسیون مشترک است، همراه دکتر [عیسی] کلانتری آمدند. مذاکراتمان بیشتر دربارة همکاری‌های دو کشور بود. اصرار داشت که به مجارستان سفر کنم. من برضرورت توازن مبادلات تأکید کردم. ظهر فائزه آمد. در مورد مدیریت ورزش حرف زد و خواست که در مذاکرات خانم بوتو حضور یابد؛ پذیرفتم.

عصر هیأت پاکستانی آمد. در دو گونه نشست مذاکره داشتیم. فائزه هم آمد. دربارة انتقال گاز با همکاری هند، پاکستان، قطر و عمان و ساخت هواپیما و کشتی، خرید ماشین‌های سنگین مهندسی از ما در مقابل برنج و ساخت کارخانه شکر و مسائل افغانستان و آسیای میانه و بوسنی و اکو و دادگاه جنایی بین‌المللی برای صرب‌ها و... مذاکره شد. خواست که برای صلح دادنشان با هند کمک کنیم. گفته شد که ارتباطی بین لوله گاز و مسأله کشمیر برقرار شود.

شب ضیافت شام داشتیم. عفت و بچه‌ها هم شرکت داشتند. دربارة مسأله شیعه در پاکستان صحبت شد. مدعی شد که در زمان پدرش [ذوالفقار علی] بوتو، پروژه علنی از طریق پلوتونیوم با فرانسه داشته‌اند و پروژه سرّی از طریق غنی‌کردن اورانیوم که نزدیک به ثمردهی بوده‌اند، ولی با دخالت آمریکا که منجر به سقوط پدرش شده برنامه متوقف شده و دیگر به طور جدی پیگیری نشده و اکنون دانش فنی بمب هسته‌ای را دارند، ولی نساخته‌اند. اخیراً قرار شده در همین سطح بماند. گفت ساخت موشک هم در مرحله ابتدایی است و حتی کارخانه مونتاژ موشک تاو را هم نتوانسته‌اند عملیاتی کنند. مطالب زیادی هم دربارة اوضاع اقتصادی‌شان گفت که چون اطلاعات عمیقی ندارد، برایم قابل اعتماد نیست؛ مثلاً گفت ظرف دو ماه، ذخیره ارزی‌شان را از سه میلیارد دلار به نُه میلیارد دلار رسانده‌اند.