خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۷۲

یکشنبه 14 آذر 1372  | 20 جمادی الثانی 1414 5 دسامبر 1993

 

برای شرکت در جشن روز مادر در هفته زن، همراه عفت از خانه به ورزشگاه آزادی رفتیم. قبل از شروع برنامه، در اتاق مجاور، آقای عجایبی، معاون وزیر کار، کارگران نمونه زن را معرفی کرد. جوایزشان را دادم و از همه احوال‌پرسی کردم. در سالن دوازده هزارنفری، اجتماع باشکوهی از خانم‌ها بود؛ بیشتر بسیجی و فرهنگی کارگر بودند. شور و احساسات خوبی داشتند. مرتباً کف می‌زدند. سوت هم گاهی می‌کشیدند و صلوات و شعار کم داشتند.

بعد از سرود و خیرمقدم و گزارش خانم [شهلا] حبیبی، [رئیس دفتر امور زنان ریاست ‌جمهوری]، سخنرانی کردم[1] و نمایش تصویرسازی با حقیقت‌های انسانی که لابد برای خودشان خیلی جالب است، ولی محدودیت‌هایی هم دارند.

به دفترم رفتم. [آقای عوض اوویچ]، سفیر جدید ترکمنستان برای تقدیم استوارنامه آمد. سپس [آقای بوریس شیخ مرادُف]، معاون رئیس ‌جمهور ترکمنستان آمد و نامه آقای نیازُف را آورد که خبر داده بود، اجلاس [تعیین رژیم حقوقی دریای] خزر، به خواست روسیه عقب‌افتاده و مسأله مرزهای ترکمنستان، در اجلاس سران مشترک‌المنافع مطرح نمی‌شود. اعلان کرده بود که به زودی به ایران می‌آید.

سپس [آقای رسول قلی اُف]، رییس مجلس آذربایجان که معاون رئیس ‌جمهور است، همراه با آقای حسن‌اُف وزیر امورخارجه‌شان آمدند. اطلاع دادند که سیاست‌شان این است که در آینده، با عملیاتی وسیع بخشی از خاک آذربایجان را از ارامنه پس بگیرند و سپس از موضع قدرت برای صلح مذاکره ‌کنند و می‌پذیرند که قره‌باغ دست آنها باشد. از ما برای اسلحه و راه و تبلیغات و کارهای سیاسی و اطلاعاتی کمک خواستند.

عصر مصاحبه‌ای برای افتتاح شبکه سوم [سیما] انجام دادم.[2] در دولت بحث بودجه سال 73 را شروع کردیم. شب میهمان رهبری بودم. دربارة برنامه و بودجه و ارز و نفت و آذربایجان مذاکره کردیم. آقای آقازاده، [وزیر نفت]، اطلاع داد که با وزیران نفت عربستان و کویت، در مورد اقدام اوپک برای اصلاح قیمت نفت، تلفنی مذاکره کرده است؛ قرار شده بعداً جواب بدهند. آقای محلوجی، [وزیر معادن و فلزات]، اجازه گرفت برای قرارداد فروش سنگ و تأسیس کارخانه سنگ به ترکمنستان برود.

 

[1] - آقای هاشمی ضمن گرامیداشت مقام و شخصیت زن، هرگونه افراط و تفریط در مسائل مربوط به‌امور زنان را حرکتی ناصحیح دانست. ایشان به‌جایگاه زن در جامعه کنونی در ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: «با نگرشی به‌زوایای مختلف جامعه در می‌یابیم که بانوان ایرانی راه درست و صحیح زندگی را درک کرده و در مسیر کمال پیش می‌روند. البته همواره آرزوی من و همفکرانم این است که بتوانیم در دوران انقلاب اسلامی، جایگاه واقعی زن را که در طول تاریخ از او غصب شده، به‌آنان بازگردانیم. تاریخ بشریت مملو از ستم‌ها و تبعیض‌ها به‌خانم‌ها می‌باشد؛ البته قطعات استثنایی در جهت احقاق حق و موقعیت زنان وجود دارد، ولی پدیده‌ای زودگذر بوده است و در مجموع سیر تاریخ از این نظر، مطلوب نیست. طی سالیان اخیر، برخی مکاتب، حرکت‌هایی در جهت حفظ جایگاه زنان انجام داده‌اند، اما دچار افراط و تفریط شده و بدین دلیل نتوانسته‌اند به‌اهداف خود دست یابند و در این میان تنها مکتب اسلام است که برای اجرای عدالت و رفع تبعیض و دادن جایگاه واقعی به بانوان، به طور شایسته عمل کرده و اسلام با توجه به فطرت و مقتضیات زن و مرد، مکتب خود را تنظیم کرده و در این رهگذر دچار افراط و تفریط نگردیده است. در دوره پس از پیروزی انقلاب، تلاش ما این بوده که حقایق و معارف اسلامی را تدریجاً در جامعه جاری و ساری سازیم و آقایان و خانم‌ها را با حدودشان آشنا کنیم و تا حدودی هم موفق بودیم؛ به طوری که وضع امروز خانم‌ها و آقایان، قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای از دوره‌های تاریخی در ایران نیست و شاید در دیگر کشورها که ظاهراً از بعد آزادی برای خانم‏ها دستاوردهایی دارد، برتری داشته باشد. البته این آزادی باعث سوء استفاده مردان ناصالح و فاسد شده و آن جایگاهی که فطرت برای خانم‌ها خواسته داده نشده است. در غرب، رابطه بانوان با فطرت، خانواده، فرزندان و کانون‌های گرم زندگی خانوادگی تضعیف شده که این بدترین ستم به‌خانم‌هاست.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.