خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • دوشنبه ۱ آذر ۱۳۷۲

دوشنبه 1 آذر 1372  | 7 جمادی الثانی 1414 22 نوامبر 1993

 

محسن آمد و گفت در خرید واگن‌های متروی خط تهران ـ کرج هم می‌شود مثل متروی تهران، از چینی‌ها هم قیمت گرفت و به وسیله آن، قیمت استرالیا را پایین آورد. گفتم پیگیری کند و ببیند چرا خودشان این کار را نکرده‌اند.

نماینده بروجن آمد. دکتر [ابوالقاسم] علوی، جراح و آدم متین و آرامی است. مقداری از افراط و تفریط‌های نمایندگان انتقاد کرد و از استاندار حمایت نمود و ضمن تشکر از کارهای فراوان دولت در استان، برای عمران بیشتر منطقه استمداد کرد. نماینده، امام‌جمعه و فرماندار گناباد آمدند و برای ساختمان بیمارستان آموزشی برای دانشکده پزشکی شهر استمداد کردند.

[آقای امان نریمانی]، نماینده اسلام آباد غرب آمد. از مشکلات باقی‌مانده از جنگ گفت و برای عمران منطقه استمداد کرد. از امام جمعه و فرماندار شاکی بود و پیشنهاد اقدام برای تألیف قلوب[1] اهل حق را داشت. [آقای ابوالفتح نیکنام]، نماینده تنکابن آمد. خودش را کارشناس کارکشته و پُرتجربه می‌داند. پیشنهادهای کلی دربارة اصلاح ساختار اداری کشور داد و اظهار آمادگی برای همکاری نمود.

دکتر [عباس] شیبانی، [نماینده تهران] آمد و برای بیماران سرطانی و ساحل‌سازی دریای خزر استمداد کرد. شورای [سیاستگذاری] ائمه‌جمعه آمدند. گزارش کار دادند و مشورت کردند. عصر در جلسه هیأت دولت، قیمت ارز و برنامه پنج‌ساله دوم و استاندار اردبیل مورد بحث بود.

 

 

[1] - تألیف‏قلوب، در لغت به معنای پیونددادن بین دل‏ها و جمع کردن آنهاست. در قرآن‏کریم و در آیات متعددی به تألیف قلوب اشاره شده است. خداوند متعال در سوره انفال آیات 62 و 63 می‏فرماید: «... هُوَالَّذیَ أَیَّدَک بنَصْرِهِ وَبالْمُؤْمِنِینَ، وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِی الأَرْضِ جَمِیعاً مَّا أَلَّفَتْ بَیْنَ قُلُوبهِمْ وَلَـکنَّ اللّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ إِنَّهُ عَزیزٌ حَکیمٌ‏»؛ ...او بود که تو را با یاری خود و مؤمنان نیرومند ساخت و میان دل‏های آنان الفت انداخت که اگر آنچه در روی زمین است، همه را خرج می‏کردی، نمی‏توانستی میان دل‏های آنان الفت برقرار کنی، ولی خدا بود که میان آنان الفت انداخت؛ چرا که او توانای حکیم است.