خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۷۲

چهارشنبه 21 مهر 1372  | 26 ربیع الثانی 1414 13 اکتبر 1993

 

دکتر [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] آمد و گزارش سفر به مصر را داد. سپس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیرکل‌های بهداشت و درمان و معاونانش آمدند. وزیر گزارش داد و من سیاست‌ها را برایشان تشریح کردم.[1]

[آقای بهرام قاسمی]، سفیر جدیدمان در اسپانیا آمد. گزارشی از شرایط آنجا داد و برای رفتارش کسب نظر کرد. آقای سید محمود مرعشی آمد و گزارش وضع کتابخانه [آیت‌الله سید شهاب‌الدین] مرعشی در قم را داد. از کمک‌های دولت تشکر کرد و کمک بیشتر خواست. علاوه بر ساخت کتابخانه بزرگ جدیدشان توسط دولت، بودجه جاری‌شان را می‌دهیم. سال جاری، شصت میلیون تومان از دولت می‌گیرند.

آقای [محمدرضا] رحیمی، استاندار جدید کردستان آمد. دربارة کیفیت برخورد کسب نظر کرد و کمک خواست؛ معلوم است که با نماینده رهبری نخواهد ساخت. آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد و گزارش سفر به آلمان را داد؛ خوب تحویلش نگرفته‌اند.
برای سفر به چین مشورت کرد.

عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. گزارش وزیر بهداشت در مورد نیازها و کمبودهایش ارائه شد. دربارة بازداشت متهم به جاسوسی آلمانی که مورد اعتراض وزرا بود، بحث کردیم؛ به نظر می‌رسد مأمور وزارت امورخارجه و وزارت اطلاعات مقصرند. قرار شد پیگیری کنیم؛ نوعی اخلال در سیاست‌مان است. شب تا ساعت هشت و نیم کار کردم و به خانه آمدم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «کشور ما، در حال حاضر به لحاظ بهداشت و درمان در میان کشورهای جهان سوم جایگاه ممتازی دارد و چشم‌انداز آینده نیز بسیار روشن و درخشان است. در صنعت دارویی کشور، تحولات مثبتی اتفاق افتاده است و باید برنامه‌ریزی اصولی برای تأمین کامل نیازهای دارویی از طریق تولید مواد اولیه و خودکفایی داخلی انجام شود. دولت برای داشتن صنعت مستقل دارویی و کاهش وابستگی به بازارهای بین‌المللی دارو، راه‌های خوبی انتخاب کرده و آن را دنبال می‌کند. طرح بیمه‌های درمانی برای کمک به بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه اهمیت زیادی دارد. در اقتصاد سالم و پویا، حتماً باید کسانی که نمی‌توانند خود را با شرایط اقتصادی روز هماهنگ کنند، مورد حمایت دولت قرار گیرند که در بخش درمان نیز اگر طرح بیمه‌های درمانی، به طور جدی اجرا شود و هرکس بتواند به راحتی از امکانات بهداشتی و درمانی کشور بهره‌مند شود، نگرانی‌ها از بین می‌رود و رشد این بخش شتاب بیشتری پیدا می‌کند. لازم است اهتمام بیشتری به‌امر تحقیق و مطالعه در کشور به ویژه در بخش درمانی و پزشکی شود. وابستگی در امر تحقیق بدترین نوع وابستگی است و امروزه ضعف تحقیق و برنامه‌ریزی، یکی از مشکلات کشورهای جهان سوم است که جمهوری اسلامی ایران مصمم است در این بخش بیشتر سرمایه‌گذاری کند. حفظ و تقویت روحیات معنوی و اخلاق اسلامی موجود در میان محققان و اندیشمندان کشور، امتیاز بسیار بزرگ ما در جهان است. باید به سوی عمق بخشیدن به‌این روحیات و جذب افراد علاقه‌مند و با ایمان به محیط‌های دانشگاه‌ها حرکت کنیم. اکتفا کردن به ظاهر‌سازی‌های ریاکارانه و سطحی‌نگری برای جامعه، به ویژه جوانان، آثار منفی به‌همراه خواهد داشت و باید با کلیه امور مخصوصاً مسائل عقیدتی و معنوی، به طور ریشه‌ای و عمیق برخورد کرد.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.