خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1368 / کتاب «بازسازی و سازندگی»

بازدید هاشمی از فروشگاه فتح‌المبین و بازار پاریس *** چرا کاخ شاه در کیش اجاره داده شد؟

• شنبه ۷ بهمن ۱۳۶۸

شنبه 7 بهمن   |     29 جمادی الثانی 1410           27 ژانویه  1990

ساعت شش صبح بیدار شدم. اخبار داخلی و خارجی  را گرفتم؛ مسأله مهمی نداشتیم. کمی در ساحل دریا مقابل اقامتگاه قدم زدم. مهدی توضیحاتی درباره ساحل کیش می‌داد. به کاخ شاه رسیدیم.

متصدی پروژه اصلاح کاخ که آن را برای دفتر تجارت بین‌الملل اجاره کرده، توضیحاتی داد. گفت 600 میلیون تومان هزینه می‌کند و ماهی 12 میلیون تومان به سازمان عمران کیش اجاره می‌دهد و امید دارد که سود خوبی هم ببرد. اجاره برای مدت پنج سال است. کارگرهایش ابراز احساسات کردند. پسر فاطمه خانم مقّربی مستخدمه سابق مدرسه رفاه، جزو کارکنانش بود. آمد و خودش را معرفی کرد.

به اقامتگاه برگشتیم. پس از صرف صبحانه، برای بازدید از کارهای در دست اجرای جزیره حرکت کردیم. نخلستان‌های در دست احداث  را دیدیم که گفتند هشت هزار نخل تاکنون غرس کرده‌اند. من هم  نخلی غرس کردم.

سپس از کارخانه ساخت آجر سیمانی تحت فشار بازدید شد که جالب و ابتکاری بود. سپس از طرح مجتمع تجاری دیگری که بخش خصوصی در اطراف کاخ ولیعهد اجرا می‌کند با 80 هزار متر زمین، برای احداث مراکز مسکونی و تجارتی و تفریحی، با زیر بنای 17 هزار متر، با اجاره سنگین اجرا می‌کند، دیدن کردیم. از اعتمادی که کرده‌اند و این همه سرمایه گذاری می‌کنند، تعجب کردم.

از فروشگاه فتح‌المبین و بازار پاریس و سپس از قریه کیش که بومی‌ها زندگی می‌کنند و بازار قدیمی ده دیدار شد. سپس در مسجد برای مردم کمی صحبت کردم.

از مجتمع مسکونی تجاری دیگری که بخش خصوصی با دویست ویلا و دویست مرکز تجاری و دویست انبار با نیروگاه برق و آب شیرین کن و سایر نیازها می‌سازند،  بازدید کردم. اگر مصالح به صورت پیش ساخته از خارج بیاورند، حدود یک میلیارد تومان سرمایه گذاری دارند و مدعی‌اند که تا نیمه سال 1369 تمام می‌کنند.

ناهار و استراحت تا ساعت سه بعد از ظهر در اقامتگاه انجام شد.  سپس با تشریفات رسمی از کیش به بندرعباس رفتیم و از فرودگاه برای دیدن اسکله و آب گیری که آقای مسعودی ساخته، با هلی‌کوپتر به جزیره قشم رفتیم. با شرکت نفت و وزارت نیرو اختلاف دارند. سپس از فرودگاه بندرعباس به سوی تهران پرواز کردیم و ساعت هفت و نیم رسیدیم و به خانه آمدیم. در هواپیما ابتکارات آقای مسعودی را در مورد ساخت اسکله و سکوی حفاری دریا بررسی کردیم؛ بعضی عملی بودن آن را قبول ندارند.