خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

مذاکره شبانه هاشمی با آیت‌الله خامنه‌ای *** گزارش مهدوی کنی از ملاقات با امام

  • پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۶۷

 

پنجشنبه 15 اردیبهشت   |   18 رمضان 1408                     5 می 1988

تا ساعت سه بعد از ظهر در منزل بودم. وقتم به مطالعه گذشت. آقای معیری تلفنی گزارش عکس‌العمل‌های بعد از آزادی گروگان‌های فرانسوی را داد. نخست وزیر برای ابلاغ مصوبه مجمع [تشخیص مصلحت نظام] در خصوص اراضی شهری تلفن کرد. آقازاده [وزیر نفت] برای گزارش سفر به اوپک و مسائل جنبی وقت خواست. ساعت سه ونیم به مجلس رفتم.

آقایان [محمد جعفر] محلاتی [سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل] و [سیروس] ناصری [نماینده ایران در مقر اروپایی سازمان ملل]  از نیویورک و ژنو آمدند. گزارش نتایج مذاکرات با سازمان ملل و شورای امنیت را دادند و پیشنهاد مشخص اخیر دبیرکل را آوردند که کمیته تعیین متجاوز و آتش‌بس با هم شروع شوند و در مورد حلبچه و تجاوز آمریکا پیشنهاد داشتندکه به شورای امنیت شکایت کنیم و تقاضای تشکیل جلسه نماییم.

آقا محمدی آمد. درباره مواضع اخیر گروه‌های کرد عراقی گفت که از شدت عمل صدام و حادثه حلبچه ترسیده‌اند و می‌خواهند محافظه کاری کنند. وزیر نفت آمد. گزارش سفر اوپک و برنامه سفر به امارات،  اندونزی، یونان و برزیل را داد.

به جلسه شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز رفتم. قرار شد در مرحله دوم انتخابات شرکت کنند. آقای مهدوی کنی جریان ملاقات با امام را نقل کرد که امام قول داده‌اند بعد از انتخابات در مورد روحانیت مبارز و سایر کسانی که در بیانات اخیر امام رنجیده‌اند،

جبران کنند. بعضی‌ها مخالف بودند.

سرشب با آیت‌الله خامنه‌ای درباره امور جاری مذاکره کردیم. به خانه آمدم. یاسر و مهدی برای اِحیاء به مسجد رفته‌اند. عفت هم که منزل امام بود، آمد.