خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1367 / «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1367 / «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

"آماده همکاری برای مهار صدام هستیم" *** چه کسی پیغام وزارت خارجه انگلیس را به هاشمی داد؟

  • سه شنبه ۸ شهریور ۱۳۶۷

 

سه‌شنبه 8 شهریور    |   17 محرم 1409                     30 آگوست 1988

در گزارش‌ها خبری از تصمیم جدید دبیرکل سازمان ملل که آقای محلاتی گفته بود به زودی اعلان می‌شود، نبود. با آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه مذاکرات دیشب، مقداری مذاکره کردیم و پس از صبحانه، ایشان خدمت امام رفتند. در هفته دولت، مطابق معمول با کابینه خدمت امام می‌روند.

احمدآقا آمد و گفت امام در مورد تجارت آزاد و شرکت دادن مردم در امور و تعیین مرجع سیاستگذاری بازسازی، مطالبی فرمودند که بعضی از وزرا پریشان شده بودند. به آقایان محسن رضائی و شمخانی و دفتر، گفتم ترتیب سفر دو روزه‌ای به خوزستان را بدهند.

فرمانده لشکر 25 کربلا و جمعی از کادرها آمدند. در خصوص مخالفت جمعی از اشخاص مازندران با فرماندهی آقای مرتضی قربانی برای سپاه مازندران که اخیراً حکم آن به تأیید من رسیده است، شکایت داشتند و گفتند قسمت اعظم نیروهای لشکر، به مازندران برگشته‌اند و جبهه خلوت است.

برای بازدید از بنیاد تاریخ انقلاب [اسلامی] رفتم. گروه‌های کاری توضیحاتی درباره شیوه کار خود دادند. از مخزن اسناد و کتب و مجلات بازدید کردم و مسئول کامپیوتر توضیحاتی درباره کیفیت کار خود در تنظیم اسناد و یادداشت‌ها داد. مصاحبه‌ای انجام شد.  

آقای [فریدون] مهدی‌نژاد آمد. اطلاعاتی درباره مسائل پاکستان و حادثه سقوط هواپیمای ضیاءالحق داشت. به مجلس رفتیم. تا ساعت هشت گزارش‌ها را خواندم و کارها را انجام دادم. به جلسه مجمع تشخیص مصلحت رفتم. بحث در مورد اراضی بایر و کشت موقت بود. شام را همان جا خوردیم. آقای [احمد] جنتی، با توجه به اظهارات نمایندگان امام در نیروهای مسلح، در تصمیم خود سست شده است.

بعد از شام جلسه سران قوا برای اجرای اظهارات امروز امام تشکیل شد. نخست وزیر نگران بود و بالاخره ایشان را قانع کردیم که باید اجرا شود. برای تأمین نظر امام در خصوص تجارت، قرار شد وزیر بازرگانی که با این نظر موافق باشد به مجلس پیشنهاد شود. روی آقای [سید مجید] هدایت زاده صحبت شد. در مورد سیاست‌های کلی، قرار شد برنامه‌های کارشناسی به جلسه بیاید و ضمن بررسی آنها سیاست را تعیین کنیم.