خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

  • یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۶۴

 یکشنبه 17 شهریور 1364   22 ذیحجه 1405   8 SEPTEMBER 1985

    آقای [علی] شمخانی [قائم مقام فرمانده کل سپاه پاسداران] صبح زود به منزل آمد و طرح عملیات محدود در هور را توضیح داد. طرح خوبی است. او درخواست‏هایی از امکانات ارتش داشت و نامه‏هائی برای اقدام آورد که از امام اجازه تاسیس نیروی هوایی و دریایی برای سپاه و تفویض اختیارات فرماندهی خواسته بودند. او توصیه کرد به آقای محسن رضایی بگویم که خودش به منطقه عملیات قادر برود و نیروهای سپاه را - که برای عملیات دیگری تجهیز شده‏اند - در احتیاط همین عملیات قرار دهد.

    به مجلس رفتم. همسر شهید [جواد]فکوری آمد و برای ارز فرزندشان و سند منزلی که زمین آن را از بنیاد مسکن گرفته‏اند، کمک خواست. آقای مردی مسئول [ساخت] نیروگاه شهید رجائی آمد و از عدم همکاری وزارت نیرو گله کرد. آقای [مصطفی]ایزدی مسئول قرارگاه حمزه آمد و نظر داد که ترجیح دارد عملیات قادر را تقویت کنیم؛ شبیه همان نظر صبح آقای شمخانی.

    آقای دکتر یاریگرروش مسئول [سازمان] بهزیستی آمد. گزارشی از کار سازمان در خصوص بچه‏های بی سر پرست، معتادان، روسپیان، ولگردان و ناتوان‏ها داد. گفتم به فکر ساختن اردوگاه با کار خود معتادان و... باشند. عصر آقای [مصطفی] ترابی‏پور آمد و از عدم پیشرفت در قرار داد [خرید سلاح] با چین گفت و گزارش جلسه سپاه و نیروهای دریایی و هوایی برای عملیات در خلیج‏فارس را داد.

    خانواده شهدای کمیته‏های انقلاب آمدند. برای آنها مفصلا صحبت کردم. در جلسه شورای مرکزی حزب [جمهوری اسلامی] شرکت کردم. در این جلسه ضوابطی برای ابقاء یا تعطیل دفاتر حزب تصویب شد. شب با آقای خامنه‏ای درباره جنگ و دادن سلاح به لیبی در مقابل سه رصد موشک سام مذاکره کردیم. محسن رضایی خبر داد که امشب، عملیات آغاز می‏شود. آخر شب نامه‏ای از صیاد رسید که احتمال شروع عملیات قادر را ساعت دوازده شب گفته بود.