خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

  • سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۶۴

 سه شنبه 30 مهر 1364   7 صفر 1406   22 OCTOBER 1985

    کمی از جلسه را اداره کردم و به آقای [مهدی]کروبی نایب رئیس دوم سپردم. برای پیگیری مسأله کابینه جدید به دفترم آمدم. آقای رئیس‏جمهور ضمن نامه‏ای به دستور امام از هیأت منصوب امام، داوری خواسته‏اند. ظهر در دفترم با احمدآقا، آیت‏الله [موسوی]اردبیلی و نخست‏وزیر مذاکره کردیم. پیشرفت زیادی نداشتیم.

    عصر آقای [محمد]غرضی آمد و اصرار داشت که در [وزارت]نفت بماند. جمعی از نمایندگان آمدند که بیشتر روی نامزدهای میانه‏رو تکیه داشتند. جمعی از تندروها هم برای حذف معتدل‏ها مراجعه کردند. احمدآقا هم تا مغرب در دفتر من ماند و پس از نماز به دفتر آقای خامنه‏ای برای مذاکره با ایشان رفتیم. آقای [موسوی] اردبیلی هم آمدند. دو سه ساعت مذاکره کردیم و در دو سه مورد توافق بود.

    بعد از شام آقای خامنه‏ای رفتند و ما جلسه هیأت حَکَم را تشکیل دادیم. از چهارده مورد اختلاف [رئیس‏جمهور و نخست‏وزیر درباره وزیران پیشنهادی کابینه] در ده مورد تصمیم‏گیری کردیم و چهار مورد به بعد موکول شد. دیر وقت به دفترم رفتم و خوابیدم.

    این روزها در مورد مسأله کابینه به من سخت می‏گذرد. از طرفی ملاحظه تأمین نظر امام را دارم و از سویی تصویب کابینه را حق رئیس‏جمهور می‏دانم. ایشان قبل از نامزد شدن هم به صراحت گفته بودند درخصوص کابینه کوتاه نمی‏آیند، و گزارش‏هایی از جبهه می‏دهند که بسیاری از رزمندگان در این مورد حساس شده‏اند. در مجلس هم هر دو جناح، از من توقعاتی دارند که جمع بین آنها سخت است.