خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

  • یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۶۴

 یکشنبه 27 مرداد 1364   1 ذیحجه 1405   18 AUGUST 1985

    برای انجام ملاقات‏ها و کارهای اداری به مجلس رفتم. سفیرمان در شوروی آمد و از تغییر سیاست شوروی پس ازانتخاب گورباچف در جهت سازندگی اقتصادی و پرهیز از درگیری‏های بین‏المللی گفت و از سیاست ما درباره روابط با شوروی پرسید. گفتم در صدد بهبود روابط هستیم.

    آقای [سیدرضا]زواره‏ای آمد و درباره کارهای مجلس مذاکره شد. تعدادی از کارمندان مجلس برای مشکلات خودشان مراجعه کردند. [آقای غلامرضا]آقازاده [معاون نخست‏وزیر در امور اجرایی] آمد و از پیشنهاد کره شمالی برای دادن موشک دوربرد گفت.

    [آقای عابدی جعفری] وزیر بازرگانی و رؤسای دفاتر خرید در خارج از کشور [وزارت بازرگانی] آمدند و گزارشی از جلسه‏های تجار و خریداران دولتی در سوء استفاده از تفاوت قیمت ارزها در خریدها و فعال شدن ضدانقلاب در این راه دادند و راههای مقابله را گفتند و سرانجام شناور شدن قیمت ارز به عنوان راه چاره مطرح شد. آقای محمدزاده آمد و برای پرداخت قروض خارجی‏اش از طریق صدور کالاها کمک خواست.

    بعد از ظهر تیپ‏الغدیر سپاه که از مردم یزد و کردستان تشکیل شده آمدند. برای آنها صحبت کردم و گزارشی درباره عملیات قدس 5 دادند. آقای صدقیانی نماینده سلماس آمد و گزارشی از مشاهدات خود در سفر لندن داد و پیشنهادهایی داشت. گروهی از اعضای حفاظت اطلاعات آمدند. گروهی از اساتید دانشکده حقوق آمدند و از حاکمیت حزب‏الله در دانشگاه‏ها و مدرسه تربیت مدرس گله داشتند. توضیحاتی برای ضرورت به آنها دادم. این اساتید مخصوصاً مخالف دکتر [محمد]فرهادی رئیس جدید دانشگاه تهران بودند.

    آقای [طهماسب] مظاهری [معاون نخست‏وزیر و سرپرست بنیاد مستضعفان] آمد و گزارشی از اقدامات جدید در مدیریت بنیاد مستضعفان و فروش اموال منقول و آینده بنیاد داد. قرار بود با آقای خامنه‏ای ملاقات داشته باشیم، اما به خاطر دیر شدن لغو کردیم و تلفنی درباره دفاع از جزیره خارک و تنبیه قصور گذشته حرف زدیم. شب به خانه آمدم.