خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

  • پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۶۴

 پنجشنبه 17 مرداد 1364   20 ذیقعده 1405   8 AUGUST 1985

    بعد از نماز صبح، متن خطبه عربی را نوشتم و برای ترجمه فرستادم. جواب نامه آقای یوشی هیرو ناکاسونه نخست‏وزیر ژاپن را نوشتم. در جلسه علنی تا ظهر یکسره کار کردیم. دو لایحه فوریت دار با حضور اعضای شورای نگهبان به تصویب رسید. خسته شدم.

    آقایان [عباسعلی]بهاری و [علی]معرفی‏زاده نمایندگان ساری و خرمشهر آمدند. آقای بهاری از نماینده دیگر مازندران گله داشت که با مسئولان خطی برخورد می‏کند و آقای معرفی زاده برای امور جنگ زدگان کمک می‏خواست. می‏گوید طاقت آنها دارد تمام می‏شود.

    عصر برای اعضای خانواده‏های شهدای جهاد سازندگی در مجلس صحبت کردم. آقای [غلامرضا]آقازاده آمد و درباره خرید موشک تاو - که 30درصد گران‏تر از قیمت اصلی می‏دهند - کسب تکلیف کرد. با رفیق‏دوست مشورت کردیم. او معتقد است، مقداری بخریم بهتر است.

    عصر شورای عالی دفاع جلسه داشت. در این جلسه درباره تقسیم مشمولان سرباز بین ارتش و سپاه و ... بحث داشتیم که ناتمام ماند. درباره اقلام عمده دفاعی هم تصمیم‏گیری شد و گزارش عملیات قدس پنج را شنیدیم که سپاه در منطقه هور انجام می‏دهد. بعداز جلسه مصاحبه تلویزیونی کردم.

    بعداز نماز با آقای خامنه‏ای جلسه داشتیم. ایشان به خاطر مخالفت [سرهنگ هوشنگ صدیق] فرمانده نیروی هوایی در دادن سلاح به لیبی در مقابل موشک سام، مردد شده بودند. ایشان را قانع کردم که باید بدهیم و موشک سام برای ما خیلی اهمیت دارد. این موشک در زدن اهداف خیلی مرتفع که این روزها در جنگ شهرها مزاحم هستند، به درد می‏خورد. آیت‏الله خامنه‏ای شرح مذاکرات امروزشان را با امام دادند. امام گفته‏اند مصلحت نیست که آقای مهندس [میرحسین]موسوی از نخست‏وزیری کنار بروند.