خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

  • دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۶۳

دوشنبه 7 خرداد 1363

    صبح زود، مشغول کار شدم. ساعت هشت صبح، جلسه افتتاحیه دوره دوم مجلس شورای اسلامی داشتیم. برای جای استقرار مهمانان، مشکلاتی پیش آمده بود و شورای نگهبان، نسبت به جای حقوقدانانش، اعتراض داشت. قرآن [قرائت] و سرود [اجرا شد] و پیام امام در مورد جلسه افتتاحیه مجلس قرائت شد و گزارش [آقای ناطق نوری] وزیر کشور و سخنان [آیت‏الله خامنه‏ای] رئیس جمهور ایراد گردید و بعد مراسم تحلیف انجام شد.

    سپس [برای زیارت مزار شهیدان به] بهشت زهرا رفتیم و در آنجا هم مراسمی انجام شد؛ در آئین‏نامه مجلس، خواسته شده است که پس از جلسه افتتاحیه هر دوره مجلس، نمایندگان به مزار شهیدان بروند. نمایندگان دوره اول و مهمانان زیادی هم از چهره‏ها و شخصیت‏ها شرکت داشتند. پیام امام، بسیار خوب بود و جلوی افراط کاری‏های بعضی از نمایندگان را می‏گیرد.

    عصر، آقای [محسن] رفیق‏دوست، همراه با ابوخالد - فرستاده ویژه یاسر عرفات - آمدند. نامه‏ای از عرفات آورد و به طور شفاهی از آقای عرفات نقل کرد که اقرار به اشتباه خودشان داشته و جنگ تحمیلی را جنگ آمریکا و ارتجاع علیه جمهوری اسلامی می‏داند؛ اطلاع از توطئه جدید آمریکا علیه ایران، به منظور نابودی ما داد. نوشته‏ای بی‏امضاء [آورده بود] که پیشنهاد می‏کرد، تلاش برای صلح را از طریق کشورهای غیرمتعهد و سازمان کنفرانس اسلامی آغاز کنند و جواب می‏خواست. گفتم که اگر این مطالب را آقای عرفات به طور علنی بگویند، راه بهبود روابط هموار می‏شود. گفتم از آمریکا نمی‏ترسیم.

    عصر، در مجلس جلسه داشتیم. انتخابات هیأت رئیسه و تصویب اعتبارنامه [آقای علی نظری منفرد] وکیل آباده، انجام شد. شب، به خانه آمدم.

    رئیس جمهور درباره تعویض [سرتیپ ظهیرنژاد] رئیس ستاد مشترک ارتش، تلفنی مشورت کردند. خبر رسید که [اعظم] همسر محسن [پسرم]، وضع حمل کرده و پسری [به دنیا] آورده است؛ راجع به اسم [نوزاد] مشورت کردند؛ گفتم هرچه خودشان خواستند، انتخاب کنند.