خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

امضای قرآن شهید علم الهدی توسط هاشمی

  • شنبه ۶ مرداد ۱۳۶۳

    بعد از نماز صبح، دو سه روز عقب افتادگی تدوین خاطرات را جبران کردم. احمد آقا آمد از برداشت »نرمش« از سخنان دیروز من در نماز جمعه، توسط غربیها گفت که توجه به پذیرش راههای سیاسی برای ختم جنگ را داشته‏اند. دیگران هم این نکته را گفتند. این اظهارات من دو هدف دیگر را هم دنبال می‏کند: 1- کم کردن شرارت‏های بعثی‏ها در زدن شهرها و کشتی‏ها 2- کم کردن خطر افشای عملیات سرنوشت ساز که ورد زبان ما شده است؛ راجع به ملاقات چند نفر از نمایندگان مخالف دولت با امام هم، اطلاع داد که امام [با خواسته آنها] موافقت کرده‏اند. در مورد لزوم محدود کردن قدرت فشار دادستان انقلاب تهران، بر متهمان سیاسی هم صبحت شد. خلاصه مذاکرات، در جلسه با نظامیان را، گفتم که خدمت امام برسد.

    شورای سرپرستی صداوسیما در منزل ما جلسه داشت. در این جلسه، آئین‏نامه طبقه‏بندی اخبار، تصویب شد و سیاست برخورد با انتقادگران از صداوسیما تعیین گردید. عصر، آقای [عبدالمجید] معادیخواه آمد؛ راجع به [تدوین] تاریخ انقلاب بحث شد.

    خانواده شهید علم‏الهدی اهوازی آمدند و برای انتقال به تهران مشورت می‏کردند؛ از بنیاد شهید آنجا رنجش دارند و قرآنی که همراه جسد شهیدشان 38 ماه در زیر خاک مانده بوده، آوردند که امضای من را بگیرند؛ امضاء کردم.

    شب به تماشای تلویزیون و خواندن گزارشها گذشت. [آقایان محمد غرضی] وزیر نفت و [میرحسین موسوی] نخست وزیر، تلفنی درباره پایین آمدن قیمت نفت در بازارهای جهانی، اظهار ناراحتی کردند. با [آیت‏الله خامنه‏ای] رئیس جمهور درباره نتیجه جلسات با نظامیان و برنامه جلسه آینده، تلفنی صحبت کردم.