خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

"روی موارد اختلافی با رئیس جمهور پافشاری نکنید"

  • دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۶۳

    صبح زود با نخست وزیر درباره معرفی وزرای کابینه مذاکره کردم. ایشان به دلیل اختلاف سلیقه با رئیس جمهور، درصدد است که از وضع جدید مجلس، برای حل مشکل ریشه‏ای استفاده کند و کار را یکسره کند و تکلیف موارد اختلاف نخست وزیر و رئیس جمهور در مورد افراد را در صورت عدم توافق روی فردی روشن نماید. به ایشان گفتم الان موقع این کار نیست و تأکید کردم که روی مسئله، زیاد اصرار نورزد؛ فعلاً که برای سه وزیر توافق شده و در آینده هم ممکن است [برای وزرای دیگر توافق شود]. ولی ایشان در فکر رأی اعتماد، برای کل دولت است که به زودی ممکن است پیش بیاید؛ از بعضی وزرای موجود راضی نیست.

    برای اقامه نماز جمعه جانشین پیدا نشد، به ناچار باید خودم بخوانم. جلسه مشترک هیأت رئیسه مجلس و رؤسای شعب داشتیم. تعداد اعضای کمیسیونها را تعیین کردیم. آقای [دکتر حسن]حبیبی - که نامزد وزارت دادگستری شده است - آمد و مشورت نمود؛ قول حمایت دادم. آقای [محسن]کنگرلو آمد. درباره فعالیت‏های مرکزیت ضدانقلاب مذاکره شد. با احمد آقا برای وقت ملاقات اعضای مجلس خبرگان و ملاقات‏های نمایندگان با امام مذاکره کردم.

    با دکتر [حسن]روحانی و محسن رضائی درباره مقدمات کار عملیات آینده، مذاکره کردم. با نخست وزیر و [آقای عباسعلی زالی] وزیر کشاورزی و [آقای حسن غفوری‏فرد] وزیر نیرو درباره طرح سلمان برای انتقال آب کرخه و کارون [مذاکره کردم]. شب در منزل، فیلم »دلیران تنگستان« را [از تلویزیون] تماشا کردم.