خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

شرط امام برای زدن شهرهای عراق چه بود؟

  • شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۶۲

 شنبه 22 بهمن 1362

    تمام روز در منزل بودم. حدود طلوع‏فجر، آقای دانیالی از نخست وزیری، تلفنی اطلاع داد که ساعت پنج و نیم صبح، عراقیها با سه موشک به دزفول حمله کرده‏اند. یکی از موشکها به بیمارستان افشار خورده است. نزدیک ساعت هفت، از صداوسیما درباره پخش خبر مشورت کردند. من هم با نخست وزیر مشورت کردم. قرار شد پخش شود و شد.

    فرماندهان سپاه بعد از ملاقات با امام به منزل ما آمدند و گفتند که امام نظرشان این است، مقابله به مثل از طرف ما با اخطارهای مکرر و با مهلت 24 ساعته برای خروج مردم از شهرها انجام شود. من هم تأیید کردم و مراتب را به نیروی زمینی اطلاع دادم. رئیس جمهور در مشهد، ضمن سخنرانی گفته بودند که ساعت چهار بعد از ظهر امروز می‏زنیم. با ایشان تماس گرفتم. ایشان اصرار بر نظر خودشان داشتند و دوباره با امام تماس گرفتیم و باز تأکید امام بر مهلت را به مشهد گفتم  و قرار شد، ایشان هم رسماً برای فردا صبح اعلام نمایند.

    با [سرهنگ هوشنگ صدیق] فرمانده نیروی هوایی برای روشن کردن فضای بصره در امشب صحبت کردم. گفت، خطر دارد. منصرف شدیم. با فرماندهان سپاه درباره عملیات آینده و زمان اعلان آنها مذاکره کردیم.

    احمد آقا که در مراسم [راهپیمایی 22 بهمن] امروز، پیام مفصل امام را قرائت کرده بود، ناهار به خانه ما آمد و گفت جمعیت راهپیمایان خیلی زیاد و بی‏سابقه بود. ضدانقلاب از مردم خواسته‏اند که از خانه‏ها بیرون نیایند و این اجتماع عظیم، تأیید مردمی خوبی برای انقلاب است.

    نزدیک ظهر، خبر دادند که عراقیها دو موشک دیگر در ساعت یازده صبح به دزفول زده‏اند. مجموعاً حدود 8 شهید و 100 مجروح داشته‏ایم. عجیب است که پنج موشک را به یک شهر زده‏اند؛ با اینکه یازده شهر را تهدید کرده‏اند.

    عصر آقای [عبدالمجید] معادیخواه آمد و راجع  به فعال شدن بنیاد تدوین تاریخ انقلاب کمک می‏خواست. عفت و فاطی برای تماشای نمایشگاه آثار هنری خانم‏های حزب [جمهوری اسلامی] رفتند و با خانم مطهری و خانم عراقی برگشتند. سپس به هتل استقلال برای شرکت در مراسم پایانی برنامه مهمانان خارجی دهه فجر رفتند.

    امشب، خبر انجام عملیات نفوذ به خاک عراق در نزدیکی سد در بندی‏خان پخش شد. اگر سد را بگیریم، مشکل اقتصادی و روانی عظیمی به عراق وارد خواهد شد. لابد عراق عکس‏العمل وحشیانه‏ای ابراز خواهد کرد. 15 کیلو متر بدون برخورد با موانع پیش رفته‏ایم و به شرق دریاچه سد رسیده‏ایم. هلی‏برد عراقیها را خنثی کرده‏ایم و چند نفر از آنها را به اسارت گرفته‏ایم.