خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۷ / کتاب پایان دفاع آغاز بازسازی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۷ / کتاب پایان دفاع آغاز بازسازی

«پشتیبان آقای هاشمی باشید»

  • دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۶۷
پاسخ امام به نامه آیت‌الله منتظری

 

دوشنبه 13 تیر   |    19 ذیقعده 1408                           4 جولای 1988

در راه مجلس از محل ستاد کل و دفتر فرماندهی، ستاد مشترک و مقر عقیدتی سیاسی ارتش بازدید کردم. ساعت هشت و نیم به مجلس رسیدم. در گزارش‌ها مسئله سقوط هواپیمای ایرباس ایران، همه اخبار را تحت‌الشعاع گرفته و موج وسیع انتقاد و محکومیت علیه آمریکا بلند شده و سران آمریکا به تناقض افتاده‌اند و در انفعال، موضع دفاعی گرفته‌اند.

آقای [محمد] سهرابی فرمانده ژاندارمری آمد. وضع ژاندارمری و مقدار حضور در جبهه و جنگ و نیازها را گفت. فرمانده متحرک و روحیه داری است. آقای علی جنتی آمد. بنا است رئیس دفتر فرماندهی کل باشد. در این خصوص مذاکره کردیم. آقای [محمدعلی]  نظران آمد. درباره وظایف دبیر شورای عالی دفاع و مأموریت‌های دیگر خودش صحبت شد و از اینکه دستور تخلیه محل کارش را برای ستاد کل از طریق دیگران داده‌ایم، گله داشت. دلجویی به عمل آوردم.

آقای [محمد] رشیدیان [نماینده آبادان] آمد. مقداری علیه سران سپاه گفت؛ معمولاً انتقادگر است. آقای [عباسعلی] اختری امام جمعه سمنان آمد. تشکیلات عمومی کشور و جنگ را مطرح و چاره‌جویی کرد؛ پیشنهاد قاطعیت و برخورد جدی با مسائل را داشت. آقایان قیصر و شاملو برای امور اداری مجلس آمدند.

 

آقای بابائی آمد. هفده میلیون تومان برای جنگ و لبنان و فلسطین و امور خیریه دیگر آورد و خواست که اعلان نشود. پدر شهید است و پدر شهید دیگری هم همراهش بود. آقای شمخانی اطلاع داد دشمن در هزار قلّه و دوپازا حمله کرده ولی موفقیت ندارد، اما درگیری ادامه دارد. این درگیری تا شب ادامه داشت و بعضی جاها نفوذ کرده بود و عقب رانده شده است. سرتیپ جمالی [جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش] هم اطلاع داد که دشمن با ارتش هم در دهانه شیلر درگیر است. او از دادن درجه و ترفیع از من تشکر کرد.

عصر در جلسه ستاد کل شرکت کردم. درباره کیفیت تبلیغات در مورد جنایت اخیر آمریکا مذاکره شد. سپس درباره عملیات آینده صحبت کردیم. قرار شد محدود و کم تبلیغات انجام شود؛ به عنوان اصلاح خط و انهدام دشمن. شب به خانه رسیدم. به اخبار گوش دادم. محسن هم آمد و خبر یک آزمایش موفق موشکی را داد.

امروز نامه آیت‌الله منتظری به امام و جواب امام منتشر شد. امام در جواب، دستور حمایت از من در جنگ به ایشان داده‌اند.